Menu

Utvecklas eller dö!

Samhällsskiftet är sprunget ur nya tekniska landvinningar. Digitalisering. Ny teknik gör att vi konsumenter vill ha och önskar oss nya typer av produkter och tjänster. Hoten mot dagens företag är många och konkurrenterna är snabbfotade. Fler och fler branscher står inför en kris; mediebranschen utmanas av sociala media så som Facebook, Taxibranschen utmanas av Uber och hotellbranschen av AirBnB.

Som konsumenter vill vi se andra typer av betalningsmodeller. Vi ser fram emot nästa pryl som lanseras, inte den vi äger i dag. Trots detta fortsätter etablerade företag att arbeta på som vanligt, medan startup-bolagen rasar in på allt fler marknader med sina disruptiva innovationer – och sätter befintliga system och spelregler ur balans.

Richard Foster, professor på Yale School of Management, har upptäckt att livstiden för ett företag på Amerikanska S&P 500 aktieindex har sjunkit från 67 år på 1920-talet till 15 år idag. Han förutspår att om 10 år kommer 75 procent av företagen som är representerade där, vara ersatta av helt nya företag som vi inte känner till idag.

Och även här i Sverige krymper livslängden för företag. Skälen till att företag inte blir lika gamla som tidigare är naturligtvis många. Men en av de viktigaste anledningarna är att etablerade företag inte på rätt sätt hanterar övergången till det digitaliserade samhället.

För många företag och organisationer står det mellan att utvecklas eller dö! Det handlar om de stora och väletablerade företagen. Företagen som i många fall tror att de är permanenta på sina respektive marknader. Den digitala transformationen är klart lättare för start-up-bolagen, som ofta bygger på en digital idé, och svårare för etablerade företag som ska styra om hela sin befintliga skuta och bygga en ny sorts kultur. Lyckas inte ditt företag med sin digitala transformation så riskerar det att få bära företagsvärldens dumstrut, så som Kodak, Facit och Xerox har fått göra.

Hur ska man veta vilken väg man ska ta? Varje företags digitaliseringsresa är naturligtvis individuell.

Studier visar att det finns en stark koppling mellan tillväxt och ett tydligt syfte. Syftet handlar om varför företaget finns till, på ett högre plan. Företag med tydliga syften har mer nöjda anställda, och kunder upplever att syftesdrivna företag levererar högre kvalitet på produkter och tjänster. Så ställ dig frågan: Vad är ditt företags syfte och själ? Det kan även handla om det syfte ni har utöver de produkter och tjänster ni levererar i dag och kanske har levererat under en lång tid.

Jag har arbetat som trendanalytiker och innovationskonsult i många år. Jag har naturligtvis samlat på mig både goda och dåliga exempel på digital transformation. De goda exemplen vill jag gärna dela med mig av till dig. Och låt mig göra det enligt konstens alla regler som en tio-punkts lista:

  1.     Var värdestyrd.
  2.     Utvärdera historien och skapa en kontinuerlig bild av framtiden.
  3.     Skapa samarbeten, väntade och oväntade.
  4.     Skapa en företagskultur som attraherar talanger.
  5.     Ge kontrollen till dina ambassadörer och influencers.
  6.     Kommunicera i framgång och motgång!
  7.     Se till att du har en visionär och handlingskraftig CIO, eller anställ en CDO (Chief digital officer) som har mandat och krav på sig att leverera innovation.
  8.     Ställ er frågan: Om företaget fick starta om från början, vad hade ni gjort då?
  9.     Arbeta i sprinter och fira med- och motgångar, för att gynna en innovativ kultur!
  10.   Sist men inte minst: Ge inte publiken det de säger sig vilja ha, ge dem vad de ännu inte vet att de vill ha!

Våra bloggare

Bloggar om ledarskap, unga talanger och rekrytering

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram