Menu

Kvinnan som kör moppe bland molnen

Entreprenören Lena Törner undrade var alla tjejer fanns och startade det kvinnliga nätverket Matrona.

Affärskvinnorna lyste med sin frånvaro, trots att Lena Törner visste att de fanns. Överallt. Så växte idén fram om ett nätverk enbart för kvinnor – Matrona i Solna och Kista. Nu ligger Södermalm och Bromma också i startgroparna och det stannar säkert inte där.


Lena Törner är entreprenör ut i fingerspetsarna. Sedan 1998 har hon kört eget med sitt utbildningsföretag MacoMedia AB och det har inte alltid varit helt smärtfritt.

- Det är ingen dans på rosor att starta eget, men jag har aldrig varit särskilt rädd av mig. Jag tänker att livet är kort. Jag älskar utmaningar och har alltid gått min egen väg.

Lenas drivkraft är att hjälpa andra att utvecklas och det är också anledningen till att hon brinner för utbildning. Hon är en sann humanist och har en bakgrund som psykolog.

- Mina år som psykolog i skolvärlden var otroligt berikande men efter tio år i den svängen så kände jag att det var dags att byta bana.

Hon hade ett stort teknikintresse och sökte sig till databranschen där hon jobbade i ett par år innan hon satsade helt på sitt eget företag, MacoMedia AB.

- Barnen var stora och jag hade inte längre någon att försörja. Så jag hoppade.

Började utbilda

Affärsidén var skräddarsydda kvalitetsutbildningar inom IT, men ganska snart fann Lena användning för sin bakgrund som psykolog. Hon såg att kunderna efterfrågade andra dimensioner av hennes utbildningar och hon arbetade fram material som inte bara handlade om en specifik mjukvara. Hon drog allting ett steg längre.

- Jag märkte att det fanns stort behov av att inte bara lära sig Powerpoint utan även presentationsteknik. Så jag slog ihop det. En del av de lärare jag arbetar med, ett tjugotal, är beteendevetare och har stor kunskap i hur människor fungerar tillsammans med teknik, vilket är otroligt värdefullt. Vi kör också kurser i retorik och personlig effektivitet kopplad till mjukvaran. På det sättet är vi unika i utbildningsbranschen. Kvalitet har alltid varit en ledstjärna för mig i mitt företagande.

Lena slogs gång på gång av hur manligt präglad IT-världen var. Kvinnorna lyste med sin frånvaro.

- Jag trivs att jobba med män, det är inte det. Men det är så synd att se att det inte alls är på kvinnors villkor och hur det präglar hela den världen.

Var är kvinnorna?

Lena började tidigt inse nätverkandets kraft. I början av 2010 befann hon sig vid ett nätverksmöte, ett basketlag i Solna. När hon tittade sig omkring i lokalen var den kvinnliga frånvaron slående.

- Var är de någonstans, tänkte jag. För de finns ju, det vet jag ju! Det finns 8.000 företag i Solna, där jag verkar.  Och det var då jag insåg att det inte fanns något bra nätverk för sådana som mig, kvinnliga företagare och kvinnor på högt uppsatta positioner. Så jag startade ett.

Det var upptakten till det som i höstas skulle få namnet Solna Matrona, ett affärsnätverk för bara kvinnor. Genom hela projektet har Lena Törners vilja att hjälpa andra till kontakter och business varit drivkraften och motorn. Värdegrunden från hennes sätt att driva sitt eget företag präglar också Matronanätverket, som växer och växer. I augusti 2010 hölls det första mötet med särskilt inbjudna. Det var kunder, samarbetspartners och speciellt utvalda företag i Solna och Sundbyberg. Tjugo personer kom till träffen.

- Och när vi lämnade mötet, som var mycket positivt och energiskt laddat, hade vi tjugo medlemmar. Alla gick med på en gång.

Satsar stort

Lena satsar på stora företag och bland medlemmarna finns mest stora företag representerade. Hon är kräsen i urvalet och sköter själv alla möten med potentiella medlemmar. Innan de får bli medlemmar får de ta del av den värdegrund som gäller i nätverket. Värdegrunden, give2give, innebär att fokus ligger på hur medlemmarna kan hjälpa varandra till värdefulla relationer och kontakter.

- Det finns idag en väntelista och jag träffar och redogör för vad Matrona står för innan jag tar in nya medlemmar. Som alltid, när det gäller mig, ska det vara kvalitet. Ut i fingerspetsarna.

Ganska snart började ryktet om nätverket sprida sig och Lena fick förfrågningar om att starta upp i Kista. Hon tvekade först ett tag, men insåg sedan att behovet fanns och kunde till slut inte säga nej. Nu ligger Södermalm och Bromma Matrona i startgroparna.

- Jag vet att relationer skapar affär och vi har skapat massa affär genom Matrona redan. Det öppnar helt nya dörrar. Jag kunde aldrig drömma om att Matrona skulle ta de här vägarna!

”Män jobbar inte så”

Lena menar att det finns en skillnad mellan mäns och kvinnors nätverkande. Som ofta ensam kvinna i en manligt präglad bransch, har hon sett skillnaden mellan män och kvinnors sätt att skapa och göra affärer. Kvinnor lägger tonvikten i större utsträckning på relationen när de gör affärer.

- Jag har sett att män inte jobbar så. Inte på samma sätt. Kvinnor känner efter mer och behöver mer tid för att etablera relationer. Det är viktigt för kvinnor att det funkar socialt för att knyta djupare band. Det leder också till ett annat sorts samarbete, som jag ser det. Män har nätverkat och gjort sånt här så länge, de vet hur man gör och de har färre hinder som det ser ut idag. Vi kvinnor måste hitta våra egna metoder. De är annorlunda, men funkar minst lika bra som männens, säger Lena.

Och myten om att kvinnor är sämre på att hjälpa varandra avfärdar Lena helt.

- Just när det gäller eget företagande, utanför alla trygga anställningsformer, är kvinnor suveräna på att stötta varandra och bygga broar. Jag har fått mest hjälp av tjejer genom åren och de relationer vi bygger hänger med. Vi följer varandra och släpper inte taget.

Årets Matrona

Den 26 maj utses årets Solna Matrona. Guldkronan som ska delas ut, går till någon inom nätverket som gjort något speciellt och något extra. Lena vet redan vem som ska få den stora äran, men tiger som muren.

Och det verkar inte som att vi sett slutet på Matrona än. Långt därifrån.

- Det är livets smällar som givit mig min styrka och jag har aldrig låtit mig trampas på. Nu kanske jag kan sprida lite av den känslan till fler kvinnor. Jag får ofta höra att jag är en förebild för andra kvinnor och jag har ett framgångsrikt bolag. Idag lever jag min dröm. Det har förstås inneburit försakelser på vägen men har varit värt varenda steg på vägen.

Så när Lenas dotter för ett par år sen kom och sa att hon också ville starta eget blev Lena både stolt och orolig på samma gång.

- Åh nej! Vad har jag gjort, tänkte jag.

Men sen insåg Lena att hennes dotter sett företagsresan på nära håll, levt mitt i den under uppväxten och ändå inte blivit avskräckt. Kanske entreprenörsskapet ligger i generna?

- Min dotter sa en gång ”Mamma, du kör ju moppe bland molnen!”, skrattar Lena. Jag har alltid sagt till mina barn att man kan göra allt man vill. The sky is the limit.
Så nu gör de det. Och jag är stolt.

Du kanske även gillar

Subtila medel som gör avtryck. Ewa Braf skriver om kommunikation som väcker motivation. Det finns många former av prefix till begreppet ledarskap:...

Anna Bellman: "Det är få av oss som har en sådan dragningskraft att vi per automatik får andra att intresserat lyssna på oss. De flesta är mest upptagna av sig själva. Så i denna självupptagna tid, hur ska du göra för att få någon att lyssna på dig? Det finns ett knep." De flesta har inte förstått vad det egentligen innebär att...

Att få med människor i din vision kräver mer än bara kommunikation och övertygelse. Hur får du andra att dela din vision för framtiden? Det är en...

Pauline Grindvall tänker aldrig sluta lära nytt: "En bekant till mig träffade en gång på en 77-årig man som satt på tåget på väg till universitetet för att plocka ut sin examen i en IT-utbildning." För ett par veckor sedan deltog jag i en praktisk...

John Maxwell: ”Under en timmes samtal vid en middag kan du nästan alltid hitta vad det är som får en annan person att gå igång genom att ställa tre enkla frågor." Tvärtemot vad vissa anser kan en ledare faktiskt inte motivera andra. Som...

Ina Forsberg, Majestee of Sweden: ”Vi ska bli Sveriges största musikexport. Någonsin.” Plötsligt hördes deras låt Governor överallt. Energi, tung...

Pauline Eriksson blir yr av förändringstakten - på ett bra sätt. I skrivande stund så är det snart dags för finalen av ”...

Stig-Björn Ljunggren, statsvetare: "Det finns ett behov av politiker med en annan bakgrund". Ska företagsledare lägga sig i den politiska debatten? Frågan v...

Kvinnligt nätverk satsar lokalt. Matronanätverket är ett kvinnligt affärsnätverk som...

En modig ledare är en trygg ledare. Mod på jobbet innebär att man kan och vill ta tag i det som beh...

  • Ledarskap

Vad innebär det i praktiken att driva företag utifrån värderingar? Idag säger sig de flesta jobba med värderingar och kärnvärden, men hur? Och vad använder vi värderingarna till i våra verksamheter? Det satsas mycket på PR och jippon kring värdeorden när det egentligen handlar mer om beteenden och handlingar och vad vi gör i vår vardag. Värderingar fungerar både som karta och kompass - men hur får vi medarbetarna att se samma karta och följa kompassnålen i samma riktning? Marie Alani och Helena Timander samtalar med Johanna Frelin, vd på Hyper Island och Louise Ring, HR-direktör i Axfood-koncernen.

  • Motivationsbloggen

Med en del skräck, två delar spänning och en ansenlig mängd nyfikenhet gav vi oss iväg till Almedalen för allra första gången. Förväntningarna var många, oerfarenheten stor. Men någonstans måste man ju börja. Jag fyllde min väska med anteckningsblock, dator, laddarsladdar, en bunt visitkort och telefon och klev ut på Visbys kullerstenar. Så välkända för mig - men den här gången helt nya. Och jag var knappast ensam om att beträda dem…

  • Motivera

Vad det blir för spin-off i våra hjärnor när världen snurrar snabbare än ett turbotrimmat roulett-hjul? Hur skall du förhålla dig till en värld som är ”V U C A” och centrifugerar den dagliga världsbilden till en snurrig kompott av möjligheter och tankeriktningar? Var att börja? Var att sluta?

  • Ledarskap

Om jag skulle försöka beskriva Almedalen för någon som aldrig har varit här skulle jag nog säga att det är som en musikfestival, fast utan musik och om demokrati istället. Jag älskar Almedalen! Här möts många av oss som är intresserade av samhälls- och framtidsfrågor. Jag ränner Hästgatan upp och ned och möter alla möjliga inspirerande människor: politiker, opinionsbildare, lobbyister, mediapersoner, näringslivsrepresentanter, studenter och en och annan semesterfirare.

  • Motivera

Många av oss har ett stort problem som vi ständigt brottas med: Koncentrationssvårigheter. De yttre distraktionerna kan man förvisso komma undan ganska enkelt genom att logga ut från sociala medier och stänga av ljudet på telefonen. Annat är det med de inre distraktionerna - de oemotståndliga idéerna och tankarna om allt mellan himmel och jord som väller över oss när vi försöker fokusera på jobbet. Vad ska vi stackars tänkare ta oss till när vi helt enkelt inte kan sluta...tänka?

  • Kommunicera

Så hur gör du då? Du har lyckats säga något intresseväckande i början av din presentation, som du har förberett och som gör att åhörarna blir nyfikna och vill ha mer. Hur gör du för att hålla deras intresse hela vägen? 

  • Ledning

Efter att ha jobbat med fler än 200 ledningsgrupper har min kollega Per Malmberg och jag sett flera ”röda-trådar”. Dessa har vi delat med oss av i ett antal VD-seminarier med temat ”Den dolda potentialen i ledningsgruppen”. Vid vårt senaste seminarie fick jag en intressant fråga som jag grubblat på sedan dess och som jag tänkte utveckla. 

  • Ledarskap

Människan som resurs i arbetslivet har under de senaste åren fått allt sämre rykte. Människor skapar osäkerhet genom att vabba, gå med i facket eller ha åsikter i största allmänhet. Det skapar förutsättningar för att robotarna kommer att ta över allt arbete, säger förståsigpåarna. Inget blir kvar utom präster, tydligen. Men då glömmer man en grundläggande fråga - människosynen.

  • Motivera

Vissa dagar känns det som att hela världen jobbar emot dig. Det är bilkö till jobbet, datorn krånglar, den inkompetenta kollegan gör dig galen. Dessutom borde du vara mycket mer framgångsrik än vad du är, eller hur? Kort sagt: Du är frustrerad. Frustration är en känsla som kostar enorma mängder energi - helt i onödan. Men med lite träning kan du lära dig att aldrig mer bli frustrerad igen, lovar tidningen Time.

  • Ledarskap

I en tidigare artikel – Pratar vi om samma sak? – förde jag ett resonemang om ”resonans” som en grundläggande ingrediens i ledarskapet. Det handlar om att vi som ledare behöver vi skapa förutsättningar för att få andra – och då inte minst medarbetarna – med på tåget. Det handlar om att tona in den andre så att vi säkerställer ett konstruktivt samtal vari vi pratar om samma sak inom samma ramar och spelplan. 

  • HR

Human Growth Award är en nyinrättad utmärkelse som ska delas ut till Årets HR-chef. Syftet med priset är att sätta HR i rampljuset och uppmärksamma nytänkande personalchefer som har förmågan att lyfta människor och organisationer så att de når sin fulla potential. Juryn står nu beredda att ta emot nomineringar till utmärkelsen, som ska delas ut den 3 november.

  • Projektleda

Ulf Bengtsson arbetar med ledarutveckling och är själv chef på Wenell Management. Här framtidsspanar han om vad vi egentligen behöver lära oss för att utvecklas om ledare. Tänk om vi hittills tänkt helt fel? ”I dagens ledarutveckling ingår för lite träning. Istället är det mycket fokus på kunskap, och väldigt få tillfällen till att öva.”

  • Motivationsbloggen

Alexandra Thomas, Move Management: Livet bjuder på knepiga situationer när det känns som om reservtanken skvalpar ihåligt i själen. Det är trögt när bagaget blivit bortslarvat, planet försenat, man landar på fel terminal, springer i Berlin, landar i en tysk stad vid midnatt och möts av ett 14- gradigt hotellrum där man sover i jeans för att hålla värmen. Det är i de situationerna som två perspektiv måste mötas för att du ska kunna vända situationen: kämpande och möjlighetstänk. Det är också i de situationerna som du inte klarar dig utan hjälp från människor som faktiskt ser och hör.

 

  • HR

Blåa personer är analytiska, noggranna och intresserade av detaljer. De vill gärna ha tydliga ramar för sitt arbete och tycker om fakta, logik och sakliga argument. Många människor med blå personlighetsfärg arbetar som specialister av olika slag och uppskattas för sin förmåga till analys och djupdykning. Samtidigt kan de också framstå som reserverade, skeptiska och rädda för förändring.

  • Innovation

Alla offentliga verksamheter behöver ha ett strategiskt tänk kring innovationsprocessen i och utanför sin egen organisation. Genom det innovativa arbetet skapas förutsättningar för att möta utmaningar som generationsväxling, mindre skatteunderlag och ökade klyftor. "Ingen organisation kan lösa de framtida problemen själv, vi måste jobba tillsammans i olika innovationssystem", säger Södertälje Kommuns innovationsledare, Johan Brinck.

  • Ledarskap

Solstrålarna är de små tingen i vardagen som gör oss glada. En icke oväsentlig del av livets mening kan vara att lära sig ta vara på dem. Det kan vara skuggan av ett leende hos någon man möter, ett litet framsteg hos ett barn eller barnbarn, en färgnyans man inte har upptäckt förr, en smakupplevelse i den dagliga måltiden. Livet är fullt av sådana solstrålar. Konsten är att både upptäcka dem och ta vara på dem.