Menu

Fokustid ökar självkänslan

"Forskarna konstaterar att förmågan att fokusera ger en känsla av kontroll och kompetens."
Fokus, Motivation

Med fokustid menas att fokusera på en sak i taget, att ha förmåga att fokusera sin uppmärksamhet. Ett konststycke i den vardag många upplever nuförtiden där allt fler ska göra allt mer på kortare tid och där distraktionerna är många. Desto större anledning att ge sig själv fokustid! Forskarna bakom hälsotallriken (Rock, Siegel, Poelmans & Payne) menar att fokustid är den mest centrala komponenten på den mentala hälsotallriken för de som inte bara är intresserade av mental hälsa i allmänhet utan av prestationsförmåga i synnerhet.

Förmågan att fokusera är beroende av en välutvecklad prefrontal cortex, PFC, ofta kallad den exekutiva delen i hjärnan, som är ansvarig för flera högre kognitiva funktioner. PFC involverar arbetsminnet, som är delaktigt i att strukturera och organisera information, ta hänsyn till jaget, skapa bilder av en möjlig framtid för konsekvensanalys och långtidsplanering samt processer för övervakning av beteende och reglering av känslomässiga reaktioner. De exekutiva funktionerna ger oss alltså en chans att inte agera med automatik på händelser i vår omvärld.

När vi fokuserar, dvs ger vår odelade uppmärksamhet till det vi valt att fokusera på, får vi bättre tillgång till vår kunskap och våra erfarenheter och vår förmåga att tänka oss in  i framtiden. En lagom dos av press skapar en bra grund för fokus, för mycket och vi upplever negativ stress, för lite och vi blir oinspirerade.

Ett sätt att skapa intresse och lagom mycket press är att bestämma mål, mening och tidsramar.

Följande frågor kan vara till hjälp:

  1. Vad ska jag uppnå idag?
  2. Varför är det viktigt?
  3. Hur länge ska jag ge uppgiften fokustid idag?

Ett exempel ur min vardag:

  1. Jag ska komponera ett delmoment till uppföljningen av en pågående ledarutbildning i mental ergonomi.
  2. Det är viktigt för att jag i god tid ska kunna sammanställa uppföljningsdagen.
  3. Jag ger den 90 min med paus efter 45.

Eftersom jag har fokustid stänger jag av mobilen och stänger ner alla andra program när jag använder min dator och min hjärna till uppgiften.

Jag ber min omgivning vänta med ev. frågeställningar, kommer någon och vill avbryta ber jag att få återkomma. Min PFC behöver arbetsro för att koppla rätt bland minnen och kunskap.

Jag kommer lättare ihåg var jag ska slå upp olika faktabitar, jag får ett bättre flyt i skapandet, jag hittar de bilder jag behöver till min presentation och jag minns de delar jag komponerat till utbildningen tidigare vilket är viktigt för sammanhanget. Jag känner stor skillnad mot att försöka göra liknande uppgifter under multitasking.

Och tro mig, jag är van vid det sedan tidigare, trodde jag var en fena på multitasking och skröt gärna med det. Så här i efterhand inser jag att det kostade mycket hjärnkraft och var ett stort bidrag till en krympande tilltro till mig själv och till att jag sprang rätt in i väggen.

För att skärskåda myten om multitasking. Det är inte effektivt, vi kan inte göra flera tankeoperationer samtidigt, det vi gör är att hoppa mellan dem i en mängd micro-processer, vilket tar tid. Det är inte kvalitativt, om du försöker läsa ett mejl och lyssna på en kollega samtidigt gör du båda delarna sämre och missar information.

Det finns också ett direkt samband mellan stress, fokus och hälsa och forskarna bakom den mentala hälsotallriken anser att man kan titta på förmågan att fokusera som ett tecken på en persons mentala hälsa. Ju sämre förmåga, desto sämre mental hälsa.

Det ligger mycket i denna tes. Jag känner tydligt hur min fokuseringsförmåga minskar när jag upplever stress. Det krävs mycket mental styrka att hålla hjärnan på ett spår då. Min långvariga mindfulness träning hjälper mig.

Och sist men inte minst, fokustid hänger starkt ihop med självkänsla. Forskarna konstaterar, vilket jag fått bekräftat av många personer jag coachat för att stärka sin självkänsla, att förmågan att fokusera ger en känsla av kontroll och kompetens.

När vi har tillgång till denna aspekt av vår intelligens kan vi undvika känslan av att vara överhopade och inkompetenta, känslor som ofta hänger samman med multitaskande. Jag undrar om inte detta är en starkt bidragande orsak till att alltför många oerhört kompetenta människor går omkring och känner sig som en bluff.

Jag avslutar med ett citat från en av mina kunder som fört in mer fokustid i sitt liv: ”Jag känner mig oftare nöjd med mig själv - till skillnad mot när jag försökt göra allt på en gång och bara kände mig otillräcklig och trött”.


Du kanske även gillar

Kör en enkel klassiker - 10 om dagen... blir 3 650 på ett år. I en liten artikelserie kommer vi peppa dig inför våren och...

Christer Isaksson: Misslyckat politiskt ledarskap - Sarkozy attackerade folket, Hollande är inte i verkligheten."Måtte det inte gå lika långt i Sverige som i Frankrike." ”Alla borde besöka Paris minst en gång om året”, s...

Andelen kvinnliga chefer ökar - men jämställdheten är fortfarande långt borta, visar Jämställdhetsbarometern 2013. Andelen kvinnliga chefer ökar stadigt, visar statistik från Sveriges...

Den som jäktar blir stressad och den stressade blir sjuk. Eller? Stress är ett allvarligt problem i dagens arbetsliv. Men det är ocks...

Regelbunden respons till dina medarbetare gör underverk för individen. Vi behöver alla veta var vi står på jobbet för att kunna...

Lär dig förstå krisens förlopp och människors reaktioner. "Kunskap och kompetens om hur människor påverkas av kriser är något som varje chef och medarbetare bör ha." Vi lever i en tid av ständiga förändringar inom alla områ...

Migrationsverket kräver bättre skydd efter våg av attentat och skadegörelser. Migrationsverket har under en längre tid utsatts för ett stort antal...

100 nominerade har blivit 18 slutkandidater. De 18 slutkandidaterna till utmärkelsen Årets vd har nu valts ut av...

Forskaren Gergei Farkas berättar om vikten av informella kontakter - och ger några goda råd. Visst snackar politiker och företagsledare jobb med varandra under...

Christer Isaksson: ”Vart är vi på väg nu, 2014? Jag ser inga bilder framför mig. Jag hör inga ord och berättelser. Beror det på att det 2014 är omöjligt att se framåt?” Jag funderar ofta på betydelsen av visioner och tydliga mål i...

  • Innovation

Helena Karlberg är innovationsledare på SVID (Stiftelsen Svensk Industridesign), men börjar snart sitt nya jobb som VD på Piteå Science Park. I sitt arbete har hon bland annat engagerat sig i social innovation och platsinnovation, som handlar om att skapa attraktiva miljöer som främjar exempelvis integration, jämställdhet och hälsa. Design spelar en central roll i denna utveckling, men hon använder sig också av ”Appreciative Inquiry” – ett förhållningssätt där man utgår ifrån det som fungerar istället för att fokusera på problem.

  • Ledarskap

Möten har blivit en stor stressfaktor i vår arbetsmiljö. En bidragande orsak till det är att vi alltför sällan får någon klar uppfattning om vad syftet med mötet är och varför vi behöver närvara. Utan en tydlig agenda och ett uttalat mål riskerar sammankomsten att bli föga mer än ett utdraget slöseri av tid och energi.
Känner du igen känslan av att komma oförberedd till ett möte efter att precis ha lämnat ett annat? Hur många möten har du suttit på där tiden bara rusar iväg – och när du går där ifrån vet du inte vad ni har beslutat?
Problemet är inte mötena i sig – att träffas regelbundet och konversera är tvärtom ett absolut måste i det moderna kunskapssamhället. Kruxet är istället att folk måste vara införstådda med varför de ska gå på mötet, och hur man håller ett möte som faktiskt ger konkreta resultat.

  • Motivera

Kreativitet är en märklig och svårfångad egenskap hos människan - kanske är det därför kreativa människor så ofta mystifieras. Den forskning som finns i ämnet tyder på att människan är som mest kreativ när hennes logiska tänkande distraheras. Logik är nämligen kreativitetens svurna fiende - och det bästa sättet att komma åt skaparkraften är att lösgöra sig från verkligheten en liten stund.

  • Planera

”What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important.” Men om vi lägger all tid på de brådskande sakerna glömmer vi bort att arbeta med det verkligt viktiga. Så ser vardagen ut för många av oss. David Stiernholm vill lära oss att bli bättre på att prioritera och i sin handfasta föreläsning visar han hur vi kan formulerar specifika, mätbara och tidsbestämda mål - som gör det lättare för oss att prioritera rätt. Och det lätt…

  • Ledarskap

Ofta möter vi Kattis Ahlström i teverutan. Men hon är också en av medlemmarna i juryn för utmärkelsen Årets VD 2016. 14 november får vi veta vilka som utsetts till Årets VD-pristagare, men till dess kan vi ta del av Kattis tankar om ledarskap och om vd-rollen.

  • Ledarskap

Under senare tid har ”entreprenörskap” varit ett omskrivet tema med återkommande frågor som: Vad är nyckeln? Hur blir en entreprenör en entreprenör? Är det kreativitet, uppfinningsrikedom eller innovationsförmåga? Är det en medfödd egenskap få förunnad eller en förmåga vi alla kan utveckla? Vad behöver vi fokusera på för att stimulera entreprenörskap i företag, organisationer och samhälle?

  • Hälsa

De nya föreskrifterna från Arbetsmiljöverket sätter mental arbetsmiljö på kartan på ett nytt sätt. Mycket är egentligen inte nytt men man förstärker vikten av att ha koll på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Det behövs verkligen! Men vad innebär det egentligen och hur gör man för att anpassa verksamheten så att den lever upp till kraven?

  • Motivera

Att få nej, bli avvisad och bortvald, är bland det mest smärtsamma vi människor vet. Ändå är det en så naturlig del av livet; hela samhället är uppbyggt kring situationer och moment där risken att få ett nej är minst lika stor som chansen att få ett ja. Vem vet hur många gånger vi blir avvisade under en livstid – i kärleken, i arbetslivet och karriären, i våra försök att uppnå lycka och förverkliga våra drömmar. Ingen tycker om att få nobben, och vissa tar det nog extra hårt. Men det finns sätt att hantera smärtan och se till att besvikelsen inte får för stora proportioner.

  • Motivationsbloggen

Jag har arbetat professionellt med jämställdhet sedan 2009 och jag tänkte ta tillfället i akt och dela med mig lite om hur det varit.
Först när jag startade eget företag så besökte jag en av alla dessa stödinstanser som finns. Kostnadsfritt och tillgängligt, i alla fall för oss i större städer, toppen. Tyvärr så var genuskompetensen begränsad och jag fick många frågor om hur jag tänkte med barn nu när jag skulle starta eget… Dessutom fick min budget underkänt, den var för realistisk, ”gör den mer manlig”. Så män är orealistiska?!

  • Kommunicera

Det finns många likheter mellan att vara ledare och elitidrottare - det finns som ledare mycket att lära av idrotten. Men det finns också en stor skillnad i hur idrottare och ledare prioriterar. Medan träning är basfundamentet i all idrott ser vi som ledare oftast inte vitsen i träningarna alls utan går direkt på match - och förväntar oss ändå minst medaljplats. Detta märks tydligt när ledare ska kommunicera och försöka övertyga.

  • Projektleda

Ibland är det svårt att komma över kommentarer och händelser som inträffar. Till exempel om du skulle få en syrlig kommentar om att jobbet som du just avslutat inte gick så bra. Oavsett om du tycker att den som sade det har fel, eller om du kanske tycker att hen har rätt, så ligger det där och gnager. För att kunna hantera sina motgångar måste man ta makten över sin inre röst – och lära sig att det vi kallar ”misslyckanden” istället kan betraktas som användbar feedback.

  • Ledarskap

Det har gått två år sedan Ida Backlund fick utmärkelsen Årets VD. Då var hon vd i sitt eget bolag Rapunzel of Sweden, som hon hade startat sju år tidigare. Ett företag som mycket framgångsrikt säljer löshår och peruker och som också tar socialt ansvar.

  • HR

Att hitta en bra balans mellan jobb och fritid är väldigt viktigt om man vill undvika stress och utbrändhet. Frågan är emellertid hur vi uppnår denna balans. Ofta försöker vi göra det genom att dra en strikt gräns mellan arbetstid och ledig tid, men enligt ny forskning leder det bara till ännu mer stress. Istället bör vi sikta på att integrera de två, menar forskarna.

  • Ledarskap

Förändringsprocesser innebär inte sällan att organisationen upplever ett visst motstånd från medarbetarna. Kanske är förändringen inte önskad eller kanske har man från ledningens sida inte varit tydlig nog med varför den ska implementeras. Om så är fallet, hur kan man vända denna situation till något positivt och utvecklande för verksamheten?
I den här artikeln ska vi titta närmare på ett framgångsrikt tillvägagångssätt för att bemöta och hantera motstånd vid förändring. Vi tar också hjälp av ett arbetsplatsexempel för att se vilken effekt motstånd har på arbetsmiljön.

  • Coacha

”Man ska alltid ha en plan B!” Det låter som ett väldigt gott råd, eller hur? Men vid närmare eftertanke så är det kanske inte alltid så bra att planera för ett eventuellt misslyckande. Ny forskning visar nämligen att förekomsten av en plan B minskar rädslan för de negativa känslor vi förväntar oss vid ett misslyckande. Därmed minskar också drivkraften att lyckas, menar forskarna. Detta gäller emellertid bara vissa typer av prestationer.

  • Ledarskap

Första gången utmärkelsen Årets VD delades ut, var SPP:s dåvarande vd Sarah McPhee en av de prisbelönta. Hon blev Årets VD 2012, i kategorin mellanstora företag. Utmärkelsen fick henne att reflektera över sitt eget ledarskap. Här kan du läsa mer om hennes syn på vad ett gott och hållbart ledarskap egentligen innebär.