Menu

Tänka nytt i grön hatt

Att bryta tankesätt är både produktivt och nyttigt. Edward de Bonos metod ger projektet verktyg.
Grön hatt, Motivation

Vi kan inte byta huvuden med varandra. Men vi kan försöka hitta metoder för att locka våra tankar in på nya spår. Läkaren och författaren Edward de Bonos tankemetod ger gamla problem nya infallsvinklar med hjälp av sex hattar. 

Edward de Bonos metod Six thinking hats är utvecklad i syfte att få en grupp eller individ att angripa ett problem från flera håll – som en gemensam aktivitet. Tekniken är effektiv och får människor att tvinga sitt tankesätt utanför det gamla invanda mönstret. Teamet och projektet tjänar på att fler möjliga vinklar kommer upp till ytan i en projektgrupp. Chansen att en fråga kan lösas effektivt ökar radikalt.

Ett problem har alltid fler lösningar än en. Beroende på vem du är och hur du lärt dig att tänka, kommer du att lösa din uppgift på ditt unika sätt. Det kanske inte alltid är det mest effektiva, men det är ditt sätt som fungerar för dig. de Bonos metod utnyttjar de individuella egenskaperna, men drar de ett steg längre. Han menar att ett problem tjänar på att ses från alla tänkbara håll för att kunna lösas på effektivast sätt. Enkelt uttryckt – metoden försöker skapa tankar som bara hade funnits om vi kunnat slå ihop flera människor till en.

En hatt, en tanke

Tanken med de Bonos hattövning är att gruppen ska tänka tillsammans, från endast en vinkel åt gången. Hela gruppen sätter, bildligt talat, på sig en hatt i taget och varje hatt har en specifik tankeegenskap; gul för positiva tankar, grön för kreativitet, svart för negativ input osv. Samtliga i gruppen resonerar sedan kring problemet ur ett gult, grönt respektive svart perspektiv.  Och så länge den svarta hatten sitter på, ges inget utrymme för något annat än negativa aspekter.

Genom att tilldela individerna ett förutbestämt angreppssätt enligt metoden, styrs tankebanorna in på nya spår. De gamla vanliga personlighetsdragen sätts åt sidan och helt nya idéer framträder. En person som normalt ser allt på ett positivt sätt, får chansen att vrida sitt synsätt ett helt varv för att bidra till teamets problemlösning.

Sex stycken

De sex tänkarhattar de Bono talar om, representerar olika karaktärsdrag. Om metoden används rätt, kommer den att öppna upp gruppen för en ny form av kreativitet. De cementerade åsiktsmönstren som kan finnas i vissa grupper, löses upp och det resulterar oftast i att det blir högre i tak för diskussioner. Förståelsen mellan individer blir större och förutom att lösningar på problem hittas snabbare, blir arbetsklimatet också öppnare. de Bono menar att etablera nya tankesätt och kreativitet är hårt arbete och en ständigt pågående process.

De sex tankehattarna kan summeras kort:

  • Vit– Information och fakta. Fokuserar på de fakta du har att tillgå. Gå igenom allt du vet om frågan eller problemet, och försök se om du har kunskapsluckor kring det. Den vita hatten kan innebära insamlandet av fakta från exempelvis projekthistorik och rapportering.
     
  • Röd – Intuition och känsla. Här angrips problemet utifrån en känslomässig ståndpunkt. Hur känns det i magen? Vad säger din intuition? Iklädd den här hatten är det också viktigt att försöka tänka sig in i hur andra känner.
     
  • Svart – Risker och hot. Lista alla dåliga sidor av frågeställningen. Angrip på ett defensivt och negativt sätt. Här gäller det att få fram varför ett problem inte går att lösa. Det kan tyckas som en tråkig hatt, men faktum är att resultatet av svarthattstänkandet inte sänker problemet, utan gör de svaga punkterna så mycket tydligare. Det resulterar i att de positiva lösningarna framstår mer självklart. Den svarta hatten ger också möjlighet att faktiskt upptäcka risker, innan det är för sent.
     
  • Gul – Positiva möjligheter. Den gula hatten är den svartas motsats. Här är det lösningar som gäller. Vad är fördelarna och vinsterna? Vad är de positiva effekterna av att problemet finns?
     
  • Grön – Kreativitet. Här utvecklas nya tankar och idéer. Fokus ligger på att hitta omvägar och genvägar och sluta vara bunden till verkligheten. Här får man vara orimlig, fantasifull och frispråkig. Med den gröna hatten på bör kritik och nejsägande undvikas helt.
     
  • Blå – Tankeprocessen. Den blå hatten tänker och resonerar kring själva tänkandet, processen som pågått under mötet. Man kan säga att den administrerar och summerar de slutsatser som dragits utifrån diskussionen som förts. Den är vaksam på att det varit en balans mellan de olika färgerna genom hela övningen.

Om du vill lära dig mer om metoden, läs Edward de Bonos bok Six Thinking Hats.
 


Du kanske även gillar

Kontinuitet är viktigare än hårt arbete. Bryt aldrig kedjan! Har du ett mål som du vill uppnå? Funderar du på hur man...

Användbara tips i snabbformat: som Silver- och Guldmedlem får du Daniel H. Pinks bok "Det är mänskligt att sälja" i koncentrerad form. För inte alls länge sedan levde vi i en värld där bara n...

Långsiktighet och förtroende är nyckeln till medarbetarengagemang, säger Richard Berglund. Stora organisationer har svårt att engagera sina medarbetare, enligt en...

Börjar du tvivla på dig själv? Ta ditt förflutna till hjälp för att återfinna motivationen. Ibland är livet så fullt av motgångar att man tappar tron p...

Åtta hemligheter för framgång, del 8: Envishet. Att bli framgångsrik över en natt är snart sagt omöjligt....

Cecilia Jonsson, Kandidata: När besökte du det emotionella gymmet senast? Möt Johan som utvecklade sitt känslovokabulär och vände det obekväma till en tillgång. Framför mig står en märkbart nöjd man med pigga ögon...

Mark Dixon: "Med kortleksmetoden har man chansen att diskutera tidsuppskattningen innan projektet börjar". Post-it lappen har en mindre känd kusin, ett planeringsverktyg som kan ge...

Titta tillbaka för att komma framåt... Efter några artiklar om Lean och Agile så kanske ni tycker att jag...

CHR - Corporate Health Responsibility – flyttar fokus från riskfaktorerna till friskfaktorerna. Alla pratar om en hållbar företagskultur, men hur når vi dit?...

"Mind-wandering" hjälper oss att lösa problem, enligt en ny amerikansk studie. De bästa idéerna kommer sällan när vi verkligen anstr...

  • Planera

”What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important.” Men om vi lägger all tid på de brådskande sakerna glömmer vi bort att arbeta med det verkligt viktiga. Så ser vardagen ut för många av oss. David Stiernholm vill lära oss att bli bättre på att prioritera och i sin handfasta föreläsning visar han hur vi kan formulerar specifika, mätbara och tidsbestämda mål - som gör det lättare för oss att prioritera rätt. Och det lätt…

  • Ledarskap

Ofta möter vi Kattis Ahlström i teverutan. Men hon är också en av medlemmarna i juryn för utmärkelsen Årets VD 2016. 14 november får vi veta vilka som utsetts till Årets VD-pristagare, men till dess kan vi ta del av Kattis tankar om ledarskap och om vd-rollen.

  • Ledarskap

Under senare tid har ”entreprenörskap” varit ett omskrivet tema med återkommande frågor som: Vad är nyckeln? Hur blir en entreprenör en entreprenör? Är det kreativitet, uppfinningsrikedom eller innovationsförmåga? Är det en medfödd egenskap få förunnad eller en förmåga vi alla kan utveckla? Vad behöver vi fokusera på för att stimulera entreprenörskap i företag, organisationer och samhälle?

  • Hälsa

De nya föreskrifterna från Arbetsmiljöverket sätter mental arbetsmiljö på kartan på ett nytt sätt. Mycket är egentligen inte nytt men man förstärker vikten av att ha koll på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Det behövs verkligen! Men vad innebär det egentligen och hur gör man för att anpassa verksamheten så att den lever upp till kraven?

  • Motivera

Att få nej, bli avvisad och bortvald, är bland det mest smärtsamma vi människor vet. Ändå är det en så naturlig del av livet; hela samhället är uppbyggt kring situationer och moment där risken att få ett nej är minst lika stor som chansen att få ett ja. Vem vet hur många gånger vi blir avvisade under en livstid – i kärleken, i arbetslivet och karriären, i våra försök att uppnå lycka och förverkliga våra drömmar. Ingen tycker om att få nobben, och vissa tar det nog extra hårt. Men det finns sätt att hantera smärtan och se till att besvikelsen inte får för stora proportioner.

  • Motivationsbloggen

Jag har arbetat professionellt med jämställdhet sedan 2009 och jag tänkte ta tillfället i akt och dela med mig lite om hur det varit.
Först när jag startade eget företag så besökte jag en av alla dessa stödinstanser som finns. Kostnadsfritt och tillgängligt, i alla fall för oss i större städer, toppen. Tyvärr så var genuskompetensen begränsad och jag fick många frågor om hur jag tänkte med barn nu när jag skulle starta eget… Dessutom fick min budget underkänt, den var för realistisk, ”gör den mer manlig”. Så män är orealistiska?!

  • Kommunicera

Det finns många likheter mellan att vara ledare och elitidrottare - det finns som ledare mycket att lära av idrotten. Men det finns också en stor skillnad i hur idrottare och ledare prioriterar. Medan träning är basfundamentet i all idrott ser vi som ledare oftast inte vitsen i träningarna alls utan går direkt på match - och förväntar oss ändå minst medaljplats. Detta märks tydligt när ledare ska kommunicera och försöka övertyga.

  • Projektleda

Ibland är det svårt att komma över kommentarer och händelser som inträffar. Till exempel om du skulle få en syrlig kommentar om att jobbet som du just avslutat inte gick så bra. Oavsett om du tycker att den som sade det har fel, eller om du kanske tycker att hen har rätt, så ligger det där och gnager. För att kunna hantera sina motgångar måste man ta makten över sin inre röst – och lära sig att det vi kallar ”misslyckanden” istället kan betraktas som användbar feedback.

  • Ledarskap

Det har gått två år sedan Ida Backlund fick utmärkelsen Årets VD. Då var hon vd i sitt eget bolag Rapunzel of Sweden, som hon hade startat sju år tidigare. Ett företag som mycket framgångsrikt säljer löshår och peruker och som också tar socialt ansvar.

  • HR

Att hitta en bra balans mellan jobb och fritid är väldigt viktigt om man vill undvika stress och utbrändhet. Frågan är emellertid hur vi uppnår denna balans. Ofta försöker vi göra det genom att dra en strikt gräns mellan arbetstid och ledig tid, men enligt ny forskning leder det bara till ännu mer stress. Istället bör vi sikta på att integrera de två, menar forskarna.

  • Ledarskap

Förändringsprocesser innebär inte sällan att organisationen upplever ett visst motstånd från medarbetarna. Kanske är förändringen inte önskad eller kanske har man från ledningens sida inte varit tydlig nog med varför den ska implementeras. Om så är fallet, hur kan man vända denna situation till något positivt och utvecklande för verksamheten?
I den här artikeln ska vi titta närmare på ett framgångsrikt tillvägagångssätt för att bemöta och hantera motstånd vid förändring. Vi tar också hjälp av ett arbetsplatsexempel för att se vilken effekt motstånd har på arbetsmiljön.

  • Coacha

”Man ska alltid ha en plan B!” Det låter som ett väldigt gott råd, eller hur? Men vid närmare eftertanke så är det kanske inte alltid så bra att planera för ett eventuellt misslyckande. Ny forskning visar nämligen att förekomsten av en plan B minskar rädslan för de negativa känslor vi förväntar oss vid ett misslyckande. Därmed minskar också drivkraften att lyckas, menar forskarna. Detta gäller emellertid bara vissa typer av prestationer.

  • Ledarskap

Första gången utmärkelsen Årets VD delades ut, var SPP:s dåvarande vd Sarah McPhee en av de prisbelönta. Hon blev Årets VD 2012, i kategorin mellanstora företag. Utmärkelsen fick henne att reflektera över sitt eget ledarskap. Här kan du läsa mer om hennes syn på vad ett gott och hållbart ledarskap egentligen innebär.

  • Ledarskap

Psykisk ohälsa i form av stress och utbrändhet är ett växande problem i dagens arbetsliv. Vad beror det på? I USA använder man akronymen PAID för att förklara vad det handlar om. PAID står för Pressure, Always on, Information overload och Distractions. Enligt denna teori så beror alltså ohälsan på att vi är pressade, alltid ska vara tillgängliga, har ett överskott av information samt utsätts för alltför många störningar och distraktioner. I den här artikeln ska vi titta närmare på dessa fyra delförklaringar.

  • Ledarskap

De flesta är nog överens om att en positiv arbetskultur är ett eftersträvansvärt mål. Men kan man verkligen ”bestämma” att de anställda ska vara positiva? Frågan har aktualiserats i USA efter att en positivitets-policy på ett företag underkänts för att den bryter mot nationella arbetsrättsregler. Juridiken åsido har beslutet väckt en diskussion om huruvida positivt tänkande kan ”beordras” uppifrån – eller om det snarare har motsatt effekt. Vad får det för konsekvenser när arbetsgivaren försöker styra medarbetarens känslor?

  • Ledarskap

I de två första delarna av den här artikelserien har vi konstaterat att framgång på lång sikt avgörs av det du gör på kort sikt, dag för dag. I den tredje delen ska vi titta närmare på ännu en viktig aspekt i livet som behöver skötas om dagligen: Mänskliga relationer. Genom att etablera och värdesätta goda relationer kan vi uträtta stora saker i livet. Här kommer därför fyra tips på hur du bevarar och utvecklar relationer till familj, vänner, kollegor – och främlingar.