100 miljoner rikare - men ändå fattig

Hur tar du ditt bolag till nästa nivå?

Ledning | Ledarskap | ARTIKEL | MARS 2017

Bli en effektiv ledare – med teknikens hjälp

Bli en effektiv ledare – med teknikens hjälp

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd? Och hur ska det gå till? För ett tag sedan samtalade jag med en ägare och vd som var osäker på om han skulle lämna över till en extern vd (måste man släppa taget då?) eller till sina barn – eller kanske sälja bolaget för 100 miljoner. Allt lät liksom lockande och skrämmande på samma gång. Lösningen blev att vi arbetade fram ett ägardirektiv – som skapade en insikt och vägledning  både för ägaren själv, för bolaget och för hans egen familj.

För ett halvår sedan satt jag i ett samtal med en ägare där vi försökte resonera oss fram till vad han ville med sitt företag. Han hade stora planer. Han ville dubblera omsättningen och ta in en extern vd som skulle kunna ”fixa” detta för honom. Själv skulle han vara kvar i företaget och göra det han själv tyckte var stimulerande och roligt och han skulle inte ha några som helst problem att släppa vd-stolen.

-    Är du helt säker på detta? frågade jag.
-    Självklart, sa han, det har varit min plan länge.
-    Okej, vi parkerar just den frågan om extern VD, men vad vill du med företaget på lång sikt, vad är din ägarvilja?
-    Jag vill att företaget ska gå i generationer och att mina barn, om de vill, ska få chans att ta över bolaget. Men bara om de vill, det är inget tvång. Fast jag skulle bli väldigt glad om de gjorde det, sa han.
-    Så du skulle till exempel aldrig vilja sälja bolaget?
-    Nej, aldrig i livet, sa ägaren med eftertryck.

100 miljoner skäl att sälja?

Jag pressade på lite ytterligare.
- Är du verkligen helt säker på detta? Inte idag, men kanske om några år?
Han var tyst ett bra tag, och jag såg att han genomgick en kamp med sig själv och sina tankar, jag kunde nästan se flipperspelet av tankar i hans huvud och tillslut säger han:
- Jo, om någon knackar på dörren imorgon och erbjuder mig 100 miljoner kronor, så säljer jag mig ta mig sjutton direkt.  
- Är du helt säker nu?
- Ja, helt säker är jag, säger ägaren och lutar sig tillbaka med ett belåtet leende, redan borta i tankarna på vad han ska göra för de 100 miljoner kronorna han mentalt redan har på banken.
- Okej, säger jag, låt oss säga att du nu får 100 miljoner kronor för företaget, check på det. Föreställ dig att det är veckan efter att du har sålt företaget. Det är någon annans företag där du faktiskt inte har något mer att säga till om och du har ingen ångerrätt. Ingen extern vd du kan avskeda om du skulle vilja styra det själv igen.
Låt den tanken sjunka in. Hur känns det inom dig nu?

Han var tyst en väldigt lång stund samtidigt som hela hans ansiktsuttryck växlade från solsken till gråmulenhet och sedan kom en smärta och sorg in i hans ansiktsdrag och han svarade:
- Nej, det skulle inte kännas så bra faktiskt. Inte bra alls faktiskt. Nej, vet du vad Agneta, jag tror jag ångrar mig, jag säljer inte!

Som ett sjökort

Det här var början på vår resa till att göra ett ägardirektiv. Nämligen insikten, att förstå vad man vill med sitt företag på lång sikt. Ett ägardirektiv är ett av de allra viktigaste styrdokumenten för ett bolags utveckling. Det ska tala om vart man vill med bolaget och besvara övergripande; Vart är vi på väg med vårt bolag? Och när ska vi vara där?

För om du som ägare inte vet vad du vill med ditt bolag, hur ska då din styrelse eller vd kunna veta det? När du själv sitter på alla stolarna vet du det på en intuitiv nivå och parerar alla frågor just intuitivt. Men när du ska släppa vd-stolen kommer det att ställas frågor som du aldrig har behövt fundera på tidigare.

När du inte sitter på vd-stolen längre behöver du också säkerställa att den nya kaptenen styr skutan i den riktning du själv önskar. Och det gör du inte genom att själv ta över rodret varje gång du upplever att denne kör i fel riktning, utan genom att ge henne ett sjökort med både grunden, grynnor, skär men framförallt farleden och målet utritat på kartan.

I ett ägardirektiv behöver man också vara tydlig med vilka tankar man har kring företaget, värderingar, företagskultur och framtidsvisioner.

Ett ägardirektiv kan bl.a. innehålla:

  •        Ägarambitioner - strategisk destination och målbild
  •        Risker – industriella och finansiella risker
  •        Finansiellt åtagande och beredskap
  •        Målsatt avkastning och värdetillväxt
  •        Ägarnas roller och ansvar
  •        Ägarinformation och ägarstyrning

Har man funderat igenom frågorna och inte minst svaren ordentligt samt skrivit ner detta i ett tydligt dokument, ja då är en viktig del på plats för att ditt bolag ska kunna ta nästa steg i utvecklingen. Det kommer att underlätta för dig/er som ägare att ha en samsyn om ni har enats och bottnat i ett ägardirektiv. Det kommer också att förenkla för resten av organisationen i alla led. Både styrelse, vd och den operativa driften kommer att ”takta” åt samma håll, vilket kan ge en hävstångseffekt både på tillväxten och resultatet.

Ett ägardirektiv skapar förutsättningar för en strategisk styrning av bolaget vilket gör att du som ägare fortfarande kan vara högst aktiv och känna dig behövd - utan att vara operativ.

Tydlighet – och familjefrid

Så tillbaka till 100 miljoners-bolaget. Tog vi fram ett ägardirektiv? Ja, det gjorde vi. Ett ägardirektiv som blev ett centralt verktyg för att ta bolaget till nästa nivå vilket ökade både lönsamhet och tillväxten kraftig. De fick också effekterna att det löste osynliga konflikter som hade pyrt under ytan en längre tid i familjen. När det blev tydligt vad ägaren ville med sitt företag – även för hans egen familj – blev det transparent, och ingen behövde längre spekulera i vilka förväntningar ägaren hade.

Det gjorde att den osynliga prestationsångesten som funnits bland barnen löstes upp. Summeringen av ägardirektivet i detta fall blev att styrelsen och organisationen kunde prestera bättre, och när den nya vd:n skrev på sitt anställningsavtal var det glasklart vart ägaren ville med sitt bolag. Den nya vd:n förstod vart ägaren ville med sitt bolag och fick en strategisk destination att ta sikte på vilket gav den positiva effekten att den externa vd:n fick en flygande start.

Och familjen, de fick en trygghet genom tydligheten som främjade deras relationer på ett ovärderligt sätt. Så var beredd på att ditt bolag tenderar att öka dramatiskt i värde i flera dimensioner genom ett väl förankrat ägardirektiv. Fast å andra sidan, vem vill sälja ett vinnande koncept?

Agneta Olsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledning
  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill