Menu

Fokustid ökar självkänslan

"Forskarna konstaterar att förmågan att fokusera ger en känsla av kontroll och kompetens."
Fokus, Motivation

Med fokustid menas att fokusera på en sak i taget, att ha förmåga att fokusera sin uppmärksamhet. Ett konststycke i den vardag många upplever nuförtiden där allt fler ska göra allt mer på kortare tid och där distraktionerna är många. Desto större anledning att ge sig själv fokustid! Forskarna bakom hälsotallriken (Rock, Siegel, Poelmans & Payne) menar att fokustid är den mest centrala komponenten på den mentala hälsotallriken för de som inte bara är intresserade av mental hälsa i allmänhet utan av prestationsförmåga i synnerhet.

Förmågan att fokusera är beroende av en välutvecklad prefrontal cortex, PFC, ofta kallad den exekutiva delen i hjärnan, som är ansvarig för flera högre kognitiva funktioner. PFC involverar arbetsminnet, som är delaktigt i att strukturera och organisera information, ta hänsyn till jaget, skapa bilder av en möjlig framtid för konsekvensanalys och långtidsplanering samt processer för övervakning av beteende och reglering av känslomässiga reaktioner. De exekutiva funktionerna ger oss alltså en chans att inte agera med automatik på händelser i vår omvärld.

När vi fokuserar, dvs ger vår odelade uppmärksamhet till det vi valt att fokusera på, får vi bättre tillgång till vår kunskap och våra erfarenheter och vår förmåga att tänka oss in  i framtiden. En lagom dos av press skapar en bra grund för fokus, för mycket och vi upplever negativ stress, för lite och vi blir oinspirerade.

Ett sätt att skapa intresse och lagom mycket press är att bestämma mål, mening och tidsramar.

Följande frågor kan vara till hjälp:

  1. Vad ska jag uppnå idag?
  2. Varför är det viktigt?
  3. Hur länge ska jag ge uppgiften fokustid idag?

Ett exempel ur min vardag:

  1. Jag ska komponera ett delmoment till uppföljningen av en pågående ledarutbildning i mental ergonomi.
  2. Det är viktigt för att jag i god tid ska kunna sammanställa uppföljningsdagen.
  3. Jag ger den 90 min med paus efter 45.

Eftersom jag har fokustid stänger jag av mobilen och stänger ner alla andra program när jag använder min dator och min hjärna till uppgiften.

Jag ber min omgivning vänta med ev. frågeställningar, kommer någon och vill avbryta ber jag att få återkomma. Min PFC behöver arbetsro för att koppla rätt bland minnen och kunskap.

Jag kommer lättare ihåg var jag ska slå upp olika faktabitar, jag får ett bättre flyt i skapandet, jag hittar de bilder jag behöver till min presentation och jag minns de delar jag komponerat till utbildningen tidigare vilket är viktigt för sammanhanget. Jag känner stor skillnad mot att försöka göra liknande uppgifter under multitasking.

Och tro mig, jag är van vid det sedan tidigare, trodde jag var en fena på multitasking och skröt gärna med det. Så här i efterhand inser jag att det kostade mycket hjärnkraft och var ett stort bidrag till en krympande tilltro till mig själv och till att jag sprang rätt in i väggen.

För att skärskåda myten om multitasking. Det är inte effektivt, vi kan inte göra flera tankeoperationer samtidigt, det vi gör är att hoppa mellan dem i en mängd micro-processer, vilket tar tid. Det är inte kvalitativt, om du försöker läsa ett mejl och lyssna på en kollega samtidigt gör du båda delarna sämre och missar information.

Det finns också ett direkt samband mellan stress, fokus och hälsa och forskarna bakom den mentala hälsotallriken anser att man kan titta på förmågan att fokusera som ett tecken på en persons mentala hälsa. Ju sämre förmåga, desto sämre mental hälsa.

Det ligger mycket i denna tes. Jag känner tydligt hur min fokuseringsförmåga minskar när jag upplever stress. Det krävs mycket mental styrka att hålla hjärnan på ett spår då. Min långvariga mindfulness träning hjälper mig.

Och sist men inte minst, fokustid hänger starkt ihop med självkänsla. Forskarna konstaterar, vilket jag fått bekräftat av många personer jag coachat för att stärka sin självkänsla, att förmågan att fokusera ger en känsla av kontroll och kompetens.

När vi har tillgång till denna aspekt av vår intelligens kan vi undvika känslan av att vara överhopade och inkompetenta, känslor som ofta hänger samman med multitaskande. Jag undrar om inte detta är en starkt bidragande orsak till att alltför många oerhört kompetenta människor går omkring och känner sig som en bluff.

Jag avslutar med ett citat från en av mina kunder som fört in mer fokustid i sitt liv: ”Jag känner mig oftare nöjd med mig själv - till skillnad mot när jag försökt göra allt på en gång och bara kände mig otillräcklig och trött”.


Du kanske även gillar

En rad olika studier visar samma resultat – oavsett kultur, ålder, kön; ekonomiska eller materiella belöningar drar ner tempo, engagemang, lust och resultat. Minns du elefanten och ryttaren? Förnuftet och känslan som ibland...

Karin Persson och Ann Blom från Lerum Kommun delar på utmärkelsen Årets Offentliga Chef 2014. Årets Offentliga Chef är en utmärkelse som varje år delas...

HR-specialisten Kristian Kindstedt på SEB ger oss tips för att det hälsostrategiska arbetet ska bli en framgång. Hans ledord är: ”Man måste göra sin hemläxa - att l...

Vilken sorts ledare är Stefan Löfven? Har Jan Björklund ledaregenskaper för att klara en motgång? Kan Fredrik Reinfeldt motivera sitt parti till en tredje valseger? Annie Lööf har sitt elddop som partiledare just nu. Hennes ledarskap...

En god förhandlare men ovan som politiker - hur blir Stefan Löfven som statsminister? Han är barnhemsbarnet som blev fackpamp, socialdemokratisk partiledare och...

Christer Isaksson: "Han har haft sju år på sig att rätta till problemen i skolan och ännu kan inte Jan Björklund peka på någon enskild resultatförbättring". Folkpartiledaren och utbildningsminister Jan Björklunds ledarskap är...

Gästskribent Madeleine Roeck Hansen von Gyllenpalm: “Vi är med teknikens hjälp mer uppkopplade än någonsin tidigare – men vi är samtidigt mer frånkopplade än någonsin från varandra.” Dagens företag och dess anställda verkar och arbetar i en på m...

Vem hade vunnit valet i mars 2015? Christer Isaksson analyserar det politiska läget efter Decemberöverenskommelsen. Det blir inget nyval i Sverige 22 mars 2015. I stället fick vi December...

Henrik Larsson, världsmästare i biljard: "Jag accepterar inte att saker inte går." Hinder är till för att övervinnas. Henrik Larsson vet det b...

Hanna Öhman, personlig tränare och hälsoutvecklare på Niana: "Ju fler 'automatiska' aktiviteter du hittar i din vardag desto mindre tid behöver du lägga på gymmet!" Vår expert på hälsa, Anna Hansson, lämnar den här g...

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”

  • Hälsa

Den är ständigt uppe till debatt, den allestädes närvarande stressen. Vad den kostar samhället, hur många offer den skördar, vad vi ska göra åt problemet. Är det nya lagar som behövs eller hårdare regler för arbetsgivarna? Eller ska vi fokusera på vår andning?

  • Ledarskap

Som rubriken antyder så finns det en missuppfattning av vad intelligens egentligen innebär. När jag myntade begreppet ledarintelligens var det efter många års lyssnande och iakttagande, och genom många samtal. Vi talar mycket om ledarskap, vilket vi gjort i alla tider. Ledarskap för mig kan aldrig vara en trend. Däremot finns det ett antal färdigheter, egenskaper, värderingar och insikter som avgör om du är en lämplig ledare eller inte. Lämplig är den som har ett gott hjärta, fast hand, stadiga fötter och huvudet på skaft.
Konstigare än så är det inte.
Inställningen till ledarskap idag uppfattar jag som rationell och med avsaknad av ett medmänskligt perspektiv.
Det är dags att på allvar sluta att underskatta betydelsen av självinsikt för ett gott ledarskap och sluta kalla det medmänskliga för ”flum”!
Låter kanske lite förenklat, men jag ska krångla till det lite i texten som kommer.

  • HR

Påfrestande och ”förgiftade” relationer på jobbet har en stor negativ inverkan på människors produktivitet. Nästan alla har någon gång upplevt den typen av problem på sin arbetsplats. Forskning har visat att 80 procent har förlorat värdefull arbetstid på att oroa sig över incidenter kopplade till dåliga jobbrelationer. Men hur hanterar man relationen till kollegor vars beteende får en att tappa lusten och motivationen?

  • Ledarskap

Att anta rollen som extern vd i ett ägarlett företag där en av huvudägarna har suttit som vd och är kvar operativt i företaget är en utmanade uppgift för vilken rutinerad ledare som helst. Ett lyckat vd-byte med rätt person och en väl förberedd ägare är en positiv och värdeskapande förändring i bolaget. Ett misslyckat vd-byte kan å andra sidan få en stor negativ effekt på tillväxten och värdeutvecklingen i bolaget.
En viktig framgångsfaktor för att lyckas med tillsättandet av en extern vd är att det finns ett aktivt och professionellt styrelsearbete på plats.

  • Kommunicera

Som chefer och ledare ska vi hela tiden försöka ta fram det bästa i andra. Viktigt att komma ihåg är att ledarskapet normalt sett inte är en funktion av vad du säger utan hur och när du säger det. Bra ledare slutar aldrig att utvecklas och lära sig.

De flesta av oss har träffat på eller mött individer som oavsett situation eller miljö alltid tycks veta vad de ska säga och hur de ska säga det. Dessa individer behärskar konsten att kommunicera diplomatiskt, självsäkert och med taktkänsla. De säger rätt saker, på rätt sätt och vid rätt tillfällen. Detta är kanske den enskilt viktigaste färdigheten vi behöver för att kunna påverka människor och driva resultat.

  • HR

Kontakthinder riskerar att skapa stora besvär för både chefen själv och för medarbetare och kunder. I den här artikeln ska vi titta närmare på tre av de 11 typer av hinder som har identifierats i forskning. Vi konstaterar också att kontakthinder lätt smittar av sig och blir en del av kulturen. Att lära sig förstå och åtgärda dessa hinder är därför essentiellt i modern ledarskapsutveckling.

  • Motivera

Detta är min hyllning till huvudlösheten. Jag syftar nu inte på den huvudlöshet som får människor att vara tanklöst destruktiva eller alldeles i onödan åsamka skada. Jag syftar på den ljuvliga, livgivande, närande huvudlösheten.

  • Ledarskap

Ulrika Sedell är ledarskapsutvecklaren som agerar för att bidra till integration av de som upplever utanförskap i dagens Sverige. Hon är frustrerad över bristen på flexibilitet, saknar en idédiskussion och hoppas kunna inspirera till förmåga att sätta målet främst.

  • Ledarskap

Att förändring kan vara svårt och jobbigt känner de flesta till. Därför kan det vara bra att använda sig av en modell för att skapa förändring. En bra modell är femstegsmodellen. Det är fem steg som ska bearbetas och ta dig genom hela förändringsprocessen – från tankar och drömmar till slutstation.

  • Ledarskap

Samarbete och teamkänsla lyfts ofta fram som viktiga faktorer i skapandet av en bra arbetsplats. Detta naturligtvis med all rätt. Men kan det bli för mycket av det goda?
En ny undersökning visar att högpresterande medarbetare riskerar att bli illa behandlade på arbetsplatser som lägger stor vikt vid kollektivets sammanhållning.

  • Motivera

Hur bryter man en dålig vana? Vi människor har en tendens att fastna i vanor och beteenden som vi vet att vi inte mår bra av, ändå kan det kännas nästan omöjligt att bryta mönstret. Enligt psykiatrikern Judson Brewer finns det dock en ganska enkel lösning på problemet. Han menar att vi kan bryta dåliga vanor genom att bli mer nyfikna på dem. Med hjälp av mindfulness och medveten nyfikenhet kring vad som händer kan vi ta kontrollen över beteendet, och övervinna det.

  • Kommunicera

När journalister beskriver hur de upplever företagens krishantering är det "att sanningen inte kommer fram direkt" som rankas högst. Det visar en undersökning från Aalund. Men sanningen är sällan så enkel. Den är inte svart eller vit, och kan oftast inte beskrivas med ett enkelt “ja” eller “nej”. Verkligheten som utspelar sig bakom kulisserna är i själva verket för komplex för att kunna sammanfattas i en oneliner.

  • Ledarskap

När man talar om organisation handlar det ofta om saker som linje-stab, styrning, kontroll, projekt, lean och agility. Möten pratar man inte om. Många lägger mer än halva sin arbetstid på möten, men tar dem för givna. Vad händer om vi börjar se möten som en organisationsform, den mest grundläggande av dem alla?

  • Projektleda

Uttrycket ”Elefanten i rummet” kommer ursprungligen från engelska språket. Det är ett bildligt uttryck för något som tar stor plats och är påtagligt för alla människor i en grupp. Trots detta undviker man att prata om det. Alla vet, men ingen säger något.
”Kejsarens nya kläder” kan användas på liknande tema. Här handlar det om HC Andersens figur som hade kläder av ett magiskt tyg som man inte kan se. I själva verket låtsas alla som att de ser "kläderna", och kejsaren vandrar omkring naken. Ett litet barn utbrister till slut: "Han har ju inga kläder på sig!". Alla vet, men ingen säger något. Vi anpassar oss till gruppen trots att det är uppenbart att gruppen har fel.

  • Coacha

Under mina 25 år som psykolog och coach har jag hört samma sak från nästan alla mina klienter, och det är meningen ”jag vet inte vad jag vill”. Lite mer utförligt låter det ungefär så här: ”Jag är vilsen och orolig för jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv och mitt arbete.”
Att inte veta vad man vill i livet och i karriären kan vara väldigt stressigt och frustrerande. Det leder ofta till att man inte kommer vidare utan stannar i en situation som inte är optimal.