Menu

Bra chefer gör oss lyckliga

Men chefer som är otydliga och dåliga på feedback gör att vi blir olyckliga - både på jobbet och på fritiden, enligt undersökningen Happiness 2015.
Wise Happiness, Ledarskap, HR

Personer som är nöjda med sin chef är mindre stressade och mer motiverade än andra människor. Medarbetare som är missnöjda med chefen blir däremot olyckliga, visar undersökningen Happiness 2015 från konsultbolaget Wise Group. Det som krävs av chefen för att vi ska känna oss nöjda är framför allt tydlighet och feedback, enligt studien, som också visar att vänner, familj och kollegor är den allra viktigaste lyckofaktorn.

Gott ledarskap är viktigt för att organisationen ska göra ett bra arbete och uppnå sina mål. Men chefen har också en avgörande inverkan på hur lyckliga vi är som människor. Det visar konsultbolaget Wise Groups nya undersökning Happiness 2015, som är en kartläggning över sambanden mellan arbete, fritid och lycka.

Chefen är alltså viktig för vårt välmående, både på och utanför jobbet. Många av de tillfrågade i Wise undersökning är nöjda med sin situation på arbetsplatsen idag - 36 procent svarar att de "absolut inte" skulle vilja byta ut sin chef.

- De som är nöjda med chefen har lägre stress och högre motivation. De bryr sig också mindre om sådant som trygghet, lön och förmåner, säger Elisabet Wohlfahrt, som är internkulturchef på Wise Group.

Otydlighet och bristande feedback

Men alla är inte nöjda. Ungefär var tredje deltagare i undersökningen uppger att de vill byta jobb inom två år. Den främsta anledningen till det är att de har en dålig chef; bland personer som vill byta jobb inom två år säger 45 procent att de gärna skulle vilja byta ut sin chef. De som är missnöjda med chefen är också mer stressade och mindre lyckliga än andra - även utanför jobbet.
Det finns två huvudsakliga orsaker till att folk är missnöjda med sin chef, säger Elisabet Wohlfahrt.

- Den första orsaken är otydlighet i ledarskapet, att man inte har tydliga mål. Inom vissa jobb, exempelvis säljyrken, har man väldigt tydliga mål - man vet hur mycket man förväntas sälja. Men i andra yrken är det mer otydligt, vilket kan vara ett problem. Vi vill ju veta var vi är, vart vi är på väg och hur arbetet går. Där har ledaren en viktig roll, säger Wise Groups kommunikationschef, och fortsätter:

- Det andra skälet till missnöje är bristen på feedback - medarbetarna har behov av att bli sedda, förstådda och uppskattade. Jag är övertygad om att alla människor i grunden vill göra ett bra arbete, men för att kunna göra det, känna sig motiverad och kunna utvecklas behöver man också få regelbunden feedback.

Elisabet Wohlfahrt, Wise GroupMånga missnöjda

I förra årets Hapiness-undersökning kunde Wise konstatera att många svenskar känner sig stressade av den otydliga gränsen mellan arbete och fritid.

Detta, menar Elisabet Wohlfahrt, är ännu ett exempel på behovet av tydlighet i ledarskapet. 57 procent av tjänstemännen i undersökningen anser att det är viktigt att ha en tydlig gräns mellan arbete och fritid. Men tydliga gränser innebär inte nödvändigtvis att man har strikta regler som är lika för alla; man ska komma ihåg att vissa medarbetare blir stressade av att behöva kolla mejlen hela tiden på fritiden, medan andra skulle bli mer stressade av att inte göra det. Det viktigaste, säger Wohlfahrt, är att vara tydlig med vilken grad av tillgänglighet som förväntas (och inte förväntas) av medarbetaren.

Vare sig det beror på otydlighet, bristande feedback eller någonting annat så kan man konstatera att det finns ett betydande antal människor som är missnöjda med chefen och med sitt jobb; 15 procent uppger att de gärna skulle vilja sluta på jobbet nu, idag.

Frågan är då vad man ska ta sig till om man är väldigt missnöjd med sin chef.

- Det är svårt att ge ett generellt svar på det, eftersom situationen ser olika ut för olika människor. Vissa problem går att lösa genom att helt enkelt ta upp det med chefen; otydlighet och bristande feedback är ju två exempel på det. Man ska komma ihåg att även chefer behöver få feedback från sina medarbetare, så man ska absolut ta upp problemen med chefen, säger Elisabet Wohlfahrt, och fortsätter:

- Man behöver inte se sig själv som ett offer för att man har en dålig chef. Du kan göra ett bra jobb ändå och kanske bidra till att lösa situationen, förklarar hon, och tillägger att man också bör tänka sig för när man söker jobb - fundera på om du kommer trivas med chefen innan du fattar ett beslut.

Sociala relationer viktigast

Wise Groups undersökning visar att 15 procent av de tillfrågade är missnöjda med sitt liv. En vanlig orsak till missnöjet är stress, vilket i sin tur ofta beror på hög arbetsbelastning eller missnöje med chefen.

Men majoriteten, 61 procent, är nöjda med sitt liv. 18 procent säger till och med att de är lyckliga. Och den överlägset viktigaste källan till lycka är de sociala relationerna - familjen, vännerna och kollegorna. När deltagarna i undersökningen en dag går i pension och ser tillbaka på sitt arbetsliv tror de att relationen till kollegorna kommer att vara det finaste minnet från jobbet.

Elisabet Wohlfahrt tycker att detta är en god påminnelse om hur viktigt det är att vårda relationen till kollegor och medarbetare. Inte minst som chef bör man ha i åtanke att små detaljer i bemötandet kan ha stor betydelse.

- Jag pratade med en chef som under en tid hade varit stressad och därför glömt bort att hälsa på folk när hon kom till kontoret på morgonen. Det hade gett upphov till enorma rykten på arbetsplatsen. Sådana små saker som att le, hälsa och säga "God morgon!" kan ha väldigt stor betydelse. Det är bara att fundera på hur det känns när man själv bemöts på olika sätt av olika människor - tänk på vilken stor skillnad det gör, säger Elisabet Wohlfahrt.


Du kanske även gillar

"Skrockande patriarkal tyrann" och "lönnfet sell-out" - Tomtefar har aldrig haft det så hett om öronen som nu. Är Tomten en omodern ledare? Frågan har gett upphov till hetska...

Christer Isaksson: ”Uppbrotten från DÖ kan likaväl leda Sverige in på en ny väg – mot den politiska mitten.” Decemberöverenskommelsen finns inte längre. Sverige kliver nu in i en...

Göran Persson som statsminister - "goda nerver och kallt stål". Göran Persson tycker inte om plakatpolitiker och har aldrig backat fö...

Mattias Sunneborn: "Jag vill göra mitt bästa hela vägen och lämnar aldrig något åt slumpen." Mattias Sunneborn är alltid i farten. Till vardags varvar deltagaren i M...

Jonas Dahl på Gaia Leadership: "Slutsatsen man kan dra, enligt bland andra forskaren Dacher Keltner på Greater Good Science Center vid Berkeley University, är att samhällen där medlemmar uppvisar högre grad av sympati har större framgång att överleva." ” Snälla, pappa, snäääälla”, sagt av min...

Vissa arbetsuppgifter är dötrista - men det finns knep för att göra dem roligare. Även det mest stimulerande av arbeten kan ibland vara... tråkigt....

Förkylning och vård av sjukt barn vanligaste orsakerna till sjukanmälan. Sjukfrånvaron bland anställda var högre 2011 jämfört...

Hyper Islands prisbelönta vd tipsar: ”Våga anställa de bästa och känn dig inte hotad av andras kompetens, använd den istället”. Johanna Frelin, vd för Hyper Island fick själv utmärkelsen...

Möt Pontus Bodelsson, vd för mediekoncernen Helsingborgs Dagblad och författare till boken Management by Glädje. Det var när den nykläckte studenten Pontus Bodelsson hamnade mitt i...

100 nominerade har blivit 18 slutkandidater. De 18 slutkandidaterna till utmärkelsen Årets vd har nu valts ut av...

  • Motivera

Kreativitet är en märklig och svårfångad egenskap hos människan - kanske är det därför kreativa människor så ofta mystifieras. Den forskning som finns i ämnet tyder på att människan är som mest kreativ när hennes logiska tänkande distraheras. Logik är nämligen kreativitetens svurna fiende - och det bästa sättet att komma åt skaparkraften är att lösgöra sig från verkligheten en liten stund.

  • Planera

”What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important.” Men om vi lägger all tid på de brådskande sakerna glömmer vi bort att arbeta med det verkligt viktiga. Så ser vardagen ut för många av oss. David Stiernholm vill lära oss att bli bättre på att prioritera och i sin handfasta föreläsning visar han hur vi kan formulerar specifika, mätbara och tidsbestämda mål - som gör det lättare för oss att prioritera rätt. Och det lätt…

  • Ledarskap

Ofta möter vi Kattis Ahlström i teverutan. Men hon är också en av medlemmarna i juryn för utmärkelsen Årets VD 2016. 14 november får vi veta vilka som utsetts till Årets VD-pristagare, men till dess kan vi ta del av Kattis tankar om ledarskap och om vd-rollen.

  • Ledarskap

Under senare tid har ”entreprenörskap” varit ett omskrivet tema med återkommande frågor som: Vad är nyckeln? Hur blir en entreprenör en entreprenör? Är det kreativitet, uppfinningsrikedom eller innovationsförmåga? Är det en medfödd egenskap få förunnad eller en förmåga vi alla kan utveckla? Vad behöver vi fokusera på för att stimulera entreprenörskap i företag, organisationer och samhälle?

  • Hälsa

De nya föreskrifterna från Arbetsmiljöverket sätter mental arbetsmiljö på kartan på ett nytt sätt. Mycket är egentligen inte nytt men man förstärker vikten av att ha koll på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Det behövs verkligen! Men vad innebär det egentligen och hur gör man för att anpassa verksamheten så att den lever upp till kraven?

  • Motivera

Att få nej, bli avvisad och bortvald, är bland det mest smärtsamma vi människor vet. Ändå är det en så naturlig del av livet; hela samhället är uppbyggt kring situationer och moment där risken att få ett nej är minst lika stor som chansen att få ett ja. Vem vet hur många gånger vi blir avvisade under en livstid – i kärleken, i arbetslivet och karriären, i våra försök att uppnå lycka och förverkliga våra drömmar. Ingen tycker om att få nobben, och vissa tar det nog extra hårt. Men det finns sätt att hantera smärtan och se till att besvikelsen inte får för stora proportioner.

  • Motivationsbloggen

Jag har arbetat professionellt med jämställdhet sedan 2009 och jag tänkte ta tillfället i akt och dela med mig lite om hur det varit.
Först när jag startade eget företag så besökte jag en av alla dessa stödinstanser som finns. Kostnadsfritt och tillgängligt, i alla fall för oss i större städer, toppen. Tyvärr så var genuskompetensen begränsad och jag fick många frågor om hur jag tänkte med barn nu när jag skulle starta eget… Dessutom fick min budget underkänt, den var för realistisk, ”gör den mer manlig”. Så män är orealistiska?!

  • Kommunicera

Det finns många likheter mellan att vara ledare och elitidrottare - det finns som ledare mycket att lära av idrotten. Men det finns också en stor skillnad i hur idrottare och ledare prioriterar. Medan träning är basfundamentet i all idrott ser vi som ledare oftast inte vitsen i träningarna alls utan går direkt på match - och förväntar oss ändå minst medaljplats. Detta märks tydligt när ledare ska kommunicera och försöka övertyga.

  • Projektleda

Ibland är det svårt att komma över kommentarer och händelser som inträffar. Till exempel om du skulle få en syrlig kommentar om att jobbet som du just avslutat inte gick så bra. Oavsett om du tycker att den som sade det har fel, eller om du kanske tycker att hen har rätt, så ligger det där och gnager. För att kunna hantera sina motgångar måste man ta makten över sin inre röst – och lära sig att det vi kallar ”misslyckanden” istället kan betraktas som användbar feedback.

  • Ledarskap

Det har gått två år sedan Ida Backlund fick utmärkelsen Årets VD. Då var hon vd i sitt eget bolag Rapunzel of Sweden, som hon hade startat sju år tidigare. Ett företag som mycket framgångsrikt säljer löshår och peruker och som också tar socialt ansvar.

  • HR

Att hitta en bra balans mellan jobb och fritid är väldigt viktigt om man vill undvika stress och utbrändhet. Frågan är emellertid hur vi uppnår denna balans. Ofta försöker vi göra det genom att dra en strikt gräns mellan arbetstid och ledig tid, men enligt ny forskning leder det bara till ännu mer stress. Istället bör vi sikta på att integrera de två, menar forskarna.

  • Ledarskap

Förändringsprocesser innebär inte sällan att organisationen upplever ett visst motstånd från medarbetarna. Kanske är förändringen inte önskad eller kanske har man från ledningens sida inte varit tydlig nog med varför den ska implementeras. Om så är fallet, hur kan man vända denna situation till något positivt och utvecklande för verksamheten?
I den här artikeln ska vi titta närmare på ett framgångsrikt tillvägagångssätt för att bemöta och hantera motstånd vid förändring. Vi tar också hjälp av ett arbetsplatsexempel för att se vilken effekt motstånd har på arbetsmiljön.

  • Coacha

”Man ska alltid ha en plan B!” Det låter som ett väldigt gott råd, eller hur? Men vid närmare eftertanke så är det kanske inte alltid så bra att planera för ett eventuellt misslyckande. Ny forskning visar nämligen att förekomsten av en plan B minskar rädslan för de negativa känslor vi förväntar oss vid ett misslyckande. Därmed minskar också drivkraften att lyckas, menar forskarna. Detta gäller emellertid bara vissa typer av prestationer.

  • Ledarskap

Första gången utmärkelsen Årets VD delades ut, var SPP:s dåvarande vd Sarah McPhee en av de prisbelönta. Hon blev Årets VD 2012, i kategorin mellanstora företag. Utmärkelsen fick henne att reflektera över sitt eget ledarskap. Här kan du läsa mer om hennes syn på vad ett gott och hållbart ledarskap egentligen innebär.

  • Ledarskap

Psykisk ohälsa i form av stress och utbrändhet är ett växande problem i dagens arbetsliv. Vad beror det på? I USA använder man akronymen PAID för att förklara vad det handlar om. PAID står för Pressure, Always on, Information overload och Distractions. Enligt denna teori så beror alltså ohälsan på att vi är pressade, alltid ska vara tillgängliga, har ett överskott av information samt utsätts för alltför många störningar och distraktioner. I den här artikeln ska vi titta närmare på dessa fyra delförklaringar.

  • Ledarskap

De flesta är nog överens om att en positiv arbetskultur är ett eftersträvansvärt mål. Men kan man verkligen ”bestämma” att de anställda ska vara positiva? Frågan har aktualiserats i USA efter att en positivitets-policy på ett företag underkänts för att den bryter mot nationella arbetsrättsregler. Juridiken åsido har beslutet väckt en diskussion om huruvida positivt tänkande kan ”beordras” uppifrån – eller om det snarare har motsatt effekt. Vad får det för konsekvenser när arbetsgivaren försöker styra medarbetarens känslor?