Bli mer av vad du redan är

Intervju med Charlotte Hågård, författare till boken Stick ut!: ”Om vi inte är införstådda med hur de nya trenderna ser ut så kan vi heller inte veta vad som krävs av oss på LinkedIn."

Kommunicera | ARTIKEL | OKT 2014

Charlotte Hågård

Charlotte Hågård

”Man ska vara på LinkedIn – men vad gör man egentligen där?” Det påståendet, följt av den frågan, har Charlotte Hågård fått många gånger. Så pass många att hon till slut valde att skriva en bok på temat. Och eftersom det handlar om att synas i mängden av kompetenta individer så fick den titeln – ”Stick ut!” och handlar om att bygga sitt personliga varumärke och göra en vinnande LinkedIn-profil.

Högen av böcker som Charlotte Hågård lägger fram på bordet emellan oss är beundransvärd. Om att behålla talanger, om att hitta fram till rätt jobb, om att skriva ett attraktivt CV.

- CV-boken har sålts i över 60 000 exemplar och är fortfarande jättepopulär, säger hon.

Det ligger mycket kunskap samlad i bokhögen jag har framför mig. Närmare bestämt 25 år av samlad erfarenhet. Charlotte har jobbat med rekrytering, karriärcoaching och ledar- och organisationsutveckling sen slutet av 1980-talet och hennes intresse för människor är stort.

Att LinkedIn blivit allt viktigare i rekryteringssammanhang har sen länge vart klart. Exakt hur viktigt det faktiskt kommit att bli fick Charlotte erfara fullt ut häromåret när en journalist från BBC ringde upp henne och ville ha kommentarer kring ”Är pappers-CV’t utdött?”.

- Jag svarade ja på den frågan, säger Charlotte och berättar att hon också passade på att ställa en motfråga.

- Jag undrade hur hon hade hittat mig. ”Jag sökte på LinkedIn på CV och expert och du kom upp som träff nummer ett”, svarade hon. Då pratar vi alltså om hela världen… Jag insåg plötsligt hur viktigt det är att använda rätt och relevanta sökord för att sticka ut ur mängden. Idag handlar rekrytering och nätverkande lika mycket om att söka upp människor som att bli hittad. Och hittad blir man bara om man anstränger sig.

Många dåliga profiler på LinkedIn

Charlotte Hågård anser att alltför många har dåliga profiler på LinkedIn idag. Förarbetet har inte skett tillräckligt grundligt och när profilerna väl är på plats uppdateras de för sällan. I grunden beror mycket på att vi är dåliga på att fånga upp nya karriärtrender. För att åstadkomma en riktigt bra och användbar profilsida krävs att man jobbar med sig själv först, menar hon.

- Det är alltid viktigt att förstå varför vi gör saker. Om vi inte är införstådda med hur de nya trenderna ser ut så kan vi heller inte veta vad som krävs av våra profiler. Vi måste veta vad vi har att förhålla oss till.

I boken ägnar Charlotte hela första kapitlet åt just förståelse för vilka karriärtrender som råder idag. Några tydliga trender vi kan se är att många väljer att starta egna företag, alla söker ständigt jobb och är på jakt efter nya möjligheter och alla har talang – det gäller bara att känna till den och visa upp den på rätt sätt.

Och i den här floden av människor som vill synas och höras gäller det att utmärka sig på ett sätt som väcker nyfikenhet – men framförallt att göra sig sökbar.

- Och hur gör man då det? Inte med prickiga byxor, utan med personal branding. Man analyserar och paketerar sig själv i enlighet med sina uppsatta mål. Sen är det ett gediget arbete att lära sig vad som är gångbart där ute – vilka sökord är viktiga för mig just nu? Och för att kunna veta det krävs att man vet vad man vill innerst inne.

Självinsikt, identitet och drivkraft

Charlotte Hågård skriver bland annat om vikten av att skaffa sig självinsikt. Genom att ställa sig en rad centrala frågor kommer man långsamt in till sin kärna – vem är jag och vad vill jag göra? Det är här allt börjar, för när man väl vet det blir resten enklare att kartlägga. ”Identitetsskapande börjar med självinsikt. När du vet vem du är hittar du lättare mening i arbetet.”, skriver Charlotte. Det går alltså djupare än sökord – det handlar om människors identitet, drivkrafter och viljor.

- Det är här man börjar kunna karva fram sitt personliga varumärke. När man, på ett genuint sätt, tagit reda på vad man faktiskt vill, börjar man också se vilken målgrupp man ska vända sig mot och hur man ska börja nischa sina formuleringar och ordval. Snart har man lagt en stabil plattform för sin professionella yrkesidentitet – där du själv, ditt varumärke och dina karriärönskemål finns inbakade.

Det är först när allt det här förarbetet är utfört, menar Charlotte Hågård, som man ska bege sig ut i LinkedIn-världen. Inte förrän det grundläggande jobbet är gjort kan man skapa en profil som faktiskt är ”du”, som är relevant för dina karriärval och som är sökbar för de målgrupper du vill nå ut till.

- Jag brukar göra liknelse med en filmproduktion – allt jobb sker innan. Sen är det dags för den stora lanseringen. På samma sätt ska man tänka kring LinkedIn. Det är en lansering av dig och ditt varumärke som äger rum. Man går från den interna fasen och kliver ut på den offentliga scenen. Då vidtar en annan fas och en annan typ av arbete – att fortsätta synas över tid.

Så när filmen ”du” är lanserad är det dags att börja marknadsföra och nå ut till så stor publik som möjligt.

Femveckorsplan

Charlotte förespråkar en femveckorsplan för att komma igång och inte tappa styrfarten. Lite som en 5:2-diet. Sätt upp en plan som sträcker sig över fem veckor. Logga in på LinkedIn flera gånger varje dag under perioden – statusuppdatera, dela länkar, lägg till kontakter, gilla sidor, gå med i relevanta grupper och uppdatera din profil.

Efter den uppstartsperioden är vanan förhoppningsvis på plats. Och nej – det är inte slöseri med tid. Det är en investering i dig själv, din karriär och din framtid.

Låter det svårt och krångligt? Det behöver det inte vara. Vi pratar ju trots allt om en människa du borde känna rätt väl vid det här laget - nämligen dig själv. Ingenting ska förändras eller göras om – det handlar snarare om att få syn på det som redan finns på plats: dina egenskaper, talanger, tillgångar, förmågor och livsönskemål.

- Boken har kommit till för att jag vill hjälpa människor att bli mer av vad de redan är, säger Charlotte Hågård.

Och jag tycker det låter lockande.

Frida Nilsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Bokerbjudandet du inte kan motstå!

Just nu får du Charlotte Hågårds Stick ut! när du blir årsmedlem här på Motivation.se - ett mycket förmånligt erbjudande. Ett års bra innehåll och boken som hjälper dig att bygga en sökbar LinkedIn-profil - en perfekt kombination.

Läs mer och köp ditt medlemskap här!

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill