Menu

Tänka nytt i grön hatt

Att bryta tankesätt är både produktivt och nyttigt. Edward de Bonos metod ger projektet verktyg.
Grön hatt, Motivation

Vi kan inte byta huvuden med varandra. Men vi kan försöka hitta metoder för att locka våra tankar in på nya spår. Läkaren och författaren Edward de Bonos tankemetod ger gamla problem nya infallsvinklar med hjälp av sex hattar. 

Edward de Bonos metod Six thinking hats är utvecklad i syfte att få en grupp eller individ att angripa ett problem från flera håll – som en gemensam aktivitet. Tekniken är effektiv och får människor att tvinga sitt tankesätt utanför det gamla invanda mönstret. Teamet och projektet tjänar på att fler möjliga vinklar kommer upp till ytan i en projektgrupp. Chansen att en fråga kan lösas effektivt ökar radikalt.

Ett problem har alltid fler lösningar än en. Beroende på vem du är och hur du lärt dig att tänka, kommer du att lösa din uppgift på ditt unika sätt. Det kanske inte alltid är det mest effektiva, men det är ditt sätt som fungerar för dig. de Bonos metod utnyttjar de individuella egenskaperna, men drar de ett steg längre. Han menar att ett problem tjänar på att ses från alla tänkbara håll för att kunna lösas på effektivast sätt. Enkelt uttryckt – metoden försöker skapa tankar som bara hade funnits om vi kunnat slå ihop flera människor till en.

En hatt, en tanke

Tanken med de Bonos hattövning är att gruppen ska tänka tillsammans, från endast en vinkel åt gången. Hela gruppen sätter, bildligt talat, på sig en hatt i taget och varje hatt har en specifik tankeegenskap; gul för positiva tankar, grön för kreativitet, svart för negativ input osv. Samtliga i gruppen resonerar sedan kring problemet ur ett gult, grönt respektive svart perspektiv.  Och så länge den svarta hatten sitter på, ges inget utrymme för något annat än negativa aspekter.

Genom att tilldela individerna ett förutbestämt angreppssätt enligt metoden, styrs tankebanorna in på nya spår. De gamla vanliga personlighetsdragen sätts åt sidan och helt nya idéer framträder. En person som normalt ser allt på ett positivt sätt, får chansen att vrida sitt synsätt ett helt varv för att bidra till teamets problemlösning.

Sex stycken

De sex tänkarhattar de Bono talar om, representerar olika karaktärsdrag. Om metoden används rätt, kommer den att öppna upp gruppen för en ny form av kreativitet. De cementerade åsiktsmönstren som kan finnas i vissa grupper, löses upp och det resulterar oftast i att det blir högre i tak för diskussioner. Förståelsen mellan individer blir större och förutom att lösningar på problem hittas snabbare, blir arbetsklimatet också öppnare. de Bono menar att etablera nya tankesätt och kreativitet är hårt arbete och en ständigt pågående process.

De sex tankehattarna kan summeras kort:

  • Vit– Information och fakta. Fokuserar på de fakta du har att tillgå. Gå igenom allt du vet om frågan eller problemet, och försök se om du har kunskapsluckor kring det. Den vita hatten kan innebära insamlandet av fakta från exempelvis projekthistorik och rapportering.
     
  • Röd – Intuition och känsla. Här angrips problemet utifrån en känslomässig ståndpunkt. Hur känns det i magen? Vad säger din intuition? Iklädd den här hatten är det också viktigt att försöka tänka sig in i hur andra känner.
     
  • Svart – Risker och hot. Lista alla dåliga sidor av frågeställningen. Angrip på ett defensivt och negativt sätt. Här gäller det att få fram varför ett problem inte går att lösa. Det kan tyckas som en tråkig hatt, men faktum är att resultatet av svarthattstänkandet inte sänker problemet, utan gör de svaga punkterna så mycket tydligare. Det resulterar i att de positiva lösningarna framstår mer självklart. Den svarta hatten ger också möjlighet att faktiskt upptäcka risker, innan det är för sent.
     
  • Gul – Positiva möjligheter. Den gula hatten är den svartas motsats. Här är det lösningar som gäller. Vad är fördelarna och vinsterna? Vad är de positiva effekterna av att problemet finns?
     
  • Grön – Kreativitet. Här utvecklas nya tankar och idéer. Fokus ligger på att hitta omvägar och genvägar och sluta vara bunden till verkligheten. Här får man vara orimlig, fantasifull och frispråkig. Med den gröna hatten på bör kritik och nejsägande undvikas helt.
     
  • Blå – Tankeprocessen. Den blå hatten tänker och resonerar kring själva tänkandet, processen som pågått under mötet. Man kan säga att den administrerar och summerar de slutsatser som dragits utifrån diskussionen som förts. Den är vaksam på att det varit en balans mellan de olika färgerna genom hela övningen.

Om du vill lära dig mer om metoden, läs Edward de Bonos bok Six Thinking Hats.
 


Du kanske även gillar

Charlie Söderberg: "Många tar inte sina egna önskningar på allvar." Vad är ett rikare liv - och hur når man dit? I mångt och...

Tom Friberg, kommunikationschef på Forex Bank: "Mångkultur på arbetsplatsen gör verksamheten mer komplett." Idag är det många företag som pratar sig varma om må...

Vill du bli bättre på någonting? Träna, träna, träna - och lämna inte din träning åt slumpen. Övning ger färdighet, brukar man ju säga. Att träning och...

Som ledare måste du kunna delegera. Delaktighet hos medarbetarna kan skapas på många sätt. Att...

Många känner ett psykiskt obehag inför att gå till jobbet, visar ny undersökning från Sveriges Företagshälsor. Allt färre känner sig motiverade i sitt arbete, visar en ny studie fr...

Varför uppstår bråk på jobbet? Är konfliktens orsak oklar? Lär dig förstå varför konfliktsituationer återkommer. Hur ser det ut på ditt företag? Uppstår samma typer av...

Johan Grip, vd Gaia Leadership: ”Ledare som har förmågan att skapa gemensamma visioner och mål och som ser sitt företagande som en del i ett större livsperspektiv skapar också uthålliga resultat.” Strategiska frågor är inte längre enbart en ledningsfråga...

Johannes Hansen: "Men bäst är väl att du slutar hitta på ursäkter för att vara stenhårt sysselsatt och lita på att hela julprojektet inte alltid behöver kretsa kring dig. Du kanske rentav ska släppa idén om att du måste ha full kontroll för att det ska bli bra." Svinga en bägare, lossa en kork, höj glaset. Fyll två glas med...

Åtta hemligheter för framgång, del 5: Idéer. För att nå framgång i livet måste du bli en mästare...

Kaj Hattenhauer om motiverande kommunikation: "Fortsätt gärna att ha utvecklingssamtal då och då, men ha utvecklande samtal så ofta du kan." Många ledare har varje år ett utvecklingssamtal med sina...

  • Ledarskap

Jonas Elgquist, vd på B3IT Connexions, utsågs tidigare i år till Sveriges mest inspirerande ledare 2016. Priset delades ut av Great Place to Work, och i nomineringen nämns bland annat Elgquists sunda värderingar och entreprenörsanda. Motivation.se passade på att göra en intervju med vinnaren, som bland annat förklarar varför han ställde in företagets resa till Italien och gav pengarna till välgörenhet istället. Han berättar också om den hårda satsningen på Ironman - och om vikten av att våga vara sig själv i sitt ledarskap.

  • Projektleda

I del 2 av artikelserien om beteendemönster ska vi titta närmare på tre motivationsskapande mönstren. Är du proaktiv eller reaktiv? Vilka kriterier/värderingar styrs du av? Och i vilken riktning strävar du – till eller från? Oavsett hur ditt beteendemönster ser ut så kan du vara säker på att det medför såväl fördelar som nackdelar. I ett arbetsteam eller en projektgrupp är det därför viktigt att flera olika beteendetyper finns representerade – så att de kan komplettera varandra.

  • Ledarskap

Pernilla Dahlman, VD på Screen Interaction AB och utsedd till Årets VD i kategorin mindre företag 2015, kommer att hålla föredrag vid Motivation.se:s frukostseminarium den 14 juni. Där tänker hon bland annat berätta om hur organisationer kan skapa innovation med människan och kunden i centrum. Med anledning av detta passade vi på att göra en kort intervju med Pernilla om kultur, värderingar, mångfald och ledarskap.

  • Ledarskap

”Ledarskap är inflytande - varken mer eller mindre.” Ju mer jag talar med ledare av alla slag, desto mer påminns jag om sanningen i detta uttryck. Oavsett vem du är, oavsett i vilket sammanhang - om du utövar ett inflytande på människor så kan du leda dem.
Så frågan blir, hur kan jag få inflytande?
I själva verket får jag den frågan ganska ofta. Och jag ska berätta hemligheten till att kunna påverka här idag. Den är inte svår att förstå, och när du väl har fått den, kommer du att kunna få inflytande nästan överallt.

  • Hälsa

Tillsammans med Hälsostrategerna satsar Motivation.se nu ännu mer fördjupat på området hälsa. Lars-Göran Kjellin, läkare, strategisk hälsorådgivare och entreprenör samt Anders Wahlberg, leg. psykolog och expert på arbetsmiljö är våra nya experter som kommer att publicera högaktuella artiklar på temat strategisk hälsa, hållbara människor och lönsamhet för företag och individer inom näringsliv och offentlig sektor. Först ut är Lars-Göran Kjellin som skriver om varför hälsostrategier är avgörande för företags framtid och vilka enorma vinster som ligger i att ta ett helhetsgrepp kring hälsoomårdet med en målmedveten och mätbar strategi.

  • Hälsa

Detta är den första artikeln i en serie som har till syfte att skapa nyfikenhet och öka förståelsen för arbetsmiljöfrågor. En god arbetsmiljö är en investering för alla företag och bidrar både till ökad trivsel, ökad hälsa och högre effektivitet. Med lite mer kunskap kommer du att upptäcka att arbetsmiljön är en del som är lätt att påverka. Den första artikeln berör ett dagsaktuellt ämne kring ett nytt regelverk som är väldigt viktigt för ditt företag och din organisation.

  • Hälsa

Den moderna människan använder sin syn och hörsel väldigt flitigt, men de andra tre sinnena används inte lika ofta. Det leder till att det uppstår en slags ”trafikstockning” i hjärnan, eftersom vissa nervbanor används mindre än andra och därför blir slöa. För att hålla hjärnan fräsch är det viktigt att utsätta den för nya utmaningar och att frekvent använda alla sina sinnen i nya, ovanliga situationer. Ett enkelt sätt att göra det är att utföra små övningar i vardagen som innebär att man bryter mönstret i sina rutiner. Vad sägs om att borsta tänderna med vänster hand istället för höger – eller att blunda och känna dig fram när du ska klä på dig på morgonen?

  • Ledarskap

Självkännedom är att förstå sin personlighet och motivation, sina beteenden, vanor, känslomässiga reaktioner och tankeprocesser. Större självinsikt och mer självkännedom kan också hjälpa oss att göra bättre val, och framför allt att förstå våra beteendemässiga reaktioner. Att lära känna sig själv och sina egna känslor är därför en viktig nyckel till framgång – både privat och i arbetslivet.

  • Ledarskap

Envirotainer utvecklar, tillverkar och hyr ut kylcontainers för flygfrakt av temperaturkänsliga läkemedel och de samarbetar med 95% av världens alla läkemedelsföretag. Simon Angeldorff, vd på Envirotainer och Årets VD 2015, gästade vårt frukostseminarium och berättade hur företaget gått från att vara ett litet familjeföretag till att bli ett stort världsomspännande bolag där till exempel flytt och utbyggnad av fabriken i Rosersberg varit ett av de mest utmanande projekten.

  • Motivera

Att ge människor vad de vill ha tycks vara högsta mode nuförtiden. Genom vår frekventa användning av sökmotorer och sociala medier lämnar vi ständigt ifrån oss information om vad vi tycker om och önskar oss – sedan är det bara för företagen att mata oss med det vi efterfrågar. Samma sak sker ofta i nöjesindustrin; Melodifestivalen och liknande tillställningar förser oss med den ena musikaliska sockerchocken efter den andra, och kvaliteten tycks vara mindre viktig så länge folk får vad de vill ha. Men en sak som vi kan lära oss av kulturens värld – inte minst av rockmusiken – är att de största kreativa genierna ogärna stryker folk medhårs. Istället erbjuder de någonting bättre och mer revolutionerande – för den som har tålamod nog att lyssna.

  • Ledarskap

Pål Burman stod med fötterna i ett hav av effektivitet, storslagna projekt och framtidsplaner när det small. Tempot han höll var omänskligt högt dygnets alla tjugofyra timmar och han sprang - utan att förstå att han var på väg mot ett stup. Tills en dag när tvärniten var ett oundvikligt faktum. Precis innan han nådde stupet drog kroppen i handbromsen. Han hade fått en stroke. Nu har han en förändrad syn på livet, ledarskapet och vad som är den viktigaste parametern när ett bolags framgång mäts: lycka.

  • Hållbarhet

”Varför gör inte medarbetarna som jag bett dem? Vi har ju kommunicerat att vi vill ha en högre innovation och kreativitet på företaget men ändå så kommer det inga nya idéer.” Känner du igen frustrationen av att vilja få igenom ett nytt beteende men att det inte sker? Detta är ett vanligt scenario som vi genom vårt arbete ofta möter hos ledningsgrupper.

  • Ledarskap

Evelina Lindgren är 30 år och vd för aPak och vann utmärkelsen Årets Unga VD i höstas. I det tolfte avsnittet av Pratbart pratar hon kulturförändring, generationsskifte och ledarskap med Marie Alani och Helena Timander. ”Jag är noga med att prata mycket om att förmedla att det är viktigt att ha balans i livet. Jag tror det är viktigt att vi förmedlar de positiva sidorna med ledarskapet i ett generationsskifte så att vi hittar människor som vill axla rollen. Det är viktigt att vi har hållbara företag i Sverige och då måste vi tänka långsiktigt och se till att vi har bra ledare.” , säger hon bland annat.

  • HR

Ledarskapet är den faktor som har störst betydelse för vår trivsel på jobbet. Det visar Netigates medarbetarrapport för 2015. Undersökningen visar en positiv utveckling i det svenska arbetslivet – ledarskapet får allt högre betyg och frågor som rör stress tas på större allvar. Samtidigt krävs förbättringar på flera områden. Det finns framför allt en stor efterfrågan på mer kompetensutveckling – och bättre ventilation.

  • Motivationsbloggen

Det här är en av de första frågorna vi ställer varandra när vi träffar nya människor. Vi är starkt förknippade med vad vi jobbar med om dagarna. Detta är generellt extra tydligt bland män. Många män går in i depression när de blir pensionärer och kan uppleva en identitetskris när de inte längre kan presentera sig utifrån sitt yrke.

  • Hälsa

”Jag är så trött på att vi ska göra allt och medarbetarna bara ska sitta still och ta emot!”, hör jag många personalansvariga och flera chefer på olika nivåer säga. ”Organisationen måste agera, vi har chefer och ledare som inte ser och förstår någonting när det gäller hur vi mår. Vi ska bara leverera, men vi får inte rätt förutsättningar!”, hör jag många medarbetar säga. Vems är ansvaret för bättre organisatorisk och social hälsa egentligen?