Menu
  • Kommunicera

Grunden för all god kriskommunikation på Facebook måste läggas i fredstid – genom att man skapar engagemang och bygger relationer. I dagens medieklimat kan saker hända väldigt fort – och om man står handlingsförlamad när stormen bryter ut så kan skadan bli väldigt svår att reparera. Mandat och rutiner behöver därför fastställas långt innan drevet går, så att du kan agera snabbt och framgångsrikt när det väl behövs.

  • Kommunicera

Konsten att samtala och konversera är en av de viktigaste sakerna att lära sig i livet. Dessvärre präglas vårt samhälle av en snabbt ökande polarisering – en utveckling som gynnas av att våra ”samtal” i allt högre utsträckning sker via textmeddelanden. Håller vi på att glömma bort hur viktigt det är att verkligen lyssna uppmärksammat på varandra?
Som ”motgift” erbjuder skribenten och radioprataren Celeste Headlee tio tips om hur du blir bättre på att konversera. Och nej, det handlar inte om att ta till olika knep för att ”visa att man lyssnar”. För den som lyssnar på riktigt behöver inte ta till sådana trix, menar Headlee.

  • Kommunicera

Det är en del diskussioner om skärmtid för barn just nu. Hur mycket är lagom och är det bra eller dåligt att låta barn spendera tid vid skärmar? Jag låter det vara osagt men tänkte ta upp en relaterad företeelse.

  • Kommunicera

Jag var med om något väldigt ovanligt häromdagen. Högsta chefen skulle inleda säljkonferensen med att berätta om hur det hade gått sedan sist och allt som fanns att vara stolt över. Inget ovanligt med det. De flesta, för att inte säga alla, interna konferenser börjar med att högsta chefen håller en presentation om bolagets utveckling hittills och om målen framåt. Det som var ovanligt var att chefen inte visade en enda PowerPoint-bild. Jag tror aldrig jag varit med om att högsta chefen inte gjort det tidigare i en sådan situation. Han använde istället något helt annat.

  • Kommunicera

Strutsmetoden är en naturlig mänsklig försvarsmekanism. Ett beteende som de allra flesta av oss hamnar i när vi möts av en kris. Men hur du som företagsledare eller chef bryter det mänskliga naturliga beteendet är avgörande för hur framgångsrik din krishantering och kriskommunikation blir.

  • Kommunicera

”Jag brukar lova mina åhörare att de är betydligt bättre förhandlare när de går ifrån min föreläsning än när de kom dit.” Lars-Johan Åge är ekonomie doktor från Handelshögskolan i Stockholm, utbildad i förhandling på Harvard Law School i USA och listad i Dagens Industri som en av Sveriges populäraste föreläsare. Hör och se honom prata om förhandlingsteknik på vårt Lunch & Learn som vi arrangerar tillsammans med kompetensnätverket EGN Sverige och AVEQIA. Han utmanar åhörarna att eftersträva ”happy happy” snarare än ”win win” och som exempel har han: en vattenmelon...

  • Kommunicera

Bara meter från toppen kom tårarna. Oklart om det var av trötthet eller av ren glädje. Troligt en kombination. Efter 8,5 timmars vandring, först i totalt mörker under en stjärnklar himmel i pannlampornas sken, sedan i ljuset av en magisk soluppgång, så nådde vi i TeamAronKilimanjaro till slut toppen på morgonen den 14e januari. Tillsammans.

  • Kommunicera

Efter många dagars vandring, när vi tagit steg för steg, sten för sten, höjdmeter för höjdmeter, nådde vi igår morse äntligen Kilimanjaros högsta topp - Uhuru Peak toppen, 5895 m.ö.h. Klockan var 07.45 Tanzaniansk tid (05.45 svensk).

  • Kommunicera

Det sägs att för att nå ett riktigt stort mål är det viktigt att dela in det i flera mindre delmål och fira varje gång ett delmål nås. Att bestiga Kilimanjaro är ett gigantiskt äventyr, ett riktigt stort mål för alla oss som är med i TeamAronKilimanjaro, och det är naturligt att fira varje delmål, varje ny plats vi slår läger på. Varje höjdmeter i sig känns som en seger i sig.

  • Kommunicera

Det är nog smart att mjukstarta när man ska göra något riktigt utmanande. Första dagens vandring mot Kilimanjarotoppen har varit lugn. Vi har tagit oss 900 höjdmeter till 2720 meter. Drygt 3000 kvar. Som inte lär vara lika lugna. Men vår guide har lovat oss att 99% kommer upp på toppen, så det är bara några kryp vi gärna lämnar kvar. Vi ska upp.

  • Kommunicera

Om man tillåter sig att tjuvlyssna på andra så kan man lära sig nytt. För ett tag sedan på tunnelbanan var det svårt för mig att inte tjuvlyssna. Tonåringen mitt emot mig pratade högt i telefon om sin ”pallkraft”. Efter en stund förstod hon att den hon pratade med inte förstod vad hon menade så då kom, till min stora nyfikenhets glädje, förklaringen. Pallkraft är hur mycket man pallar, hur mycket man orkar. Ju större pallkraft ju mer mäktar man med. Hur stor är min pallkraft?

  • Kommunicera

Det närmar sig. En fantastisk julhelg har passerat, snart är det nytt år och sedan finns ingen återvändo. Jag ska vara med om en av de största utmaningarna hittills i mitt liv. Hur klarar man av en stor utmaning? Jag möter varje vecka människor som vill bli bättre på det som de flesta känner oro och nervositet kring: Att stå på scen och presentera något inför andra. Efter bara en dags genomgång och träning känner de flesta en större säkerhet, och efter ytterligare träning har i stort sett alla förbättrat sig rejält. Det är lika roligt att vara med om varje gång.

  • Kommunicera

Det är lätt att gömma sig bakom ursäkter. Att låta rädslan över ett eventuellt misslyckande styra. Det är ofta lättare att säga nej än ja. Det kan handla om att hålla tal inför andra, som många helst inte gör, eller att utmana sig fysiskt. Att låta bli är lätt, men är det rätt?

  • Kommunicera

Den bästa krishanteringen är den som ser till att krisen inte uppstår. Det sker bland annat genom ett krismedvetet beslutsfattande och ett gott omdöme. Det sker också genom att bygga en sund företagskultur där transparens och värderingar efterlevs i praktiken.

  • Kommunicera

Vågar du vara rolig på jobbet? Frågan är viktigare än man tror – inte bara för att humor skapar god stämning på arbetsplatsen, utan också för att det ökar öppenheten och i förlängningen också produktiviteten och det kreativa tänkandet. Humor är dessutom bra för hälsan och en utmärkt medicin mot stress.

  • Kommunicera

Har du funderat på dina kunders eller medarbetares ”Giveashitability”? Varför de bör ”give a shit” i det du erbjuder eller säger? Det är lätt att rusa på i gamla hjulspår och missa det nödvändiga i att stanna upp och reflektera över om det man gör här och nu är det ens kunder eller medarbetare verkligen behöver. Det är lättare att fortsätta göra det man alltid har gjort. Med samma resultat som man alltid har fått.

  • Kommunicera

Få människor älskar att kallprata. Vad finns kvar att säga när man väl har intygat att allt är bra men att vädret är ruskigt?
Men ibland måste man ju trots allt prata med folk som man inte känner. Frågan är då hur man undviker att konversationen låser sig i en stel, trist och själsligt utmattande artighet. Annorlunda uttryckt: Hur tinar man upp ett kallprat?

  • Kommunicera

Vi har redan konstaterat att social kompetens inte handlar om att vara en utåtriktad pratkvarn. Introverta, blyga och tystlåtna människor kan också vara – eller lära sig att bli – socialt kompetenta. Men vad är då social kompetens? Vilka egenskaper består en sådan kompetens av?
På den frågan finns inget entydigt svar – men Motivation.se gör ett försök. Här är sju egenskaper som vi tycker att man bör utveckla om man vill bli socialt kompetent.

  • Kommunicera

Kunskaper om hjärnan kan revolutionera vårt sätt att förhålla oss till oss själva och varandra. Neurovetenskapen erbjuder en rad överraskande insikter, bland annat om hur viktigt det är att inte undertrycka sina känslor samt hur avgörande den sociala världen är för våra liv, berättar författaren och forskaren David Rock i sitt TED-talk.

  • Kommunicera

Spelifiering handlar i grund och botten om att designa om vad som helst i tillvaron så att det blir roligare och mer motiverande. I ett allt mer specialiserat och detaljinriktat arbetsliv kan spel erbjuda ett tydligt mål och sammanhang – och starka känslor på vägen dit. Det kan också stimulera medarbetarnas kreativitet och fantasi, menar Håkan Lidbo, som tillsammans med sin bror har skrivit boken ”Spelskalle”.

  • Kommunicera

Den du lyssnar på knäpper okontrollerat med pennan, går fram och tillbaka över scenen som en äggsjuk höna eller harklar sig konstant under hela presentationen. Eller också står vederbörande som fastklistrad bakom podiet och läser ur sitt manus utantill, utan särskilt mycket inlevelse. Det kan vara bra saker som sägs men eftersom de sägs utan övertygelse så känns det inte som att personen själv tror på det - varför ska då jag som publik tro på det? Alla kan vi ha ovanor, men vissa beteenden på scen tar fokus från budskapet och gör att det inte når fram.

  • Kommunicera

Oavsett om du har titeln säljare på ditt visitkort eller inte -så är du säljare. Varje dag försöker du få någon att köpa dina idéer, förbättringsförslag, tjänster, produkter eller middagstips. Om du lyckas sälja in det du vill till den du vill handlar mycket om din trovärdighet och om du lyckas sälja in dig själv.

  • Kommunicera

Småprat. Small talk. Prat om väder och vind och semestern och bilen. Det kan kännas banalt, men är i själva verket en mycket viktig del av att bygga långsiktiga relationer. När man träffat Allie Edwardsson så förstår man på vilket sätt small talk utgör det vardagliga kittet, det som håller ihop oss människor och vårt sätt att kommunicera. Såväl privat som i yrkesmässiga sammanhang.

  • Kommunicera

Så hur gör du då? Du har lyckats säga något intresseväckande i början av din presentation, som du har förberett och som gör att åhörarna blir nyfikna och vill ha mer. Hur gör du för att hålla deras intresse hela vägen? 

  • Kommunicera

Ofta har du publikens intressse från första början - men hur behåller du människors uppmärksamshet hela vägen? Anna Bellman ger användbara råd kring hur du håller energin uppe när du pratar inför större grupper. Bland annat får du lära dig knep såsom tresekundersregeln... Här ser du andra delen i hennes videoserie om presentationsteknik där hon delar med sig av tips och tricks som gör dig säkrare i din roll som presentatör och möteshållare.

Litteraturtips

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram