Menu

Ställ dig upp – gå ner i vikt!

Investering i ergonomi lönar sig i längden - viktigt för både viktnedgång och långsiktig hälsa på jobbet.

Ergonomiska hjälpmedel är inte bara bra för kroppen – de bränner kalorier också. Höj- och sänkbara bord är nyckeln och ett av många sätt att föra in rörelse i vardagen. Men hur använder personalen borden på arbetsplatsen?

Faktaruta

LINAK  är ett internationellt företag, grundat på en enkel idé - elektrisk linjär rörelse. LINAK  utvecklar produkter som förbättrar människors arbetsmiljö och livskvalitet.
För mer info kontakta lena.nilsson@linak.se tel. 08-7322027 eller besök på www.linak.se

Jag kan bränna 340 kalorier mer om dagen om jag står två av mina arbetstimmar. Höj- och sänkbara bord, är det goda investeringar för företagen? Vi ser att man satsar mycket på detta inom företag som Ericsson, SEB, Electrolux m.fl. Och visst är det bra, men räcker det för att vi ska få tillräckligt med rörelse under arbetsdagen? Används investeringen i de höj- och sänkbara borden?

Nej, det gör de inte - trots att resultatet kan bli högre produktivitet och mindre ryggont och till och med färre sjukskrivningar. Kanske är tiden mogen att jobba med de här frågorna strategiskt på företagen? Men det krävs en beteendeförändring - för vi sitter ändå för mycket.

Forskning på området

Professor Maj-Lis Hellenius på  Livsstilsenheten på Karolinska sjukhuset säger att vi underskattar riskerna med stillasittande. Att träna regelbundet är bra men att sitta hela dagarna är förrädiskt, för träningen väger inte upp.

Jämfört med att sitta stilla ökar energiförbrukningen med 50% bara av att man reser sig. Genom att stå upp och jobba två timmar om dagen kan man gå ner tio kilo på ett år. Nya studier visar att fettförbränningen stängs av när vi inte rör oss. Det handlar om ett enzym som heter Lipoproteinlipas (LPL) som ska ta hand om förbränningen av blodfetter. Den stängs av om vi sitter för långa stunder.

Fakta om höj- och sänkbara bord

Jag känner att jag måste ta reda på fakta, så jag stämmer träff med experten och vd:n Anders Norin på LINAK Scandinavia AB, som tillverkar motorsystem till höj- och sänkbara bord. Det ska bli intressant! LINAK ligger i Arninge, norr om Stockholm och om man jämför med Kista, där jag jobbar, så är det inte så många företag just här.

Anders Norin är 49 år och vd på LINAK Scandinavia AB sedan 2007. Han är en mycket dynamisk man med fokus på engagemang och sälj och har en glädje i blicken. Han tar emot mig på sitt kontor vid ett upphöjt ståbord. Han trivs på sitt arbete och menar att man måste gilla sitt jobb för att prestera.  Anders själv älskar sitt vd-jobb.

Jag frågar honom om vad han anser om friskvård på arbetsplatsen?

- Vi har tagit ett strategiskt beslut om att vi ska ha två träningstimmar i månaden som ingår i lönen. Detta för att underlätta för de anställda att hinna med sin träning, det är svårt idag när många har fulla agendor. Vi erbjuder även massage på jobbet på betald arbetstid i vår fina relaxlokal, där anställda kan få en halvtimmes massage en gång i veckan. Där finns det också pool. LINAKs personal har 3000 kr i friskvårdsbidrag per år och 85 % nyttjar bidraget idag - 50% till träning och 50% till massage.

På frågan om vad han tror om framtidens proaktiva hälsoarbete, svarar Anders att man måste jobba med individuella program och individanpassade hälsoprogram ute på företagen för att lyckas med helheten. Han gjorde själv en egen förändringsresa för två år sedan när han började träna. Han skaffade sig en personlig tränare och snart insåg han att han inte kunde leva det intensiva livet på arbetet utan en god hälsa. För att prestera på jobbet - och framförallt orka vara ledig - krävs en god kondition och förmåga att koppla bort jobbet för att få återhämtning.

Du reser ganska mycket, hur fixar du träningen då?

- Det finns alltid en packad väska med och det går alltid att hitta ett ställe att träna på.

Hur gör ni på LINAK för att behålla låga sjukskrivingstal?

- Vi arbetar strategiskt med de anställdas attityder. Det är viktigt att man har rätt mental inställning till sitt arbetsliv. Och självklart har vi höj- och sänkbara bord och friskvård på jobbet. Vi har jobbat mycket med medarbetarnas inställning till sin egen insats på arbetet i kombination med hälsoförmåner. Man måste ha det roligt också. Vi är ett säljföretag och vi har tydliga mål och bra coaching inom företaget.

Vilka insatser ser du ger er en frisk personal, på sikt?

- Att vara en god ledare och vara tillgänglig för min personal. Och att ha ett bra ledarskap.

Hur ser ditt drömscenario ut för LINAKs  personal om 10 år?

- Vi vill vara Skandinaviens föredöme för ergonomi. I USA finns ännu inte samma grundinställning till ergonomi, så det är också en intressant stor marknad. Framförallt att få människor att använda våra produkter. Att kunna påverka ergonomin och bidra till en bättre arbetsmiljö hos våra kunder och få fler företag att ha höj- och sänkbara bord på jobbet. Vi vill också utveckla designen så borden blir coola, roliga, snygga och miljöanpassade. Vi jobbar hela tiden med att få fler unga människor att arbeta med de här frågorna och förstå innebörden fullt ut.

Hur kan en dag på jobbet se ut för dig?

- Jag är sällan på kontoret, mest ute hos kunder. Jag reser och träffar andra kollegor i Danmark och Finland. Träningsväskan är alltid med - en på kontoret och en i bilen – så jag kan träna när tillfälle ges.

Hur många timmar arbetar du i veckan ungefär?

- Jag räknar aldrig timmar men det måste även finnas tid för avkoppling och träning i arbetet. När jag återhämtar mig gör jag det genom att laga god mat med vännerna.

Hur laddar du för att få energi?

- Jag har hemdator och lägger in jobbdatorn i garderoben och jag har aldrig arbetslitteratur på nattduksbordet heller.

Ni har tydliga och fina värderingar på LINAK?

- Ja, vi jobbar med dessa både internt och externt hela tiden. När det gäller ledarskap och hälsa så vill jag vara ett gott föredöme och alltid se till helheten. Det är svårt att kräva av andra om man inte själv står för något hela vägen

Anders hälsotips är:

  • Träna minst två gånger i veckan.
  • Skaffa och använd höj och sänkbara bord..
  • Laga riktig mat från grunden.
  • Umgås med vänner och ha humor.

Stå upp – gå ner!

Jag kan konstatera att vi borde stå upp och arbeta i större utsträckning, då förbränner vi tre gånger så mycket som när vi sitter. Alla företag borde arbeta för att använda borden. Så upp till bevis företagshälsovård och friskvårdsföretag! Se till att vi använder våra bord eller köp in rådgivning - och om ni inte har höj- och sänkbara bord… köp det!

Som VD på Niana och som friskvårdare, kommer jag att insistera stenhårt på att träning på arbetstid är ett måste, men självklart ska vi ha support för att få in rörelse på arbetsplatsen även i vardagen. Genom att stå upp så avlastar du dina diskar i ryggen och får mindre belastningsskador samt en postural fin hållning.

Läs mer om Nianas övningar om hållning och stabilitetsträning!

Lycka till!


Du kanske även gillar

Christel Backman har forskat om arbetsgivares användning av belastningsregister Arbetsgivares användning av belastningsregister i samband med rekrytering...

Anneli Godman: "Man kan ta makten över tekniken istället för att låta tekniken ta makten över sitt liv. Man kan ägna semestern åt det den är tänkt till; semester, det vill säga vila och återhämtning." Rapporterna står som spö i backen. Den psykiska ohälsan ö...

Britta Lejon, ordförande ST: "Chefer måste få bättre förutsättningar att leda." Befria cheferna från de tidskrävande administrativa uppgifterna -...

Lennart Strandberg: ”Det är lätt att tappa bort sig själv och sin egen vilja idag. Det blir lätt ensamt. Kraven är enormt höga på att vi måste göra något av våra liv, inte bara leva dem. Vi ska vilja allt, annars betyder vi ingenting." I sitt jobb inom praktiskt socialt arbete mötte författaren och...

Andra delen i vår artikelserie om sömn tar upp hur du gör din sömn till din egen. (Del 2 av 7) När vi drabbas av sömnproblem är det lätt att bli stressad...

Anneli Godman: "Det finns anledningar att vänja hjärnan vid läsning på skärm. Och det finns vägar att gå för att hjälpa hjärnan på traven. Det gäller att tänka på arbetsminnet när texten och sidorna konstrueras." Text på papper är lättare att förstå och ta till sig...

Tema:Stress - Artikelserie om stress del 1 av 3. För att kunna hantera dina stressnivåer krävs att du kä...

Axel Jönsson, Niana: "Att vara rund och vältränad är hälsosammare än smal och otränad." Det är väldigt enkelt att vara lat, jag tror (eller ska jag säga...

Författaren och affärspsykologen Jan Blomström skapar tankemässiga rotvältor och river försvarsmurar. Jan Blomström presenterar sig som ”en brukspojk från Dalarna...

Mia Winqvist, Skatteverket: ”Fakta om sjukdomen lindrar”. (Del 2 av 4) För ett år sedan dog Tor Niklasson i en allvarlig tarmcancer, efter...

  • Motivera

Om vi vill bli lyckliga så måste vi först bli framgångsrika, och för att nå det målet så måste vi offra vår personliga lycka och istället slita ut oss till bristningsgränsen – så att vi eventuellt kan bli lyckliga i framtiden. Ungefär så ser det traditionella västerländska framgångsreceptet ut. Men faktum är att receptet är totalt fel och uppochnervänt. Den forskning som finns tyder på att det är lycka som gör oss framgångsrika, inte tvärtom. Om man vill lyckas i livet bör man därför först och främst fråga sig vad som gör en lycklig – vilket kan vara betydligt mindre och enklare saker än man tror.

  • HR

I del 1 tittade vi närmare på medarbetarskap som teoretiskt begrepp. Vi konstaterade att denna nya och moderna syn på medarbetaren är affärskritisk och kommer att bli allt viktigare i ett arbets- och affärsliv som präglas av snabb förändring. Slutligen såg vi att medarbetarens grundläggande drivkrafter kan sammanfattas i den så kallade SCARF-modellen.
I den andra och sista delen ska vi istället se vad du som chef kan göra i det praktiska arbetet för att främja ett gott medarbetarskap. Det är bland annat en fråga om effektiv delegering, dialog och konstruktiv feedback.

  • Innovation

Helena Karlberg är innovationsledare på SVID (Stiftelsen Svensk Industridesign), men börjar snart sitt nya jobb som VD på Piteå Science Park. I sitt arbete har hon bland annat engagerat sig i social innovation och platsinnovation, som handlar om att skapa attraktiva miljöer som främjar exempelvis integration, jämställdhet och hälsa. Design spelar en central roll i denna utveckling, men hon använder sig också av ”Appreciative Inquiry” – ett förhållningssätt där man utgår ifrån det som fungerar istället för att fokusera på problem.

  • Ledarskap

Möten har blivit en stor stressfaktor i vår arbetsmiljö. En bidragande orsak till det är att vi alltför sällan får någon klar uppfattning om vad syftet med mötet är och varför vi behöver närvara. Utan en tydlig agenda och ett uttalat mål riskerar sammankomsten att bli föga mer än ett utdraget slöseri av tid och energi.
Känner du igen känslan av att komma oförberedd till ett möte efter att precis ha lämnat ett annat? Hur många möten har du suttit på där tiden bara rusar iväg – och när du går där ifrån vet du inte vad ni har beslutat?
Problemet är inte mötena i sig – att träffas regelbundet och konversera är tvärtom ett absolut måste i det moderna kunskapssamhället. Kruxet är istället att folk måste vara införstådda med varför de ska gå på mötet, och hur man håller ett möte som faktiskt ger konkreta resultat.

  • Motivera

Kreativitet är en märklig och svårfångad egenskap hos människan - kanske är det därför kreativa människor så ofta mystifieras. Den forskning som finns i ämnet tyder på att människan är som mest kreativ när hennes logiska tänkande distraheras. Logik är nämligen kreativitetens svurna fiende - och det bästa sättet att komma åt skaparkraften är att lösgöra sig från verkligheten en liten stund.

  • Planera

”What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important.” Men om vi lägger all tid på de brådskande sakerna glömmer vi bort att arbeta med det verkligt viktiga. Så ser vardagen ut för många av oss. David Stiernholm vill lära oss att bli bättre på att prioritera och i sin handfasta föreläsning visar han hur vi kan formulerar specifika, mätbara och tidsbestämda mål - som gör det lättare för oss att prioritera rätt. Och det lätt…

  • Ledarskap

Ofta möter vi Kattis Ahlström i teverutan. Men hon är också en av medlemmarna i juryn för utmärkelsen Årets VD 2016. 14 november får vi veta vilka som utsetts till Årets VD-pristagare, men till dess kan vi ta del av Kattis tankar om ledarskap och om vd-rollen.

  • Ledarskap

Under senare tid har ”entreprenörskap” varit ett omskrivet tema med återkommande frågor som: Vad är nyckeln? Hur blir en entreprenör en entreprenör? Är det kreativitet, uppfinningsrikedom eller innovationsförmåga? Är det en medfödd egenskap få förunnad eller en förmåga vi alla kan utveckla? Vad behöver vi fokusera på för att stimulera entreprenörskap i företag, organisationer och samhälle?

  • Hälsa

De nya föreskrifterna från Arbetsmiljöverket sätter mental arbetsmiljö på kartan på ett nytt sätt. Mycket är egentligen inte nytt men man förstärker vikten av att ha koll på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Det behövs verkligen! Men vad innebär det egentligen och hur gör man för att anpassa verksamheten så att den lever upp till kraven?

  • Motivera

Att få nej, bli avvisad och bortvald, är bland det mest smärtsamma vi människor vet. Ändå är det en så naturlig del av livet; hela samhället är uppbyggt kring situationer och moment där risken att få ett nej är minst lika stor som chansen att få ett ja. Vem vet hur många gånger vi blir avvisade under en livstid – i kärleken, i arbetslivet och karriären, i våra försök att uppnå lycka och förverkliga våra drömmar. Ingen tycker om att få nobben, och vissa tar det nog extra hårt. Men det finns sätt att hantera smärtan och se till att besvikelsen inte får för stora proportioner.

  • Motivationsbloggen

Jag har arbetat professionellt med jämställdhet sedan 2009 och jag tänkte ta tillfället i akt och dela med mig lite om hur det varit.
Först när jag startade eget företag så besökte jag en av alla dessa stödinstanser som finns. Kostnadsfritt och tillgängligt, i alla fall för oss i större städer, toppen. Tyvärr så var genuskompetensen begränsad och jag fick många frågor om hur jag tänkte med barn nu när jag skulle starta eget… Dessutom fick min budget underkänt, den var för realistisk, ”gör den mer manlig”. Så män är orealistiska?!

  • Kommunicera

Det finns många likheter mellan att vara ledare och elitidrottare - det finns som ledare mycket att lära av idrotten. Men det finns också en stor skillnad i hur idrottare och ledare prioriterar. Medan träning är basfundamentet i all idrott ser vi som ledare oftast inte vitsen i träningarna alls utan går direkt på match - och förväntar oss ändå minst medaljplats. Detta märks tydligt när ledare ska kommunicera och försöka övertyga.

  • Projektleda

Ibland är det svårt att komma över kommentarer och händelser som inträffar. Till exempel om du skulle få en syrlig kommentar om att jobbet som du just avslutat inte gick så bra. Oavsett om du tycker att den som sade det har fel, eller om du kanske tycker att hen har rätt, så ligger det där och gnager. För att kunna hantera sina motgångar måste man ta makten över sin inre röst – och lära sig att det vi kallar ”misslyckanden” istället kan betraktas som användbar feedback.

  • Ledarskap

Det har gått två år sedan Ida Backlund fick utmärkelsen Årets VD. Då var hon vd i sitt eget bolag Rapunzel of Sweden, som hon hade startat sju år tidigare. Ett företag som mycket framgångsrikt säljer löshår och peruker och som också tar socialt ansvar.

  • HR

Att hitta en bra balans mellan jobb och fritid är väldigt viktigt om man vill undvika stress och utbrändhet. Frågan är emellertid hur vi uppnår denna balans. Ofta försöker vi göra det genom att dra en strikt gräns mellan arbetstid och ledig tid, men enligt ny forskning leder det bara till ännu mer stress. Istället bör vi sikta på att integrera de två, menar forskarna.

  • Ledarskap

Förändringsprocesser innebär inte sällan att organisationen upplever ett visst motstånd från medarbetarna. Kanske är förändringen inte önskad eller kanske har man från ledningens sida inte varit tydlig nog med varför den ska implementeras. Om så är fallet, hur kan man vända denna situation till något positivt och utvecklande för verksamheten?
I den här artikeln ska vi titta närmare på ett framgångsrikt tillvägagångssätt för att bemöta och hantera motstånd vid förändring. Vi tar också hjälp av ett arbetsplatsexempel för att se vilken effekt motstånd har på arbetsmiljön.