Rygghälsa på jobbet

Enkla tips på gummibandsträning som du kan göra vid skrivbordet eller hemma.

Hälsa | ARTIKEL | MAJ 2012

Orsakerna till att anställda sjukskriver sig varierar mycket mellan olika yrkesgrupper visar rapporter från Försäkringskassan. Dock är rygg- och nackont eller problem i rörelseapparaten är en av de vanligaste sjukskrivningssorsakerna. Tre av tio har ont i ryggen och var tionde sjukskriver sig för ryggproblem. Och det kostar pengar. Men det finns lösningar.

Ryggproblemen har även krupit ner i åldrarna - unga kvinnor har mer besvär redan i tonåren. När vi kommer upp i åldrarna så är det jämlikt hos båda könen.

Men vad beror detta på?

Förmodligen på att vi suttit stilla i många år. Under de sista tjugo åren har vi glömt bort hur man ska kunna röra sig med kroppen. Vi sitter fast vid våra datorer och vi reser mer -  men våra leder och muskler är desamma som på stenåldern. Vi känner oss stela och orörliga och få inte in vardagsrörelse längre.

Tänk dig själv om du sitter med laptopen eller iPaden i knät. Vilken position du får i nacken och vilken hög belastning det blir på dina nackkotor, leder och diskar. Och det blir många stillasittande timmar per dag. Jag tror inte ens vi vågar räkna! Förr läste man Metro nu läser vi Smartphone och faller ihop ännu mera.

Vi måste upp och stå, belasta kroppen och ta pauser!

Jag var på Folkhälsostämman i tre dagar, där man talade om de nya riktlinjerna som man ska arbeta med inom vård, kommun och landsting. Kost, motion, rörelse, sömn och stress diskuterades.

Tror ni att vi fick stå upp på föreläsningarna, trots forskningsresultaten? Nej.  Vi satt i tre dagar. Suck! Jag fick ont i ryggen… Jag tror att det kommer att ta ett tag att få förändringarna till stånd,  trots Socialstyrelsens nya rekommendationer.

Ute i Sverige så har man kommit ganska långt med förebyggande projekt. Det är positivt. Man arbetar mycket med barn, ungdomar, äldre. Men vi andra då?  Får du hjälp med de här frågorna på vårdcentralen? Det återstår att se och det ska bli intressant att följa. Se om du får rådgivning inom hälsa på din husläkarmottagning!

Tips!

I dag tänkte jag ge er ett litet gummibandsprogram som ni kan använda på resan, hemma eller på jobbet. Ett jätteenkelt program som ni kan ta med er. Printa och gör övningarna!

Börja med ett gult eller grönt gummiband. Dessa kan du köpa exempelvis på Refit eller Apoteket. Det är helt enkelt gummiband på rulle. Det ska vara minst två meter långt - om du är lång så ska du ha ca tre meter

Programmet gör så att du får bättre rörlighet och stabilitet i dina ryggleder. Perfekt att träna inför vårsäsongen, tex till trädgårdsarbete eller för stillasittande arbete.

Här hittar du programmet!

Gör detta 2 ggr /vecka á 15 minuter och du kommer att känna stor skillnad efter från ca 4-8 veckor.

Läs mer om våra Rehabprogram här.

Om du vill läsa mer om ryggen så läs den senaste forskningen i boken Ryggen av Tycho Tullberg och Björn Brantin.

Lycka till!

Anna Hansson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill