Menu

Bra chefer gör oss lyckliga

Men chefer som är otydliga och dåliga på feedback gör att vi blir olyckliga - både på jobbet och på fritiden, enligt undersökningen Happiness 2015.
Wise Happiness, Ledarskap, HR

Personer som är nöjda med sin chef är mindre stressade och mer motiverade än andra människor. Medarbetare som är missnöjda med chefen blir däremot olyckliga, visar undersökningen Happiness 2015 från konsultbolaget Wise Group. Det som krävs av chefen för att vi ska känna oss nöjda är framför allt tydlighet och feedback, enligt studien, som också visar att vänner, familj och kollegor är den allra viktigaste lyckofaktorn.

Gott ledarskap är viktigt för att organisationen ska göra ett bra arbete och uppnå sina mål. Men chefen har också en avgörande inverkan på hur lyckliga vi är som människor. Det visar konsultbolaget Wise Groups nya undersökning Happiness 2015, som är en kartläggning över sambanden mellan arbete, fritid och lycka.

Chefen är alltså viktig för vårt välmående, både på och utanför jobbet. Många av de tillfrågade i Wise undersökning är nöjda med sin situation på arbetsplatsen idag - 36 procent svarar att de "absolut inte" skulle vilja byta ut sin chef.

- De som är nöjda med chefen har lägre stress och högre motivation. De bryr sig också mindre om sådant som trygghet, lön och förmåner, säger Elisabet Wohlfahrt, som är internkulturchef på Wise Group.

Otydlighet och bristande feedback

Men alla är inte nöjda. Ungefär var tredje deltagare i undersökningen uppger att de vill byta jobb inom två år. Den främsta anledningen till det är att de har en dålig chef; bland personer som vill byta jobb inom två år säger 45 procent att de gärna skulle vilja byta ut sin chef. De som är missnöjda med chefen är också mer stressade och mindre lyckliga än andra - även utanför jobbet.
Det finns två huvudsakliga orsaker till att folk är missnöjda med sin chef, säger Elisabet Wohlfahrt.

- Den första orsaken är otydlighet i ledarskapet, att man inte har tydliga mål. Inom vissa jobb, exempelvis säljyrken, har man väldigt tydliga mål - man vet hur mycket man förväntas sälja. Men i andra yrken är det mer otydligt, vilket kan vara ett problem. Vi vill ju veta var vi är, vart vi är på väg och hur arbetet går. Där har ledaren en viktig roll, säger Wise Groups kommunikationschef, och fortsätter:

- Det andra skälet till missnöje är bristen på feedback - medarbetarna har behov av att bli sedda, förstådda och uppskattade. Jag är övertygad om att alla människor i grunden vill göra ett bra arbete, men för att kunna göra det, känna sig motiverad och kunna utvecklas behöver man också få regelbunden feedback.

Elisabet Wohlfahrt, Wise GroupMånga missnöjda

I förra årets Hapiness-undersökning kunde Wise konstatera att många svenskar känner sig stressade av den otydliga gränsen mellan arbete och fritid.

Detta, menar Elisabet Wohlfahrt, är ännu ett exempel på behovet av tydlighet i ledarskapet. 57 procent av tjänstemännen i undersökningen anser att det är viktigt att ha en tydlig gräns mellan arbete och fritid. Men tydliga gränser innebär inte nödvändigtvis att man har strikta regler som är lika för alla; man ska komma ihåg att vissa medarbetare blir stressade av att behöva kolla mejlen hela tiden på fritiden, medan andra skulle bli mer stressade av att inte göra det. Det viktigaste, säger Wohlfahrt, är att vara tydlig med vilken grad av tillgänglighet som förväntas (och inte förväntas) av medarbetaren.

Vare sig det beror på otydlighet, bristande feedback eller någonting annat så kan man konstatera att det finns ett betydande antal människor som är missnöjda med chefen och med sitt jobb; 15 procent uppger att de gärna skulle vilja sluta på jobbet nu, idag.

Frågan är då vad man ska ta sig till om man är väldigt missnöjd med sin chef.

- Det är svårt att ge ett generellt svar på det, eftersom situationen ser olika ut för olika människor. Vissa problem går att lösa genom att helt enkelt ta upp det med chefen; otydlighet och bristande feedback är ju två exempel på det. Man ska komma ihåg att även chefer behöver få feedback från sina medarbetare, så man ska absolut ta upp problemen med chefen, säger Elisabet Wohlfahrt, och fortsätter:

- Man behöver inte se sig själv som ett offer för att man har en dålig chef. Du kan göra ett bra jobb ändå och kanske bidra till att lösa situationen, förklarar hon, och tillägger att man också bör tänka sig för när man söker jobb - fundera på om du kommer trivas med chefen innan du fattar ett beslut.

Sociala relationer viktigast

Wise Groups undersökning visar att 15 procent av de tillfrågade är missnöjda med sitt liv. En vanlig orsak till missnöjet är stress, vilket i sin tur ofta beror på hög arbetsbelastning eller missnöje med chefen.

Men majoriteten, 61 procent, är nöjda med sitt liv. 18 procent säger till och med att de är lyckliga. Och den överlägset viktigaste källan till lycka är de sociala relationerna - familjen, vännerna och kollegorna. När deltagarna i undersökningen en dag går i pension och ser tillbaka på sitt arbetsliv tror de att relationen till kollegorna kommer att vara det finaste minnet från jobbet.

Elisabet Wohlfahrt tycker att detta är en god påminnelse om hur viktigt det är att vårda relationen till kollegor och medarbetare. Inte minst som chef bör man ha i åtanke att små detaljer i bemötandet kan ha stor betydelse.

- Jag pratade med en chef som under en tid hade varit stressad och därför glömt bort att hälsa på folk när hon kom till kontoret på morgonen. Det hade gett upphov till enorma rykten på arbetsplatsen. Sådana små saker som att le, hälsa och säga "God morgon!" kan ha väldigt stor betydelse. Det är bara att fundera på hur det känns när man själv bemöts på olika sätt av olika människor - tänk på vilken stor skillnad det gör, säger Elisabet Wohlfahrt.


Du kanske även gillar

Gästskribent Henrik Jönsson, TNG: "Tänk brett, högt, visionärt och framåt. Den forskning som finns på området talar sitt tydliga språk och ska tas på största allvar: mångfald är bra för kreativiteten i teamet och leder till ökad innovation och lönsamhet." Under sommaren är det vanligt att medarbetare bestämmer sig för...

Johannes Hansen: "Du kommer att känna rädsla, tvivel och förvirring för att det är helt enkelt priset du behöver betala för dina drömmar." All förändring kräver mod. Mod är en muskel vi med rä...

Lena Apler – Årets vd 2013 – mellanstora företag. Vi fick en pratstund med Lena Apler, grundare av Collector och utvald till...

"I sårbarheten alstras kärleken, tillhörigheten, glädjen, modet, medkänslan och kreativiteten. Från sårbarheten kommer hopp, medkänsla, ansvarstagande och äkthet." Jag fick kritik. Jag lyssnade, tog in och reflekterade. Det gick en tid och s...

Britta Lejon, ordförande ST: "Chefer måste få bättre förutsättningar att leda." Befria cheferna från de tidskrävande administrativa uppgifterna -...

Årets HR-forskare 2011, Philip Runsten, vet vad det är som gör grupper i kunskapsintensiva organisationer effektiva. Varför är företag mer benägna att byta ett IT-system f...

Varför skjuter vi upp saker till morgondagen – och hur kan vi lära oss att få dem gjorda redan idag? Är du en sådan som sitter i sista stund och gör klart det d...

John Maxwell: Del 1 i serien om framgång – därför ska du välja en hälsosam livsstil. Varför tycks en del människor alltid ligga steget före? Hur har...

Moment Projektkonsult rankas som en av Sveriges bästa arbetsplatser: "Motivation och engagemang extra viktigt i konsultbranschen." Efter en målmedveten satsning på motivation och...

Att få med människor i din vision kräver mer än bara kommunikation och övertygelse. Hur får du andra att dela din vision för framtiden? Det är en...

  • Kommunicera

Det finns inga rationella argument för att genomföra möten och konferenser som har som enda syfte att informera deltagarna, oavsett om de är medarbetare, kunder eller andra intressenter. Detta av flera anledningar. Möten och konferenser är dyra att genomföra, inte minst eftersom de upptar mycket tid både för deltagare och arrangörer, och idag vet vi att de flesta av deltagarna på ett rent informationsmöte minns mindre än 10 procent av vad som sagts. Dessutom tolkar alla alltid det de hör med utgångspunkt från sina egna erfarenheter, tolkningsmönster och värderingar, vilket gör att vi går ifrån mötet med helt olika bilder av vad som egentligen sagts. Informerar gör man idag mycket mer effektivt i andra kanaler och format.

  • Ledarskap

Med dagens applikationer och tekniska hjälpmedel är det lättare än någonsin att dokumentera vad som sägs och beslutas, men ändå har många svårt att få till det. Bristande dokumentation under möten försvårar möjligheten att följa upp och skadar verksamheters produktivitet – det menar vår gästskribent Joakim Stattin som slår ett slag för det moderna mötesprotokollet.

  • Motivera

Sitter du fast i ekorrhjulet? Äta, jobba, sova, dö? I så fall kanske det är dags att du hittar en aktivitet som är stimulerande men ändå fri från krav. Kort sagt: En hobby. Att ha en meningsfull hobby är ett bra sätt att koppla av, öka sitt välmående och samtidigt stimulera sin kreativitet. Det kan också vara ett sätt att utöka sitt nätverk – eller bli lämnad ifred, beroende på vad du behöver. Vilken hobby skulle få dig att må bättre?

  • Planera

För att lyckas i sitt arbete krävs det struktur, och en av grundförutsättningarna för ett strukturerat arbete är att man har koll på allt som behöver göras. Vilket kan vara väldigt svårt om uppgifterna finns utspridda bland post-it-lappar och flaggade mejl, kalendrar och halvfärdiga ”to do”-listor… Hur bringar man ordning i kaoset?

  • Ledarskap

Systemet har skapat en ekvation som inte går ihop. Chefer arbetar som chefer men upplever allt oftare att deras ledarfärdigheter inte kommer till sin rätt. Inom ledarskap har den ena trenden efter den andra avlöst varandra- men ledarskap ska aldrig vara en trend. Det vi behöver är ledarbildning, en kompetens som skapas i en reflekterande människa. Ledarbildning handlar om att medvetet gå in i ledarskapsrollen för att använda sin klokskap och ledarförmåga i skapandet av harmoni och mening för sig själv och medarbetarna i organisationen. På det sättet påverkar ledarskapet verksamheten att ta till vara på den kollektiva intelligensen som får hela organisationen att blomstra. Är våra organisationer mogna och villiga att skapa en ny typ av ledare? Om detta kommer jag att skriva i mina månatliga artiklar.

  • Projektleda

Är du en sådan som sitter i sista stund och gör klart det där som du har haft lång tid på dig att göra? Vi är många som tid efter annan drabbas av uppskjutarbeteende. ”Men jag har gott om tid!” låter det kanske i början. För att senare övergå i något som kan liknas vid panik: ”Oj, nu är det bråttom!” Det här är inget ovanligt beteende, och problemet kan uppstå av och till för många människor. Vissa dagar kan det vara väldigt svårt att få saker gjorda, medan det i andra sammanhang – och med andra uppgifter – känns lättare att bli klar i tid. Men varför skjuter vi upp saker – och hur kan vi lära oss att ta tag i uppgifterna i tid?

  • Projektleda

”Innovation” och ”kreativitet” är ord som ligger i tiden. Företag och organisationer talar gärna om dessa begrepp som nyckelfaktorer för att lyckas med ett projekt. Men när det väl kommer till kritan så är det inte ovanligt att kreativa idéer snarast betraktas som ett störningsmoment. Inte för att den rätta viljan saknas – utan för att projekt också ställer krav på att leverera i tid och att följa uppsatta mål. Frågan är – hur uppnår man rätt balans mellan kreativitet och leveransfokus? Och vad krävs av projektledaren för att upprätthålla den balansen?

  • Motivationsbloggen

När vi talar om förändring och befintliga skillnader mellan människor så är ofta tid en aspekt som diskuteras. Det ordnar sig med nästa generation, förändring måste få ta tid eller varför inte klassikern Rom byggdes inte på en dag?

  • Hälsa

Går det att lära gamla hundar att sitta? Kan man till exempel förändra sitt eget beteende så att stressen minskar, så att man mår bättre och känner sig mer vänligt stämd när motsatsen har blivit alltför vanlig? Eller kan man förändra så att den rädsla som media piskar upp inte får fäste? Det är förstås vanskligt att säga aldrig eller alltid om det ena eller det andra. En sak kan vi dock vara helt säkra på. Om vi verkligen vill kan vi förändra och lära gamla hundar både att sitta och ligga!

  • Motivera

Inom självhjälp och personlig utveckling har det länge funnits en nästan dogmatisk tro på begreppet viljestyrka. Denna egenskap, som är tätt sammanknippad med begreppet självkontroll, sägs ofta vara helt avgörande för människors framgång. Om du vill uppnå eller förändra någonting så ska du peppa upp dig själv till max och sedan gå på ren vilja. Misslyckas du? Ja, då får du skämmas lite. Då vill du inte tillräckligt mycket. Men tänk om viljestyrka i själva verket är överskattat? Tänk om vi rent av gör det svårare för oss själva när vi försöker göra saker på ren vilja?

  • Ledarskap

2016 var året flera av våra älskade musikidoler gick bort på tok för tidigt, David Bowie, Prince, Leon Russel, Leonard Cohen, George Michael, Freddie Wadling med flera. Det var ett skitår om vi tittar till läget i Syrien, hemska terroristattacker, en narcissistisk, bakåtsträvande sexist på presidentposten i det stora landet i väst med tillgången till kärnvapenkoder, Brexit, polarisar som smälter i allt högre takt, Zika virus-utbrott och främlingsrädsla och vi upplevde ett katastrofår ur ett klimatperspektiv, aldrig har det varit varmare, vi lever med politisk instabilitet och opinionsinstitut som missar det mesta ovan.

  • HR

Är du för gammal för att lyckas i karriären? Eller för att börja om på nytt? Eller för att över huvud taget förverkliga dina drömmar? Ålder är klurigt. I takt med att åren går blir vi mer erfarna och kompetenta, men samhällets negativa syn på åldrande gör att vi lätt tvivlar på om vi verkligen har samma möjligheter idag som när vi var 20 eller 25. Huruvida du är för gammal eller inte beror förstås delvis vad det är du vill uppnå, men generellt sett ger forskningen ganska hoppingivande besked till den som tror sig ha passerat sitt bäst före-datum.

  • Motivera

Emotionell intelligenskvot, EQ, kan beskrivas som förmågan att känna igen och hantera sina känslor. Forskningen visar att människor med hög EQ har större möjligheter att lyckas i karriären, bättre ledaregenskaper samt högre grad av lycka och välmående. Men lugn - den emotionella intelligensen går åtminstone delvis att träna upp genom självhjälp, coachning och kognitiv beteendeterapi.

  • Motivera

Aldrig tidigare i historien har så många människor haft så goda möjligheter att, som det heter, ”förverkliga sig själva”. Men denna nya värld där ”vem som helst kan bli vad som helst” – åtminstone i teorin – har också en mörk sida: Statusångest. För ju större möjligheter vi har att själva uppnå framgång och lycka, desto mer klandrar vi oss själva om vi inte lyckas. Inte nog med det – i ett meritokratiskt samhälle blir vi också mer dömande mot andra människor som inte har lyckats i livet.

  • Ledarskap

Vad är det som gör att du trivs på jobbet och med dina kollegor? Vad är annorlunda mellan att känna sig vingklippt och kvävd kontra att få blomstra och bidra? När upplever du passion och energi i det du gör och med dem du är tillsammans med? Vad är skillnaden som gör skillnad?

  • Ledarskap

Många gångar har jag tänkt; Hur svårt kan det vara? Varför kan inte alla bara göra som vi kommit överens om? Vad är det som gör att vissa medarbetare vill gå mot strömmen på jobbet – trots att vi som ledare tycker att vi skapar de allra bästa förutsättningar för alla? Jag har tänkt mycket på detta och det finns säkert många flera orsaker än jag kan komma på. Men eftersom beteenden är situationsutlösta blir min slutsats att situationerna har förändrats över tid. Vi blir alltmer varandras arbetsmiljö.