Menu

Tänka nytt i grön hatt

Att bryta tankesätt är både produktivt och nyttigt. Edward de Bonos metod ger projektet verktyg.
Grön hatt, Motivation

Vi kan inte byta huvuden med varandra. Men vi kan försöka hitta metoder för att locka våra tankar in på nya spår. Läkaren och författaren Edward de Bonos tankemetod ger gamla problem nya infallsvinklar med hjälp av sex hattar. 

Edward de Bonos metod Six thinking hats är utvecklad i syfte att få en grupp eller individ att angripa ett problem från flera håll – som en gemensam aktivitet. Tekniken är effektiv och får människor att tvinga sitt tankesätt utanför det gamla invanda mönstret. Teamet och projektet tjänar på att fler möjliga vinklar kommer upp till ytan i en projektgrupp. Chansen att en fråga kan lösas effektivt ökar radikalt.

Ett problem har alltid fler lösningar än en. Beroende på vem du är och hur du lärt dig att tänka, kommer du att lösa din uppgift på ditt unika sätt. Det kanske inte alltid är det mest effektiva, men det är ditt sätt som fungerar för dig. de Bonos metod utnyttjar de individuella egenskaperna, men drar de ett steg längre. Han menar att ett problem tjänar på att ses från alla tänkbara håll för att kunna lösas på effektivast sätt. Enkelt uttryckt – metoden försöker skapa tankar som bara hade funnits om vi kunnat slå ihop flera människor till en.

En hatt, en tanke

Tanken med de Bonos hattövning är att gruppen ska tänka tillsammans, från endast en vinkel åt gången. Hela gruppen sätter, bildligt talat, på sig en hatt i taget och varje hatt har en specifik tankeegenskap; gul för positiva tankar, grön för kreativitet, svart för negativ input osv. Samtliga i gruppen resonerar sedan kring problemet ur ett gult, grönt respektive svart perspektiv.  Och så länge den svarta hatten sitter på, ges inget utrymme för något annat än negativa aspekter.

Genom att tilldela individerna ett förutbestämt angreppssätt enligt metoden, styrs tankebanorna in på nya spår. De gamla vanliga personlighetsdragen sätts åt sidan och helt nya idéer framträder. En person som normalt ser allt på ett positivt sätt, får chansen att vrida sitt synsätt ett helt varv för att bidra till teamets problemlösning.

Sex stycken

De sex tänkarhattar de Bono talar om, representerar olika karaktärsdrag. Om metoden används rätt, kommer den att öppna upp gruppen för en ny form av kreativitet. De cementerade åsiktsmönstren som kan finnas i vissa grupper, löses upp och det resulterar oftast i att det blir högre i tak för diskussioner. Förståelsen mellan individer blir större och förutom att lösningar på problem hittas snabbare, blir arbetsklimatet också öppnare. de Bono menar att etablera nya tankesätt och kreativitet är hårt arbete och en ständigt pågående process.

De sex tankehattarna kan summeras kort:

  • Vit– Information och fakta. Fokuserar på de fakta du har att tillgå. Gå igenom allt du vet om frågan eller problemet, och försök se om du har kunskapsluckor kring det. Den vita hatten kan innebära insamlandet av fakta från exempelvis projekthistorik och rapportering.
     
  • Röd – Intuition och känsla. Här angrips problemet utifrån en känslomässig ståndpunkt. Hur känns det i magen? Vad säger din intuition? Iklädd den här hatten är det också viktigt att försöka tänka sig in i hur andra känner.
     
  • Svart – Risker och hot. Lista alla dåliga sidor av frågeställningen. Angrip på ett defensivt och negativt sätt. Här gäller det att få fram varför ett problem inte går att lösa. Det kan tyckas som en tråkig hatt, men faktum är att resultatet av svarthattstänkandet inte sänker problemet, utan gör de svaga punkterna så mycket tydligare. Det resulterar i att de positiva lösningarna framstår mer självklart. Den svarta hatten ger också möjlighet att faktiskt upptäcka risker, innan det är för sent.
     
  • Gul – Positiva möjligheter. Den gula hatten är den svartas motsats. Här är det lösningar som gäller. Vad är fördelarna och vinsterna? Vad är de positiva effekterna av att problemet finns?
     
  • Grön – Kreativitet. Här utvecklas nya tankar och idéer. Fokus ligger på att hitta omvägar och genvägar och sluta vara bunden till verkligheten. Här får man vara orimlig, fantasifull och frispråkig. Med den gröna hatten på bör kritik och nejsägande undvikas helt.
     
  • Blå – Tankeprocessen. Den blå hatten tänker och resonerar kring själva tänkandet, processen som pågått under mötet. Man kan säga att den administrerar och summerar de slutsatser som dragits utifrån diskussionen som förts. Den är vaksam på att det varit en balans mellan de olika färgerna genom hela övningen.

Om du vill lära dig mer om metoden, läs Edward de Bonos bok Six Thinking Hats.
 


Du kanske även gillar

Företagarnas vd drivs av samhällsförändring och nyfikenhet. Motivation.se pratade ledarskap med Elisabeth Thand Ringqvist, vd för F...

Ljuger du för dig själv? Planeringsstadiet är ett himmelrike - för dagdrömmare och kroniska uppskjutare. Drömmare älskar att planera. Planeringsstadiet är perfekt f...

Hur vet man att en passion verkligen är "äkta"? I en tid då alla strävar efter självförverkligande har...

När någonting går fel på jobbet så gäller den enkla regeln från Toyota: finn fem fel... I den här artikel vill jag beskriva en enkel och gammal Lean-metod som kan...

Beteendemönster en viktig nyckel till att förstå sig själv och hur man interagerar med andra. Våra beteendemönster ger oss många ledtrådar, och faktum...

Myers-Briggs personlighetstest hjälper dig att få rätt personkemi i jobbgänget. En arbetsplats behöver många olika människotyper för att...

Kontinuerlig utvärdering av projektledarroll och gruppdynamik ger effektivare projekt. Projektledarens funktion varierar mycket beroende på projektets karakt...

Gästskribent, leg. psykolog Mattias Dahl: ”Om du vill sluta med en negativ vana eller ett destruktivt beteende, ta reda på vad den fyller för funktion och se till att ersätta det med något annat.” Nu när vi klivit in i maj månad är det säkert en och annan...

Viktigt att förstå hur styrgruppen tänker och agerar i samband med risker. I många projekt finns det en ”det löser vi sen”-...

Stefan Söderfjäll, Ledarskapscentrum: Behovsfrämjande ledarskap ökar motivationen. För att kunna bedriva ett effektivt ledarskap som skapar motivation p...

  • Motivera

Att få människor att förändra sitt beteende är lättare sagt än gjort. En stor del av våra handlingar sker nämligen på autopilot, vilket gör att goda intentioner och motivation inte räcker för att uppnå permanent beteendeförändring. Ett sätt att komma runt problemet är att sluta försöka förändra beteenden, och istället fokusera på den miljö där beteendena äger rum. Våra handlingar dikteras nämligen i allra högsta grad av hur omgivningen runt omkring oss ser ut. Ju högre upp i köksskåpet kakburken är placerad, desto färre kakor proppar du i dig.

  • Ledarskap

När media rapporterar om näringslivet så handlar det till största del om stora, börsnoterade bolag. Men de allra flesta svenska företag är av en helt annan karaktär – de är ägarledda. Och även om dessa företag inte omsätter lika mycket som de stora jättarna, har de en enorm inverkan på den svenska tillväxten. Så, vad händer när ägaren vill fasas ut ur sin ledande och operativa roll? Hur gör man detta utan att det får negativa konsekvenser? Ett sätt är att gå från ägarlett till ägarstyrt. Det kan låta som att det betyder ungefär samma sak, men skillnaden är i själva verket väldigt stor.

  • Uppleva

En genomtänkt playlist kan förändra ditt liv. Det hävdar tre amerikanska forskare, som menar att musik kan fungera som terapi och medicin för att lindra stress samt förbättra minnet och koncentrationsförmågan.

  • Coacha

Vad är utmärkande för dagens arbetsliv? Finns det några nya färdigheter som krävs för att lyckas som ledare idag? Finns det några chefsbeteenden som tidigare var viktiga men som idag rentav är kontraproduktiva? Dessa frågor kommer återkommande upp i möten med chefer, och vi ser liknande frågeställningar i media, via inlägg, debattartiklar och böcker i ämnet. Jag skulle vilja svara genom att kort beskriva förutsättningarna för många medarbetare i dagens arbetsliv.

  • Ledarskap

Många företag och organisationer har som självklar rutin att genomföra medarbetarundersökningar. Det görs om inte varje år, så vartannat. Resultatet av undersökningen ger en nulägesbild av hur till exempel organisationen, mål och styrning, vision och värderingar, ledarskapet, kommunikationen, samarbetet och kulturen fungerar. Visas ett ”bra” resultat kan ledning och chefer klappa sig på axeln. Det braiga resultatet är en bekräftelse på att de gör ett bra jobb. Om resultatet är mindre tillfredsställande ses det som ett underlag för att prioritera nya insatsområden. Cheferna – de som får sämst resultat – blir lite av syndabockar, men har ofta rationella förklaringar till att resultatet blev som det blev. Men vilken nytta gör dessa undersökningar egentligen?

  • HR

Ledarskapet är den faktor som har störst betydelse för vår trivsel på jobbet. Det visar Netigates medarbetarrapport för 2015. Undersökningen visar en positiv utveckling i det svenska arbetslivet – ledarskapet får allt högre betyg och frågor som rör stress tas på större allvar. Samtidigt krävs förbättringar på flera områden. Det finns framför allt en stor efterfrågan på mer kompetensutveckling – och bättre ventilation.

  • Hälsa

Visste du att tatueringar syns i kroppens lymfkörtlar, vårt rengöringssystem? En rättsläkare kan, utifrån lymfkörtlarna, avgöra var en person varit tatuerad och med vilka färger. Även om tatueringen, eller kroppsdelen, är avlägsnad. Det är väldigt lite vi kan göra med våra kroppar som inte lämnar spår. Detsamma gäller i allra högsta grad våra tankar.

  • Motivera

Kreativt tänkande ger oss möjligheten att spinna fler tanketrådar och väva nya nät av möjligheter, innovationer och åsikter. Hjärnan är ett fantastiskt universum!
Men - när åsikter produceras snabbare än det går att starta en digital grupp - för vad vi tror och hoppas är likasinnade - så har vi samtidigt ibland sagt adjö till perspektivens mångfald. På ett litet klick! För vad är egentligen ett tryck på sändknappen i tusentals inlägg och mikrodebatter? Det är skicka eller inte skicka. Det är ta ställning eller inte ta ställning. Det är att älska eller att inte älska. Det är att trycka - och därmed tycka. Något. Allt. Inget. Eller kanske bara för att…?

  • Ledarskap

Ibland kan man känna hur hjärnan fullständigt kokar av oroliga tankar och frenetiskt ältande. Och i dagens stressiga arbetsliv är det svårt att samla och få ordning på tankarna; nya intryck strömmar emot oss hela tiden, människor kommer och går,
men vem har tid att stanna och lyssna? För att få ordning i kaoset måste du skapa en tänkande miljö och träna upp förmågan att tänka klart. Och det finns en konkret övningsmetod – som bara tar fem minuter.

  • Motivera

Ett nytt år innebär nya möjligheter, och säkert har du funderat på vilka förändringar du vill göra i ditt liv. Kanske har du till och med avlagt ett nyårslöfte. Och visst är årsskiftet ett bra tillfälle att utvärdera det som varit och bestämma vad man skulle vilja ändra på – men det är många som lurar sig själva när de avlägger nyårslöften. För även om året är nytt så är det fortfarande samma gamla Du som ska genomföra förändringen, och förändring är svårt. Om dina planer är för storslagna så kommer du förmodligen lägga ner projektet innan januari är slut. För att lyckas bör du istället fokusera på den lilla skillnad du kan göra just idag.

  • HR

Långa arbetsdagar och många timmars flitigt övertidsarbete är någonting som vissa nästan skryter om: ”Se på mig, vilken viktig person jag är!” Hårt arbete ger status och anses visa att man är oumbärlig på jobbet. Men faktum är att de långa dagarna är dåliga för oss, på flera sätt. Inte bara för att de utgör ett allvarligt hot mot den fysiska och psykiska hälsan (och därmed mot din arbetsförmåga på längre sikt), utan också för att de utdragna arbetstimmarna skadar vår produktivitet.

  • Coacha

Utmattningssyndrom är inte bara individens eget problem. Chefer och arbetsgivare har ett stort ansvar för att förebygga sjukdomen, och även för att agera på rätt sätt om problemet ändå skulle uppstå. Dagens arbetsliv är fullt av stressmoment – högt tempo, omorganisationer, krav på ständig tillgänglighet. Som ledare och arbetsgivare måste man se till att kraven är rimliga och att medarbetarna behandlas som människor – inte som ”slit och släng”-varor. Rent konkret finns det flera åtgärder som kan vidtas inom organisationen för att förhindra att medarbetarna går in i väggen.

  • Motivera

Det finns idag mycket kunskap kring hur människans motivationsmotor fungerar – så varför går vi fortfarande mest på känsla? Varför envisas vi med att motivera med externa faktorer som bonusar, när vi därmed i själva verket lägger locket på både kreativitet och driv hos individen? Varför väljer vi vägar som skapar klyftor och orättvisor, när upplevelsen av orättvisa är en av de största anledningarna till att människor aktivt vill motarbeta. Jag läser en roligt skriven bok om ett allvarligt ämne - formandet av en ny typ av ledarskap som kan ge bränsle i en värld som är svår att leva i. ”Det här vet inte näringslivet om.”, säger Tommy Lundberg.

  • Ledarskap

Söker vi inte alla ”det goda livet”. Ett liv i lycka, harmoni och kärlek. Ett liv där vi kan vara oss själva med alla våra styrkor och tillkortakommanden. Ett liv där vi är ”bra” i både vår storhet och vår litenhet. Men i sökandet efter ”det goda livet” synes vi emellanåt tappa bort vad det är vi strävar efter. Vi försummar helt enkelt den betydande skillnaden mellan mål och medel. Då går vi i blindo.

  • Ledarskap

Vikten av att lyssna aktivt är en ofta förbisedd aspekt av kommunikation, vilket kan göra även de mest vältaliga ledarna ineffektiva och ”tondöva”. Bra ledare är goda lyssnare, så mitt budskap är enkelt – prata mindre och lyssna mer. Riktigt bra lyssnare är proaktiva, strategiska och intuitiva när de lyssnar. De har en förståelse för att kunskap och visdom inte ökar genom att man pratar mer utan genom att man lyssnar. Individer som är riktigt bra på att lyssna har en förståelse även för det som inte sägs verbalt. Varning för känsliga läsare, hårda ord följer: Vill du bli en bättre ledare? ”Håll käften” lite oftare och börja lyssna.

  • Planera

Digitaliseringens snabba framfart kommer för alltid påverka vårt beteende och våra liv. Mobila enheter och det faktum att vi ständigt är uppkopplade påverkar vårt sätt att kommunicera och interagera med andra människor. Tekniken som var tänkt att underlätta och effektivisera vår vardag, kan ibland vara själva stressmomentet. Frågan är hur vi som ledare kan utnyttja möjligheten till den effektivisering som tekniken medfört, utan att det resulterar i ökad stress? Genom att välja rätt digitala hjälpmedel och verktyg kan du både bli kvitt stressen och samtidigt bli en mer tillgänglig och effektiv ledare.