Menu
  • Kommunicera

Bara meter från toppen kom tårarna. Oklart om det var av trötthet eller av ren glädje. Troligt en kombination. Efter 8,5 timmars vandring, först i totalt mörker under en stjärnklar himmel i pannlampornas sken, sedan i ljuset av en magisk soluppgång, så nådde vi i TeamAronKilimanjaro till slut toppen på morgonen den 14e januari. Tillsammans.

  • Kommunicera

Efter många dagars vandring, när vi tagit steg för steg, sten för sten, höjdmeter för höjdmeter, nådde vi igår morse äntligen Kilimanjaros högsta topp - Uhuru Peak toppen, 5895 m.ö.h. Klockan var 07.45 Tanzaniansk tid (05.45 svensk).

  • Kommunicera

Det sägs att för att nå ett riktigt stort mål är det viktigt att dela in det i flera mindre delmål och fira varje gång ett delmål nås. Att bestiga Kilimanjaro är ett gigantiskt äventyr, ett riktigt stort mål för alla oss som är med i TeamAronKilimanjaro, och det är naturligt att fira varje delmål, varje ny plats vi slår läger på. Varje höjdmeter i sig känns som en seger i sig.

  • Kommunicera

Det är nog smart att mjukstarta när man ska göra något riktigt utmanande. Första dagens vandring mot Kilimanjarotoppen har varit lugn. Vi har tagit oss 900 höjdmeter till 2720 meter. Drygt 3000 kvar. Som inte lär vara lika lugna. Men vår guide har lovat oss att 99% kommer upp på toppen, så det är bara några kryp vi gärna lämnar kvar. Vi ska upp.

  • Kommunicera

Om man tillåter sig att tjuvlyssna på andra så kan man lära sig nytt. För ett tag sedan på tunnelbanan var det svårt för mig att inte tjuvlyssna. Tonåringen mitt emot mig pratade högt i telefon om sin ”pallkraft”. Efter en stund förstod hon att den hon pratade med inte förstod vad hon menade så då kom, till min stora nyfikenhets glädje, förklaringen. Pallkraft är hur mycket man pallar, hur mycket man orkar. Ju större pallkraft ju mer mäktar man med. Hur stor är min pallkraft?

  • Kommunicera

Det närmar sig. En fantastisk julhelg har passerat, snart är det nytt år och sedan finns ingen återvändo. Jag ska vara med om en av de största utmaningarna hittills i mitt liv. Hur klarar man av en stor utmaning? Jag möter varje vecka människor som vill bli bättre på det som de flesta känner oro och nervositet kring: Att stå på scen och presentera något inför andra. Efter bara en dags genomgång och träning känner de flesta en större säkerhet, och efter ytterligare träning har i stort sett alla förbättrat sig rejält. Det är lika roligt att vara med om varje gång.

  • Kommunicera

Det är lätt att gömma sig bakom ursäkter. Att låta rädslan över ett eventuellt misslyckande styra. Det är ofta lättare att säga nej än ja. Det kan handla om att hålla tal inför andra, som många helst inte gör, eller att utmana sig fysiskt. Att låta bli är lätt, men är det rätt?

  • Kommunicera

Den bästa krishanteringen är den som ser till att krisen inte uppstår. Det sker bland annat genom ett krismedvetet beslutsfattande och ett gott omdöme. Det sker också genom att bygga en sund företagskultur där transparens och värderingar efterlevs i praktiken.

  • Kommunicera

Vågar du vara rolig på jobbet? Frågan är viktigare än man tror – inte bara för att humor skapar god stämning på arbetsplatsen, utan också för att det ökar öppenheten och i förlängningen också produktiviteten och det kreativa tänkandet. Humor är dessutom bra för hälsan och en utmärkt medicin mot stress.

  • Kommunicera

Har du funderat på dina kunders eller medarbetares ”Giveashitability”? Varför de bör ”give a shit” i det du erbjuder eller säger? Det är lätt att rusa på i gamla hjulspår och missa det nödvändiga i att stanna upp och reflektera över om det man gör här och nu är det ens kunder eller medarbetare verkligen behöver. Det är lättare att fortsätta göra det man alltid har gjort. Med samma resultat som man alltid har fått.

  • Kommunicera

Få människor älskar att kallprata. Vad finns kvar att säga när man väl har intygat att allt är bra men att vädret är ruskigt?
Men ibland måste man ju trots allt prata med folk som man inte känner. Frågan är då hur man undviker att konversationen låser sig i en stel, trist och själsligt utmattande artighet. Annorlunda uttryckt: Hur tinar man upp ett kallprat?

  • Kommunicera

Vi har redan konstaterat att social kompetens inte handlar om att vara en utåtriktad pratkvarn. Introverta, blyga och tystlåtna människor kan också vara – eller lära sig att bli – socialt kompetenta. Men vad är då social kompetens? Vilka egenskaper består en sådan kompetens av?
På den frågan finns inget entydigt svar – men Motivation.se gör ett försök. Här är sju egenskaper som vi tycker att man bör utveckla om man vill bli socialt kompetent.

  • Kommunicera

Kunskaper om hjärnan kan revolutionera vårt sätt att förhålla oss till oss själva och varandra. Neurovetenskapen erbjuder en rad överraskande insikter, bland annat om hur viktigt det är att inte undertrycka sina känslor samt hur avgörande den sociala världen är för våra liv, berättar författaren och forskaren David Rock i sitt TED-talk.

  • Kommunicera

Spelifiering handlar i grund och botten om att designa om vad som helst i tillvaron så att det blir roligare och mer motiverande. I ett allt mer specialiserat och detaljinriktat arbetsliv kan spel erbjuda ett tydligt mål och sammanhang – och starka känslor på vägen dit. Det kan också stimulera medarbetarnas kreativitet och fantasi, menar Håkan Lidbo, som tillsammans med sin bror har skrivit boken ”Spelskalle”.

  • Kommunicera

Den du lyssnar på knäpper okontrollerat med pennan, går fram och tillbaka över scenen som en äggsjuk höna eller harklar sig konstant under hela presentationen. Eller också står vederbörande som fastklistrad bakom podiet och läser ur sitt manus utantill, utan särskilt mycket inlevelse. Det kan vara bra saker som sägs men eftersom de sägs utan övertygelse så känns det inte som att personen själv tror på det - varför ska då jag som publik tro på det? Alla kan vi ha ovanor, men vissa beteenden på scen tar fokus från budskapet och gör att det inte når fram.

  • Kommunicera

Oavsett om du har titeln säljare på ditt visitkort eller inte -så är du säljare. Varje dag försöker du få någon att köpa dina idéer, förbättringsförslag, tjänster, produkter eller middagstips. Om du lyckas sälja in det du vill till den du vill handlar mycket om din trovärdighet och om du lyckas sälja in dig själv.

  • Kommunicera

Småprat. Small talk. Prat om väder och vind och semestern och bilen. Det kan kännas banalt, men är i själva verket en mycket viktig del av att bygga långsiktiga relationer. När man träffat Allie Edwardsson så förstår man på vilket sätt small talk utgör det vardagliga kittet, det som håller ihop oss människor och vårt sätt att kommunicera. Såväl privat som i yrkesmässiga sammanhang.

  • Kommunicera

Så hur gör du då? Du har lyckats säga något intresseväckande i början av din presentation, som du har förberett och som gör att åhörarna blir nyfikna och vill ha mer. Hur gör du för att hålla deras intresse hela vägen? 

  • Kommunicera

Ofta har du publikens intressse från första början - men hur behåller du människors uppmärksamshet hela vägen? Anna Bellman ger användbara råd kring hur du håller energin uppe när du pratar inför större grupper. Bland annat får du lära dig knep såsom tresekundersregeln... Här ser du andra delen i hennes videoserie om presentationsteknik där hon delar med sig av tips och tricks som gör dig säkrare i din roll som presentatör och möteshållare.

  • Kommunicera

Att starta konflikter händer lätt. Där lättare att bli kantig mot någon som man inte behöver se i ögonen. Men e-post är ett riskabelt kommunikationsmedel i sådana lägen - det är som upplagt för missförstånd, och risken att du skriver någonting som du sedan ångrar är stor. Frågan är: Ska man över huvud taget ta konflikter via mejl? Och vad bör man i så fall tänka på för att undvika att relationen tar skada?

  • Kommunicera

Vi får den uppmärksamhet vi förtjänar. Om du är intressant så kommer folk att lyssna. Så enkelt -  och så svårt - är det. Gå till dig själv. När du ska lyssna på någon som inte direkt faller dig i smaken, eller där ämnet inte känns topprioriterat just nu, så börjar du direkt tänka på annat. Eller hur? Tankarna flyger iväg och det är en kort väg till att ta upp mobilen för att kolla mejlen och utnyttja tiden på bättre sätt. Samma sak är det när andra ska lyssna på dig.

  • Kommunicera

Ditt professionella rykte är på många sätt det viktigaste du har i karriären. Trots det är få människor medvetna om hur deras eget rykte ser ut och hur de själva kan utveckla det.
Per Frykman driver företaget Your Professional Reputation tillsammans med Karin Sandin och samarbetspartners. Han menar att fler borde tänka på hur deras rykte påverkar deras professionella liv, vare sig du är anställd eller entreprenör. "Ditt rykte går ju alltid före dig", säger han till Motivation.se.

  • Kommunicera

Att vara pirrig när du ska tala inför större grupper är bra, att vara förlamad av nervositet är riktigt dåligt. Känner du igen dig? Det är det många som gör... Men det finns metoder för att minska stresspåslaget och bli kompis med rampljuset. Första delen i Anna Bellmans serie om presentationsteknik foksuerar på det som drabbar så många: nervositet. Anna delar med sig av tips och tricks som gör dig säkrare i din roll som presentatör och möteshållare.

  • Kommunicera

Jag skulle vilja påstå att det finns en önskan och vilja hos de flesta av oss att vara perfekta, att bli omtyckta och respekterade. Inte bara för det vi är, utan också för det vi gör. Det kanske är därför det är så många av oss som lider av förlamande nervositet när vi ska framföra något inför andra.
För tänk om det inte är perfekt? Tänk om jag säger något som uppfattas fel och att de som lyssnar inte tycker om mig?

  • Kommunicera

Dina möjligheter att lyckas i sociala situationer - exempelvis möten, mingel eller anställningsintervjuer - avgörs inte bara av vad du säger, utan också av hur du säger det och vilka verbala och icke-verbala signaler du sänder ut. Att bli omtyckt, skapa förtroende och framstå som intressant handlar förstås om att faktiskt vara trevlig, ansvarsfull och genuin. Men du måste också veta hur du ska förmedla dessa egenskaper och hur du undviker att sända ut fel signaler till den du pratar med.

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram