Kulturen vinner alltid

Hur briljant din strategi än är… Läs historien om Zappos - det amerikanska skoföretaget som blivit vida kända för sin starka företagskultur, sitt värderingsbaserade ledarskap och sin fantastiska kundservice.

Hållbarhet | ARTIKEL | JUNI 2013

Helena Timander och Marie Alani jobbade med bland annat marknadsföring, kommunikation och caoching när de fann varandra. Numera föreläser och konsultar de inom HR och organisationsutveckling och brinner för värderingsarbete och företagskultur. Tillsammans har de skrivit boken Lycklig lönsamhet som bland annat handlar om hur värderingsdrivna företag kan bidra till ett mer hållbart samhälle.

Artikel av Helena Timander

"When I came home this last time, I had an email from Zappos asking about the shoes, since they hadn’t received them. I was just back and not ready to deal with that, so I replied that my mom had died but that I’d send the shoes as soon as I could. They emailed back that they had arranged with UPS to pick up the shoes, so I wouldn’t have to take the time to do it myself. I was so touched. That’s going against corporate policy.

Yesterday, when I came home from town, a florist delivery man was just leaving. It was a beautiful arrangement in a basket with white lilies and roses and carnations. Big and lush and fragrant. I opened the card, and it was from Zappos. I burst into tears. I’m a sucker for kindness, and if that isn’t one of the nicest things I’ve ever had happen to me, I don’t know what is.” 

Det här är ett blogginlägg från en amerikansk bloggerska som heter Zaz Lamarr. Blogginlägget spred sig som en löpeld över nätet via Facebook, Twitter och andra sociala medier. En fantastisk PR-kupp kan man tycka, men historien handlar inte om smart PR. Personen i kundtjänst, han eller hon som tog beslutet om både budbil och blombukett, visste inte vem bloggerskan var. Det är en berättelse som visar att människor agerar både affärsmässigt klokt och varmt mänskligt när företag har tydliga värderingar som uppmanar och uppmuntrar dem att göra det.

Zappos är ett amerikanskt skoföretag som blivit vida kända för sin starka företagskultur, sitt värderingsbaserade ledarskap och sin fantastiska kundservice.

Blogginlägget “I heart Zappos” har som sagt fått en viral spridning av sällan skådat slag. Kunderna är lojala fans som vill att Zappos ska börja sälja andra sorters produkter, bara de får vara kunder. Medarbetarna är stjärnor som älskar sitt jobb, även om det “bara” rör sig om att svara på mail och i telefon, och potentiella stjärnor står i kö får att få vara med i framgångssagan.

Framförallt vittnar historien om ett mycket värderingsdrivet företag och om hur passionerad företagskultur bidrar till lönsamhet.

Varför jobba med kulturen? Det är affärsmässigt!

Det finns en utbredd missuppfattning kring varför man ska hålla på med kultur- och värderingsfrågor. Alltför många ledare ser det som ett flummigt HR-projekt vid sidan av affärsverksamheten, och i bästa fall ett sätt att bygga sitt employer brand.

Men att bygga kultur är i allra högsta grad affärsmässigt. Det handlar om att skapa förutsättningar för att lyckas med sina strategier och mål. Både när det gäller att hitta rätt medarbetare och att utveckla sin affär.

När ett företag står inför en större förändring eller hamnar i kris, brukar den första åtgärden vara att ta fram en strategi. Det kan handla om att förändra arbetsprocesser och rutiner, genomföra organisationsförändringar, köpa in ett nytt system eller kanske fusionera med ett annat bolag. Men sällan, eller aldrig, ställer man sig frågorna: hur kommer den här strategin att landa i organisationen, är vi mogna att genomföra dessa förändringar, vilka dolda övertygelser är det som avgör om vi kommer att lyckas?

Risken är då stor att förändringen, som på pappret verkat både logiskt och smart, inte fungerar i praktiken. Kulturen är alltid starkare och vinner jämt över strategin.

Syftet med att jobba med värderingar är att skapa en så stark kultur att ledare intuitivt vet vilka strategier som kommer att fungera och vilka beslut som kommer att leda mot den gemensamma visionen.

Då kommer medarbetarna i sin tur att ta det ansvar som krävs för att genomföra planerade strategier. De förstår varför.

Tanken med att jobba värderingsstyrt är att företaget ska bli ett självspelande piano, utan tunga regelverk och krångliga rutiner. Den typen av snabbfotade och anpassningsbara företag präglas både av lönsamhet och motiverade medarbetare.

Marie Alani & Helena Timander

Våra experter inom Kultur & Värderingsfrågor

  • Följ skribent

Helena Timander har en bakgrund inom ekonomi, HR/organisationsutveckling och Marie Alani inom varumärke och kommunikation. Idag jobbar de som inspirationsföreläsare, konsulter och författare inom kultur & värderingsfrågor och driver företaget Vision Takeoff AB tillsammans. 

Kontakt: visiontakeoff@motivation.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hållbarhet

Marie Alani & Helena Timander

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hållbarhet

Dela:

Om Lycklig lönsamhet

Helena Timander är civilekonomen och marknadsföraren som sadlade om och blev egen företagare inom HR, organisationsutveckling och webbaserade analysverktyg. Marie Alani har sitt ena ben inom varumärke och kommunikation och sitt andra inom beteendevetenskap och coaching.

Idag jobbar de som föreläsare, konsulter och skribenter inom  området  företagskultur och värderingar och har tillsammans skrivit boken Lycklig lönsamhet - om att bygga stark företagskultur.

 

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill