Effektiv kommunikation för bättre arbetsmiljö

Med tydligare och bättre kommunikation kan vi undvika missförstånd och konflikter för att skapa en bra stämning på arbetsplatsen.

Kommunicera | ARTIKEL | APRIL 2012

Gabrielle Salander utbildar och föreläser i retorik, medarbetarskap och kommunikation för att hjälpa människor att kommunicera bättre. Hon visar hur ineffektiv kommunikation må vara ytterst subtil, men ändå få förödande följder. Här är några av hennes knep.

Vi gör oss alla skyldiga till så kallade kommunikationssynder. Men eftersom de ligger till grund för konflikter, dåliga beslut och negativa ekonomiska konsekvenser lönar det sig att träna sig i att undvika dem.

Här följer några vanliga kommunikationssynder, vilka negativa konsekvenser de kan få och hur du kan lära dig att bemöta dem på ett mer effektivt sätt.

Att döma och nedvärdera

I mötet med nya människor är vi bra på att snabbt kategorisera den andra utifrån förutfattade meningar. Det var visserligen en livsnödvändig egenskap för våra förfäder, men det stämmer ganska sällan! Istället skapas ett negativt filter som blir en självuppfyllande profetia och får oss att subtilt uttrycka vad vi tror och tänker om andra.

Hur bra är vi på att bedöma vår omgivning egentligen? Vi sätter en stämpel – och kommunicerar utifrån den stämpeln.

Hur bemöta?

Nästa gång du tänker att ”han/hon är….”:

  • Vad grundar du det på? Kan du ge ett konkret exempel?
  • Hur många gånger har det skett?
  • Kan det finnas en vettig förklaring till varför?


Tips: Träna på att istället förvänta dig det bästa av andra människor. Utöka ordförrådet med positiva ord.

Att hinta och pika

Ibland uttrycker vi negativa känslor eller åsikter på ett indirekt sätt.  Det kan vara som försvar när vi själva känner oss sårade, och kan uttryckas som en förolämpning eller undvikande genom att nonchalant byta samtalsämne.

Negativa konsekvenser av att hinta och pika är att det ju inte löser några problem, tvärt om finns känslorna kvar.

Hur bemöta?

  • Fråga om intentionen bakom? Synliggör och bemöt det eventuella problemet.
  • Föreslå en öppen och direkt kommunikation framöver.

Att skylla ifrån sig

Ingen av oss vill förknippas med misslyckande, och forskning har visat att det finns en stor skillnad i hur vi ser på vår egen framgång/misslyckanden respektive andras:

Egen framgång ¬och andras misslyckande – sägs ofta bero på interna orsaker.

Eget misslyckande och andras framgång – beror istället på externa orsaker.

Det finns olika sätt att skylla ifrån sig på:

  • Överdriva andras skuld.
  • Skylla på sina goda egenskaper/intentioner, ”jag var ju bara ärlig…”.
  • Skylla på genetik, ”jag är sån och det är inget att göra något åt…”.

Hur bemöta?

  • Vad var din roll i det hela?
  • Be om ursäkt och förklara att det inte ska hända i framtiden.

Att klaga och gnälla

På varje arbetsplats finns det minst en gnällspik som sprider dålig stämning med sin negativitet. Vad kan man göra för att underlätta tillvaron för samtliga?

  • Använda personen i fråga som resurs. Han ser alla tänkbara problem.
  • Försök inte övertala henne, utan visa förståelse istället.
  • Få personen att bli specifik, vad menar hon egentligen?
  • Skifta fokus mot lösning. Visst det här är jobbigt, men hur kan vi få det bättre?
  • Nästa steg, hur går vi vidare?
  • Sätta regler. Det är OK att gnälla om man samtidigt föreslår en förbättring.

Du hittar fler från Gabrielle Salander på retorikkonsulten.se
 

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill