Why should I give a shit?

Anna Bellman: "Reflektera. Inte recensera. I min värld är det lika med att involvera."

Kommunicera | ARTIKEL | OKT 2015

Anna Bellman, Kommunicera

Anna Bellman, Kommunicera

Har du funderat på dina kunders eller medarbetares ”Giveashitability”? Varför de bör ”give a shit” i det du erbjuder eller säger? Det är lätt att rusa på i gamla hjulspår och missa det nödvändiga i att stanna upp och reflektera över om det man gör här och nu är det ens kunder eller medarbetare verkligen behöver. Det är lättare att fortsätta göra det man alltid har gjort. Med samma resultat som man alltid har fått.

Att reflektera är svårt. Vi är så vana vid att blixtsnabbt bilda oss en uppfattning om något och avgöra om det är bra eller dåligt. Vilket gör att vi alltsom oftast fastnar och står stilla på samma ställe.

Men att reflektera handlar inte bara om att tänka efter om något är bra eller dåligt en liten stund. När man reflekterar så värderar man inte. Man ska istället fokusera på hur man tänker och känner inför något som skett. Inte ta ställning till om det var bra eller dåligt. Till en början. Att reflektera med andra är en konst eftersom det då gäller att visa att man har lyssnat - att återge det den andre säger med sina egna ord.

Reflektera. Inte recensera. I min värld är det lika med att involvera.

Stockholm sägs vara ett av världens främsta start-up-städer. Näst efter Silicon Valley inom IT-området. För att lyckas med innovationer nämner många branscher samma sak - en framgångsfaktor är att involvera kunderna i utvecklingen av nya produkter. Det kallas för co-creation och kan göras i många olika former, som till exempel när McDonald's låter kunderna komma på nya hamburgare i kampanjen My Burger, eller när Lego gjorde om sin produkt Mindstorms tillsammans med några få engagerade kunder.

De mest framgångsrika företagen har 88 procent större vilja att involvera andra delar av organisationen i deras ansträngningar att testa och optimera. Detta enligt Adobes undersökning ”Digital Marketing Optimization” som bygger på data från 1 000 marknadsförare i Europa, mellanöstern, Afrika och USA.

Det lönar sig att involvera. Men inte för alla på samma sätt.

Henry Ford ska en gång ha sagt att om han hade frågat sina kunder vad de ville ha, skulle de ha bett om en snabbare häst. Apple arbetar inte med användarinvolvering, eftersom de levererar produkter som användarna inte ens vet att de kommer att behöva.

Och visst är det så - användarinvolvering är inte ett automatiskt recept på framgång. Det kräver eftertanke och förståelse för företagets unika situation, marknad och kunder. Men att som företag, ledare och medarbetare ha förmågan att reflektera för att kunna se vad som fungerar och vad som behöver förbättras, det behöver till och med framgångsrika Apple ägna sig åt.

Jag har en lyxvecka den här veckan. Det är höstlov och jag är med mina barn, mamma och syster på Gran Canaria. Jag erkänner, jag blir lite smått stressad över charterkonceptet och att ligga på en solstol vid en överfull pool med öldrickande svenskars högljudda barn.

Men när jag väljer att fokusera på fördelarna, utöver att få resa med några av de bästa människorna jag känner, så ger det mig tid för eftertanke. Reflektion. Jag har faktiskt massor med tid den här veckan att fundera på den feedback jag fått från mina kunder den senaste tiden, vad jag behöver förbättra och vad jag vill fokusera på. Ovärderligt eftersom jag vet att när jag kommer hem kommer jag att ha mycket mindre av just det.

På många av de konferenser jag leder brukar jag be åhörarna om deras reflektioner. Vad tar de med sig efter en hel dag av lyssnande och deltagande? Det slår aldrig fel. Det är alltid positiva saker som kommer upp.

Det ger en härlig boost i slutet av en konferens att tillsammans ta med sig det bästa hem. Förbättringsförslagen nämns i den mer formella utvärderingen efteråt. Direkt efter en konferens är det oftast enbart positiva kommentarer även om min insats, men när jag ber mina kunder om mer konkret feedback på vad de tycker var bra med vårt samarbete och vad som kunde ha fungerat ännu bättre, så kommer det såklart upp ett par saker jag kunde ha gjort bättre.

För allt kan göras bättre och därför är det så viktigt att lyssna, ta till sig och reflektera över kundernas synpunkter och förbättringsförslag så att de nästa gång snabbt kommer över sin Givashitability-fråga och istället känner: ”Yes! Henne ska vi ha!”.

Hur jag ska hjälpa mina kunder att snabbt komma dit kommer de närmaste dagarnas reflekterande vid poolkanten förhoppningsvis att reda ut.

Note:

Giveashitability - Jag hörde uttrycket på en konferens om kundlojalitet, sagt av Karina T Liljedal, doktorand i marknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm. Karina forskar på marknadsföringseffekterna av co-creation och när det är bra för företag att samarbeta med konsumenter med att exempelvis ta fram nya produkter och tjänster. Hennes föreläsning om Co-creation och Giveashitability fick högsta betyg.

Anna Bellman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill