Menu

Kristider kräver välbalanserade ledare

Hans B. Amell, transformeringsexpert med bas i USA: "Hela världen förstod att det var en 'perfect storm', men i Sverige tänkte man på klämdagar". (Del 2 av 2)

Vi lever i mycket svåra tider och i princip kan vad som helst hända. Det är en "perfect storm", och för att rida ut ur den stormen någorlunda helskinnade måste företagen ha välbalanserade ledare. Det säger Hans B. Amell, transformeringsexpert med bas i USA, som i del 2 av vår intervju berättar vad som krävs för att överleva en kris.


Äntligen börjar svenskarna förstå vad det är som händer. Det var vad Hans Amell tänkte efter sitt senaste återbesök hemma i Sverige i oktober. Dessförinnan hade han varit otroligt bekymrad över svenskarnas inställning till den ekonomiska krisen.

- I våras var jag väldigt orolig. Jag tyckte att hela världen förstod att vi har "perfect storm" på väg, medan i Sverige så tänkte man på klämdagar. Jag var djupt oroad. Men jag ser nu, ett halvår efteråt, att det håller på att förbättras. Man börjar förstå att det här är svårt, säger Hans Amell.

Han om någon borde veta vad han talar om - Hans Amell lever mitt i stormens öga. Sedan många år tillbaka bor han i USA, och hans företag Catalyst Acquisition Group arbetar med omstrukturering och transformering av företag.

I del 1 av den långa intervjun med Motivation.se berättade Amell om vikten av att slopa den traditionella, årsbundna budgetprocessen till förmån för en mer flexibel rullande budget. På så vis blir det lättare att "navigera" företaget, inte minst i svåra tider som dessa. Hans huvudbudskap är nämligen just det - att vi står inför svåra tider.

- Under hela min livstid har det aldrig sammanfallit så många farliga ting samtidigt, säger Hans Amell.

"En ohygglig rädsla"

- Vi har ekonomierna i USA, som är i "second dip", det har redan börjat egentligen. Det kan gå ner kraftigt, så det är en ohygglig rädsla just nu. Det slår åt alla håll fram och tillbaka, men den underliggande problematiken i den finansiella sidan av USA är enorm, säger Hans Amell.

Det är knappast någon tröst att den underliggande problematiken i Europas ekonomier är minst lika stor, tillägger han. Vi har redan sett Island gå i konkurs, samtidigt som läget blivit allt allvarligare i länder som Irland, Portugal och Grekland. Nu är man dessutom rädd att stora länder som Spanien och Italien ska dras ned i bråddjupet.

- Detta sker samtidigt! Det är så allvarligt så att i Irland, nu ett år efter deras bankrutt i princip, så går det människor på gatan och plötsligt så ser de en övergiven häst, för människor har övergett sina hästar. Under upptiden så skulle alla ha hästar. Men det är ju ingen som tar hand om dem, säger Hans Amell.

- Människor köper mera konserver, de är oroliga för att äta. Detta sker överallt idag, även i våra rika europeiska länder som Tyskland och Holland.

"Större smäll än vi trodde"

Till och med Kina, som har gått som en raket de senaste tjugo åren, står nu inför sin första baksmälla. Som om inte det vore nog inträffade det plötsligt en jordbävning och en tsunami i Japan, som har världens tredje största ekonomi. Konsekvenserna av detta har vi inte sett fullt ut ännu, anser Amell.

Listan kan göras ännu längre. Ryssarna sitter och bidar sin tid och samlar pengar från olja och gas, och omvärlden avvaktar oroligt - vill de ta tillbaka satellitstaterna? Samtidigt blir det revolutioner i arabvärlden, allt medan Iran misstänks vilja utveckla kärnvapen. FN är svagt och USA är fullt upptagna med sina egna problem.

- Och samtidigt med allt det här så har vi guldpriset som nu har varit högst i pris på två generationer, vilket är en indikator världsläget. Allt det här händer samtidigt. Det är en "perfect storm", säger Hans Amell.

Mitt i allt detta har svenskarna alltså fortsatt att tänka på klämdagar och semester , förklarar han.

- Vi är så bortskämda, och var så blinda. Men nu börjar jag se tendenser på att man börjar förstå att det är besvärligt i världen.

För stora nedskärningar

- Så i den andan och i det livet lever vi nu. Och vad kan hända? Precis vad som helst kan hända, men duktiga bolag ser till att de är väldigt dynamiska i den här situationen, säger Hans Amell.

Så är vi tillbaka i diskussionen om ledarskap. I svåra tider ser vi att alldeles för många företag genomför schablonbudgetnedskärningar utigenom hela företaget istället för att göra selektiva och välgenomtänkta nedskärningar. Det är då mycket vanligt att företagen gör sig av med allför mycket personal. I tuffa tider händer det att bolagen avskedar upp till 25 procent fler medarbetare än nödvändigt.

- Ja, det är ju så att om du är pressad - "dina trender går dåligt, du möter inte budgeten" eller "du håller på att förlora konkurrensen" - då, om du bara är mätt, och har en styrelse som bara tittar bakåt, så har du ju en svår situation - och då måste du i vissa fall för att klara ditt jobb göra ganska drastiska förändringar, förklarar Hans Amell.

- Det är mycket psykologi i det här. Men säg att du är i en situation där du måste göra dig av med en del folk - och det är inget fel att dra ner på en verksamhet en del - men är du under press så tar du hellre i lite för mycket. Så att om du egentligen borde göra dig av med 5000 personer, vilket är mycket, så ser du inte sällan företagsledningar som gör 7500 utav det, säger Amell.

"Mätfnatt"

När man väl har beslutat att medarbetare ska avskedas kommer man till nästa svåra del i processen: bedömningen av vilka som ska få gå. Där ser man ofta ett annat problem, nämligen att många av bolagen har vad Hans Amell kallar för "mätfnatt". Detta är vanligt på finanssidan i bolagen, men det kan också kopplas till managementteorin Total Quality.

- Problemet är att Total Quality är bra, självklart, men frågan är vad man ska göra åt det. Är du ett väldigt mätbaserat bolag, då kan du ju lägga in en massa mätpunkter på det här - men allting går ju inte att mäta! Det betyder att du lägger upp hela jätteprogram, "nu måste vi öka kvaliteten, det är det enda vi kan göra", men även där mäter de fel, säger Amell.

I en mer och mer världskonkurrerande miljö så är produkterna nästan samma, förklarar han. Vare sig du är Ericsson, Apple, Motorola eller Nokia gör du ungefär samma telefon, den kostar ungefär lika mycket och har ungefär samma features. Det man konkurrerar om är istället sådant som tillit och kundbemötande, men hur mäter man det? Det finns massor av faktorer som påverkar köpbeslutet - men de är oerhört svåra att mäta.

Egentligen är det samma problem när man bedömer personalstyrkan - kan mätinstrumenten verkligen identifiera de riktiga stjärnorna i företaget?

- Mätgalna bolag tänker på allting som en normalkurva. Total Quality tar bort hela tanken som jag tror på, nämligen att 20 procent av företaget är de som producerar 80 procent av resultatet, säger Hans Amell.

Personerna som tillhör den här 20 procent-gruppen kan vara unga ingenjörer, de kan vara ledare eller personer i mellanpositioner - det har ingenting med position att göra, förklarar Amell. Problemet är att de är svåra att identifiera. HR-avdelningarna har egentligen väldigt lite kunskap om de här stjärnorna, och inte blir det bättre om de använder en massa mätningar. Snarare tvärtom.

- De som tillhör den här gruppen hatar de här mätningarna och allt det där. "Är ni inte kloka, ska vi ha ett möte om hur man har ett möte?" De vet hur man driver grejer, de är påhittiga, fantasifulla och drivande - och de är de första som går om det blir svåra tider!

Välbalanserade ledare

Idag finns det sofistikerade system för att mäta människor och deras prestationer. Det ena är sämre än det andra, menar Hans Amell. Det finns enklare sätt att bedöma exempelvis en ledare.

- En bra ledare måste vara välbalanserad, kallar jag det för, säger Amell.

När han bedömer en ledare utgår han ifrån fem kriterier, förklarar han:

- Nummer ett är att en bra ledare måste tycka om människor. Du kan ju inte vara en bra ledare till folk om du inte tycker om folk. Många ledare går och gömmer sig, och de gångerna de pratar så tittar de under lugg och vågar inte titta dem i ögonen.

- Två: du måste tycka om kunden. Du måste ha passion för kunden och försöka förstå varför kunden potentiellt vill köpa din produkt eller dina tjänster. Man måste vara nyfiken på kundens situation. Hur kan du vara en bra ledare om du inte tycker om vare sig din besättning eller dina kunder? säger Amell, och fortsätter:

- Nummer tre är att du måste tycka om dina produkter och tjänster! Du kan inte vara ledare för ett företag som säljer dammsugare utan att vara intresserad av nya teknologier för dammsugare.

- Det fjärde kriteriet är att du måste ha en vision om vad du är där för. Kalla det för vision, mission eller målsättning. I vilken riktning ska vi gå, ska vi bli ett softvarubolag eller ska vi bara vara ett telecombolag, eller vad för typ av bolag ska vi vara? Om du inte har en vision om detta så vet ju inte människor vart du pekar. Så det blir lite svårt att navigera den båten.

- Och sist, men inte minst: Du måste kunna räkna! Så enkelt är det. Men det behöver inte vara någon sofistikerad räkning, det räcker faktiskt med de fyra räknesätten.

Svenskar ingenjörsdrivna

När Hans Amell ser på en ledare så bedömer han dem alltid efter de här fem variablerna, berättar han.

- Tyvärr så ser man den här obalansen hos de allra flesta. De kommer bara från den finansiella sidan eller produktsidan eller säljsidan...och är skitdåliga på resten. Och då tar de felaktiga beslut.

Svenska ledare är ofta ganska dåliga på marknad, människor och kunder, anser han. Men det finns ändå många fördelar med den svenska traditionen.

- Sverige har ju en fantastisk historia av att vara ganska ingenjörsdrivna - och det anser jag är jättebra. Vi har ett problem i att det blir för mycket MBA:s och för mycket finansnissar som driver företag. Jag föredrar att vara produkttung framför att vara finans- och säljtung. Så jag föredrar det svenska arvet framför det amerikanska. Men tyvärr är det ju så att Europa tar efter USA mer och mer, och det är inte alltid bra, säger Hans Amell.

Läs första delen av intervjun här!

Du kanske även gillar

Det ”föräldrasmarta” ledarskapet tillvaratar individens fulla potential. Rörelsen från den traditionella chefen till den visionäre...

"Tillväxt tar tid, och tiden är det enda som kan lära oss vissa saker." En grupp amerikanska turister gick genom en pittoresk engelsk by i fö...

Pratbart är en reflekterande, inspirerande och tänkvärd podcast där fokus ligger på ledarskap. I det sjunde avsnittet av Pratbart samtalar Margareta Neld, vd för Neld...

Ledarna startar förening för offentliganställda chefer. Sveriges chefsorganisation Ledarna startar en ny branschförening för...

Goda ledare tar till vara på tiden. Goda ledare avsätter regelbundet tid för planering för sig sj...

Resultatet av VD-Barometern 2014. Hur har en vd det på jobbet? Hur tänker en vd och på vad? Enda...

Christer Isaksson: "Efter åtta år vill väljare och medier se förändringar och ge andra sidan chansen". Under hösten hörde jag rätt många allianspolitiker och...

Ewa Braf: "White menar att 'det är inte personen som är problemet, det är problemet som är problemet'. Med andra ord, människor är inte fel i sig, utan har mer eller mindre svårigheter att handskas med i livet." Vad tänker du när du läser rubriken? Provocerande? Blir du...

Evelina Wahlqvist - forskare, föreläsare och flanör med fokus på kreativa miljöer. Evelina Wahlqvist är kreativitetsforskare och flitigt anlitad förel...

Klimatet, dataskyddet och frihandelsavtalet med USA är några av de frågor som står på spel i söndagens val till Europaparlamentet. Valet till Europaparlamentet närmar sig med stormsteg. Undersökningar...

  • Motivationsbloggen

Vad är det vi alla vill ha, vi alla längtar efter och ingen kan få för mycket av? Jo, kärlek. I vår reklamtäta värld försöker marknadsförare skapa kärlekskänslor för varumärken. Du har kanske hört begreppet Lovemark som myntades av en VD för ett av de större reklambyrånätverken i början av 2000-talet. Han menade att kärlek är precis det som behövs för att rädda varumärken och skapa lojalitet hos konsumenter.

  • Ledarskap

Svenska arbetsplatser saknar öppenhet och högt i tak. Istället för att kommunicera rakt om det som inte fungerar är vi ”trevliga” och undviker obehagliga situationer så mycket vi kan. Det urholkar effektiviteten i vilken verksamhet som helst, och i företag blir konsekvensen utebliven lönsamhet. Konflikträdsla, missriktad hänsynsfullhet och lågt i tak är fenomen som upprätthåller dödläget. Antingen kan du fortsätta att vara artig eller också träna dig på att vara modig och börja kommunicera.

  • Uppleva

Under mina år i eventbranschen har jag uppmärksammat att många event ofta inleds spontant och är ganska oplanerade med alltför lite eftertanke.
"Vi borde ha ett event!”
”Ja men det ska vi ha, det bör man ju ha…”
”Vi kör! Boka lokal, mat och talare så bjuder jag in lite kunder.”
Problemet som ofta uppstår är att man inte har tänkt igenom helheten, undersökt deltagarnas faktiska behov och tagit detaljerna på allvar. Vi är olika individer med olika höga krav angående vad som upplevs som ett bra event och inte. I många fall är det inte hur storslaget eventet är som avgör hur hög kundnöjdheten blir. Istället är det förmågan att ta detaljerna på allvar som gör skillnad.

  • Ledarskap

Att leda ett globalt team är en enorm utmaning. När medarbetarna finns på olika ställen runt om i världen – och dessutom tillhör olika kulturer med olika syn på ledarskap – så blir förutsättningarna helt annorlunda jämfört med vad vi är vana vid från ”vanliga” arbetsplatser. Sättet att leda och kommunicera förändras, och ibland kan det till och med vara nödvändigt att göra motsatsen mot vad du fått lära dig att man ska göra som ledare. Men det viktigaste av allt är att skapa starka relationer och personliga band med medarbetarna i det globala teamet.

  • Projektleda

I den tredje och sista delen i artikelserien om beteendemönster fortsätter vi att titta på vilka beteenden som avslöjar vad som motiverar en människa. Det handlar om hur vi fattar beslut – internt eller externt? - samt huruvida vi drivs av valmöjligheter eller procedurer och hur vi förhåller oss till förändring. Genom att lära dig att läsa av människors beteenden och språkbruk kan du knäcka deras motivationskod – och hjälpa dem att både åstadkomma mer och trivas bättre på jobbet.

  • Coacha

Arbetslivet har det senaste decenniet genomgått stora förändringar. Teknikens utveckling har inneburit en förändrad syn på hur, när och var jobb utförs, och den ökade tillgängligheten på information tillsammans med ett mer lättillgängligt kommunikativt flöde har skapat en mängd möjligheter samtidigt som det innebär ett större individuellt ansvar i ett alltmer komplext arbetsliv. I den här texten ska jag lägga fokus på vad cheferna kan göra inom ett av de tre områden som lyfts fram i den nya föreskriften 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö, nämligen ”ohälsosam arbetsbelastning”.

  • Planera

Några av de vanligaste tids- och energitjuvarna vi upplever i vår mail idag är: ”Får för många, otydliga eller onödiga mail, ingen bra mappstruktur, bristande kunskaper i e-postprogrammet samt att det inte finns en gemensam mailpolicy på företaget”. Det gör att inkorgen svämmar över, att man känner sig e-poststyrd istället för uppgiftsstyrd och att det är lätt att tappa överblicken över de mail som ska åtgärdas. Stress kommer ofta av att man tappar kontrollen och eftersom just mailen finns framför ögonen en stor del av arbetsdagen (och ibland även på fritiden) så är det lätt att få känslan av att ”mailen styr mitt liv”.
Finns det någon lösning?

  • Motivera

Självhjälpstips väller över oss varje dag, det ena käckare än det andra. Vi ska bygga upp vårt självförtroende, bli mer motiverade, utveckla vår förmåga att fokusera – och Gud vet allt. Dessa tips är inte nödvändigtvis fel – du hittar många av dem här på Motivation.se – men ibland kan det kännas som att man skulle behöva något mer handfast. Vilka konkreta handlingar och aktiviteter får människor att verkligen må bra? Det finns såklart många svar, men här har vi samlat fyra exempel på saker som nästan garanterat kommer att förbättra ditt liv – särskilt om du väljer att göra flera av sakerna på listan. Nästan alla människor mår bättre och blir mer klartänkta om de motioner, lär sig spela instrument eller tala främmande språk, blir föreningsaktiva samt skaffar sig en coach, mentor eller terapeut.

  • Ledarskap

Jag lyssnade nyligen på Julian Treasures TED Talk, ”How to speak so that people want to listen”. Det är ett tema som definitivt är värt att lyfta. Vi vill väl alla att andra ska vilja lyssna på det vi har att säga. Vi vill väl alla nå varandra i kommunikationen och försäkra oss om att våra budskap går in. Då gäller det att vara medveten både om vad vi säger och hur vi säger det. Lika viktigt är det att förstå vad som inte går hem; kommunikativa ovanor som gör att folk slår dövörat till.

  • Motivationsbloggen

Tänkte dela med mig av en tankemodell för att få koll på en organisations genusmönster. För mönster finns överallt, vi måste bara välja att ta reda på mer om hur de uppstår, fungerar och påverkar oss och våra verksamheter. För att tydligt visa vad som påverkar oss från alla håll när det kommer till genus, vill jag presentera våra olika rutor: Fönsterrutan, Mockarutan, Schackrutan och TV-rutan. Det förenklar en kartläggning.

  • Coacha

Har du varit med om att du haft ett problem som du inte vet hur du ska lösa? Du sitter vid skrivbordet, anstränger dig och tänker och tänker, men du hittar ingen lösning. Du går hem och tankarna fortsätter att snurra. Du går bekymrad och utmattad till sängs. Nästa morgon vaknar du och har hittat en kreativ lösning på problemet som du är nöjd med. Du vet hur du ska göra och du har fattat ett beslut.
Vad hände? Det finns ett gammalt uttryck som heter ”att sova på saken”.
Det betyder att man ger hjärnan en paus, den får ny energi och kan bli mer kreativ i sitt tänkande. Sömnen och återhämtningen är viktig för att hjärnan ska kunna ladda om.

  • Hållbarhet

Jordens resurser är ändliga, och därför behöver vi förändra vårt sätt att se på produktion och konsumtion. Begreppet cirkulär ekonomi innebär att man försöker att gå från en linjär ekonomi där produkter tillverkas, används och sedan slängs – till ett mer cirkulärt system där produkter återanvänds och material återvinns. I framtiden är det sannolikt att vårt sätt att konsumera kommer att se annorlunda ut. Vi kommer att hyra istället för att köpa, och produkter kommer att förvandlas till tjänster. Det handlar i många avseenden om ett nytt sätt att tänka kring konsumtion; behöver du en borrmaskin eller behöver du bara några hål i väggen?

  • Coacha

Att det har kommit en ny föreskrift från Arbetsmiljöverket är det nog ingen som har missat. Inte heller att fokusområdet är den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, där tre områden är belysta; kränkande särbehandling, arbetsbelastning och arbetstid. Föreskriften som gäller sedan 31 mars har väckt mycket intresse ute hos företagen och den har medfört en massa frågor. Främst handlar det om vad det är som nu behöver göras. Här ska jag lägga fokus på ett av de tre områden som lyfts fram i föreskriften; kränkande särbehandling, och belysa vad din organisation kan göra för att förebygga och hantera detta på arbetsplatsen.

  • Motivera

Vad är det som får människan att jobba? En del av oss har arbeten som är roliga, utvecklande och intellektuellt stimulerande – men merparten av jordens befolkning har jobb som upplevs som monotona och tråkiga, med lönen som enda motivator. Hur har det kunnat bli så? Barry Schwartz, psykolog och författare – bland annat till boken ”Why We Work” – menar att människans felaktiga idéer och uppfattningar om samhället tenderar att bli självuppfyllande. I ett kort men spännande TED-talk förklarar han hur den industriella revolutionens människosyn har lett till att flertalet löntagare än idag är fast i arbeten som upplevs som meningslösa.

  • Hälsa

Det är en häftig resa jag har förmånen att få följa. Den resa där mindfulness gått från att betraktas som något flummigt och oansvarigt till obligatorisk träning för chefer och ledare högt upp i hierarkierna. Tack och lov finns det företag där man inser att chefer behöver närvaro för att ta ansvar och fatta kloka beslut samt för att kunna interagera empatiskt.

  • HR

Under sommaren är det vanligt att medarbetare bestämmer sig för att säga upp sig och byta jobb. Som personalansvarig eller linjechef är det därför klokt att börja förbereda rekryteringshösten redan nu. Se det som en möjlighet till nystart – om det uppstår en öppning i teamet så har ni chansen att öka mångfalden på arbetsplatsen och på så vis vända utmaningen till någonting positivt. Det finns mängder av forskning som visar att mångfald i arbetsgruppen gynnar kreativitet och innovation och därmed leder till en ökad lönsamhet.