Menu

Bra chefer gör oss lyckliga

Men chefer som är otydliga och dåliga på feedback gör att vi blir olyckliga - både på jobbet och på fritiden, enligt undersökningen Happiness 2015.
Wise Happiness, Ledarskap, HR

Personer som är nöjda med sin chef är mindre stressade och mer motiverade än andra människor. Medarbetare som är missnöjda med chefen blir däremot olyckliga, visar undersökningen Happiness 2015 från konsultbolaget Wise Group. Det som krävs av chefen för att vi ska känna oss nöjda är framför allt tydlighet och feedback, enligt studien, som också visar att vänner, familj och kollegor är den allra viktigaste lyckofaktorn.

Gott ledarskap är viktigt för att organisationen ska göra ett bra arbete och uppnå sina mål. Men chefen har också en avgörande inverkan på hur lyckliga vi är som människor. Det visar konsultbolaget Wise Groups nya undersökning Happiness 2015, som är en kartläggning över sambanden mellan arbete, fritid och lycka.

Chefen är alltså viktig för vårt välmående, både på och utanför jobbet. Många av de tillfrågade i Wise undersökning är nöjda med sin situation på arbetsplatsen idag - 36 procent svarar att de "absolut inte" skulle vilja byta ut sin chef.

- De som är nöjda med chefen har lägre stress och högre motivation. De bryr sig också mindre om sådant som trygghet, lön och förmåner, säger Elisabet Wohlfahrt, som är internkulturchef på Wise Group.

Otydlighet och bristande feedback

Men alla är inte nöjda. Ungefär var tredje deltagare i undersökningen uppger att de vill byta jobb inom två år. Den främsta anledningen till det är att de har en dålig chef; bland personer som vill byta jobb inom två år säger 45 procent att de gärna skulle vilja byta ut sin chef. De som är missnöjda med chefen är också mer stressade och mindre lyckliga än andra - även utanför jobbet.
Det finns två huvudsakliga orsaker till att folk är missnöjda med sin chef, säger Elisabet Wohlfahrt.

- Den första orsaken är otydlighet i ledarskapet, att man inte har tydliga mål. Inom vissa jobb, exempelvis säljyrken, har man väldigt tydliga mål - man vet hur mycket man förväntas sälja. Men i andra yrken är det mer otydligt, vilket kan vara ett problem. Vi vill ju veta var vi är, vart vi är på väg och hur arbetet går. Där har ledaren en viktig roll, säger Wise Groups kommunikationschef, och fortsätter:

- Det andra skälet till missnöje är bristen på feedback - medarbetarna har behov av att bli sedda, förstådda och uppskattade. Jag är övertygad om att alla människor i grunden vill göra ett bra arbete, men för att kunna göra det, känna sig motiverad och kunna utvecklas behöver man också få regelbunden feedback.

Elisabet Wohlfahrt, Wise GroupMånga missnöjda

I förra årets Hapiness-undersökning kunde Wise konstatera att många svenskar känner sig stressade av den otydliga gränsen mellan arbete och fritid.

Detta, menar Elisabet Wohlfahrt, är ännu ett exempel på behovet av tydlighet i ledarskapet. 57 procent av tjänstemännen i undersökningen anser att det är viktigt att ha en tydlig gräns mellan arbete och fritid. Men tydliga gränser innebär inte nödvändigtvis att man har strikta regler som är lika för alla; man ska komma ihåg att vissa medarbetare blir stressade av att behöva kolla mejlen hela tiden på fritiden, medan andra skulle bli mer stressade av att inte göra det. Det viktigaste, säger Wohlfahrt, är att vara tydlig med vilken grad av tillgänglighet som förväntas (och inte förväntas) av medarbetaren.

Vare sig det beror på otydlighet, bristande feedback eller någonting annat så kan man konstatera att det finns ett betydande antal människor som är missnöjda med chefen och med sitt jobb; 15 procent uppger att de gärna skulle vilja sluta på jobbet nu, idag.

Frågan är då vad man ska ta sig till om man är väldigt missnöjd med sin chef.

- Det är svårt att ge ett generellt svar på det, eftersom situationen ser olika ut för olika människor. Vissa problem går att lösa genom att helt enkelt ta upp det med chefen; otydlighet och bristande feedback är ju två exempel på det. Man ska komma ihåg att även chefer behöver få feedback från sina medarbetare, så man ska absolut ta upp problemen med chefen, säger Elisabet Wohlfahrt, och fortsätter:

- Man behöver inte se sig själv som ett offer för att man har en dålig chef. Du kan göra ett bra jobb ändå och kanske bidra till att lösa situationen, förklarar hon, och tillägger att man också bör tänka sig för när man söker jobb - fundera på om du kommer trivas med chefen innan du fattar ett beslut.

Sociala relationer viktigast

Wise Groups undersökning visar att 15 procent av de tillfrågade är missnöjda med sitt liv. En vanlig orsak till missnöjet är stress, vilket i sin tur ofta beror på hög arbetsbelastning eller missnöje med chefen.

Men majoriteten, 61 procent, är nöjda med sitt liv. 18 procent säger till och med att de är lyckliga. Och den överlägset viktigaste källan till lycka är de sociala relationerna - familjen, vännerna och kollegorna. När deltagarna i undersökningen en dag går i pension och ser tillbaka på sitt arbetsliv tror de att relationen till kollegorna kommer att vara det finaste minnet från jobbet.

Elisabet Wohlfahrt tycker att detta är en god påminnelse om hur viktigt det är att vårda relationen till kollegor och medarbetare. Inte minst som chef bör man ha i åtanke att små detaljer i bemötandet kan ha stor betydelse.

- Jag pratade med en chef som under en tid hade varit stressad och därför glömt bort att hälsa på folk när hon kom till kontoret på morgonen. Det hade gett upphov till enorma rykten på arbetsplatsen. Sådana små saker som att le, hälsa och säga "God morgon!" kan ha väldigt stor betydelse. Det är bara att fundera på hur det känns när man själv bemöts på olika sätt av olika människor - tänk på vilken stor skillnad det gör, säger Elisabet Wohlfahrt.


Du kanske även gillar

Affärsutveckling och medarbetarnas livskvalitet hänger ihop - helhetssyn i arbetslivet behövs. Det finns många undersökningar som visar att alltför må...

Positivt tänkande är tillfredsställande för stunden - men får oss inte att agera, menar psykologiprofessorn Gabriele Oettingen. Positivt tänkande hjälper oss att uppfylla alla våra drö...

Möt Kattis Ahlström, jurymedlem i Årets VD 2016. Ofta möter vi Kattis Ahlström i teverutan. Men hon är ocks...

Moment Projektkonsult rankas som en av Sveriges bästa arbetsplatser: "Motivation och engagemang extra viktigt i konsultbranschen." Efter en målmedveten satsning på motivation och...

Ewa Braf: "Som en konsekvens av coachingens frammarsch utbildas fler och fler chefer i coaching som kommunikationsform och förväntas implementera nyvunna coachingtekniker i sitt ledarskap". Vi är generellt duktiga på att identifiera framgångsrika...

Företaget Cygni har utsetts till Europas bästa arbetsplats i kategorin Små och medelstora företag. Som första svenska företag någonsin har IT-konsultbolaget Cygni...

Hampus Collén, Consultatum: "Om varken roller eller kompetenser är definierade för medarbetare eller chefer får troligen inte heller verksamheten ut maximalt prestation och resultat." I artikeln ”När ska svenska företag lära sig Talent...

Gästskribent Stefan Thorberg, Inspiration Company, om hur vår strävan efter gemenskap skapar starka produkter. Tänk på ditt favoritvarumärke. Kommer du ihåg varför...

The Clipper Case vill skaka liv i den svenska HR-branschen – med både riskkapital och humankapital. Vad skulle du förvänta dig om du som nybliven entreprenör s...

Jonas Wiström, ÅF AB, fjolårsvinnare i Årets VD, kategori Stora företag: ”En massa stolthet för mig, mitt team och hela företaget.” Jonas Wiström är VD för teknikkonsulten ÅF AB och blev...

  • Motivera

Att få människor att förändra sitt beteende är lättare sagt än gjort. En stor del av våra handlingar sker nämligen på autopilot, vilket gör att goda intentioner och motivation inte räcker för att uppnå permanent beteendeförändring. Ett sätt att komma runt problemet är att sluta försöka förändra beteenden, och istället fokusera på den miljö där beteendena äger rum. Våra handlingar dikteras nämligen i allra högsta grad av hur omgivningen runt omkring oss ser ut. Ju högre upp i köksskåpet kakburken är placerad, desto färre kakor proppar du i dig.

  • Ledarskap

När media rapporterar om näringslivet så handlar det till största del om stora, börsnoterade bolag. Men de allra flesta svenska företag är av en helt annan karaktär – de är ägarledda. Och även om dessa företag inte omsätter lika mycket som de stora jättarna, har de en enorm inverkan på den svenska tillväxten. Så, vad händer när ägaren vill fasas ut ur sin ledande och operativa roll? Hur gör man detta utan att det får negativa konsekvenser? Ett sätt är att gå från ägarlett till ägarstyrt. Det kan låta som att det betyder ungefär samma sak, men skillnaden är i själva verket väldigt stor.

  • Uppleva

En genomtänkt playlist kan förändra ditt liv. Det hävdar tre amerikanska forskare, som menar att musik kan fungera som terapi och medicin för att lindra stress samt förbättra minnet och koncentrationsförmågan.

  • Coacha

Vad är utmärkande för dagens arbetsliv? Finns det några nya färdigheter som krävs för att lyckas som ledare idag? Finns det några chefsbeteenden som tidigare var viktiga men som idag rentav är kontraproduktiva? Dessa frågor kommer återkommande upp i möten med chefer, och vi ser liknande frågeställningar i media, via inlägg, debattartiklar och böcker i ämnet. Jag skulle vilja svara genom att kort beskriva förutsättningarna för många medarbetare i dagens arbetsliv.

  • Ledarskap

Många företag och organisationer har som självklar rutin att genomföra medarbetarundersökningar. Det görs om inte varje år, så vartannat. Resultatet av undersökningen ger en nulägesbild av hur till exempel organisationen, mål och styrning, vision och värderingar, ledarskapet, kommunikationen, samarbetet och kulturen fungerar. Visas ett ”bra” resultat kan ledning och chefer klappa sig på axeln. Det braiga resultatet är en bekräftelse på att de gör ett bra jobb. Om resultatet är mindre tillfredsställande ses det som ett underlag för att prioritera nya insatsområden. Cheferna – de som får sämst resultat – blir lite av syndabockar, men har ofta rationella förklaringar till att resultatet blev som det blev. Men vilken nytta gör dessa undersökningar egentligen?

  • HR

Ledarskapet är den faktor som har störst betydelse för vår trivsel på jobbet. Det visar Netigates medarbetarrapport för 2015. Undersökningen visar en positiv utveckling i det svenska arbetslivet – ledarskapet får allt högre betyg och frågor som rör stress tas på större allvar. Samtidigt krävs förbättringar på flera områden. Det finns framför allt en stor efterfrågan på mer kompetensutveckling – och bättre ventilation.

  • Hälsa

Visste du att tatueringar syns i kroppens lymfkörtlar, vårt rengöringssystem? En rättsläkare kan, utifrån lymfkörtlarna, avgöra var en person varit tatuerad och med vilka färger. Även om tatueringen, eller kroppsdelen, är avlägsnad. Det är väldigt lite vi kan göra med våra kroppar som inte lämnar spår. Detsamma gäller i allra högsta grad våra tankar.

  • Motivera

Kreativt tänkande ger oss möjligheten att spinna fler tanketrådar och väva nya nät av möjligheter, innovationer och åsikter. Hjärnan är ett fantastiskt universum!
Men - när åsikter produceras snabbare än det går att starta en digital grupp - för vad vi tror och hoppas är likasinnade - så har vi samtidigt ibland sagt adjö till perspektivens mångfald. På ett litet klick! För vad är egentligen ett tryck på sändknappen i tusentals inlägg och mikrodebatter? Det är skicka eller inte skicka. Det är ta ställning eller inte ta ställning. Det är att älska eller att inte älska. Det är att trycka - och därmed tycka. Något. Allt. Inget. Eller kanske bara för att…?

  • Ledarskap

Ibland kan man känna hur hjärnan fullständigt kokar av oroliga tankar och frenetiskt ältande. Och i dagens stressiga arbetsliv är det svårt att samla och få ordning på tankarna; nya intryck strömmar emot oss hela tiden, människor kommer och går,
men vem har tid att stanna och lyssna? För att få ordning i kaoset måste du skapa en tänkande miljö och träna upp förmågan att tänka klart. Och det finns en konkret övningsmetod – som bara tar fem minuter.

  • Motivera

Ett nytt år innebär nya möjligheter, och säkert har du funderat på vilka förändringar du vill göra i ditt liv. Kanske har du till och med avlagt ett nyårslöfte. Och visst är årsskiftet ett bra tillfälle att utvärdera det som varit och bestämma vad man skulle vilja ändra på – men det är många som lurar sig själva när de avlägger nyårslöften. För även om året är nytt så är det fortfarande samma gamla Du som ska genomföra förändringen, och förändring är svårt. Om dina planer är för storslagna så kommer du förmodligen lägga ner projektet innan januari är slut. För att lyckas bör du istället fokusera på den lilla skillnad du kan göra just idag.

  • HR

Långa arbetsdagar och många timmars flitigt övertidsarbete är någonting som vissa nästan skryter om: ”Se på mig, vilken viktig person jag är!” Hårt arbete ger status och anses visa att man är oumbärlig på jobbet. Men faktum är att de långa dagarna är dåliga för oss, på flera sätt. Inte bara för att de utgör ett allvarligt hot mot den fysiska och psykiska hälsan (och därmed mot din arbetsförmåga på längre sikt), utan också för att de utdragna arbetstimmarna skadar vår produktivitet.

  • Coacha

Utmattningssyndrom är inte bara individens eget problem. Chefer och arbetsgivare har ett stort ansvar för att förebygga sjukdomen, och även för att agera på rätt sätt om problemet ändå skulle uppstå. Dagens arbetsliv är fullt av stressmoment – högt tempo, omorganisationer, krav på ständig tillgänglighet. Som ledare och arbetsgivare måste man se till att kraven är rimliga och att medarbetarna behandlas som människor – inte som ”slit och släng”-varor. Rent konkret finns det flera åtgärder som kan vidtas inom organisationen för att förhindra att medarbetarna går in i väggen.

  • Motivera

Det finns idag mycket kunskap kring hur människans motivationsmotor fungerar – så varför går vi fortfarande mest på känsla? Varför envisas vi med att motivera med externa faktorer som bonusar, när vi därmed i själva verket lägger locket på både kreativitet och driv hos individen? Varför väljer vi vägar som skapar klyftor och orättvisor, när upplevelsen av orättvisa är en av de största anledningarna till att människor aktivt vill motarbeta. Jag läser en roligt skriven bok om ett allvarligt ämne - formandet av en ny typ av ledarskap som kan ge bränsle i en värld som är svår att leva i. ”Det här vet inte näringslivet om.”, säger Tommy Lundberg.

  • Ledarskap

Söker vi inte alla ”det goda livet”. Ett liv i lycka, harmoni och kärlek. Ett liv där vi kan vara oss själva med alla våra styrkor och tillkortakommanden. Ett liv där vi är ”bra” i både vår storhet och vår litenhet. Men i sökandet efter ”det goda livet” synes vi emellanåt tappa bort vad det är vi strävar efter. Vi försummar helt enkelt den betydande skillnaden mellan mål och medel. Då går vi i blindo.

  • Ledarskap

Vikten av att lyssna aktivt är en ofta förbisedd aspekt av kommunikation, vilket kan göra även de mest vältaliga ledarna ineffektiva och ”tondöva”. Bra ledare är goda lyssnare, så mitt budskap är enkelt – prata mindre och lyssna mer. Riktigt bra lyssnare är proaktiva, strategiska och intuitiva när de lyssnar. De har en förståelse för att kunskap och visdom inte ökar genom att man pratar mer utan genom att man lyssnar. Individer som är riktigt bra på att lyssna har en förståelse även för det som inte sägs verbalt. Varning för känsliga läsare, hårda ord följer: Vill du bli en bättre ledare? ”Håll käften” lite oftare och börja lyssna.

  • Planera

Digitaliseringens snabba framfart kommer för alltid påverka vårt beteende och våra liv. Mobila enheter och det faktum att vi ständigt är uppkopplade påverkar vårt sätt att kommunicera och interagera med andra människor. Tekniken som var tänkt att underlätta och effektivisera vår vardag, kan ibland vara själva stressmomentet. Frågan är hur vi som ledare kan utnyttja möjligheten till den effektivisering som tekniken medfört, utan att det resulterar i ökad stress? Genom att välja rätt digitala hjälpmedel och verktyg kan du både bli kvitt stressen och samtidigt bli en mer tillgänglig och effektiv ledare.