Menu

Tänka nytt i grön hatt

Att bryta tankesätt är både produktivt och nyttigt. Edward de Bonos metod ger projektet verktyg.
Grön hatt, Motivation

Vi kan inte byta huvuden med varandra. Men vi kan försöka hitta metoder för att locka våra tankar in på nya spår. Läkaren och författaren Edward de Bonos tankemetod ger gamla problem nya infallsvinklar med hjälp av sex hattar. 

Edward de Bonos metod Six thinking hats är utvecklad i syfte att få en grupp eller individ att angripa ett problem från flera håll – som en gemensam aktivitet. Tekniken är effektiv och får människor att tvinga sitt tankesätt utanför det gamla invanda mönstret. Teamet och projektet tjänar på att fler möjliga vinklar kommer upp till ytan i en projektgrupp. Chansen att en fråga kan lösas effektivt ökar radikalt.

Ett problem har alltid fler lösningar än en. Beroende på vem du är och hur du lärt dig att tänka, kommer du att lösa din uppgift på ditt unika sätt. Det kanske inte alltid är det mest effektiva, men det är ditt sätt som fungerar för dig. de Bonos metod utnyttjar de individuella egenskaperna, men drar de ett steg längre. Han menar att ett problem tjänar på att ses från alla tänkbara håll för att kunna lösas på effektivast sätt. Enkelt uttryckt – metoden försöker skapa tankar som bara hade funnits om vi kunnat slå ihop flera människor till en.

En hatt, en tanke

Tanken med de Bonos hattövning är att gruppen ska tänka tillsammans, från endast en vinkel åt gången. Hela gruppen sätter, bildligt talat, på sig en hatt i taget och varje hatt har en specifik tankeegenskap; gul för positiva tankar, grön för kreativitet, svart för negativ input osv. Samtliga i gruppen resonerar sedan kring problemet ur ett gult, grönt respektive svart perspektiv.  Och så länge den svarta hatten sitter på, ges inget utrymme för något annat än negativa aspekter.

Genom att tilldela individerna ett förutbestämt angreppssätt enligt metoden, styrs tankebanorna in på nya spår. De gamla vanliga personlighetsdragen sätts åt sidan och helt nya idéer framträder. En person som normalt ser allt på ett positivt sätt, får chansen att vrida sitt synsätt ett helt varv för att bidra till teamets problemlösning.

Sex stycken

De sex tänkarhattar de Bono talar om, representerar olika karaktärsdrag. Om metoden används rätt, kommer den att öppna upp gruppen för en ny form av kreativitet. De cementerade åsiktsmönstren som kan finnas i vissa grupper, löses upp och det resulterar oftast i att det blir högre i tak för diskussioner. Förståelsen mellan individer blir större och förutom att lösningar på problem hittas snabbare, blir arbetsklimatet också öppnare. de Bono menar att etablera nya tankesätt och kreativitet är hårt arbete och en ständigt pågående process.

De sex tankehattarna kan summeras kort:

  • Vit– Information och fakta. Fokuserar på de fakta du har att tillgå. Gå igenom allt du vet om frågan eller problemet, och försök se om du har kunskapsluckor kring det. Den vita hatten kan innebära insamlandet av fakta från exempelvis projekthistorik och rapportering.
     
  • Röd – Intuition och känsla. Här angrips problemet utifrån en känslomässig ståndpunkt. Hur känns det i magen? Vad säger din intuition? Iklädd den här hatten är det också viktigt att försöka tänka sig in i hur andra känner.
     
  • Svart – Risker och hot. Lista alla dåliga sidor av frågeställningen. Angrip på ett defensivt och negativt sätt. Här gäller det att få fram varför ett problem inte går att lösa. Det kan tyckas som en tråkig hatt, men faktum är att resultatet av svarthattstänkandet inte sänker problemet, utan gör de svaga punkterna så mycket tydligare. Det resulterar i att de positiva lösningarna framstår mer självklart. Den svarta hatten ger också möjlighet att faktiskt upptäcka risker, innan det är för sent.
     
  • Gul – Positiva möjligheter. Den gula hatten är den svartas motsats. Här är det lösningar som gäller. Vad är fördelarna och vinsterna? Vad är de positiva effekterna av att problemet finns?
     
  • Grön – Kreativitet. Här utvecklas nya tankar och idéer. Fokus ligger på att hitta omvägar och genvägar och sluta vara bunden till verkligheten. Här får man vara orimlig, fantasifull och frispråkig. Med den gröna hatten på bör kritik och nejsägande undvikas helt.
     
  • Blå – Tankeprocessen. Den blå hatten tänker och resonerar kring själva tänkandet, processen som pågått under mötet. Man kan säga att den administrerar och summerar de slutsatser som dragits utifrån diskussionen som förts. Den är vaksam på att det varit en balans mellan de olika färgerna genom hela övningen.

Om du vill lära dig mer om metoden, läs Edward de Bonos bok Six Thinking Hats.
 


Du kanske även gillar

Varför skjuter vi upp saker till morgondagen – och hur kan vi lära oss att få dem gjorda redan idag? Är du en sådan som sitter i sista stund och gör klart det d...

John Maxwell: ”Under en timmes samtal vid en middag kan du nästan alltid hitta vad det är som får en annan person att gå igång genom att ställa tre enkla frågor." Tvärtemot vad vissa anser kan en ledare faktiskt inte motivera andra. Som...

Mark Dixon: "En framgångsrik produktägare är den som kan sortera igenom alla möjliga features och välja ut de 20 procent som ger mest värde". Under våren har jag kommit i kontakt med två olika företag som...

Annika Strömsten och Maria Forsgren, Wenell: "Att medvetet avsätta en stund till sina medarbetare, har visat sig vara välinvesterad tid om du vill skapa värde genom andra." Tänk dig att du från och med imorgon skulle avsätta en kvart om...

Christian Jansson, Handelshögskolan: "Kollektiva belöningssystem ökar produktiviteten". Genom att satsa på att ha nöjda och motiverade medarbetare kan ett f...

Verksamhetens syfte är viktigare än företagskultur och karriärmöjligheter, enligt ny undersökning. Att arbeta för en organisation som har ett tydligt syfte eller mål...

Nigel Marsh tror att små handlingar kan skapa stora rörelser. Talaren och businessmannen Nigel Marsh är författaren bakom bö...

Mark Dixon: "Med kortleksmetoden har man chansen att diskutera tidsuppskattningen innan projektet börjar". Post-it lappen har en mindre känd kusin, ett planeringsverktyg som kan ge...

Träning, kostomläggning eller Facebook-strejk? Utmana dig själv i 30 dagar - bara fantasin sätter gränserna! Hade du tänkt att lägga om din diet, gå upp en timme tidigare...

Fotbollsspelaren Jesper Blomqvist berättar om sin väg från Tavelsjö till storklubbarna Milan och Manchester United. Är det någon som förstår vikten av att sätta upp...

  • Hälsa

Har andningen någon betydelse för din hälsa? Är det en myt att du kan prestera bättre och få bättre hälsa med rätt andningsteknik? Jag hade turen att få prata andning med hälsocoachen Anders Olsson och få reda på varför tejpad mun på natten är bra.

  • Ledarskap

Min första artikel avslutade jag med en fråga: Är våra organisationer mogna och villiga att skapa en ny typ av ledare? I den här artikeln får du ytterligare del av min syn på ledarskap utifrån ledarrollen, då jag menar att det är den som är ledarskapets kärna ur vilken allt det goda kan utvecklas. I grunden handlar det om att utveckla ett tjänande ledarskap baserat på tillit och meningsfullhet.

  • Motivera

Får man skämta på jobbet? Är det bra eller bara riskfyllt? De flesta skulle nog säga att humor berikar arbetsplatsen – men att man måste tänka på hur man skämtar. Den bilden bekräftas också i forskningen. En ny studie visar att ett lyckat skämt får dig att framstå som mer kompetent. Om skämtet faller platt finns det heller ingen anledning att oroa sig – tvärtom, det faktum att du skämtar kan, även när skämtet misslyckas, ses som ett tecken på att du har gott självförtroende. Om skämtet är direkt olämpligt finns det däremot en risk att du uppfattas som inkompetent.

  • Planera

Sist jag skrev här talade jag om hur vi håller koll på det vi har att göra och om vilka verktyg vi helst väljer för det (och vilka vi ska undvika). Att ha koll är en sak - att veta vad som är rätt att göra i varje stund, är en annan.
Det finns så mycket att göra och det är så lätt att välja fel och göra en felprioritering. Fel och fel, förresten, ofta handlar det snarare om att vi just i detta nu väljer att göra en sak vi sedan önskar att vi inte hade lagt tid på.

  • Ledarskap

Möten är en "dold" organisatorisk trend. De har länge behandlats som ett nödvändigt ont, men nu börjar allt fler få upp ögonen för mötenas verkliga potential. En tydlig trend är sedan länge att både chefer och medarbetare ägnar allt mer tid åt olika möten. Men det går dessvärre inte att bara önska sig tillbaka till en annan tid. För att kunna hantera situationen behöver vi förstå grunden. Det handlar om komplexitet.

  • HR

Kulturella aktiviteter och upplevelser kan motverka stress och utmattningssyndrom. Det menar stressforskaren Töres Theorell vid Stockholms universitet. Flera forskningsprojekt har de senaste åren visat att kultur får människor att känna sig i balans. "Kulturen går rakt in i känslohjärnan och kan ge jättekraftiga effekter", säger Töres Theorell till Motivation.se.

  • HR

Det vi kallar kontakthinder innebär en rädsla för att framhäva sig på grund av känslomässiga blockeringar. Problemet diskuteras ofta inom försäljning (och kallas då för säljhinder), men drabbar också chefer. Detta får allvarliga konsekvenser för ledarskapet. En chef måste kunna knyta kontakter – både inom och utanför organisationen. Extra problematiskt blir det när chefen inte själv är medveten om problemet, eftersom hen helt enkelt har vant sig vid att undvika kontaktsituationer som känns jobbiga.

  • Innovation

Att drömma stort kan förändra vår framtid. Men kan vi skapa en drömvärld, ett Utopia, en värld i total harmoni? Jag träffade framtidsspanaren och varumärkesstrategen John Mellkvist för att prata om hur teknik och innovation hör ihop med drömmar, mänsklighetens historia och vår gemensamma framtidstro. ”Den tekniska utvecklingen manar oss att tänka bortom det vi redan vet. Precis det som drömmen låter oss göra.”

  • Projektleda

Är du ny på jobbet eller inhyrd konsult? En person som gillar att ta ansvar och leverera? Det är lätt att ta på sig extra uppgifter för att du vill vara till lags och inge förtroende. Vardagen i projekt är sällan lugna och sansade, snarare handlar det om att hålla uppe tempot och se till att leverera, helst lite mer än vad uppdragsgivaren förväntar sig.

  • Motivationsbloggen

Den där pockande känslan av att jag borde lära mig mer om det här. Frustration, rädsla, ett obehag och som tanken på att stoppa fötterna i det kalla vattnet en av de första dagarna under försommaren. Helt ärligt, vad är digitaliseringen och för vem är den till?

  • Motivationsbloggen

När det kommer till urval och rekryteringsprocesser så vill vi gärna tro att det är bäste man (!) som kniper tjänsten men forskning visar oss att det inte riktigt är så enkelt. Vi har nämligen omedvetna fördomar som påverkar hur vi bedömer människor omkring oss. Genom att se mönster kan vi konstatera att det finns strukturell diskriminering som sätter upp hinder för en del av oss. Detta har tidigare skrivits om här.

  • Ledarskap

Digitalisering – detta eviga buzzword på allas läppar. Det verkar finnas lika många sätt att tolka som det finns organisationer som försöker sig på att förklara vad digitalisering innebär i just deras bransch. Jag söker ett djupare svar på frågan om vart ledarskapet är på väg när det går mot en oviss framtid där människa och maskin kommer att leva alltmer i symbios. Och den overkliga artificiella intelligensen – AI – vad kommer den göra med våra organisationer? Vilka blir våra förutsättningar? Är vi redan där? Och vad krävs för att vi människor ska kunna dra nytta av datorerna istället för att det riskerar att bli tvärtom? Som i en dystopisk Terminator-framtid… Jag träffade professor Harald Kjellin och pratade AI, människa, ledarskap och varför det är lite barnsligt att tro på robotar.

  • Hälsa

Vi lever i en svajig tid. Det känns oroligt i världen med flera konflikter som verkar enormt svårlösta. Osäkerheten ökar på många områden. Fakta står mot alternativa fakta och snart vet man inte vad man ska tro på. På detta har vi våra egna inhemska problem med ökande stress och psykisk ohälsa. Det är inte så märkligt om det känns oroligt bland både tankar och känslor. Tänk om vi kunde agera på båda fronterna med en och samma insats! Jag vågar hävda att det är fullt möjligt i det lilla perspektivet. Och att det kommer att bidra till god energi i det stora. Ta ansvar för världen och dig själv i en och samma handling!

  • Motivera

Motivation.se har tidigare skrivit om begreppet statusångest - och paradoxen att vi jämför oss mer och mer med varandra ju friare och mer jämlika vi blir. Men hur ska man egentligen tackla sin statusångest? Vad ska man ta sig till om man upplever livet som en tävling där man själv alltför ofta förlorar? Hur bryter vi oss fria från den där känslan av underlägsenhet som så lätt uppstår när alla i omgivningen tycks ha högre lön och finare yrkestitlar än vi själva?
Det börjar i insikten att människor är olika och inte rakt av jämförbara med varandra. Och att alla har en plats i världen. Status och hierarkier blir mindre relevanta när du har hittat ditt hem, din identitet, din mening.

  • Hälsa

Den moderna människan använder sin syn och hörsel väldigt flitigt, men de andra tre sinnena används inte lika ofta. Det leder till att det uppstår en slags ”trafikstockning” i hjärnan, eftersom vissa nervbanor används mindre än andra och därför blir slöa. För att hålla hjärnan fräsch är det viktigt att utsätta den för nya utmaningar och att frekvent använda alla sina sinnen i nya, ovanliga situationer. Ett enkelt sätt att göra det är att utföra små övningar i vardagen som innebär att man bryter mönstret i sina rutiner. Vad sägs om att borsta tänderna med vänster hand istället för höger – eller att blunda och känna dig fram när du ska klä på dig på morgonen?

  • Ledarskap

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd? Och hur ska det gå till? För ett tag sedan samtalade jag med en ägare och vd som var osäker på om han skulle lämna över till en extern vd (måste man släppa taget då?) eller till sina barn – eller kanske sälja bolaget för 100 miljoner. Allt lät liksom lockande och skrämmande på samma gång. Lösningen blev att vi arbetade fram ett ägardirektiv – som skapade en insikt och vägledning  både för ägaren själv, för bolaget och för hans egen familj.