”Vad kan vi åstadkomma tillsammans?”

Selectas VD – Catherine Sahlgren – sätter glädje och samarbete högt på listan.

Ledarskap | ARTIKEL | MAJ 2011

En öppen och rak kommunikation kommer man långt med, menar Catherine Sahlgren, VD på kaffeleverantören Selecta. Däremot tror hon inte på något typiskt kvinnligt ledarskap och har bra tips på hur man undviker att stagnera i sin roll. 

Många är vi som kommer i kontakt med Selecta dagligen - i Sverige finns just nu över 25.000 maskiner som kommer från företaget. Under de senaste tio åren har kaffebranschen vuxit stadigt och den svenska kaffekulturen har växt ihop med den kontinentala. Den vanliga svarta koppen har fått sällskap av latte, cappuccino och espresso i snart sagt vartenda gathörn.

Catherine Sahlgren började som VD på Selecta 2001. Redan då bestod företaget av många utspridda regionala enheter som levererade kaffe ute i landet. Branschen var lite av en doldisbransch och utvecklingen hade avstannat. Selecta hade börjat tappa marknadsandelar och Catherines första utmaning blev att vända den trenden.

- Jag började titta på planer från tidigare år och hur det såg ut. Sen började vi strukturera upp och renodla verksamheten.

Tillsammans med ledningen satte hon upp mål för förväntade intäkter, arbetade fram en tydlig vision och tog fram en kvalitetssäkrande policy för alla produkter som levererades av Selecta. Sen tog kommunikationen vid, enligt Catherine en av grundpelarna i ett framgångsrikt ledarskap.

- Som ledare är tydlig och ständig kommunikation en av de absolut viktigaste uppgifterna. Man måste få med alla och berätta vart företaget är på väg och vad som förväntas av alla som är med på tåget. Vi gör så kallade road shows varje år där vi besöker samtliga 32 kontor ute i landet och berättar vad som händer, tittar på hur kontoren funkar och lyssnar på åsikter från våra medarbetare.

 

Inget färdigt recept

Men det finns inget färdigt recept för kommunikation och den ena organisationen är inte den andra lik. Det gäller att hitta ett fungerande sätt som passar, menar Catherine. På Selecta används intranätet flitigt. Men eftersom många anställda jobbar ute hos kunder och inte har möjlighet att surfa intranät på dagarna, skickas också nyhetsbrev kontinuerligt ut till alla på företaget. Det hålls också månadsmöten och distriktsmöten regelbundet. Det ska vara konsekvent.

- Alla måste känna sig trygga i att det kommer information löpande, på förutsägbara sätt. Vi jobbar mycket transparent. En affärsplan ska till exempel inte ligga i chefens byrålåda, det är helt fe

Unknown photo imported from Drupal
l ställe, säger Catherine.

Eftersom personalen är så utspridd är det extra viktigt att jobba på teamkänslan. Alla måste känna sig sedda och behövda.

- Alla som är ute och servar våra maskiner är ju ansikten utåt mot våra kunder. Vi vill att våra servicekonsulenter ska vara professionella och känna att de kan. De vet att det går ca 8000 kaffebönor på ett kilo och vad som skiljer de olika sorterna åt. Alla ska kunna känna sig stolta över sitt jobb, det utstrålar också trovärdighet för oss som kaffeleverantör.

 

Samarbetet i fokus

För Catherine är samarbetet med medarbetarna och ledningen en av delarna som gör jobbet som VD roligt. Och hon menar att det är viktigt att ledningspersonerna är självständiga människor som delar samma tro som hon. Och hon varnar för detaljstyrning.

- Detaljstyrning kan vara förödande. Det urholkar förtroendet för de andra cheferna på olika nivåer inom bolaget. Jag måste lita på att de människor vi rekryterar kan göra sitt jobb. De kan sina grejer, det vet jag. Men det är sånt där man lär sig med åren också.

Innan Catherine kom till Selecta hade hon bland annat jobbat på Pressbyrån och hon beskriver sig själv som en pluggis i skolan.

- Jag har inte vetat att jag skulle bli just VD, det har aldrig varit mitt mål. Men jag har alltid strävat målmedvetet efter ett bra jobb. Jag har alltid velat anstränga mig lite extra, gå vidare och utvecklas hela tiden.

Om sina egna ledaregenskaper säger hon att hon har en förmåga att se helheten och har en social driftighet som hon haft nytta av många gånger i karriären. Att skapa en rolig och bra atmosfär på företaget är viktigt för Catherine.

- Jag tycker om att prata med alla i organisationen och våra kunder. Återigen – det handlar om kommunikation.

 

Förändring

Under de tio år som hon arbetat på Selecta har hennes VD-roll förändrats. Rent praktiskt har företaget vuxit och finns nu i flera länder. Ansvaret har blivit av mer övergripande karaktär och är inte direkt på samma sätt längre. Och det har uppstått situationer som gjort att hon mognat i sitt ledarskap och är bättre på att tackla problem och utmaningar.

- Jag är bättre på att säga nej men också på att våga satsa på andra människor. Vi har under årens lopp tvingats avveckla vissa bitar och det är tungt, men lärorikt.

För att inte stagnera i sitt ledarskap brukar Catherine då och då reflektera över hur det skulle vara att komma in som helt ny på företaget. Det ger perspektiv att försöka se verksamheten utifrån.

- Det gäller att inte fastna i det förvaltande eller bli för prestigefull. Då tror jag inte man blir gammal som ledare. Och blir det kris måste man kunna hantera det.

Catherine menar att en VD måste arbeta på att behålla medarbetarnas förtroende - genom att ständigt kommunicera, men också genom att ha transparens inom bolaget.

- Om man är öppen med läget på företaget och tydlig med att förmedla att vi alla i bolaget är otroligt viktiga, då är det inte lika svårt att få med alla även i svårare tider. Skillnaden mellan en duktig och en mindre bra ledare är nog att den duktiga kan hantera när det inte går så bra. Det är inte lika svårt att leda när allt flyter på.

Ett sätt att utveckla sitt ledarskap är att sitta i olika styrelser och ser hur andra företag agerar i frågor, menar Catherine. Och hon tror inte på något typiskt kvinnligt ledarskap.

- Jag tycker att man ska fokusera på likheterna snarare än olikheterna.

Men hon ser också att det finns fördelar med att var kvinna i sin position som VD.

- Jag syns och folk kommer ihåg mig och Selecta eftersom jag sticker ut mer än en man. Ta Anna Lind, till exempel. Hon stack ju ut ur gubbmängden med sin röda kostym. Henne minns man.

 

Lust och motivation

Det alla ledare, oavsett kön, borde fokusera på är enkelt; att vara bra. Och Catherine menar att det faktiskt också har hänt saker i näringslivet under de senaste åren.

- Det handlar mycket om att göra saker! Göra mer och också visa det. Och det ska vara kul!

Lusten och motivationen i ledarskapet är något som Catherine återkommer till. Hon tycker om att befinna sig i sociala sammanhang och en av de saker som driver henne är glädjen i samarbetet med andra.

- En bra stämning är jätteviktig. Livet ska vara kul, även om man är seriös på möten och när man diskuterar strategier och planer. Vissa räddar världen, men de flesta av oss lever faktiskt i en vanlig vardag. Och att trivas i den är liksom livet.

Om man lyckas väcka entusiasterna som finns runt omkring och visar att man gillar det man gör, har man kommit långt menar hon.  Men hon sticker inte under stolen med att hon är en tävlingsmänniska.

- Jag vill vinna! Men samtidigt vill jag göra det tillsammans med andra. Jag tänker alltid ”Hur bra kan det bli?” och ”Vad kan vi åstadkomma tillsammans?”

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill