Umami Management

Johnny Sundin: "Som modern ledare jobbar du säkert redan idag med att låta kreativiteten sippra in i organisationen från alla upptänkliga håll. Men då vet du också att om man prövar att låta nyfikenheten, öppenheten och den skapande attityden ta mer plats så skaver det garanterat."

Motivera | ARTIKEL | MARS 2015

5:2 för hjärnan, Anneli Godman, Hälsa

5:2 för hjärnan, Anneli Godman, Hälsa

Den japanske kemiprofessorn Kikunae Ikeda slog 1908 fast att det finns en femte smak kallad umami – även kallad den osynliga smaken av protein. Smaken som behövs för att vi skall få en bra totalupplevelse och som hittas i diverse olika maträtter och smakupplevelser. Men som sällan står helt för sig själv som de andra grundsmakerna salt, sött, surt och beskt.

Som ledare i en organisation måste du ibland lämna både sura eller beska besked om vinstmarginaler och omsättning - och sedan skapa strategier som tar företaget vidare mot den vinstgenererande lycksaligheten. Det kan vara konkurrensens kluvna känsla av utmanande sälta eller bonussystemets goda sötma. Framtid och nutid smakar alltid något.

Men vad är då organisationens umami? Vilken är den osynliga smaken som förhöjer och ger medarbetarnas kraft och lust att medverka till en förändring? Som finns överallt och faktiskt bidrar till att hela varumärket smakar bra hos kunderna i slutändan?

Det finns en egenskap som varje organisation längtar efter så mycket att det ofta finns med som ett av 4-5 tydligt uttalade kärnvärden. Det är ordet som står i pärmar, finns på hemsidor och kommuniceras friskt på den årliga kick-off:en när VD basunerar ut framgångsnycklarna. Det ordet är ”kreativitet”. Detta slitna men ändå evigt älskade nyckelord. Ordet som få vet vad det faktiskt innebär – men är lätt att slänga in lite här och där. Ser ju snyggt ut – eller hur? Eller åtminstone politiskt korrekt – ”Vi är minsann en kreativ organisaton!”

Kreativitet är att bryta och byta tankemönster. Och resan mellan den tankekarta vi känner till och den vi skall till - och som vi ännu inte vet hur den ser ut. Den osynliga framtiden. Osynlig – men lockande. Som umami.

Umami Management är att förstå mer om den osynliga men välbehövliga egenskapen och processen kreativitet. Det är förmågan att förstå att det handlar om en mental inställning som behövs och skall bejakas och tas hand om på alla nivåer. Inte smetas ut som ett finord i kommunikationen och förpassas till enbart R&D eller Marknad. Kreativitet är förmågan som bor i alla medarbetare – även ledarna - och sättet vi hanterar utmaningar och problemlösning på. När vi släpper på alla vet och måsten och låter hjärnan och tankarna ge sig ut på promenad bland hjärnvindlingarna och de neurala nätverken. För att vi vill och får. Och bör.

Umami Management är att visa sitt eget personliga mod genom att utmana sig själv inför andra, göra lite galna saker som ramlar utanför de normala Excelrutinerna och låta hårt styrda scheman innehålla dagliga ventiler för skapande, lek och tankebefruktning.

Utan att överdriva kan man ju säga att Google lyckats rätt så bra som varumärke och att det sipprat in i hela den digitala folksjälen som något man bara måste ha. Och på 1500-1604 Amphitheatre Parkway i Silicon Valley jobbar man kontinuerligt med att låta hjärnan och hela den mänskliga organismen få plats innanför dörrarna. Och utanför. Humorn och leken finns närvarande och man bejakar hjärnans behov av variation, vila och rörelse.

Som modern ledare jobbar du säkert redan idag med att låta kreativiteten sippra in i organisationen från alla upptänkliga håll. Men då vet du också att om man prövar att låta nyfikenheten, öppenheten och den skapande attityden ta mer plats så skaver det garanterat ibland. Blir utmanande att hantera för cheferna.

För medarbetarna blir lite bångstyriga och allt underbart välplanerat som ledningsgruppen tänkt ut och implementerat kanske visar sig ha hål och brister – eller faktiskt kan få ännu mer substans och smak genom alla nya tankar som poppar upp. Smaken av organisationens egen framgångsrecept – Umami Management.

Våga krydda lite mer med ditt eget Umami Management.

Vågar du? Smaka på den!

Johnny Sundin

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Motivera

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill