Menu

Fokustid ökar självkänslan

"Forskarna konstaterar att förmågan att fokusera ger en känsla av kontroll och kompetens."
Fokus, Motivation

Med fokustid menas att fokusera på en sak i taget, att ha förmåga att fokusera sin uppmärksamhet. Ett konststycke i den vardag många upplever nuförtiden där allt fler ska göra allt mer på kortare tid och där distraktionerna är många. Desto större anledning att ge sig själv fokustid! Forskarna bakom hälsotallriken (Rock, Siegel, Poelmans & Payne) menar att fokustid är den mest centrala komponenten på den mentala hälsotallriken för de som inte bara är intresserade av mental hälsa i allmänhet utan av prestationsförmåga i synnerhet.

Förmågan att fokusera är beroende av en välutvecklad prefrontal cortex, PFC, ofta kallad den exekutiva delen i hjärnan, som är ansvarig för flera högre kognitiva funktioner. PFC involverar arbetsminnet, som är delaktigt i att strukturera och organisera information, ta hänsyn till jaget, skapa bilder av en möjlig framtid för konsekvensanalys och långtidsplanering samt processer för övervakning av beteende och reglering av känslomässiga reaktioner. De exekutiva funktionerna ger oss alltså en chans att inte agera med automatik på händelser i vår omvärld.

När vi fokuserar, dvs ger vår odelade uppmärksamhet till det vi valt att fokusera på, får vi bättre tillgång till vår kunskap och våra erfarenheter och vår förmåga att tänka oss in  i framtiden. En lagom dos av press skapar en bra grund för fokus, för mycket och vi upplever negativ stress, för lite och vi blir oinspirerade.

Ett sätt att skapa intresse och lagom mycket press är att bestämma mål, mening och tidsramar.

Följande frågor kan vara till hjälp:

  1. Vad ska jag uppnå idag?
  2. Varför är det viktigt?
  3. Hur länge ska jag ge uppgiften fokustid idag?

Ett exempel ur min vardag:

  1. Jag ska komponera ett delmoment till uppföljningen av en pågående ledarutbildning i mental ergonomi.
  2. Det är viktigt för att jag i god tid ska kunna sammanställa uppföljningsdagen.
  3. Jag ger den 90 min med paus efter 45.

Eftersom jag har fokustid stänger jag av mobilen och stänger ner alla andra program när jag använder min dator och min hjärna till uppgiften.

Jag ber min omgivning vänta med ev. frågeställningar, kommer någon och vill avbryta ber jag att få återkomma. Min PFC behöver arbetsro för att koppla rätt bland minnen och kunskap.

Jag kommer lättare ihåg var jag ska slå upp olika faktabitar, jag får ett bättre flyt i skapandet, jag hittar de bilder jag behöver till min presentation och jag minns de delar jag komponerat till utbildningen tidigare vilket är viktigt för sammanhanget. Jag känner stor skillnad mot att försöka göra liknande uppgifter under multitasking.

Och tro mig, jag är van vid det sedan tidigare, trodde jag var en fena på multitasking och skröt gärna med det. Så här i efterhand inser jag att det kostade mycket hjärnkraft och var ett stort bidrag till en krympande tilltro till mig själv och till att jag sprang rätt in i väggen.

För att skärskåda myten om multitasking. Det är inte effektivt, vi kan inte göra flera tankeoperationer samtidigt, det vi gör är att hoppa mellan dem i en mängd micro-processer, vilket tar tid. Det är inte kvalitativt, om du försöker läsa ett mejl och lyssna på en kollega samtidigt gör du båda delarna sämre och missar information.

Det finns också ett direkt samband mellan stress, fokus och hälsa och forskarna bakom den mentala hälsotallriken anser att man kan titta på förmågan att fokusera som ett tecken på en persons mentala hälsa. Ju sämre förmåga, desto sämre mental hälsa.

Det ligger mycket i denna tes. Jag känner tydligt hur min fokuseringsförmåga minskar när jag upplever stress. Det krävs mycket mental styrka att hålla hjärnan på ett spår då. Min långvariga mindfulness träning hjälper mig.

Och sist men inte minst, fokustid hänger starkt ihop med självkänsla. Forskarna konstaterar, vilket jag fått bekräftat av många personer jag coachat för att stärka sin självkänsla, att förmågan att fokusera ger en känsla av kontroll och kompetens.

När vi har tillgång till denna aspekt av vår intelligens kan vi undvika känslan av att vara överhopade och inkompetenta, känslor som ofta hänger samman med multitaskande. Jag undrar om inte detta är en starkt bidragande orsak till att alltför många oerhört kompetenta människor går omkring och känner sig som en bluff.

Jag avslutar med ett citat från en av mina kunder som fört in mer fokustid i sitt liv: ”Jag känner mig oftare nöjd med mig själv - till skillnad mot när jag försökt göra allt på en gång och bara kände mig otillräcklig och trött”.


Du kanske även gillar

”Håll tillbaka lusten att göra din egen röst hörd och leta istället efter sätt att lyfta känslan hos dem omkring dig” Jennie Jerome, Winston Churchills mor, var högaktad och beundrad och gled...

Isis Amer-Wåhlin, innovationsledare, SLL: ”Utmaningarna handlar bland annat om kultur, hierarki, resursbrist, mandat och konkurrens.” Inom hälso- och sjukvården finns det en stor potential för...

"Maktmedvetenhet hänger ihop med ansvar. Har vi kunskap om vad makt faktiskt har för potential – då blir det svårare att använda den på ett negativt sätt." Makt är ett ord som ofta bär en negativ laddning. Ordet andas...

Utmana dig själv med explosiv träningsform som tilltalar poliser och militärer... CrossFit är en relativt ny träningsform. Den har sitt ursprung i USA...

Cruyff Institute utbildar elitidrottare för en karriär inom näringslivet. Många elitidrottare har förmånen att få leva ett dr...

Hästar är hierarkiska flockdjur som kräver ett lugnt ledarskap. Det spelar ingen roll hur du ser ut, hur gammal du är eller om du är rörelsehindrad eller inte. Det är den mentala närvaron som spelar roll. Agneta Aronsson är dressyrtränare på ridsportcentret Strö...

Håll koll på din vårdstatistik på webben. Att ha tillgång till sin hälsoinformation online kan underlätta...

HIIT - den snabba träningsformen som ger resultat. Vi vet att det svåraste är att hitta tiden för att få...

”Facilitatorns förhållningsätt är att tydligt skilja mellan sak- och processfrågor.” I artikeln Inte ett möte till... skrev Alexandra Thomas och Jonas Roth om...

Pauline Eriksson: "Vad jag också har märkt är att varje gång du tar tag i något som känns jobbigt och lite ångestladdat så växer du lite grann som människa." Uppskjutarsjukan är en utbredd diagnos. Det är alldeles för...

  • Coacha

Semester! Nästan alla längtar efter ledighet just nu. Vi är lite slitna efter en lång vinter och vår. Men innan vi får ledigt ska allt hinnas med och avslutas. På jobbet ska alla projekt komma i hamn och nya planer sättas i verket. Dessutom ska sommarfester arrangeras, utvecklingssamtalen klaras av och nya rekryteringar inför hösten planeras. På hemmaplan är det studentfirande, skolavslutningar, dagisavslutningar, sociala aktiviteter och planering inför semestrar. Det är som att allting eskalerar ända fram till semesterns första dag när vi äntligen får slappna av. Men det finns saker som kan få dig att varva ner redan innan dess.

  • Motivationsbloggen

Det som ligger närmast till hands när vi tänker trivsel på jobbet är ofta det sociala samspelet. Hur känns det att gå till fikarasten och vad pratar vi om där? Tyvärr följer alla maktordningar och normer med oss även till kaffemaskinen. Inte minst i form av lappar av typen: DIN MAMMA JOBBAR INTE HÄR! Vilket egentligen är ett uttryck för ojämlik fördelning av arbete i fikarummet.

  • Motivera

Det finns idag mycket kunskap kring hur människans motivationsmotor fungerar – så varför går vi fortfarande mest på känsla? Varför envisas vi med att motivera med externa faktorer som bonusar, när vi därmed i själva verket lägger locket på både kreativitet och driv hos individen? Varför väljer vi vägar som skapar klyftor och orättvisor, när upplevelsen av orättvisa är en av de största anledningarna till att människor aktivt vill motarbeta. Jag läser en roligt skriven bok om ett allvarligt ämne - formandet av en ny typ av ledarskap som kan ge bränsle i en värld som är svår att leva i. ”Det här vet inte näringslivet om.”, säger Tommy Lundberg.

  • Ledarskap
  • Innovation

Organisationer idag kan inte bara fokusera på vinst och pengar, medarbetare vill ha ett syfte och ett högre mål än så med sitt bidrag till företaget. Förändringen går fort och vi rör oss i rask takt ifrån de gamla hierarkiska organisationerna mot mer öppna nätverksorganisationer där den mänskliga kraften får plats. Innovation handlar om att våga testa nytt, våga bidra och om att skapa en trygg plats på företaget för att främja människors kreativitet. Det och mycket mer berättade Årets VD 2015 - Pernilla Dahlman, vd på Screen Interaction, om när hon höll en mycket uppskattad föreläsning på Årets VD’s frukostseminarium i juni.

  • Ledarskap

Varför tycks en del människor alltid ligga steget före?
Hur har det där äldre paret lyckats hålla magin i deras äktenskap levande alla dessa år?
Vad vet fitnessinstruktören på gymmet, hon med de perfekta bicepsen, som du inte vet?
Det är enkelt: hemligheten bakom din framgång bestäms av din dagliga agenda.
Den där killen som alltid blir befordrad vet att han behöver fatta ett beslut varje dag att växa och bli bättre i sitt jobb. Det par som firar sitt 50 års äktenskap vet att de måste välja varje dag att älska och hedra sin relation. Och fitnessinstruktören på gymmet, med de perfekta bicepsen, hon vet att man måste vara disciplinerad i sina dagliga val för hålla sig i form.

  • Motivationsbloggen

Vad är det vi alla vill ha, vi alla längtar efter och ingen kan få för mycket av? Jo, kärlek. I vår reklamtäta värld försöker marknadsförare skapa kärlekskänslor för varumärken. Du har kanske hört begreppet Lovemark som myntades av en VD för ett av de större reklambyrånätverken i början av 2000-talet. Han menade att kärlek är precis det som behövs för att rädda varumärken och skapa lojalitet hos konsumenter.

  • Ledarskap

Svenska arbetsplatser saknar öppenhet och högt i tak. Istället för att kommunicera rakt om det som inte fungerar är vi ”trevliga” och undviker obehagliga situationer så mycket vi kan. Det urholkar effektiviteten i vilken verksamhet som helst, och i företag blir konsekvensen utebliven lönsamhet. Konflikträdsla, missriktad hänsynsfullhet och lågt i tak är fenomen som upprätthåller dödläget. Antingen kan du fortsätta att vara artig eller också träna dig på att vara modig och börja kommunicera.

  • Uppleva

Under mina år i eventbranschen har jag uppmärksammat att många event ofta inleds spontant och är ganska oplanerade med alltför lite eftertanke.
"Vi borde ha ett event!”
”Ja men det ska vi ha, det bör man ju ha…”
”Vi kör! Boka lokal, mat och talare så bjuder jag in lite kunder.”
Problemet som ofta uppstår är att man inte har tänkt igenom helheten, undersökt deltagarnas faktiska behov och tagit detaljerna på allvar. Vi är olika individer med olika höga krav angående vad som upplevs som ett bra event och inte. I många fall är det inte hur storslaget eventet är som avgör hur hög kundnöjdheten blir. Istället är det förmågan att ta detaljerna på allvar som gör skillnad.

  • Ledarskap

Att leda ett globalt team är en enorm utmaning. När medarbetarna finns på olika ställen runt om i världen – och dessutom tillhör olika kulturer med olika syn på ledarskap – så blir förutsättningarna helt annorlunda jämfört med vad vi är vana vid från ”vanliga” arbetsplatser. Sättet att leda och kommunicera förändras, och ibland kan det till och med vara nödvändigt att göra motsatsen mot vad du fått lära dig att man ska göra som ledare. Men det viktigaste av allt är att skapa starka relationer och personliga band med medarbetarna i det globala teamet.

  • Projektleda

I den tredje och sista delen i artikelserien om beteendemönster fortsätter vi att titta på vilka beteenden som avslöjar vad som motiverar en människa. Det handlar om hur vi fattar beslut – internt eller externt? - samt huruvida vi drivs av valmöjligheter eller procedurer och hur vi förhåller oss till förändring. Genom att lära dig att läsa av människors beteenden och språkbruk kan du knäcka deras motivationskod – och hjälpa dem att både åstadkomma mer och trivas bättre på jobbet.

  • Coacha

Arbetslivet har det senaste decenniet genomgått stora förändringar. Teknikens utveckling har inneburit en förändrad syn på hur, när och var jobb utförs, och den ökade tillgängligheten på information tillsammans med ett mer lättillgängligt kommunikativt flöde har skapat en mängd möjligheter samtidigt som det innebär ett större individuellt ansvar i ett alltmer komplext arbetsliv. I den här texten ska jag lägga fokus på vad cheferna kan göra inom ett av de tre områden som lyfts fram i den nya föreskriften 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö, nämligen ”ohälsosam arbetsbelastning”.

  • Planera

Några av de vanligaste tids- och energitjuvarna vi upplever i vår mail idag är: ”Får för många, otydliga eller onödiga mail, ingen bra mappstruktur, bristande kunskaper i e-postprogrammet samt att det inte finns en gemensam mailpolicy på företaget”. Det gör att inkorgen svämmar över, att man känner sig e-poststyrd istället för uppgiftsstyrd och att det är lätt att tappa överblicken över de mail som ska åtgärdas. Stress kommer ofta av att man tappar kontrollen och eftersom just mailen finns framför ögonen en stor del av arbetsdagen (och ibland även på fritiden) så är det lätt att få känslan av att ”mailen styr mitt liv”.
Finns det någon lösning?

  • Motivera

Självhjälpstips väller över oss varje dag, det ena käckare än det andra. Vi ska bygga upp vårt självförtroende, bli mer motiverade, utveckla vår förmåga att fokusera – och Gud vet allt. Dessa tips är inte nödvändigtvis fel – du hittar många av dem här på Motivation.se – men ibland kan det kännas som att man skulle behöva något mer handfast. Vilka konkreta handlingar och aktiviteter får människor att verkligen må bra? Det finns såklart många svar, men här har vi samlat fyra exempel på saker som nästan garanterat kommer att förbättra ditt liv – särskilt om du väljer att göra flera av sakerna på listan. Nästan alla människor mår bättre och blir mer klartänkta om de motioner, lär sig spela instrument eller tala främmande språk, blir föreningsaktiva samt skaffar sig en coach, mentor eller terapeut.

  • Ledarskap

Jag lyssnade nyligen på Julian Treasures TED Talk, ”How to speak so that people want to listen”. Det är ett tema som definitivt är värt att lyfta. Vi vill väl alla att andra ska vilja lyssna på det vi har att säga. Vi vill väl alla nå varandra i kommunikationen och försäkra oss om att våra budskap går in. Då gäller det att vara medveten både om vad vi säger och hur vi säger det. Lika viktigt är det att förstå vad som inte går hem; kommunikativa ovanor som gör att folk slår dövörat till.

  • Motivationsbloggen

Tänkte dela med mig av en tankemodell för att få koll på en organisations genusmönster. För mönster finns överallt, vi måste bara välja att ta reda på mer om hur de uppstår, fungerar och påverkar oss och våra verksamheter. För att tydligt visa vad som påverkar oss från alla håll när det kommer till genus, vill jag presentera våra olika rutor: Fönsterrutan, Mockarutan, Schackrutan och TV-rutan. Det förenklar en kartläggning.

  • Coacha

Har du varit med om att du haft ett problem som du inte vet hur du ska lösa? Du sitter vid skrivbordet, anstränger dig och tänker och tänker, men du hittar ingen lösning. Du går hem och tankarna fortsätter att snurra. Du går bekymrad och utmattad till sängs. Nästa morgon vaknar du och har hittat en kreativ lösning på problemet som du är nöjd med. Du vet hur du ska göra och du har fattat ett beslut.
Vad hände? Det finns ett gammalt uttryck som heter ”att sova på saken”.
Det betyder att man ger hjärnan en paus, den får ny energi och kan bli mer kreativ i sitt tänkande. Sömnen och återhämtningen är viktig för att hjärnan ska kunna ladda om.