Menu
  • Kommunicera

Har du tänkt på hur du ser ut på bild? Ger din bild rätt intryck av dig och får folk nyfikna på dig?
Att bygga sitt nätverk som ledare och företagare är viktigt och kan ge fler kontakter, fler kunder och ökad lönsamhet. Nätverk bara ökar i betydelse. Exempelvis så förmedlas 8 av 10 jobb via nätverk. Det är mycket.

  • Kommunicera

Envägskommunikationens tid är snart förbi. I dagens samhälle blir delaktighet, interaktivitet och medskapande allt viktigare – både tack vare den nya tekniken och en förnyad syn på ledarskap. Dessvärre har inte alla företag och chefer hängt med i utvecklingen, vilket vi bland annat kan se på möten och konferenser som alltför ofta präglas av föredragshållande snarare än interaktion.

  • Kommunicera

Att göra sig till och anpassa sig efter folks förväntningar fungerar nästan aldrig när man nätverkar. Visst kan det kännas lockande att visa upp en fasad av absolut professionalism och perfektion, men forskningen visar att vi har långt mycket större chanser att knyta viktiga kontakter med främlingar om vi vågar vara autentiska. Men hur går det till egentligen – hur lär man sig att vara autentisk? Självkännedom, närvaro och sårbarhet är tre av nyckelorden om du verkligen vill vara dig själv i sociala situationer.

  • Projektleda

Jag möter människor med olika sätt att hantera sin kommunikation. Somliga säger att det är mottagaren som får bestämma vad den vill ta till sig, och skickar all information vidare med åsikten att de inte kan bestämma vad mottagaren är intresserad av. Andra anstränger sig för att sortera informationen, förklara den och ta bort sådant som de tror att mottagaren inte är intresserad av, samtidigt som de hänvisar vidare dem som vill läsa mer.

  • Kommunicera

Berättande är utan tvekan en av de mest kulturbyggande aktiviteter som finns. Genom att dela med oss av historier skapar vi kittlande myter som blir smittsamma sanningar. Berättelser inspirerar, förklarar och bygger gemenskap. Det är en urgammal tradition och en aktivitet som vi alla pysslar med dagligen. Ändå är det ett verktyg som utnyttjas förvånande sällan när det gäller att bygga en gemensam kultur.

  • Kommunicera

Vi vet alla hur viktigt det är att nätverka för att utvecklas i karriären, och när man nätverkar är det väldigt viktigt att göra ett gott första intryck. Därför kan det kännas lockande att anpassa sig efter den andras förväntningar och intressen när man konverserar med någon som man gärna vill imponera på. Men funkar det verkligen?
Nej, det gör det inte, konstaterade en forskare nyligen i Harvard Business Review. Vill man lyckas med sitt nätverkande så måste man vara autentisk, oavsett hur riskabelt det känns.

  • Kommunicera

Vinjettmusiken dånar från högtalarna. Årets stora medarbeterkonferens har precis startat. Efter några takter från Pharrell Williams - Happy, kliver företgets VD med ett stort leende och spänstiga steg upp på scenen. Han, för det är oftast en han som gör så här, blickar ut över den fullsatta läktaren, väntar några sekunder och tar sedan till orda.
”Härligt att vi har en så stor publik här idag…”
Publik? Det är företagets medarbetare han pratar om. När förvandlades de till publik?

  • Kommunicera

Det finns många likheter mellan att vara ledare och elitidrottare - det finns som ledare mycket att lära av idrotten. Men det finns också en stor skillnad i hur idrottare och ledare prioriterar. Medan träning är basfundamentet i all idrott ser vi som ledare oftast inte vitsen i träningarna alls utan går direkt på match - och förväntar oss ändå minst medaljplats. Detta märks tydligt när ledare ska kommunicera och försöka övertyga.

  • Kommunicera

Det är återigen dags för vår politikervecka i Visby, Almedalen. En vecka som är så mycket mer än politik. Som är samtal, nätverkande, debatt och framåtanda. För mig som moderator är det fjärde året jag är där och det känns just nu som det roligaste och mest givande Almedalen hittills. Av flera skäl, ett är att många av de ämnen jag leder har en tydlig ambition att komma framåt i sin fråga. Inte bara se det lustfyllda i att höra två sidor tuppfäktas mot varandra, utan att på riktigt hitta fungerande lösningar för en bättre tillvaro framåt. Det är sådana samtal jag gillar att leda och vara en del av.

  • Kommunicera

Grunden för all god kriskommunikation på Facebook måste läggas i fredstid – genom att man skapar engagemang och bygger relationer. I dagens medieklimat kan saker hända väldigt fort – och om man står handlingsförlamad när stormen bryter ut så kan skadan bli väldigt svår att reparera. Mandat och rutiner behöver därför fastställas långt innan drevet går, så att du kan agera snabbt och framgångsrikt när det väl behövs.

  • Kommunicera

Konsten att samtala och konversera är en av de viktigaste sakerna att lära sig i livet. Dessvärre präglas vårt samhälle av en snabbt ökande polarisering – en utveckling som gynnas av att våra ”samtal” i allt högre utsträckning sker via textmeddelanden. Håller vi på att glömma bort hur viktigt det är att verkligen lyssna uppmärksammat på varandra?
Som ”motgift” erbjuder skribenten och radioprataren Celeste Headlee tio tips om hur du blir bättre på att konversera. Och nej, det handlar inte om att ta till olika knep för att ”visa att man lyssnar”. För den som lyssnar på riktigt behöver inte ta till sådana trix, menar Headlee.

  • Kommunicera

Det är en del diskussioner om skärmtid för barn just nu. Hur mycket är lagom och är det bra eller dåligt att låta barn spendera tid vid skärmar? Jag låter det vara osagt men tänkte ta upp en relaterad företeelse.

  • Kommunicera

Jag var med om något väldigt ovanligt häromdagen. Högsta chefen skulle inleda säljkonferensen med att berätta om hur det hade gått sedan sist och allt som fanns att vara stolt över. Inget ovanligt med det. De flesta, för att inte säga alla, interna konferenser börjar med att högsta chefen håller en presentation om bolagets utveckling hittills och om målen framåt. Det som var ovanligt var att chefen inte visade en enda PowerPoint-bild. Jag tror aldrig jag varit med om att högsta chefen inte gjort det tidigare i en sådan situation. Han använde istället något helt annat.

  • Kommunicera

Strutsmetoden är en naturlig mänsklig försvarsmekanism. Ett beteende som de allra flesta av oss hamnar i när vi möts av en kris. Men hur du som företagsledare eller chef bryter det mänskliga naturliga beteendet är avgörande för hur framgångsrik din krishantering och kriskommunikation blir.

  • Kommunicera

”Jag brukar lova mina åhörare att de är betydligt bättre förhandlare när de går ifrån min föreläsning än när de kom dit.” Lars-Johan Åge är ekonomie doktor från Handelshögskolan i Stockholm, utbildad i förhandling på Harvard Law School i USA och listad i Dagens Industri som en av Sveriges populäraste föreläsare. Hör och se honom prata om förhandlingsteknik på vårt Lunch & Learn som vi arrangerar tillsammans med kompetensnätverket EGN Sverige och AVEQIA. Han utmanar åhörarna att eftersträva ”happy happy” snarare än ”win win” och som exempel har han: en vattenmelon...

  • Kommunicera

Bara meter från toppen kom tårarna. Oklart om det var av trötthet eller av ren glädje. Troligt en kombination. Efter 8,5 timmars vandring, först i totalt mörker under en stjärnklar himmel i pannlampornas sken, sedan i ljuset av en magisk soluppgång, så nådde vi i TeamAronKilimanjaro till slut toppen på morgonen den 14e januari. Tillsammans.

  • Kommunicera

Efter många dagars vandring, när vi tagit steg för steg, sten för sten, höjdmeter för höjdmeter, nådde vi igår morse äntligen Kilimanjaros högsta topp - Uhuru Peak toppen, 5895 m.ö.h. Klockan var 07.45 Tanzaniansk tid (05.45 svensk).

  • Kommunicera

Det sägs att för att nå ett riktigt stort mål är det viktigt att dela in det i flera mindre delmål och fira varje gång ett delmål nås. Att bestiga Kilimanjaro är ett gigantiskt äventyr, ett riktigt stort mål för alla oss som är med i TeamAronKilimanjaro, och det är naturligt att fira varje delmål, varje ny plats vi slår läger på. Varje höjdmeter i sig känns som en seger i sig.

  • Kommunicera

Det är nog smart att mjukstarta när man ska göra något riktigt utmanande. Första dagens vandring mot Kilimanjarotoppen har varit lugn. Vi har tagit oss 900 höjdmeter till 2720 meter. Drygt 3000 kvar. Som inte lär vara lika lugna. Men vår guide har lovat oss att 99% kommer upp på toppen, så det är bara några kryp vi gärna lämnar kvar. Vi ska upp.

  • Kommunicera

Om man tillåter sig att tjuvlyssna på andra så kan man lära sig nytt. För ett tag sedan på tunnelbanan var det svårt för mig att inte tjuvlyssna. Tonåringen mitt emot mig pratade högt i telefon om sin ”pallkraft”. Efter en stund förstod hon att den hon pratade med inte förstod vad hon menade så då kom, till min stora nyfikenhets glädje, förklaringen. Pallkraft är hur mycket man pallar, hur mycket man orkar. Ju större pallkraft ju mer mäktar man med. Hur stor är min pallkraft?

  • Kommunicera

Det närmar sig. En fantastisk julhelg har passerat, snart är det nytt år och sedan finns ingen återvändo. Jag ska vara med om en av de största utmaningarna hittills i mitt liv. Hur klarar man av en stor utmaning? Jag möter varje vecka människor som vill bli bättre på det som de flesta känner oro och nervositet kring: Att stå på scen och presentera något inför andra. Efter bara en dags genomgång och träning känner de flesta en större säkerhet, och efter ytterligare träning har i stort sett alla förbättrat sig rejält. Det är lika roligt att vara med om varje gång.

  • Kommunicera

Det är lätt att gömma sig bakom ursäkter. Att låta rädslan över ett eventuellt misslyckande styra. Det är ofta lättare att säga nej än ja. Det kan handla om att hålla tal inför andra, som många helst inte gör, eller att utmana sig fysiskt. Att låta bli är lätt, men är det rätt?

  • Kommunicera

Den bästa krishanteringen är den som ser till att krisen inte uppstår. Det sker bland annat genom ett krismedvetet beslutsfattande och ett gott omdöme. Det sker också genom att bygga en sund företagskultur där transparens och värderingar efterlevs i praktiken.

  • Kommunicera

Vågar du vara rolig på jobbet? Frågan är viktigare än man tror – inte bara för att humor skapar god stämning på arbetsplatsen, utan också för att det ökar öppenheten och i förlängningen också produktiviteten och det kreativa tänkandet. Humor är dessutom bra för hälsan och en utmärkt medicin mot stress.

  • Kommunicera

Har du funderat på dina kunders eller medarbetares ”Giveashitability”? Varför de bör ”give a shit” i det du erbjuder eller säger? Det är lätt att rusa på i gamla hjulspår och missa det nödvändiga i att stanna upp och reflektera över om det man gör här och nu är det ens kunder eller medarbetare verkligen behöver. Det är lättare att fortsätta göra det man alltid har gjort. Med samma resultat som man alltid har fått.

Litteraturtips

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram