Menu

Utvecklingssamtal med dig själv - inför 2015

”Vi kan söka oss till meningsfullhet. Vi har frihet att välja attityd till oss själva och vår situation. Istället för att gnälla och klaga på andra kan vi ändra vår egen attityd och ta ansvar för oss själva.”
2015, Lena Mangell

Snart har ett år gått igen - 2014 går mot sitt slut och ett nytt spännande 2015 står för dörren. Det gick fort som vanligt. Att stanna upp och reflektera över hur året har varit och vad du vill ta med dig in i nästa är ett bra sätt att ta personligt ansvar för din situation. Det handlar om ledarskap över dig själv och din egen utveckling. I dagens arbetsliv går allt med en rasande fart och vi hinner sällan reflektera. Du kan ändra på det - om du bara bestämmer dig.

Individer som reflekterar och sätter upp personliga mål leder sig själva i den riktning de vill. De har kontroll över situationen. Istället för att riskera att bli ett passivt offer som sitter och väntar på att bli uppbjuden och bli bitter och förbisprungen, tar man ledningen själv.

I forskning har man sett att människor som har tydliga värderingar, en  uttalad framtidsvision samt sätter upp tydliga mål (och agerar utifrån dessa) mår bättre och lyckas också oftare nå dit de vill. Undersökningar visar också att dessa människor känner en större lyckokänsla i livet och är mer positiva generellt.

Även i svåra situationer i livet är våra värderingar och visioner viktiga verktyg för oss för att kunna se framåt och styra mot horisonten. De hjälper oss också att hantera stress och överleva. Människor som är ”framgångsrika” har en tydlig vision om vart de är på väg och en plan för hur de ska ta sig dit. Visionen handlar om att tydligt - med alla sinnen - kunna se sig i den framtida situationen.

Det finns en känd bok som heter ”Livet måste ha en mening” av Viktor Frankl. Han var en judisk österrikisk psykiatriker som satt i koncentrationsläger under 2:a världskriget. Han överlevde genom sin starka vision om att han skulle komma ut levande. Då skulle han skriva en bok om sina upplevelser och hjälpa andra. Han ändrade sitt ”mindset” och hade fokus på den önskade situationen istället för den fruktansvärda situationen i lägret  han befann sig i. Han visualiserade bilden av en positiv framtid och kunde på så sätt ”lura” hjärnan att tro att han redan var i den önskade situationen.

Här är några kända citat från Viktor Frankl ur hans bok :

•    “When we are no longer able to change a situation, we are challenged to change ourselves.”
•    “Life is never made unbearable by circumstances, but only by lack of meaning and purpose.”
•    “Our greatest freedom is the freedom to choose our attitude.”
Fler citat hittar du här!

Det han säger är att vi kan ändra på oss själva och vårt synsätt på den situation vi befinner oss i – men vi kan inte påverka andra att göra samma sak. Vi kan söka oss till sammanhang där vi upplever meningsfullhet. Vi har frihet att välja attityd till oss själva och vår situation. Istället för att gnälla och klaga på andra kan vi ändra vår egen attityd och ta ansvar för oss själva.

Det som ligger till grund för vilka olika val vi gör, är alltid våra värderingar.  De ligger som ett ankare under ytan men avspeglar sig ovanför vattenytan i form av beteenden och val. Ibland är vi medvetna om värderingarna men oftast är vi inte det. Många värderingar har vi med oss sedan uppväxten - från vår familj, skolan, kamrater och samhällskultur. De har blivit införlivade i oss, i vårt tänkande och i vårt beteende. Genom feedback,  reflektion och diskussion kan vi bli mer medvetna om vad som faktiskt styr våra val.

Vad är en värdering?

Värdering betyder enligt Psykologiguidens psykologilexikon: ”Grundläggande ställningstagande till sådant som är av betydelse för en persons känsloreaktioner, livs- och samhällsuppfattning och handlingar, vad som är viktigt och oviktigt, bra och dåligt, gott och ont, rätt och orätt.”

Det som är viktigt för oss motiverar oss och utgör ofta grunden för vår vision. För att ta reda på vad vi vill och kunna göra medvetna val behöver vi reflektera över våra värderingar och göra dem tydliga för oss. Vi står stadigare förankrade om vi vet var vi står värderingsmässigt. Vi vet våra gränser och vi vet vad vi vill och inte vill. Vi får en inre trygghet och en plattform att utgå ifrån. Vi kan säga ja och nej till det som känns rätt  för oss. Värderingarna ger oss motivation och är vår inre motor som driver oss framåt.

Reflektion kring värderingar:

  • Vad är viktigast för dig i ett arbete?
  • Om du bara får välja en värdering vilken är den viktigaste?
  • Vilka är dina djupliggande livsvärderingar?
  • Hur vill du leva ditt liv för att känna meningsfullhet?

Exempel på värderingar i arbetet kan vara:

Få bestämma över min tid, att få arbeta självständigt, att få intellektuell stimulans, att få leda andra, att ha ett fysiskt rörligt arbete, att få påverka, att ha nära till arbetet, att ha variation, att ha hög kvalitet, att få utvecklas, bra ledarskap, kreativitet, att ha roligt etc.

Exempel på värderingar i livet i stort kan vara:

Viktigt att få arbeta ideellt, rättvisa, jämlikhet, respekt, humanism, lönsamhet etc
När du har medvetandegjort dina värderingar kan du jämföra med din arbetssituation och liv som det ser ut idag. Lever du dina värderingar idag?

Matchar de eller inte? Vad fattas? Vi upplever meningsfullhet när värderingar uppfylls i arbetet och i livet. Tvärtom kan brist på meningsfullhet skapa inre stress och inre konflikt.

Ditt personliga bokslut

För att kunna reflektera omkring dig själv behöver du boka in tid med dig själv – till exempel under julhelgen. Sätt dig i en lugn vrå och lyssna på någon avkopplande musik. Ta fram papper och penna eller datorn. Reflektera och skriv ner dina svar på följande frågor:

  • Vad hände under året 2014? Vad kännetecknar 2014 för dig?
  • Vad har hänt med dig?
  • Vad har du lärt dig? Vad har du gjort?
  • Var det ditt bästa år? Eller ditt värsta år? Varför?
  • Vad är viktigt för dig? Vilka är dina värderingar?
  • Vad tar du med dig till 2015?
  • Hur vill du att 2015 ska bli? Vilka värderingar behöver uppfyllas?

Formulera din vision om hur du vill leva ditt liv och arbetsliv för 2015 utifrån dina värderingar och motivation. Formulera även konkreta mål och delmål för vad du vill uppnå och gör en realistisk handlingsplan.

Lycka till och Gott Nytt 2015!

Kolla in Lenas webbkurs: Utvecklingssamtal med dig själv.


Du kanske även gillar

Polisprästen Katarina Tingström har skrivit en viktig handbok om sorgebearbetning på arbetsplatsen. Döden kommer aldrig passande och kan tas emot på många olika s...

Göran Arrius: "Vi ville lägga större fokus på chefsfrågor". Fackförbundet Saco har många medlemmar som arbetar som chefer eller...

Björn M. Ottosson, statsvetare: "Valet kan avgöras de sista dagarna". Den 6 november är det dags för ett nytt presidentval i USA. Den...

”Ett sätt att pröva om du har formulerat ’bra’ mål är att ställa dig frågan ’varför’. Minst tio gånger…” En målbild – en bild som sammanfattar känslan som infinner sig...

Åsa Helldén Ruocco, Nordisk Kommunikation: "Viktigt att utgå ifrån mätningar när man utvecklar kommunikativt ledarskap." En ledares kommunikativa förmåga är av avgörande vikt f...

Dimitris Gioulekas, Årets VD 2014, vill utmana befintliga sätt att tänka: ”Sverige har inte kommit så långt i jämförelse med ambitionerna.” Dimitris Gioulekas är visionär. Det blir uppenbart i samma stund som...

Gästskribent Christer B Jansson: Kontakthinder, del 2. Kontakthinder riskerar att skapa stora besvär för både chefen...

John Maxwell delar med sig av hur du stärker din positiva attityd: ”Det perfekta ögonblicket kanske aldrig kommer, så varför vänta på det?” John Maxwell menar att det som skiljer drömmaren från den som f...

Andelen kvinnliga chefer ökar - men jämställdheten är fortfarande långt borta, visar Jämställdhetsbarometern 2013. Andelen kvinnliga chefer ökar stadigt, visar statistik från Sveriges...

Så hanterar du medarbetare som ställer andra krav på arbetsplatsen. Många gångar har jag tänkt; Hur svårt kan det vara? Varf...

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”

  • Hälsa

Den är ständigt uppe till debatt, den allestädes närvarande stressen. Vad den kostar samhället, hur många offer den skördar, vad vi ska göra åt problemet. Är det nya lagar som behövs eller hårdare regler för arbetsgivarna? Eller ska vi fokusera på vår andning?

  • Ledarskap

Som rubriken antyder så finns det en missuppfattning av vad intelligens egentligen innebär. När jag myntade begreppet ledarintelligens var det efter många års lyssnande och iakttagande, och genom många samtal. Vi talar mycket om ledarskap, vilket vi gjort i alla tider. Ledarskap för mig kan aldrig vara en trend. Däremot finns det ett antal färdigheter, egenskaper, värderingar och insikter som avgör om du är en lämplig ledare eller inte. Lämplig är den som har ett gott hjärta, fast hand, stadiga fötter och huvudet på skaft.
Konstigare än så är det inte.
Inställningen till ledarskap idag uppfattar jag som rationell och med avsaknad av ett medmänskligt perspektiv.
Det är dags att på allvar sluta att underskatta betydelsen av självinsikt för ett gott ledarskap och sluta kalla det medmänskliga för ”flum”!
Låter kanske lite förenklat, men jag ska krångla till det lite i texten som kommer.

  • HR

Påfrestande och ”förgiftade” relationer på jobbet har en stor negativ inverkan på människors produktivitet. Nästan alla har någon gång upplevt den typen av problem på sin arbetsplats. Forskning har visat att 80 procent har förlorat värdefull arbetstid på att oroa sig över incidenter kopplade till dåliga jobbrelationer. Men hur hanterar man relationen till kollegor vars beteende får en att tappa lusten och motivationen?

  • Ledarskap

Att anta rollen som extern vd i ett ägarlett företag där en av huvudägarna har suttit som vd och är kvar operativt i företaget är en utmanade uppgift för vilken rutinerad ledare som helst. Ett lyckat vd-byte med rätt person och en väl förberedd ägare är en positiv och värdeskapande förändring i bolaget. Ett misslyckat vd-byte kan å andra sidan få en stor negativ effekt på tillväxten och värdeutvecklingen i bolaget.
En viktig framgångsfaktor för att lyckas med tillsättandet av en extern vd är att det finns ett aktivt och professionellt styrelsearbete på plats.

  • Kommunicera

Som chefer och ledare ska vi hela tiden försöka ta fram det bästa i andra. Viktigt att komma ihåg är att ledarskapet normalt sett inte är en funktion av vad du säger utan hur och när du säger det. Bra ledare slutar aldrig att utvecklas och lära sig.

De flesta av oss har träffat på eller mött individer som oavsett situation eller miljö alltid tycks veta vad de ska säga och hur de ska säga det. Dessa individer behärskar konsten att kommunicera diplomatiskt, självsäkert och med taktkänsla. De säger rätt saker, på rätt sätt och vid rätt tillfällen. Detta är kanske den enskilt viktigaste färdigheten vi behöver för att kunna påverka människor och driva resultat.

  • HR

Kontakthinder riskerar att skapa stora besvär för både chefen själv och för medarbetare och kunder. I den här artikeln ska vi titta närmare på tre av de 11 typer av hinder som har identifierats i forskning. Vi konstaterar också att kontakthinder lätt smittar av sig och blir en del av kulturen. Att lära sig förstå och åtgärda dessa hinder är därför essentiellt i modern ledarskapsutveckling.

  • Motivera

Detta är min hyllning till huvudlösheten. Jag syftar nu inte på den huvudlöshet som får människor att vara tanklöst destruktiva eller alldeles i onödan åsamka skada. Jag syftar på den ljuvliga, livgivande, närande huvudlösheten.

  • Ledarskap

Ulrika Sedell är ledarskapsutvecklaren som agerar för att bidra till integration av de som upplever utanförskap i dagens Sverige. Hon är frustrerad över bristen på flexibilitet, saknar en idédiskussion och hoppas kunna inspirera till förmåga att sätta målet främst.

  • Ledarskap

Att förändring kan vara svårt och jobbigt känner de flesta till. Därför kan det vara bra att använda sig av en modell för att skapa förändring. En bra modell är femstegsmodellen. Det är fem steg som ska bearbetas och ta dig genom hela förändringsprocessen – från tankar och drömmar till slutstation.

  • Ledarskap

Samarbete och teamkänsla lyfts ofta fram som viktiga faktorer i skapandet av en bra arbetsplats. Detta naturligtvis med all rätt. Men kan det bli för mycket av det goda?
En ny undersökning visar att högpresterande medarbetare riskerar att bli illa behandlade på arbetsplatser som lägger stor vikt vid kollektivets sammanhållning.

  • Motivera

Hur bryter man en dålig vana? Vi människor har en tendens att fastna i vanor och beteenden som vi vet att vi inte mår bra av, ändå kan det kännas nästan omöjligt att bryta mönstret. Enligt psykiatrikern Judson Brewer finns det dock en ganska enkel lösning på problemet. Han menar att vi kan bryta dåliga vanor genom att bli mer nyfikna på dem. Med hjälp av mindfulness och medveten nyfikenhet kring vad som händer kan vi ta kontrollen över beteendet, och övervinna det.

  • Kommunicera

När journalister beskriver hur de upplever företagens krishantering är det "att sanningen inte kommer fram direkt" som rankas högst. Det visar en undersökning från Aalund. Men sanningen är sällan så enkel. Den är inte svart eller vit, och kan oftast inte beskrivas med ett enkelt “ja” eller “nej”. Verkligheten som utspelar sig bakom kulisserna är i själva verket för komplex för att kunna sammanfattas i en oneliner.

  • Ledarskap

När man talar om organisation handlar det ofta om saker som linje-stab, styrning, kontroll, projekt, lean och agility. Möten pratar man inte om. Många lägger mer än halva sin arbetstid på möten, men tar dem för givna. Vad händer om vi börjar se möten som en organisationsform, den mest grundläggande av dem alla?

  • Projektleda

Uttrycket ”Elefanten i rummet” kommer ursprungligen från engelska språket. Det är ett bildligt uttryck för något som tar stor plats och är påtagligt för alla människor i en grupp. Trots detta undviker man att prata om det. Alla vet, men ingen säger något.
”Kejsarens nya kläder” kan användas på liknande tema. Här handlar det om HC Andersens figur som hade kläder av ett magiskt tyg som man inte kan se. I själva verket låtsas alla som att de ser "kläderna", och kejsaren vandrar omkring naken. Ett litet barn utbrister till slut: "Han har ju inga kläder på sig!". Alla vet, men ingen säger något. Vi anpassar oss till gruppen trots att det är uppenbart att gruppen har fel.

  • Coacha

Under mina 25 år som psykolog och coach har jag hört samma sak från nästan alla mina klienter, och det är meningen ”jag vet inte vad jag vill”. Lite mer utförligt låter det ungefär så här: ”Jag är vilsen och orolig för jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv och mitt arbete.”
Att inte veta vad man vill i livet och i karriären kan vara väldigt stressigt och frustrerande. Det leder ofta till att man inte kommer vidare utan stannar i en situation som inte är optimal.