Menu

Ställ dig upp – gå ner i vikt!

Investering i ergonomi lönar sig i längden - viktigt för både viktnedgång och långsiktig hälsa på jobbet.

Ergonomiska hjälpmedel är inte bara bra för kroppen – de bränner kalorier också. Höj- och sänkbara bord är nyckeln och ett av många sätt att föra in rörelse i vardagen. Men hur använder personalen borden på arbetsplatsen?

Faktaruta

LINAK  är ett internationellt företag, grundat på en enkel idé - elektrisk linjär rörelse. LINAK  utvecklar produkter som förbättrar människors arbetsmiljö och livskvalitet.
För mer info kontakta lena.nilsson@linak.se tel. 08-7322027 eller besök på www.linak.se

Jag kan bränna 340 kalorier mer om dagen om jag står två av mina arbetstimmar. Höj- och sänkbara bord, är det goda investeringar för företagen? Vi ser att man satsar mycket på detta inom företag som Ericsson, SEB, Electrolux m.fl. Och visst är det bra, men räcker det för att vi ska få tillräckligt med rörelse under arbetsdagen? Används investeringen i de höj- och sänkbara borden?

Nej, det gör de inte - trots att resultatet kan bli högre produktivitet och mindre ryggont och till och med färre sjukskrivningar. Kanske är tiden mogen att jobba med de här frågorna strategiskt på företagen? Men det krävs en beteendeförändring - för vi sitter ändå för mycket.

Forskning på området

Professor Maj-Lis Hellenius på  Livsstilsenheten på Karolinska sjukhuset säger att vi underskattar riskerna med stillasittande. Att träna regelbundet är bra men att sitta hela dagarna är förrädiskt, för träningen väger inte upp.

Jämfört med att sitta stilla ökar energiförbrukningen med 50% bara av att man reser sig. Genom att stå upp och jobba två timmar om dagen kan man gå ner tio kilo på ett år. Nya studier visar att fettförbränningen stängs av när vi inte rör oss. Det handlar om ett enzym som heter Lipoproteinlipas (LPL) som ska ta hand om förbränningen av blodfetter. Den stängs av om vi sitter för långa stunder.

Fakta om höj- och sänkbara bord

Jag känner att jag måste ta reda på fakta, så jag stämmer träff med experten och vd:n Anders Norin på LINAK Scandinavia AB, som tillverkar motorsystem till höj- och sänkbara bord. Det ska bli intressant! LINAK ligger i Arninge, norr om Stockholm och om man jämför med Kista, där jag jobbar, så är det inte så många företag just här.

Anders Norin är 49 år och vd på LINAK Scandinavia AB sedan 2007. Han är en mycket dynamisk man med fokus på engagemang och sälj och har en glädje i blicken. Han tar emot mig på sitt kontor vid ett upphöjt ståbord. Han trivs på sitt arbete och menar att man måste gilla sitt jobb för att prestera.  Anders själv älskar sitt vd-jobb.

Jag frågar honom om vad han anser om friskvård på arbetsplatsen?

- Vi har tagit ett strategiskt beslut om att vi ska ha två träningstimmar i månaden som ingår i lönen. Detta för att underlätta för de anställda att hinna med sin träning, det är svårt idag när många har fulla agendor. Vi erbjuder även massage på jobbet på betald arbetstid i vår fina relaxlokal, där anställda kan få en halvtimmes massage en gång i veckan. Där finns det också pool. LINAKs personal har 3000 kr i friskvårdsbidrag per år och 85 % nyttjar bidraget idag - 50% till träning och 50% till massage.

På frågan om vad han tror om framtidens proaktiva hälsoarbete, svarar Anders att man måste jobba med individuella program och individanpassade hälsoprogram ute på företagen för att lyckas med helheten. Han gjorde själv en egen förändringsresa för två år sedan när han började träna. Han skaffade sig en personlig tränare och snart insåg han att han inte kunde leva det intensiva livet på arbetet utan en god hälsa. För att prestera på jobbet - och framförallt orka vara ledig - krävs en god kondition och förmåga att koppla bort jobbet för att få återhämtning.

Du reser ganska mycket, hur fixar du träningen då?

- Det finns alltid en packad väska med och det går alltid att hitta ett ställe att träna på.

Hur gör ni på LINAK för att behålla låga sjukskrivingstal?

- Vi arbetar strategiskt med de anställdas attityder. Det är viktigt att man har rätt mental inställning till sitt arbetsliv. Och självklart har vi höj- och sänkbara bord och friskvård på jobbet. Vi har jobbat mycket med medarbetarnas inställning till sin egen insats på arbetet i kombination med hälsoförmåner. Man måste ha det roligt också. Vi är ett säljföretag och vi har tydliga mål och bra coaching inom företaget.

Vilka insatser ser du ger er en frisk personal, på sikt?

- Att vara en god ledare och vara tillgänglig för min personal. Och att ha ett bra ledarskap.

Hur ser ditt drömscenario ut för LINAKs  personal om 10 år?

- Vi vill vara Skandinaviens föredöme för ergonomi. I USA finns ännu inte samma grundinställning till ergonomi, så det är också en intressant stor marknad. Framförallt att få människor att använda våra produkter. Att kunna påverka ergonomin och bidra till en bättre arbetsmiljö hos våra kunder och få fler företag att ha höj- och sänkbara bord på jobbet. Vi vill också utveckla designen så borden blir coola, roliga, snygga och miljöanpassade. Vi jobbar hela tiden med att få fler unga människor att arbeta med de här frågorna och förstå innebörden fullt ut.

Hur kan en dag på jobbet se ut för dig?

- Jag är sällan på kontoret, mest ute hos kunder. Jag reser och träffar andra kollegor i Danmark och Finland. Träningsväskan är alltid med - en på kontoret och en i bilen – så jag kan träna när tillfälle ges.

Hur många timmar arbetar du i veckan ungefär?

- Jag räknar aldrig timmar men det måste även finnas tid för avkoppling och träning i arbetet. När jag återhämtar mig gör jag det genom att laga god mat med vännerna.

Hur laddar du för att få energi?

- Jag har hemdator och lägger in jobbdatorn i garderoben och jag har aldrig arbetslitteratur på nattduksbordet heller.

Ni har tydliga och fina värderingar på LINAK?

- Ja, vi jobbar med dessa både internt och externt hela tiden. När det gäller ledarskap och hälsa så vill jag vara ett gott föredöme och alltid se till helheten. Det är svårt att kräva av andra om man inte själv står för något hela vägen

Anders hälsotips är:

  • Träna minst två gånger i veckan.
  • Skaffa och använd höj och sänkbara bord..
  • Laga riktig mat från grunden.
  • Umgås med vänner och ha humor.

Stå upp – gå ner!

Jag kan konstatera att vi borde stå upp och arbeta i större utsträckning, då förbränner vi tre gånger så mycket som när vi sitter. Alla företag borde arbeta för att använda borden. Så upp till bevis företagshälsovård och friskvårdsföretag! Se till att vi använder våra bord eller köp in rådgivning - och om ni inte har höj- och sänkbara bord… köp det!

Som VD på Niana och som friskvårdare, kommer jag att insistera stenhårt på att träning på arbetstid är ett måste, men självklart ska vi ha support för att få in rörelse på arbetsplatsen även i vardagen. Genom att stå upp så avlastar du dina diskar i ryggen och får mindre belastningsskador samt en postural fin hållning.

Läs mer om Nianas övningar om hållning och stabilitetsträning!

Lycka till!


Du kanske även gillar

Intervju med Ewa Svensson, innovationsledare på Crearum. Coacha, innovera, utbilda... innovationsledarens roll har många inslag. Ewa Svensson, innovationsledare på Crearum, sitter på många...

Anneli Godman: ”I den bästa av världar skulle man lyssna bättre till varandras versioner och upplevelser och fundera över vad de egentligen säger och vilka frågor som behöver besvaras och åtgärdas.” ”Jag är så trött på att vi ska göra allt och...

Anna Hansson lånar ut pennan till hälsocoach Julia Appeldahl som uppmanar företagen att rikta blicken åt rätt håll - friska medarbetare sparar både pengar och människoliv. Vi tar för givet att vårda våra maskiner för att de skall...

Anna Malmsten: ”Först måste man sköta interninformationen”. (Del 4 av 4) Motivation.se har tidigare skrivit om Tor Niklasson, informatör vid...

Anneli Godman: ”Idag finns det mängder av intressant och seriös forskning som visar på hur mindfulnessträning påverkar våra hjärnor.” Det är en häftig resa jag har förmånen att få f...

Många positiva effekter – den sura citronen gör dig på bra humör. Varje morgon serverar min sambo mig en citrondrink. Fantastisk lyx… En h...

Gästskribent Patrik Nyström: "Viktigt att se till individens unika situation för att verkligen gå till botten med stressproblematiken." Stress är ett tidstypiskt problem – tempot är högre s...

Sömnbrist och trötthet som inte går att vila bort är tidiga varningstecknet, säger forskaren och psykologen Agneta Sandström. Utmattningssyndrom - det vi i dagligt tal kallar utbrändhet - leder till m...

Häng med och träffa en av våra Svenska bankers toppchefer inom hr – Annika Borg, chef för Merchant Banking på SEB. Annika Borg har tydliga mål med sitt hälsoarbete för...

Kom igång efter ledigheten med Zumba eller styrketräning. Undervärdera inte vardagsmotionen efter semestern. Efter en skön...

  • Kommunicera

Kan du vara dig själv på jobbet eller behöver du spela en roll för att lyckas? Jag funderar en del på detta för jag hör ganska ofta att vi har olika roller i livet, att det är viktigt att ha det. Att det är en roll att vara chef eller ledare, en roll att vara förälder, en roll att ställa sig på en scen och presentera något för andra… Att om man ikläder sig en roll för sina olika åtaganden så går det så mycket lättare att hantera. Samtidigt som de flesta av oss inte har den skådespelartalang som krävs för att leverera våra olika roller trovärdigt om de ligger för långt ifrån oss själva. För tänk om det är så att detta rollspelande, som många av oss håller på med för att vi tror att vi borde, i själva verket är det största kommunikationshinder vi har i vårt samhälle?

  • HR

Vi har alla olika typer av kontakthinder - en del fler eller större, andra färre eller mindre. När något av dessa hinder får växa sig för stort påverkar det vårt sätt att tänka och utföra vårt uppdrag som chef väldigt negativt. De påverkar företagskulturen, hur vi ser på saker och hur vi agerar i affärslivet. Skillnaden i storlek och antal hinder kan vara det som vänder ett företag från att vara som alla andra till succé på marknaden. Det går att identifiera och åtgärda hinder, och att arbeta med detta på individ-, grupp- eller organisationsnivå är oftast mycket lönsamt.

  • Ledarskap

I en nyligen genomförd vetenskaplig studie visas att chefer uppfattar sig som ledare men använder den största delen av sin arbetstid till att vara chefer. Hur stämmer det då med ambitionen att vara en kommunikativ chef, en coachande chef, en chef som skapar medarbetarengagemang och som tar sig tid för att ge feedback?

  • Motivera

Att uppnå bestående förändring är något av det svåraste som finns. Podcastprofilen Eric Zimmer vet det bättre än de flesta – han har genomgått en av de svåraste beteendeförändringar man över huvud taget kan tänka sig. I det här korta föredraget berättar han om sina erfarenheter, och förklarar – med utgångspunkt från sällskapsspelet ”Risk” – vilka tre grundläggande strategier man bör använda för att lyckas nå sitt mål och åstadkomma en varaktig förändring i sitt liv.

  • Ledarskap

“Det var en gång en man som bodde i en stuga i skogen. Där levde och arbetade han. Varje morgon klev han upp, klädde sig varmt och gick ut i skogen som fortfarande var mörk och kylig för att samla ved. Väl hemma igen tände han en eld i spisen och väntade tålmodigt på att värmen skulle sprida sig i stugan.
En dag kände han att han fick nog och ställde sig framför spisen och sa:
 – Okej spisen, under alla dessa år har jag varit ute i mörker och kyla om morgonen och samlat ved innan du gett mig någon som helst värme. Nu är det din tur att ge mig något först. Nu sätter jag mig här och väntar tills du har gett mig lite värme innan jag beger mig ut och samlar ved. Du får helt enkelt lita på mig, jag kommer ge dig ved men först måste jag få värme av dig”.

  • Kommunicera

En konferens erbjuder fantastiska möjligheter för en organisation att utvecklas och att möta utmaningar. I en väl planerad och genomförd konferens kan vi hantera komplexa kommunikationsutmaningar, arbeta med verkligt lärande, komma vidare i förändringsprocesser, vara innovativa och skapa genuint engagemang. Samtidigt är konferenser alltid mycket kostsamma, inte minst när man räknar in produktionsbortfallet och effekter av missade målsättningar som en dålig konferens riskerar att medföra. Trots att potentialen med en bra konferens är enorm och kostnaderna skyhöga så planeras många konferenser på rutin och med utgångspunkt från förlegade föreställningar om hur en konferens går till.

  • Ledarskap

Behöver det vara så svårt att visa vem man är? Vet alla vem de är? Tror vi att vi är autentiska, men har en omedveten mask? Vem bestämmer när jag tagit av mig masken? Kommer vi någonsin ta av oss masken helt? Detta är några av de frågor jag fick utifrån min förra artikel ”Släpp sargen och av med masken” – varmt tack för inspiration till fortsatt reflektion.

  • Ledarskap

Begreppet medarbetarskap figurerar numera ofta på våra arbetsplatser. Många gånger utifrån ett tämligen ensidigt perspektiv, det vill säga att arbetsgivaren kräver att medarbetare ska ta ett allt större ansvar och förväntas hantera allt större och mer komplexa utmaningar. Och visst är det så. Gränserna luckras upp mellan det som tidigare var chefens jobb och det som nu medarbetaren bör hantera. Men vad krävs av ledarskapet i och med denna förändring?

  • Ledarskap

Ett grundläggande problem vid allt beslutsfattande är att många människor har en inneboende överdriven självsäkerhet. Många tror att de är bättre på att fatta beslut jämfört med andra individer. Det är detta fenomen som kallas för överkonfidens eller övertro. Detta skapar förstås ett avgörande problem vid alla typer av beslut. Det påverkar nämligen vår vilja att be om hjälp och att samarbeta med andra i teamet eller utanför teamet. Vi tror oss klara av beslut och beslutsfattande på egen hand.

  • Ledarskap

Att genomgå förändringar är ofta tufft och påfrestande för oss människor, eftersom vi har ett behov av trygghet och rutiner. Extra krävande blir det när förändringen är påtvingad utifrån – av en arbetsgivare, exempelvis. En ny amerikansk studie visar att löntagare som genomgår förändringar på jobbet upplever stress och andra hälsoproblem i större utsträckning än andra. Men inte bara det – väldigt många är också misstänksamma när det gäller arbetsgivarens egentliga motiv till att genomföra förändringen, samt skeptiska till utgången av förändringsarbetet.

  • Ledarskap

Jag är alltid fascinerad av hur snabbt spädbarn och barn lär sig. Deras sinnen är öppna, de är så ivriga, så redo att absorbera information. Jag tittar på mina barnbarn när de försöker lära sig någonting ena dagen och behärskar det redan den andra dagen. Om bara vår inlärningskurva fortsatte vara lika brant när vi åldras.

  • Ledarskap

Anna var en framgångsrik och omtyckt mellanchef och hade banat väg för ett nytt steg i karriären. Hon fick ett större uppdrag och en plats i högsta ledningen. Hon var smickrad och stolt över sin befordran, men efter ett tag började hon tvivla. Osäkerheten tog över och hela situationen kändes övermäktigt. Vem och hur skulle hon vara i ledningsgruppen för att passa in? Anna kämpade på och blev mer och mer ambitiös i att leva upp till de förväntningar hon trodde fanns på henne i den nya rollen. Hon tog på sig en mask varje gång hon klev in i ledningsgruppen. Men masken fungerade inte. Tvivlet ökade och därmed stressen. Hon var nära att stiga av.

  • Motivera

Vad krävs egentligen för att bli framgångsrik? Intelligens och talang, skulle nog många säga. Psykologen Angela Lee Duckworth menar dock att det finns en annan egenskap som är minst lika viktig: Ihärdighet. Duckworth bygger sin teori bland annat på sina erfarenheter som lärare och sina studier av framgångsrika människor inom en rad olika områden. Hittills har det inte forskats tillräckligt mycket om det här ämnet, förklarar hon - men genom att öka vår kunskap om hur man bygger upp ihärdighet kan vi ge människor de rätta verktygen för att nå sina mål.

  • Projektleda

Just nu träffar jag väldigt många människor som är bekymrade, stressade och frustrerade över att inte hinna klart allt som måste vara klart. Innan semestern.
Varje år är det många som beklagar sig över att maj månad och tiden fram till midsommar går så fort. Att det är för många lediga dagar. Att det är för många saker som händer samtidigt. Samtidigt med avslutningar i föreningar och skolor så vill vi ju också hinna njuta. Hinna ta den där lunchen, eller gå på det där grillpartyt.

  • Motivera

Kan du visa äkta känslor på jobbet – eller upplever du att du måste fejka positiva känslor och gå omkring med ett påklistrat leende? Frågan kan vara avgörande för hur du mår på jobbet. En ny amerikansk undersökning visar att det finns ett klart samband mellan äktheten i de känslor vi visar på arbetsplatsen och hur väl vi trivs. Om du inte behöver fejka dina känslor så är det 32 procent större chans att du älskar ditt jobb, skriver tidningen Forbes.

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”