Menu

Nio steg för ett bra ledarskap

Checklista – nio beteenden som utgör grunden för ett gott ledarskap.

Vad är egentligen ett bra ledarskap? Ibland kan det vara nyttigt att gå tillbaka till grunderna och påminna sig om de verkligt viktiga egenskaperna som utgör ledarskapets kärna. Min tolkning av begreppet ledarskap är att det är det beteende och förhållningssätt du har gentemot dina medarbetare. Utifrån den enkla definitionen kommer här några konkret tips på vilka beteenden som en ledare bör ägna tid och energi åt. Se det som en checklista – finns det några specifika ledaregenskaper som du behöver utveckla mer?

1. Tydlig kommunikation

Ett bra sätt att skapa ett bra ledarskap och därmed motiverade medarbetare är att ha en mycket tydlig kommunikation. När medarbetare förstår vad de ska göra blir de mer aktiva och på sikt mer motiverade. Så tydliggör vilka förväntningar du har på dina medarbetare. Tänk också på att kommunikation också innefattar lyssnade, så se till att lyssna mer på dem och att lyssna aktivt. Att gå ”ronden” varje dag och småprata med medarbetare är ett konkret beteende som verkligen gör skillnad.

2. Skapa en vi-känsla, en bra laganda

Ett bra sätt att leda är att skapa en stark vi-känsla, en stolthet att tillhöra teamet. Skapa ett starkt ”tillsammans”, alltså. Gör saker som gör gruppen stolta. Denna kraft gör att alla kan mycket mer än var och en för sig själv; helheten blir större än summan av delarna. Du måste ha goda relationer till var och en i teamet, så det räcker inte att arbeta med gruppen, utan du måste även arbeta med alla individuellt. Boka in regelbundna, korta, one-to-ones. Det tar tid men det är det värt!

3. Belys individuell prestation

Återkoppla medarbetares prestationer till verksamhetens mål. Att alla medarbetare ser att deras individuella insats gör skillnad är viktigt för ett bra ledarskap. Detta gäller alla från receptionisten till de högsta cheferna! Meningsfullhet är ett bra sätt att skapa bra ledarskap.

4. Ställ krav

En ledare har modet att ställa krav och att ha förväntningar. Att vara alltför snäll kan vara ett faktiskt problem. Medarbetare mår bra av tydliga och rimliga förväntningar på leverans. Se steg ett!

5. Fokusera på att öka medarbetares förmåga

Det är din uppgift som ledare att skapa förutsättningar för att medarbetare ska kunna leverera. Då krävs det att du fokuserar på att öka deras förmåga. De ska över tid ha rätt kunskaper och verktyg för att göra en optimal arbetsinsats. Satsa således mycket på kompetensutveckling. Kompetens kostar, jag vet, men inkompetens kostar alltid mer.

6. Våga ta beslut

En betydande del av ledarskapet är att våga ta beslut. Det krävs mod för att fatta beslut. Träna dig således i beslutsfattande för att bli en bättre ledare.

7. Förutsägbart ledarskap

Ledarskapet bör i möjligaste mån vara konsekvent. Alla medarbetare måste kunna förvänta sig en jämn leverans av ledarskap. En viss variation kan säkert krydda, men det får inte vara inkonsekventa beslut och vacklande kring mål och visioner.

8. Arbeta hållbart och långsiktigt

Måna om de anställdas fysiska och psykiska hälsa. Var uppmärksam på signaler som tyder på att medarbetare känner stress och press under längre perioder. Uppmuntra fysisk och mental träning om cirka 30 minuter per dag! Att varje timme ta fem minuters paus med några mentala och fysiska övningar är ett beteende som kommer att generera mycket positivt.

9. Arbetsglädje

Fokusera på att göra arbetet roligt och enkelt. Vi spenderar mycket tid på arbetsplatsen och därför är det viktigt att det är en god och trivsam stämning. Ha som regel att det bör skrattas minst en gång per dag!


Du kanske även gillar

John Cedergårdh, STS Student Travel Schools AB i Göteborg: ” För oss är det en utmaning att samordna arbetet på flera kontinenter.” ”För att företag ska utvecklas behövs det bra ledare. Det...

Påverkar både personalens arbetsmiljö och elevernas studieresultat. Hur rektorn leder arbetet på en skola påverkar såväl l...

Gästskribent Kajsa Thelander Sadio: "Så förändrades Åsas situation med hjälp av samarbetscoachning." Priset är högt för en curlande chef, och en dag blev det p...

Involverande och demokratiskt ledarskap tillhör framtiden. Sverige är bäst i världen på ledarskap. Det menar forskare...

Lennart Lindberg, Omnia: ”Det är lättare att leda en projektgrupp om målen är klara och gruppen är fokuserad” (Del 1 av 2). - Att arbeta i projekt är ett redskap för att vidareutveckla arbetet...

Love Lönnroth: "Koppla hållbarhetsarbetet till affärsutvecklingen." Hållbarhet har blivit ett modeord inom näringslivet idag. Må...

Att delegera kräver mod och tillit. Som ledare är det viktigt att kunna delegera - en av de viktiga...

Motivation.se inleder en serie artiklar som dyker ner i de nya forskningsresultaten kring motivation, ledarskap och människans beteenden. Den gamla modellen har slutat fungera – vad ersätter vi den med? Forskningen kring vår hjärnas förmåga och potential...

Gästskribent Rosemary Waher Schennings om ny undersökning: Så har synen på ledarskap förändrats från en generation till en annan. Under hösten 2015 har bland annat ledare ur Gaia Leaderships ledarpanel,...

Tema:mod - Stavros Louca tänker utanför ramarna och reflekterar ständigt över sitt ledarskap i klassrummet. Stavros Louca planerade inte att bli mattelärare. Han skulle bli sjö...

  • Ledarskap

I en nyligen genomförd vetenskaplig studie visas att chefer uppfattar sig som ledare men använder den största delen av sin arbetstid till att vara chefer. Hur stämmer det då med ambitionen att vara en kommunikativ chef, en coachande chef, en chef som skapar medarbetarengagemang och som tar sig tid för att ge feedback?

  • Motivera

Att uppnå bestående förändring är något av det svåraste som finns. Podcastprofilen Eric Zimmer vet det bättre än de flesta – han har genomgått en av de svåraste beteendeförändringar man över huvud taget kan tänka sig. I det här korta föredraget berättar han om sina erfarenheter, och förklarar – med utgångspunkt från sällskapsspelet ”Risk” – vilka tre grundläggande strategier man bör använda för att lyckas nå sitt mål och åstadkomma en varaktig förändring i sitt liv.

  • Ledarskap

“Det var en gång en man som bodde i en stuga i skogen. Där levde och arbetade han. Varje morgon klev han upp, klädde sig varmt och gick ut i skogen som fortfarande var mörk och kylig för att samla ved. Väl hemma igen tände han en eld i spisen och väntade tålmodigt på att värmen skulle sprida sig i stugan.
En dag kände han att han fick nog och ställde sig framför spisen och sa:
 – Okej spisen, under alla dessa år har jag varit ute i mörker och kyla om morgonen och samlat ved innan du gett mig någon som helst värme. Nu är det din tur att ge mig något först. Nu sätter jag mig här och väntar tills du har gett mig lite värme innan jag beger mig ut och samlar ved. Du får helt enkelt lita på mig, jag kommer ge dig ved men först måste jag få värme av dig”.

  • Kommunicera

En konferens erbjuder fantastiska möjligheter för en organisation att utvecklas och att möta utmaningar. I en väl planerad och genomförd konferens kan vi hantera komplexa kommunikationsutmaningar, arbeta med verkligt lärande, komma vidare i förändringsprocesser, vara innovativa och skapa genuint engagemang. Samtidigt är konferenser alltid mycket kostsamma, inte minst när man räknar in produktionsbortfallet och effekter av missade målsättningar som en dålig konferens riskerar att medföra. Trots att potentialen med en bra konferens är enorm och kostnaderna skyhöga så planeras många konferenser på rutin och med utgångspunkt från förlegade föreställningar om hur en konferens går till.

  • Ledarskap

Behöver det vara så svårt att visa vem man är? Vet alla vem de är? Tror vi att vi är autentiska, men har en omedveten mask? Vem bestämmer när jag tagit av mig masken? Kommer vi någonsin ta av oss masken helt? Detta är några av de frågor jag fick utifrån min förra artikel ”Släpp sargen och av med masken” – varmt tack för inspiration till fortsatt reflektion.

  • Ledarskap

Begreppet medarbetarskap figurerar numera ofta på våra arbetsplatser. Många gånger utifrån ett tämligen ensidigt perspektiv, det vill säga att arbetsgivaren kräver att medarbetare ska ta ett allt större ansvar och förväntas hantera allt större och mer komplexa utmaningar. Och visst är det så. Gränserna luckras upp mellan det som tidigare var chefens jobb och det som nu medarbetaren bör hantera. Men vad krävs av ledarskapet i och med denna förändring?

  • Ledarskap

Ett grundläggande problem vid allt beslutsfattande är att många människor har en inneboende överdriven självsäkerhet. Många tror att de är bättre på att fatta beslut jämfört med andra individer. Det är detta fenomen som kallas för överkonfidens eller övertro. Detta skapar förstås ett avgörande problem vid alla typer av beslut. Det påverkar nämligen vår vilja att be om hjälp och att samarbeta med andra i teamet eller utanför teamet. Vi tror oss klara av beslut och beslutsfattande på egen hand.

  • Ledarskap

Att genomgå förändringar är ofta tufft och påfrestande för oss människor, eftersom vi har ett behov av trygghet och rutiner. Extra krävande blir det när förändringen är påtvingad utifrån – av en arbetsgivare, exempelvis. En ny amerikansk studie visar att löntagare som genomgår förändringar på jobbet upplever stress och andra hälsoproblem i större utsträckning än andra. Men inte bara det – väldigt många är också misstänksamma när det gäller arbetsgivarens egentliga motiv till att genomföra förändringen, samt skeptiska till utgången av förändringsarbetet.

  • Ledarskap

Jag är alltid fascinerad av hur snabbt spädbarn och barn lär sig. Deras sinnen är öppna, de är så ivriga, så redo att absorbera information. Jag tittar på mina barnbarn när de försöker lära sig någonting ena dagen och behärskar det redan den andra dagen. Om bara vår inlärningskurva fortsatte vara lika brant när vi åldras.

  • Ledarskap

Anna var en framgångsrik och omtyckt mellanchef och hade banat väg för ett nytt steg i karriären. Hon fick ett större uppdrag och en plats i högsta ledningen. Hon var smickrad och stolt över sin befordran, men efter ett tag började hon tvivla. Osäkerheten tog över och hela situationen kändes övermäktigt. Vem och hur skulle hon vara i ledningsgruppen för att passa in? Anna kämpade på och blev mer och mer ambitiös i att leva upp till de förväntningar hon trodde fanns på henne i den nya rollen. Hon tog på sig en mask varje gång hon klev in i ledningsgruppen. Men masken fungerade inte. Tvivlet ökade och därmed stressen. Hon var nära att stiga av.

  • Motivera

Vad krävs egentligen för att bli framgångsrik? Intelligens och talang, skulle nog många säga. Psykologen Angela Lee Duckworth menar dock att det finns en annan egenskap som är minst lika viktig: Ihärdighet. Duckworth bygger sin teori bland annat på sina erfarenheter som lärare och sina studier av framgångsrika människor inom en rad olika områden. Hittills har det inte forskats tillräckligt mycket om det här ämnet, förklarar hon - men genom att öka vår kunskap om hur man bygger upp ihärdighet kan vi ge människor de rätta verktygen för att nå sina mål.

  • Projektleda

Just nu träffar jag väldigt många människor som är bekymrade, stressade och frustrerade över att inte hinna klart allt som måste vara klart. Innan semestern.
Varje år är det många som beklagar sig över att maj månad och tiden fram till midsommar går så fort. Att det är för många lediga dagar. Att det är för många saker som händer samtidigt. Samtidigt med avslutningar i föreningar och skolor så vill vi ju också hinna njuta. Hinna ta den där lunchen, eller gå på det där grillpartyt.

  • Motivera

Kan du visa äkta känslor på jobbet – eller upplever du att du måste fejka positiva känslor och gå omkring med ett påklistrat leende? Frågan kan vara avgörande för hur du mår på jobbet. En ny amerikansk undersökning visar att det finns ett klart samband mellan äktheten i de känslor vi visar på arbetsplatsen och hur väl vi trivs. Om du inte behöver fejka dina känslor så är det 32 procent större chans att du älskar ditt jobb, skriver tidningen Forbes.

  • Ledarskap

”Vi har gjort personlighetstester i vår arbetsgrupp. Det var så bra för att förstå hur olika vi egentligen är. Det blev sååå tydligt att jag är en extrem XYZ och Olle är en typisk ABC och det blir alltid lite svårt när vi ska jobba ihop. Jag vill att det ska hända saker snabbt och är väldigt drivande. Olle är så noga med att analysera allt innan han gör något. Jag har inte alls ro att gå in i detaljer så där som han gör…”

  • Hälsa

Den är ständigt uppe till debatt, den allestädes närvarande stressen. Vad den kostar samhället, hur många offer den skördar, vad vi ska göra åt problemet. Är det nya lagar som behövs eller hårdare regler för arbetsgivarna? Eller ska vi fokusera på vår andning?

  • Ledarskap

Som rubriken antyder så finns det en missuppfattning av vad intelligens egentligen innebär. När jag myntade begreppet ledarintelligens var det efter många års lyssnande och iakttagande, och genom många samtal. Vi talar mycket om ledarskap, vilket vi gjort i alla tider. Ledarskap för mig kan aldrig vara en trend. Däremot finns det ett antal färdigheter, egenskaper, värderingar och insikter som avgör om du är en lämplig ledare eller inte. Lämplig är den som har ett gott hjärta, fast hand, stadiga fötter och huvudet på skaft.
Konstigare än så är det inte.
Inställningen till ledarskap idag uppfattar jag som rationell och med avsaknad av ett medmänskligt perspektiv.
Det är dags att på allvar sluta att underskatta betydelsen av självinsikt för ett gott ledarskap och sluta kalla det medmänskliga för ”flum”!
Låter kanske lite förenklat, men jag ska krångla till det lite i texten som kommer.