Menu

Kristider kräver välbalanserade ledare

Hans B. Amell, transformeringsexpert med bas i USA: "Hela världen förstod att det var en 'perfect storm', men i Sverige tänkte man på klämdagar". (Del 2 av 2)

Vi lever i mycket svåra tider och i princip kan vad som helst hända. Det är en "perfect storm", och för att rida ut ur den stormen någorlunda helskinnade måste företagen ha välbalanserade ledare. Det säger Hans B. Amell, transformeringsexpert med bas i USA, som i del 2 av vår intervju berättar vad som krävs för att överleva en kris.


Äntligen börjar svenskarna förstå vad det är som händer. Det var vad Hans Amell tänkte efter sitt senaste återbesök hemma i Sverige i oktober. Dessförinnan hade han varit otroligt bekymrad över svenskarnas inställning till den ekonomiska krisen.

- I våras var jag väldigt orolig. Jag tyckte att hela världen förstod att vi har "perfect storm" på väg, medan i Sverige så tänkte man på klämdagar. Jag var djupt oroad. Men jag ser nu, ett halvår efteråt, att det håller på att förbättras. Man börjar förstå att det här är svårt, säger Hans Amell.

Han om någon borde veta vad han talar om - Hans Amell lever mitt i stormens öga. Sedan många år tillbaka bor han i USA, och hans företag Catalyst Acquisition Group arbetar med omstrukturering och transformering av företag.

I del 1 av den långa intervjun med Motivation.se berättade Amell om vikten av att slopa den traditionella, årsbundna budgetprocessen till förmån för en mer flexibel rullande budget. På så vis blir det lättare att "navigera" företaget, inte minst i svåra tider som dessa. Hans huvudbudskap är nämligen just det - att vi står inför svåra tider.

- Under hela min livstid har det aldrig sammanfallit så många farliga ting samtidigt, säger Hans Amell.

"En ohygglig rädsla"

- Vi har ekonomierna i USA, som är i "second dip", det har redan börjat egentligen. Det kan gå ner kraftigt, så det är en ohygglig rädsla just nu. Det slår åt alla håll fram och tillbaka, men den underliggande problematiken i den finansiella sidan av USA är enorm, säger Hans Amell.

Det är knappast någon tröst att den underliggande problematiken i Europas ekonomier är minst lika stor, tillägger han. Vi har redan sett Island gå i konkurs, samtidigt som läget blivit allt allvarligare i länder som Irland, Portugal och Grekland. Nu är man dessutom rädd att stora länder som Spanien och Italien ska dras ned i bråddjupet.

- Detta sker samtidigt! Det är så allvarligt så att i Irland, nu ett år efter deras bankrutt i princip, så går det människor på gatan och plötsligt så ser de en övergiven häst, för människor har övergett sina hästar. Under upptiden så skulle alla ha hästar. Men det är ju ingen som tar hand om dem, säger Hans Amell.

- Människor köper mera konserver, de är oroliga för att äta. Detta sker överallt idag, även i våra rika europeiska länder som Tyskland och Holland.

"Större smäll än vi trodde"

Till och med Kina, som har gått som en raket de senaste tjugo åren, står nu inför sin första baksmälla. Som om inte det vore nog inträffade det plötsligt en jordbävning och en tsunami i Japan, som har världens tredje största ekonomi. Konsekvenserna av detta har vi inte sett fullt ut ännu, anser Amell.

Listan kan göras ännu längre. Ryssarna sitter och bidar sin tid och samlar pengar från olja och gas, och omvärlden avvaktar oroligt - vill de ta tillbaka satellitstaterna? Samtidigt blir det revolutioner i arabvärlden, allt medan Iran misstänks vilja utveckla kärnvapen. FN är svagt och USA är fullt upptagna med sina egna problem.

- Och samtidigt med allt det här så har vi guldpriset som nu har varit högst i pris på två generationer, vilket är en indikator världsläget. Allt det här händer samtidigt. Det är en "perfect storm", säger Hans Amell.

Mitt i allt detta har svenskarna alltså fortsatt att tänka på klämdagar och semester , förklarar han.

- Vi är så bortskämda, och var så blinda. Men nu börjar jag se tendenser på att man börjar förstå att det är besvärligt i världen.

För stora nedskärningar

- Så i den andan och i det livet lever vi nu. Och vad kan hända? Precis vad som helst kan hända, men duktiga bolag ser till att de är väldigt dynamiska i den här situationen, säger Hans Amell.

Så är vi tillbaka i diskussionen om ledarskap. I svåra tider ser vi att alldeles för många företag genomför schablonbudgetnedskärningar utigenom hela företaget istället för att göra selektiva och välgenomtänkta nedskärningar. Det är då mycket vanligt att företagen gör sig av med allför mycket personal. I tuffa tider händer det att bolagen avskedar upp till 25 procent fler medarbetare än nödvändigt.

- Ja, det är ju så att om du är pressad - "dina trender går dåligt, du möter inte budgeten" eller "du håller på att förlora konkurrensen" - då, om du bara är mätt, och har en styrelse som bara tittar bakåt, så har du ju en svår situation - och då måste du i vissa fall för att klara ditt jobb göra ganska drastiska förändringar, förklarar Hans Amell.

- Det är mycket psykologi i det här. Men säg att du är i en situation där du måste göra dig av med en del folk - och det är inget fel att dra ner på en verksamhet en del - men är du under press så tar du hellre i lite för mycket. Så att om du egentligen borde göra dig av med 5000 personer, vilket är mycket, så ser du inte sällan företagsledningar som gör 7500 utav det, säger Amell.

"Mätfnatt"

När man väl har beslutat att medarbetare ska avskedas kommer man till nästa svåra del i processen: bedömningen av vilka som ska få gå. Där ser man ofta ett annat problem, nämligen att många av bolagen har vad Hans Amell kallar för "mätfnatt". Detta är vanligt på finanssidan i bolagen, men det kan också kopplas till managementteorin Total Quality.

- Problemet är att Total Quality är bra, självklart, men frågan är vad man ska göra åt det. Är du ett väldigt mätbaserat bolag, då kan du ju lägga in en massa mätpunkter på det här - men allting går ju inte att mäta! Det betyder att du lägger upp hela jätteprogram, "nu måste vi öka kvaliteten, det är det enda vi kan göra", men även där mäter de fel, säger Amell.

I en mer och mer världskonkurrerande miljö så är produkterna nästan samma, förklarar han. Vare sig du är Ericsson, Apple, Motorola eller Nokia gör du ungefär samma telefon, den kostar ungefär lika mycket och har ungefär samma features. Det man konkurrerar om är istället sådant som tillit och kundbemötande, men hur mäter man det? Det finns massor av faktorer som påverkar köpbeslutet - men de är oerhört svåra att mäta.

Egentligen är det samma problem när man bedömer personalstyrkan - kan mätinstrumenten verkligen identifiera de riktiga stjärnorna i företaget?

- Mätgalna bolag tänker på allting som en normalkurva. Total Quality tar bort hela tanken som jag tror på, nämligen att 20 procent av företaget är de som producerar 80 procent av resultatet, säger Hans Amell.

Personerna som tillhör den här 20 procent-gruppen kan vara unga ingenjörer, de kan vara ledare eller personer i mellanpositioner - det har ingenting med position att göra, förklarar Amell. Problemet är att de är svåra att identifiera. HR-avdelningarna har egentligen väldigt lite kunskap om de här stjärnorna, och inte blir det bättre om de använder en massa mätningar. Snarare tvärtom.

- De som tillhör den här gruppen hatar de här mätningarna och allt det där. "Är ni inte kloka, ska vi ha ett möte om hur man har ett möte?" De vet hur man driver grejer, de är påhittiga, fantasifulla och drivande - och de är de första som går om det blir svåra tider!

Välbalanserade ledare

Idag finns det sofistikerade system för att mäta människor och deras prestationer. Det ena är sämre än det andra, menar Hans Amell. Det finns enklare sätt att bedöma exempelvis en ledare.

- En bra ledare måste vara välbalanserad, kallar jag det för, säger Amell.

När han bedömer en ledare utgår han ifrån fem kriterier, förklarar han:

- Nummer ett är att en bra ledare måste tycka om människor. Du kan ju inte vara en bra ledare till folk om du inte tycker om folk. Många ledare går och gömmer sig, och de gångerna de pratar så tittar de under lugg och vågar inte titta dem i ögonen.

- Två: du måste tycka om kunden. Du måste ha passion för kunden och försöka förstå varför kunden potentiellt vill köpa din produkt eller dina tjänster. Man måste vara nyfiken på kundens situation. Hur kan du vara en bra ledare om du inte tycker om vare sig din besättning eller dina kunder? säger Amell, och fortsätter:

- Nummer tre är att du måste tycka om dina produkter och tjänster! Du kan inte vara ledare för ett företag som säljer dammsugare utan att vara intresserad av nya teknologier för dammsugare.

- Det fjärde kriteriet är att du måste ha en vision om vad du är där för. Kalla det för vision, mission eller målsättning. I vilken riktning ska vi gå, ska vi bli ett softvarubolag eller ska vi bara vara ett telecombolag, eller vad för typ av bolag ska vi vara? Om du inte har en vision om detta så vet ju inte människor vart du pekar. Så det blir lite svårt att navigera den båten.

- Och sist, men inte minst: Du måste kunna räkna! Så enkelt är det. Men det behöver inte vara någon sofistikerad räkning, det räcker faktiskt med de fyra räknesätten.

Svenskar ingenjörsdrivna

När Hans Amell ser på en ledare så bedömer han dem alltid efter de här fem variablerna, berättar han.

- Tyvärr så ser man den här obalansen hos de allra flesta. De kommer bara från den finansiella sidan eller produktsidan eller säljsidan...och är skitdåliga på resten. Och då tar de felaktiga beslut.

Svenska ledare är ofta ganska dåliga på marknad, människor och kunder, anser han. Men det finns ändå många fördelar med den svenska traditionen.

- Sverige har ju en fantastisk historia av att vara ganska ingenjörsdrivna - och det anser jag är jättebra. Vi har ett problem i att det blir för mycket MBA:s och för mycket finansnissar som driver företag. Jag föredrar att vara produkttung framför att vara finans- och säljtung. Så jag föredrar det svenska arvet framför det amerikanska. Men tyvärr är det ju så att Europa tar efter USA mer och mer, och det är inte alltid bra, säger Hans Amell.

Läs första delen av intervjun här!

Du kanske även gillar

Jonas Elgquist, Sveriges mest inspirerande ledare 2016: ”Det absolut viktigaste är att tro på det vi gör och att vi kan förändra marknaden.” Jonas Elgquist, vd på B3IT Connexions, utsågs tidigare i år...

Raka samtal vinner i längden - undvik att uttrycka negativa känslor i sociala medier. (Del 5 av 6) På senare år har antalet Facebookrelaterade rättstvister...

Allt nöjdare med kontoret och chefen. Men yngre medarbetare känner sig understimulerade. Många yngre arbetstagare känner sig understimulerade på jobbet...

John Maxwell: ”När jag förbereder mig för ett möte med någon, tillbringar jag tid åt att tänka över vilka frågor jag vill ställa.” Att lära sig ställa rätt frågor är ett utmärkt s...

Kan positivt tänkande verkligen beordras uppifrån? De flesta är nog överens om att en positiv arbetskultur är ett...

Vem sitter kvar och vem går - efter valet? Christer Isaksson analyserar. I sitt sommartal lät centerledaren Annie Lööf det kommande...

Gästskribenterna Alexandra Thomas och Jonas Roth: ”En facilitator är övertygad om att flera hjärnor är bättre än en.” Tänk dig att följande händer när du faciliterar ett mö...

Nyfikenhet är bra för kreativiteten – och gör livet roligare. Nyfikenhet är inte bara nyckeln till kreativitet – det är ocks...

Möt Kattis Ahlström, jurymedlem i Årets VD 2016. Ofta möter vi Kattis Ahlström i teverutan. Men hon är ocks...

Lena Apler, Collector, Årets vd 2013, Mellanstora företag. Lena Apler blev Årets vd 2013 för mellanstora företag. Hennes...

  • Planera

Sist jag skrev här talade jag om hur vi håller koll på det vi har att göra och om vilka verktyg vi helst väljer för det (och vilka vi ska undvika). Att ha koll är en sak - att veta vad som är rätt att göra i varje stund, är en annan.
Det finns så mycket att göra och det är så lätt att välja fel och göra en felprioritering. Fel och fel, förresten, ofta handlar det snarare om att vi just i detta nu väljer att göra en sak vi sedan önskar att vi inte hade lagt tid på.

  • Ledarskap

Möten är en "dold" organisatorisk trend. De har länge behandlats som ett nödvändigt ont, men nu börjar allt fler få upp ögonen för mötenas verkliga potential. En tydlig trend är sedan länge att både chefer och medarbetare ägnar allt mer tid åt olika möten. Men det går dessvärre inte att bara önska sig tillbaka till en annan tid. För att kunna hantera situationen behöver vi förstå grunden. Det handlar om komplexitet.

  • HR

Kulturella aktiviteter och upplevelser kan motverka stress och utmattningssyndrom. Det menar stressforskaren Töres Theorell vid Stockholms universitet. Flera forskningsprojekt har de senaste åren visat att kultur får människor att känna sig i balans. "Kulturen går rakt in i känslohjärnan och kan ge jättekraftiga effekter", säger Töres Theorell till Motivation.se.

  • HR

Det vi kallar kontakthinder innebär en rädsla för att framhäva sig på grund av känslomässiga blockeringar. Problemet diskuteras ofta inom försäljning (och kallas då för säljhinder), men drabbar också chefer. Detta får allvarliga konsekvenser för ledarskapet. En chef måste kunna knyta kontakter – både inom och utanför organisationen. Extra problematiskt blir det när chefen inte själv är medveten om problemet, eftersom hen helt enkelt har vant sig vid att undvika kontaktsituationer som känns jobbiga.

  • Innovation

Att drömma stort kan förändra vår framtid. Men kan vi skapa en drömvärld, ett Utopia, en värld i total harmoni? Jag träffade framtidsspanaren och varumärkesstrategen John Mellkvist för att prata om hur teknik och innovation hör ihop med drömmar, mänsklighetens historia och vår gemensamma framtidstro. ”Den tekniska utvecklingen manar oss att tänka bortom det vi redan vet. Precis det som drömmen låter oss göra.”

  • Projektleda

Är du ny på jobbet eller inhyrd konsult? En person som gillar att ta ansvar och leverera? Det är lätt att ta på sig extra uppgifter för att du vill vara till lags och inge förtroende. Vardagen i projekt är sällan lugna och sansade, snarare handlar det om att hålla uppe tempot och se till att leverera, helst lite mer än vad uppdragsgivaren förväntar sig.

  • Motivationsbloggen

Den där pockande känslan av att jag borde lära mig mer om det här. Frustration, rädsla, ett obehag och som tanken på att stoppa fötterna i det kalla vattnet en av de första dagarna under försommaren. Helt ärligt, vad är digitaliseringen och för vem är den till?

  • Motivationsbloggen

När det kommer till urval och rekryteringsprocesser så vill vi gärna tro att det är bäste man (!) som kniper tjänsten men forskning visar oss att det inte riktigt är så enkelt. Vi har nämligen omedvetna fördomar som påverkar hur vi bedömer människor omkring oss. Genom att se mönster kan vi konstatera att det finns strukturell diskriminering som sätter upp hinder för en del av oss. Detta har tidigare skrivits om här.

  • Ledarskap

Digitalisering – detta eviga buzzword på allas läppar. Det verkar finnas lika många sätt att tolka som det finns organisationer som försöker sig på att förklara vad digitalisering innebär i just deras bransch. Jag söker ett djupare svar på frågan om vart ledarskapet är på väg när det går mot en oviss framtid där människa och maskin kommer att leva alltmer i symbios. Och den overkliga artificiella intelligensen – AI – vad kommer den göra med våra organisationer? Vilka blir våra förutsättningar? Är vi redan där? Och vad krävs för att vi människor ska kunna dra nytta av datorerna istället för att det riskerar att bli tvärtom? Som i en dystopisk Terminator-framtid… Jag träffade professor Harald Kjellin och pratade AI, människa, ledarskap och varför det är lite barnsligt att tro på robotar.

  • Hälsa

Vi lever i en svajig tid. Det känns oroligt i världen med flera konflikter som verkar enormt svårlösta. Osäkerheten ökar på många områden. Fakta står mot alternativa fakta och snart vet man inte vad man ska tro på. På detta har vi våra egna inhemska problem med ökande stress och psykisk ohälsa. Det är inte så märkligt om det känns oroligt bland både tankar och känslor. Tänk om vi kunde agera på båda fronterna med en och samma insats! Jag vågar hävda att det är fullt möjligt i det lilla perspektivet. Och att det kommer att bidra till god energi i det stora. Ta ansvar för världen och dig själv i en och samma handling!

  • Motivera

Motivation.se har tidigare skrivit om begreppet statusångest - och paradoxen att vi jämför oss mer och mer med varandra ju friare och mer jämlika vi blir. Men hur ska man egentligen tackla sin statusångest? Vad ska man ta sig till om man upplever livet som en tävling där man själv alltför ofta förlorar? Hur bryter vi oss fria från den där känslan av underlägsenhet som så lätt uppstår när alla i omgivningen tycks ha högre lön och finare yrkestitlar än vi själva?
Det börjar i insikten att människor är olika och inte rakt av jämförbara med varandra. Och att alla har en plats i världen. Status och hierarkier blir mindre relevanta när du har hittat ditt hem, din identitet, din mening.

  • Hälsa

Den moderna människan använder sin syn och hörsel väldigt flitigt, men de andra tre sinnena används inte lika ofta. Det leder till att det uppstår en slags ”trafikstockning” i hjärnan, eftersom vissa nervbanor används mindre än andra och därför blir slöa. För att hålla hjärnan fräsch är det viktigt att utsätta den för nya utmaningar och att frekvent använda alla sina sinnen i nya, ovanliga situationer. Ett enkelt sätt att göra det är att utföra små övningar i vardagen som innebär att man bryter mönstret i sina rutiner. Vad sägs om att borsta tänderna med vänster hand istället för höger – eller att blunda och känna dig fram när du ska klä på dig på morgonen?

  • Ledarskap

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd? Och hur ska det gå till? För ett tag sedan samtalade jag med en ägare och vd som var osäker på om han skulle lämna över till en extern vd (måste man släppa taget då?) eller till sina barn – eller kanske sälja bolaget för 100 miljoner. Allt lät liksom lockande och skrämmande på samma gång. Lösningen blev att vi arbetade fram ett ägardirektiv – som skapade en insikt och vägledning  både för ägaren själv, för bolaget och för hans egen familj.

  • Motivera

Handen på hjärtat – hur ofta händer det att du får ett parfymdoftande kärleksbrev i ett sirligt adresserat och elegant frankerat kuvert med posten hem direkt i den analoga brevlådan? Ett brev fyllt med superlativ och kärleksfulla hyllningar till hela ditt väsen och din unika uppenbarelse!?

Som du ju faktiskt är.

  • Planera

Stor och viktig uppgift framför dig? Skjuter du upp att ta tag i den? Stressig vardag och det känns som att uppgiften är ett berg som ska bestigas? När hjärnan tycker att något verkar komplicerat undviker den helst att ta tag i det. Förståelse för hur du kan strukturera uppgifter gör att din hjärna får hjälp att komma igång. En nyckel är att man arbetar bättre när man angriper utmaningar i mindre portioner. Förminska uppgiftsberget till en liten kulle som du lätt kliver över!

  • Kommunicera

Det finns inga rationella argument för att genomföra möten och konferenser som har som enda syfte att informera deltagarna, oavsett om de är medarbetare, kunder eller andra intressenter. Detta av flera anledningar. Möten och konferenser är dyra att genomföra, inte minst eftersom de upptar mycket tid både för deltagare och arrangörer, och idag vet vi att de flesta av deltagarna på ett rent informationsmöte minns mindre än 10 procent av vad som sagts. Dessutom tolkar alla alltid det de hör med utgångspunkt från sina egna erfarenheter, tolkningsmönster och värderingar, vilket gör att vi går ifrån mötet med helt olika bilder av vad som egentligen sagts. Informerar gör man idag mycket mer effektivt i andra kanaler och format.