Kvinnan som kör moppe bland molnen

Lena Törner är entreprenör ut i fingerspetsarna. Sedan 1998 har hon kört eget med sitt utbildningsföretag MacoMedia AB och det har inte alltid varit helt smärtfritt.

- Det är ingen dans på rosor att starta eget, men jag har aldrig varit särskilt rädd av mig. Jag tänker att livet är kort. Jag älskar utmaningar och har alltid gått min egen väg.

Lenas drivkraft är att hjälpa andra att utvecklas och det är också anledningen till att hon brinner för utbildning. Hon är en sann humanist och har en bakgrund som psykolog.

- Mina år som psykolog i skolvärlden var otroligt berikande men efter tio år i den svängen så kände jag att det var dags att byta bana.

Hon hade ett stort teknikintresse och sökte sig till databranschen där hon jobbade i ett par år innan hon satsade helt på sitt eget företag, MacoMedia AB.

- Barnen var stora och jag hade inte längre någon att försörja. Så jag hoppade.

Började utbilda

Affärsidén var skräddarsydda kvalitetsutbildningar inom IT, men ganska snart fann Lena användning för sin bakgrund som psykolog. Hon såg att kunderna efterfrågade andra dimensioner av hennes utbildningar och hon arbetade fram material som inte bara handlade om en specifik mjukvara. Hon drog allting ett steg längre.

- Jag märkte att det fanns stort behov av att inte bara lära sig Powerpoint utan även presentationsteknik. Så jag slog ihop det. En del av de lärare jag arbetar med, ett tjugotal, är beteendevetare och har stor kunskap i hur människor fungerar tillsammans med teknik, vilket är otroligt värdefullt. Vi kör också kurser i retorik och personlig effektivitet kopplad till mjukvaran. På det sättet är vi unika i utbildningsbranschen. Kvalitet har alltid varit en ledstjärna för mig i mitt företagande.

Lena slogs gång på gång av hur manligt präglad IT-världen var. Kvinnorna lyste med sin frånvaro.

- Jag trivs att jobba med män, det är inte det. Men det är så synd att se att det inte alls är på kvinnors villkor och hur det präglar hela den världen.

Var är kvinnorna?

Lena började tidigt inse nätverkandets kraft. I början av 2010 befann hon sig vid ett nätverksmöte, ett basketlag i Solna. När hon tittade sig omkring i lokalen var den kvinnliga frånvaron slående.

- Var är de någonstans, tänkte jag. För de finns ju, det vet jag ju! Det finns 8.000 företag i Solna, där jag verkar.  Och det var då jag insåg att det inte fanns något bra nätverk för sådana som mig, kvinnliga företagare och kvinnor på högt uppsatta positioner. Så jag startade ett.

Det var upptakten till det som i höstas skulle få namnet Solna Matrona, ett affärsnätverk för bara kvinnor. Genom hela projektet har Lena Törners vilja att hjälpa andra till kontakter och business varit drivkraften och motorn. Värdegrunden från hennes sätt att driva sitt eget företag präglar också Matronanätverket, som växer och växer. I augusti 2010 hölls det första mötet med särskilt inbjudna. Det var kunder, samarbetspartners och speciellt utvalda företag i Solna och Sundbyberg. Tjugo personer kom till träffen.

- Och när vi lämnade mötet, som var mycket positivt och energiskt laddat, hade vi tjugo medlemmar. Alla gick med på en gång.

Satsar stort

Lena satsar på stora företag och bland medlemmarna finns mest stora företag representerade. Hon är kräsen i urvalet och sköter själv alla möten med potentiella medlemmar. Innan de får bli medlemmar får de ta del av den värdegrund som gäller i nätverket. Värdegrunden, give2give, innebär att fokus ligger på hur medlemmarna kan hjälpa varandra till värdefulla relationer och kontakter.

- Det finns idag en väntelista och jag träffar och redogör för vad Matrona står för innan jag tar in nya medlemmar. Som alltid, när det gäller mig, ska det vara kvalitet. Ut i fingerspetsarna.

Ganska snart började ryktet om nätverket sprida sig och Lena fick förfrågningar om att starta upp i Kista. Hon tvekade först ett tag, men insåg sedan att behovet fanns och kunde till slut inte säga nej. Nu ligger Södermalm och Bromma Matrona i startgroparna.

- Jag vet att relationer skapar affär och vi har skapat massa affär genom Matrona redan. Det öppnar helt nya dörrar. Jag kunde aldrig drömma om att Matrona skulle ta de här vägarna!

”Män jobbar inte så”

Lena menar att det finns en skillnad mellan mäns och kvinnors nätverkande. Som ofta ensam kvinna i en manligt präglad bransch, har hon sett skillnaden mellan män och kvinnors sätt att skapa och göra affärer. Kvinnor lägger tonvikten i större utsträckning på relationen när de gör affärer.

- Jag har sett att män inte jobbar så. Inte på samma sätt. Kvinnor känner efter mer och behöver mer tid för att etablera relationer. Det är viktigt för kvinnor att det funkar socialt för att knyta djupare band. Det leder också till ett annat sorts samarbete, som jag ser det. Män har nätverkat och gjort sånt här så länge, de vet hur man gör och de har färre hinder som det ser ut idag. Vi kvinnor måste hitta våra egna metoder. De är annorlunda, men funkar minst lika bra som männens, säger Lena.

Och myten om att kvinnor är sämre på att hjälpa varandra avfärdar Lena helt.

- Just när det gäller eget företagande, utanför alla trygga anställningsformer, är kvinnor suveräna på att stötta varandra och bygga broar. Jag har fått mest hjälp av tjejer genom åren och de relationer vi bygger hänger med. Vi följer varandra och släpper inte taget.

Årets Matrona

Den 26 maj utses årets Solna Matrona. Guldkronan som ska delas ut, går till någon inom nätverket som gjort något speciellt och något extra. Lena vet redan vem som ska få den stora äran, men tiger som muren.

Och det verkar inte som att vi sett slutet på Matrona än. Långt därifrån.

- Det är livets smällar som givit mig min styrka och jag har aldrig låtit mig trampas på. Nu kanske jag kan sprida lite av den känslan till fler kvinnor. Jag får ofta höra att jag är en förebild för andra kvinnor och jag har ett framgångsrikt bolag. Idag lever jag min dröm. Det har förstås inneburit försakelser på vägen men har varit värt varenda steg på vägen.

Så när Lenas dotter för ett par år sen kom och sa att hon också ville starta eget blev Lena både stolt och orolig på samma gång.

- Åh nej! Vad har jag gjort, tänkte jag.

Men sen insåg Lena att hennes dotter sett företagsresan på nära håll, levt mitt i den under uppväxten och ändå inte blivit avskräckt. Kanske entreprenörsskapet ligger i generna?

- Min dotter sa en gång ”Mamma, du kör ju moppe bland molnen!”, skrattar Lena. Jag har alltid sagt till mina barn att man kan göra allt man vill. The sky is the limit.
Så nu gör de det. Och jag är stolt.