Inga ansökningar? Se över jobbsidan

BLOGG | MARS 2017

Med dagens digitala samhälle och ungdomarna som växt upp i det, är förväntningarna höga på att IT-system fungerar som de ska. De måste vara effektiva och hjälpa användaren att förstå hur de fungerar. App- och speltillverkare blir sågade väldigt snabbt om något är fel, särskilt av andra utvecklare som anser sig veta hur enkelt olika buggar går att lösa. Företagssidor uppdateras också kontinuerligt på marknaden för att ha en bra användarvänlighet så att du som besökare enkelt hittar fram dit du vill och konverteras till att bli kund.

Mardrömmen för ansökande kandidater

Det är viktigt att alla branscher hänger med i digitaliseringen, inte minst de som jobbar med rekrytering och employer branding. Kandidater som vill söka jobb hos ett företag förväntar sig att allting ska gå smidigt och enkelt. Mardrömsscenariot inträffar alltför ofta, nämligen att kandidaten sitter med sitt färdiga CV och personliga brev men det går inte att ladda upp det. Vad ska de göra? Jo, de förväntas fylla i precis all den informationen som de redan så noga har bearbetat i sina dokument, men ”lite annorlunda, omskrivet och uppladdat i olika kolumner” på ansökningssidan. Det vill säga, den ansökande måste skriva om allt!

Fler ansökningar sker via mobilen, det måste vara enkelt!

Det borde inte vara en nyhet att dagens digitala samhälle med all dess informationsbrus gör det svårt att hinna med vardagen och livet. Tänk dig själv hur mycket uppdateringar, notifieringar, evenemangsinbjudningar och posts som du ska hänga med på redan, bara i Facebook. Den nya generationen använder också aktivt Instagram, Twitter och Snapchat bland flera appar.

Alltfler jobbansökningar sker via mobilen, man hinner inte söka hemifrån så man kanske gör det på väg till skolan, jobbet eller över lunchen. Man måste snabbt hinna göra sin ansökan innan man ska vara på nästa ställe. Men det som istället händer är att man inte lyckas ansöka eftersom man varken hinner eller orkar stå på tunnelbanan och fylla i all information som ni önskar.

Det går heller inte att försvara det med att ”lite ansträngning måste man göra som arbetssökande, de som verkligen orkar fylla i all information visar att de ansträngt sig lite extra och vill mer”. Nej, det stämmer inte alls. Vad har du för synsätt på arbetssökande egentligen? Om det är talanger du vill ha så måste du anpassa hemsidan därefter.

Men hur menar du att vi ska göra?

Om ni är ett mindre företag bör ni göra något så enkelt som att ange mailadressen till personen som sköter rekryteringar och gärna ha en bild på personen bredvid. Då känns ansökningsprocessen mer personlig, man vet vem som tar emot allt och det är väldigt enkelt att göra sin ansökan. Man mailar bara sitt CV och personliga brev till personen i fråga. I mailet som skickas har då också kandidaten möjlighet att skriva något som hur de hört talas om jobbet och varför de passar in. Enkelt och bra för kandidaten, med andra ord!

Om du är ett större företag där du kanske lyckas få hundratals ansökningar har du behov av att filtrera och sortera fram de mest relevanta ansökningarna. Då kan kolumner trots allt vara relevanta att använda för att enkelt i ett system eller excelfil få en snabbare screeningprocess. Men då måste du se till att kraftigt begränsa antalet kolumner och försöka utesluta de som innebär att kandidaten ska behöva skriva.

Använd dig av flervalsfrågor som vilken utbildning kandidaten har, när personen ska eller har avslutat sin utbildning eller liknande. Då kan du snabbare få en översikt av dina ansökande beroende på vad som passar dig, utan att ha gjort livet jobbigt för de som ansöker.

Den andra stora fördelen du kan använda dig av är att väldigt många fortfarande har ett Facebook-konto, och seniorer har i högre utsträckning också en LinkedInprofil. Genom att låta sökande logga in med något av dessa konton kan ni få informationen att automatiskt läggas in i rätt kolumner på sidan de ansöker på, då behöver kandidaten inte ens tänka på att fylla i allt själv. Prata bara med er IT-avdelning, det är hur enkelt som helst att fixa till Facebooks och LinkedIns inloggningsknappar.

Avslutningsvis vet jag många företag som gör helt rätt med att träffa relevanta kandidater och bygga sitt varumärke på ett föredömligt sätt. Men det är synd om just jobbsidan sen ska sätta käppar i hjulet för dem man byggt en bra relation med och som vill känna sig bra behandlade när de väl ska skicka in sin ansökan till er. Stort lycka till och se till att den lilla processen med ansökan inte förstör för er!

Erik Sturesson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara blogginlägg
  • Betygsätt

Följ ämne:

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill