Vem vill du nå på webben?

Om din webbsida är det första kunden möter, måste de gilla vad som står där.

Kommunicera | ARTIKEL | MARS 2011

Tempot på webben är högt. Besökare klickar omkring och ska du lyckas fånga dem på din webbplats måste du erbjuda något som är lättillgängligt och anpassat till den målgrupp du vill nå ut till. Motivation.se ger dig en snabbgenomgång som hjälper dig att slipa din webbkommunikation.

När du skriver för en webbsida är det en självklarhet att jobba med målgruppsanalys för att träffa rätt segment av besökare. Så börja där, om du inte redan gjort det. Vem är det som läser? Vad intresserar dem? Det handlar inte bara om att skriva rätt saker, det handlar om att kommunicera något som berör. Företagets varumärke, ditt budskap, det du tror på måste synas i tilltalet på hela webbplatsen.

Lös besökarens problem

När du klart kan tala om vem du skriver för är det också lättare att förstå vad som intresserar din mottagare. Vad letar de efter? Vad vill de få ut av ett besök hos dig? Hur ser deras problem ut och hur kan du hjälpa dem att lösa det? Att definiera målgrupp innebär också att du vet vilken ton du ska hålla. Rikta dig till en person i taget när du skriver och du kommer att upptäcka att texten genast får ett tydligare budskap.

Utifrån och in

Undvik alltför stort ”inifrån-tänk”. Ta in din besökare i texten och fokusera främst på kundens behov, ingen är intresserad av att läsa enbart internt skryt. Tala om vad du kan tillföra kunden och vilka lösningar du kan erbjuda. Konkretisera gärna! Var inte rädd för att brodera ut texten och ge exempel ur verkliga livet. Människor är sociala varelser som tilltalas av igenkänning. Om du kan visa hur andra löst sina problem med hjälp av ditt företag, är chansen större att fler vill gå samma väg. Skriv om det. Gör det synligt.

Distans synliggör texten

Slappna av språkligt och bli inte för högtravande. När du formulerat en text, läs den högt för dig själv och be andra ta del av den och komma med input. Det kan hända att du först då upptäcker brister, felaktigheter eller språklig vändningar som inte fungerar.  Glöm inte att ha målgruppsanpassningen för ögonen när du gör det. Det tål att upprepas; kom alltid ihåg vem du pratar med.

När du anser dig klar, lägg ifrån dig texten ett tag och läs sen igenom den igen. Med lite distans kommer nya tankar upp ibland.

Hjälp läsaren

I webbsammanhang kan det vara bra att jobba med lockande rubriker och sammandrag av längre texter. Webbsurfare scannar sidorna efter något intressant, men många undersökningar visar att när en besökare hittar det han eller hon söker är textmängden inte längre ett problem. Surfaren är alltså rastlös i sitt sökande, men när intresset väl är väckt spelar omfattningen av texten mindre roll. Skriv en kortare intresseväckare som länkar vidare till längre textstycken för den som vill fördjupa sig. Du sparar användaren tid och får på samma gång läsare som redan är nyfikna på det du har att säga.

Lägg ner tid på att formulera bra rubriker som är lockande, sanningsenliga och kärnfulla. Att dela upp längre textstycken med mellanrubriker underlättar också för läsaren som snabbt vill få en överblick över innehållet.

Använd faktarutor för att lyfta ut det viktigaste ur texten. Punktlistor och fetade stycken är också bra metoder för att ”highlighta” delar som du tycker är extra viktiga.Var

Var korrekt och positiv

Var positiv och ladda texterna med bra vibbar. Undvik negationer och krångliga formuleringar. Var rak och försök att väcka känslor hos läsaren. Det motiverar till vidare läsning.

Slarva inte, lägg ner tid på att rätta korrfel och eftersträva alltid att skriva korrekt. Felaktiga formuleringar, särskrivningar och syftningsfel kan bli komiska och i värsta fall påverka företagets varumärke om det förekommer regelbundet. Är du osäker är det alltid bäst att ta hjälp av proffs. Att bara kopiera material från broschyrer eller be någon slänga ihop en text lite snabbt är ofta kontraproduktivt.

Det behöver inte kosta mycket att prestera genomtänkta texter och i förlängningen lönar det sig garanterat att lägga ner tid och kraft på din webbkommunikation - både språkligt och innehållsmässigt.


 
 

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill