Menu

Utvecklingssamtal med dig själv - inför 2015

”Vi kan söka oss till meningsfullhet. Vi har frihet att välja attityd till oss själva och vår situation. Istället för att gnälla och klaga på andra kan vi ändra vår egen attityd och ta ansvar för oss själva.”
2015, Lena Mangell

Snart har ett år gått igen - 2014 går mot sitt slut och ett nytt spännande 2015 står för dörren. Det gick fort som vanligt. Att stanna upp och reflektera över hur året har varit och vad du vill ta med dig in i nästa är ett bra sätt att ta personligt ansvar för din situation. Det handlar om ledarskap över dig själv och din egen utveckling. I dagens arbetsliv går allt med en rasande fart och vi hinner sällan reflektera. Du kan ändra på det - om du bara bestämmer dig.

Individer som reflekterar och sätter upp personliga mål leder sig själva i den riktning de vill. De har kontroll över situationen. Istället för att riskera att bli ett passivt offer som sitter och väntar på att bli uppbjuden och bli bitter och förbisprungen, tar man ledningen själv.

I forskning har man sett att människor som har tydliga värderingar, en  uttalad framtidsvision samt sätter upp tydliga mål (och agerar utifrån dessa) mår bättre och lyckas också oftare nå dit de vill. Undersökningar visar också att dessa människor känner en större lyckokänsla i livet och är mer positiva generellt.

Även i svåra situationer i livet är våra värderingar och visioner viktiga verktyg för oss för att kunna se framåt och styra mot horisonten. De hjälper oss också att hantera stress och överleva. Människor som är ”framgångsrika” har en tydlig vision om vart de är på väg och en plan för hur de ska ta sig dit. Visionen handlar om att tydligt - med alla sinnen - kunna se sig i den framtida situationen.

Det finns en känd bok som heter ”Livet måste ha en mening” av Viktor Frankl. Han var en judisk österrikisk psykiatriker som satt i koncentrationsläger under 2:a världskriget. Han överlevde genom sin starka vision om att han skulle komma ut levande. Då skulle han skriva en bok om sina upplevelser och hjälpa andra. Han ändrade sitt ”mindset” och hade fokus på den önskade situationen istället för den fruktansvärda situationen i lägret  han befann sig i. Han visualiserade bilden av en positiv framtid och kunde på så sätt ”lura” hjärnan att tro att han redan var i den önskade situationen.

Här är några kända citat från Viktor Frankl ur hans bok :

•    “When we are no longer able to change a situation, we are challenged to change ourselves.”
•    “Life is never made unbearable by circumstances, but only by lack of meaning and purpose.”
•    “Our greatest freedom is the freedom to choose our attitude.”
Fler citat hittar du här!

Det han säger är att vi kan ändra på oss själva och vårt synsätt på den situation vi befinner oss i – men vi kan inte påverka andra att göra samma sak. Vi kan söka oss till sammanhang där vi upplever meningsfullhet. Vi har frihet att välja attityd till oss själva och vår situation. Istället för att gnälla och klaga på andra kan vi ändra vår egen attityd och ta ansvar för oss själva.

Det som ligger till grund för vilka olika val vi gör, är alltid våra värderingar.  De ligger som ett ankare under ytan men avspeglar sig ovanför vattenytan i form av beteenden och val. Ibland är vi medvetna om värderingarna men oftast är vi inte det. Många värderingar har vi med oss sedan uppväxten - från vår familj, skolan, kamrater och samhällskultur. De har blivit införlivade i oss, i vårt tänkande och i vårt beteende. Genom feedback,  reflektion och diskussion kan vi bli mer medvetna om vad som faktiskt styr våra val.

Vad är en värdering?

Värdering betyder enligt Psykologiguidens psykologilexikon: ”Grundläggande ställningstagande till sådant som är av betydelse för en persons känsloreaktioner, livs- och samhällsuppfattning och handlingar, vad som är viktigt och oviktigt, bra och dåligt, gott och ont, rätt och orätt.”

Det som är viktigt för oss motiverar oss och utgör ofta grunden för vår vision. För att ta reda på vad vi vill och kunna göra medvetna val behöver vi reflektera över våra värderingar och göra dem tydliga för oss. Vi står stadigare förankrade om vi vet var vi står värderingsmässigt. Vi vet våra gränser och vi vet vad vi vill och inte vill. Vi får en inre trygghet och en plattform att utgå ifrån. Vi kan säga ja och nej till det som känns rätt  för oss. Värderingarna ger oss motivation och är vår inre motor som driver oss framåt.

Reflektion kring värderingar:

  • Vad är viktigast för dig i ett arbete?
  • Om du bara får välja en värdering vilken är den viktigaste?
  • Vilka är dina djupliggande livsvärderingar?
  • Hur vill du leva ditt liv för att känna meningsfullhet?

Exempel på värderingar i arbetet kan vara:

Få bestämma över min tid, att få arbeta självständigt, att få intellektuell stimulans, att få leda andra, att ha ett fysiskt rörligt arbete, att få påverka, att ha nära till arbetet, att ha variation, att ha hög kvalitet, att få utvecklas, bra ledarskap, kreativitet, att ha roligt etc.

Exempel på värderingar i livet i stort kan vara:

Viktigt att få arbeta ideellt, rättvisa, jämlikhet, respekt, humanism, lönsamhet etc
När du har medvetandegjort dina värderingar kan du jämföra med din arbetssituation och liv som det ser ut idag. Lever du dina värderingar idag?

Matchar de eller inte? Vad fattas? Vi upplever meningsfullhet när värderingar uppfylls i arbetet och i livet. Tvärtom kan brist på meningsfullhet skapa inre stress och inre konflikt.

Ditt personliga bokslut

För att kunna reflektera omkring dig själv behöver du boka in tid med dig själv – till exempel under julhelgen. Sätt dig i en lugn vrå och lyssna på någon avkopplande musik. Ta fram papper och penna eller datorn. Reflektera och skriv ner dina svar på följande frågor:

  • Vad hände under året 2014? Vad kännetecknar 2014 för dig?
  • Vad har hänt med dig?
  • Vad har du lärt dig? Vad har du gjort?
  • Var det ditt bästa år? Eller ditt värsta år? Varför?
  • Vad är viktigt för dig? Vilka är dina värderingar?
  • Vad tar du med dig till 2015?
  • Hur vill du att 2015 ska bli? Vilka värderingar behöver uppfyllas?

Formulera din vision om hur du vill leva ditt liv och arbetsliv för 2015 utifrån dina värderingar och motivation. Formulera även konkreta mål och delmål för vad du vill uppnå och gör en realistisk handlingsplan.

Lycka till och Gott Nytt 2015!

Kolla in Lenas webbkurs: Utvecklingssamtal med dig själv.


Du kanske även gillar

Men chefer som är otydliga och dåliga på feedback gör att vi blir olyckliga - både på jobbet och på fritiden, enligt undersökningen Happiness 2015. Personer som är nöjda med sin chef är mindre stressade och mer...

Var tredje offentliganställd chef känner sig inte delaktig i beslut, enligt en ny undersökning. Motivation.se har tidigare berättat att många chefer i offentlig...

Lena Mangell vill vidga synen på karriär. ”Ordet har en bredare definition som innebär att vi alla har en karriär – det gäller bara att definiera vår egen drivkraft.” Vad tänker du på när du hör ordet ’karriär...

Varför anser man att bara en viss åldersgrupp passar för ett specifikt jobb? Näringslivet måste börja ifrågasätta sina egna fördomar. Idag tog jag en fika med en gammal kollega. Han hade precis blivit uppsagd fr...

Gästskribent Per Malmberg, Ledarskaparna: De flesta företag kommer inte lyckas utveckla en innovativ kultur. Alla vill vara innovativa. Alla vill lyckas utveckla ett innovativt fö...

Storbritannien i ett vägskäl - då sätts David Camerons ledarskap på prov. En gång i tiden var Storbritannien med sitt kolonialvälde vä...

John Maxwell: ”När jag förbereder mig för ett möte med någon, tillbringar jag tid åt att tänka över vilka frågor jag vill ställa.” Att lära sig ställa rätt frågor är ett utmärkt s...

Gästskribenterna Alexandra Thomas och Jonas Roth: ”Att vara mellanchef kan innebära att man hamnar i kläm mellan företagets strategi och medarbetarnas behov.” Anders är ekonom och har nyligen blivit teamledare för en grupp...

Meningsfullhet och sammanhang råder bot på statusångest. Motivation.se har tidigare skrivit om begreppet statusångest - och...

Goda ledare bygger positiva relationer Goda ledare vet att ledarskap är en relation kring något vä...

  • Ledarskap

I en nyligen genomförd vetenskaplig studie visas att chefer uppfattar sig som ledare men använder den största delen av sin arbetstid till att vara chefer. Hur stämmer det då med ambitionen att vara en kommunikativ chef, en coachande chef, en chef som skapar medarbetarengagemang och som tar sig tid för att ge feedback?

  • Motivera

Att uppnå bestående förändring är något av det svåraste som finns. Podcastprofilen Eric Zimmer vet det bättre än de flesta – han har genomgått en av de svåraste beteendeförändringar man över huvud taget kan tänka sig. I det här korta föredraget berättar han om sina erfarenheter, och förklarar – med utgångspunkt från sällskapsspelet ”Risk” – vilka tre grundläggande strategier man bör använda för att lyckas nå sitt mål och åstadkomma en varaktig förändring i sitt liv.

  • Ledarskap

“Det var en gång en man som bodde i en stuga i skogen. Där levde och arbetade han. Varje morgon klev han upp, klädde sig varmt och gick ut i skogen som fortfarande var mörk och kylig för att samla ved. Väl hemma igen tände han en eld i spisen och väntade tålmodigt på att värmen skulle sprida sig i stugan.
En dag kände han att han fick nog och ställde sig framför spisen och sa:
 – Okej spisen, under alla dessa år har jag varit ute i mörker och kyla om morgonen och samlat ved innan du gett mig någon som helst värme. Nu är det din tur att ge mig något först. Nu sätter jag mig här och väntar tills du har gett mig lite värme innan jag beger mig ut och samlar ved. Du får helt enkelt lita på mig, jag kommer ge dig ved men först måste jag få värme av dig”.

  • Kommunicera

En konferens erbjuder fantastiska möjligheter för en organisation att utvecklas och att möta utmaningar. I en väl planerad och genomförd konferens kan vi hantera komplexa kommunikationsutmaningar, arbeta med verkligt lärande, komma vidare i förändringsprocesser, vara innovativa och skapa genuint engagemang. Samtidigt är konferenser alltid mycket kostsamma, inte minst när man räknar in produktionsbortfallet och effekter av missade målsättningar som en dålig konferens riskerar att medföra. Trots att potentialen med en bra konferens är enorm och kostnaderna skyhöga så planeras många konferenser på rutin och med utgångspunkt från förlegade föreställningar om hur en konferens går till.

  • Ledarskap

Behöver det vara så svårt att visa vem man är? Vet alla vem de är? Tror vi att vi är autentiska, men har en omedveten mask? Vem bestämmer när jag tagit av mig masken? Kommer vi någonsin ta av oss masken helt? Detta är några av de frågor jag fick utifrån min förra artikel ”Släpp sargen och av med masken” – varmt tack för inspiration till fortsatt reflektion.

  • Ledarskap

Begreppet medarbetarskap figurerar numera ofta på våra arbetsplatser. Många gånger utifrån ett tämligen ensidigt perspektiv, det vill säga att arbetsgivaren kräver att medarbetare ska ta ett allt större ansvar och förväntas hantera allt större och mer komplexa utmaningar. Och visst är det så. Gränserna luckras upp mellan det som tidigare var chefens jobb och det som nu medarbetaren bör hantera. Men vad krävs av ledarskapet i och med denna förändring?

  • Ledarskap

Ett grundläggande problem vid allt beslutsfattande är att många människor har en inneboende överdriven självsäkerhet. Många tror att de är bättre på att fatta beslut jämfört med andra individer. Det är detta fenomen som kallas för överkonfidens eller övertro. Detta skapar förstås ett avgörande problem vid alla typer av beslut. Det påverkar nämligen vår vilja att be om hjälp och att samarbeta med andra i teamet eller utanför teamet. Vi tror oss klara av beslut och beslutsfattande på egen hand.

  • Ledarskap

Att genomgå förändringar är ofta tufft och påfrestande för oss människor, eftersom vi har ett behov av trygghet och rutiner. Extra krävande blir det när förändringen är påtvingad utifrån – av en arbetsgivare, exempelvis. En ny amerikansk studie visar att löntagare som genomgår förändringar på jobbet upplever stress och andra hälsoproblem i större utsträckning än andra. Men inte bara det – väldigt många är också misstänksamma när det gäller arbetsgivarens egentliga motiv till att genomföra förändringen, samt skeptiska till utgången av förändringsarbetet.

  • Ledarskap

Jag är alltid fascinerad av hur snabbt spädbarn och barn lär sig. Deras sinnen är öppna, de är så ivriga, så redo att absorbera information. Jag tittar på mina barnbarn när de försöker lära sig någonting ena dagen och behärskar det redan den andra dagen. Om bara vår inlärningskurva fortsatte vara lika brant när vi åldras.

  • Ledarskap

Anna var en framgångsrik och omtyckt mellanchef och hade banat väg för ett nytt steg i karriären. Hon fick ett större uppdrag och en plats i högsta ledningen. Hon var smickrad och stolt över sin befordran, men efter ett tag började hon tvivla. Osäkerheten tog över och hela situationen kändes övermäktigt. Vem och hur skulle hon vara i ledningsgruppen för att passa in? Anna kämpade på och blev mer och mer ambitiös i att leva upp till de förväntningar hon trodde fanns på henne i den nya rollen. Hon tog på sig en mask varje gång hon klev in i ledningsgruppen. Men masken fungerade inte. Tvivlet ökade och därmed stressen. Hon var nära att stiga av.

  • Motivera

Vad krävs egentligen för att bli framgångsrik? Intelligens och talang, skulle nog många säga. Psykologen Angela Lee Duckworth menar dock att det finns en annan egenskap som är minst lika viktig: Ihärdighet. Duckworth bygger sin teori bland annat på sina erfarenheter som lärare och sina studier av framgångsrika människor inom en rad olika områden. Hittills har det inte forskats tillräckligt mycket om det här ämnet, förklarar hon - men genom att öka vår kunskap om hur man bygger upp ihärdighet kan vi ge människor de rätta verktygen för att nå sina mål.

  • Projektleda

Just nu träffar jag väldigt många människor som är bekymrade, stressade och frustrerade över att inte hinna klart allt som måste vara klart. Innan semestern.
Varje år är det många som beklagar sig över att maj månad och tiden fram till midsommar går så fort. Att det är för många lediga dagar. Att det är för många saker som händer samtidigt. Samtidigt med avslutningar i föreningar och skolor så vill vi ju också hinna njuta. Hinna ta den där lunchen, eller gå på det där grillpartyt.

  • Motivera

Kan du visa äkta känslor på jobbet – eller upplever du att du måste fejka positiva känslor och gå omkring med ett påklistrat leende? Frågan kan vara avgörande för hur du mår på jobbet. En ny amerikansk undersökning visar att det finns ett klart samband mellan äktheten i de känslor vi visar på arbetsplatsen och hur väl vi trivs. Om du inte behöver fejka dina känslor så är det 32 procent större chans att du älskar ditt jobb, skriver tidningen Forbes.

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”

  • Hälsa

Den är ständigt uppe till debatt, den allestädes närvarande stressen. Vad den kostar samhället, hur många offer den skördar, vad vi ska göra åt problemet. Är det nya lagar som behövs eller hårdare regler för arbetsgivarna? Eller ska vi fokusera på vår andning?

  • Ledarskap

Som rubriken antyder så finns det en missuppfattning av vad intelligens egentligen innebär. När jag myntade begreppet ledarintelligens var det efter många års lyssnande och iakttagande, och genom många samtal. Vi talar mycket om ledarskap, vilket vi gjort i alla tider. Ledarskap för mig kan aldrig vara en trend. Däremot finns det ett antal färdigheter, egenskaper, värderingar och insikter som avgör om du är en lämplig ledare eller inte. Lämplig är den som har ett gott hjärta, fast hand, stadiga fötter och huvudet på skaft.
Konstigare än så är det inte.
Inställningen till ledarskap idag uppfattar jag som rationell och med avsaknad av ett medmänskligt perspektiv.
Det är dags att på allvar sluta att underskatta betydelsen av självinsikt för ett gott ledarskap och sluta kalla det medmänskliga för ”flum”!
Låter kanske lite förenklat, men jag ska krångla till det lite i texten som kommer.