Början på ett samtal

Marie Alani & Helena Timander; "Vi vill bevisa en tes som är en paradox: att företag som drivs utifrån andra värderingar än enbart ekonomiska samtidigt når starka ekonomiska resultat. Att företag som ser ett större syfte med sin verksamhet än att enbart tjäna pengar uppnår, paradoxalt nog, just god ekonomi."

Ledarskap | Hållbarhet | ARTIKEL | OKT 2013

Under våren 2013 genomfördes, för femte året i rad, en kartläggning av svenskarnas värderingar och attityder.  Kartläggningen kallas för Sverigestudien och är ett initiativ från de fristående aktörerna Preera, Skandia, Volvo IT och Sveriges Kommuner och Landsting. Summan av Sverigestudien är att svensken blir alltmer frustrerad och missnöjd över hur samhället fungerar och hur människor beter sig. Skillnaden blir allt större mellan det samhälle och arbetsklimat vi vill ha och det vi upplever att vi har i verkligheten. Om vi vill vända den här utvecklingen krävs flera saker: vi måste börja prata med varandra om värderingsfrågor och var och en av oss måste ta ett större personlig ansvar. Vi hoppas kunna ge ett bidrag till det viktiga samtalet med hjälp av denna krönika och vi hälsar alla varmt välkomna.

Vilka är då vi? Vi heter Helena Timander och Marie Alani och träffades för fem år sedan på en coachutbildning. Helena har en bakgrund inom ekonomi och HR/organisations-utveckling och Marie inom varumärke och kommunikation. Redan i fikarummet började vi ivrigt diskutera vad visioner och värderingar betyder för mänsklig utveckling, och hur inre motivation, gruppdynamik och kultur kan bli närmast magisk.

Dessutom insåg vi snabbt att vi var egenföretagare bägge två och triggades av kreativiteten och möjligheterna med att vara entreprenör. Det blev början på en väldigt spännande resa som hittills har resulterat i bolaget Vision Takeoff och vår första bok, Lycklig lönsamhet.

Hur skriver man en managementbok?

Faktum är att det här med att skriva en bok var en av de första saker vi pratade om.  Det var en dröm som vi båda delade. En kittlande vision som blev en mycket stark drivkraft.

Under de senast fyra åren har vi plöjt litteratur inom området kultur, värderingar och ledarskap, vi har tagit del av forskning och studier, läst otaliga artiklar och rapporter och inte minst haft förmånen att intervjua många olika ledare. Alla denna forskning, tillsammans med våra egna erfarenheter som konsulter, kokade ner till en samling spännande företagsberättelser och åtta framgångskriterier för en stark och dynamisk företagskultur. 

Nästa steg var att ta kontakt med förlag för att få boken utgiven. Men här stötte vi på patrull. När vi beskrev vår vision om en annorlunda managementbok med snygg layout och inbjudande, lättläst text möttes vi mest av förvåning. Det är ju inte så en ledarskapsbok brukar se ut. När vi dessutom berättade att boken är början på ett viktigt samtal och att vi ville koppla den till en levande inspirationssajt byttes förvåningen ut mot skepsis. Eftersom vi i grunden är entreprenörer bägge två så tog vi saken i egna händer och startade ett eget förlag: Vision Takeoff Publishing.

För att finansiera bokprojektet så skrev vi en sammanfattande e-bok och använde den som marknadsföring för att sälja den "riktiga" boken i förskott. Så brukar man inte heller göra, har vi förstått efteråt. När vi väl sålt tillräckligt många böcker så satte de riktigt hårda och roliga arbetet igång: att producera och göra klart boken.

Vi började sammanfatta alla texter i januari och i mitten av april, kl 04.00 på en tisdagsmorgon, skickades boken till tryckeriet. I juni levererades den första upplagan och det var verkligen ett magiskt ögonblick. 

Varför var det viktigt för oss att skriva boken Lycklig lönsamhet?

Det finns många skäl att skriva den här boken. Först och främst vill vi bevisa en tes som är en paradox: att företag som drivs utifrån andra värderingar än enbart ekonomiska samtidigt når starka ekonomiska resultat. Att företag som ser ett större syfte med sin verksamhet än att enbart tjäna pengar uppnår, paradoxalt nog, just god ekonomi.

Ekonomin ses snarare som en hygienfaktor som krävs för att uppnå andra syften. Och ett tydligt syfte, att ha roligt på jobbet och att utvecklas i sin roll bidrar i sin tur till lyckliga och motiverade medarbetare. Lycka och lönsamhet hänger ihop.

Ett annat skäl att skriva är att avliva myten om att värderings- och kulturarbete är flummiga, tidskrävande HR-projekt. När man marinerar sina medarbetare i företagets värderingar blir verksamheten betydligt mer effektiv och snabbfotad, lockar till sig rätt medarbetare och kunder, och får hela organisationen att bli som ett självspelande piano. 

Dessutom vill vi starta ett samtal om värderingsfrågor i näringslivet. Det finns visserligen redan en debatt idag, men den handlar mer om etik och moral och om hur man inte ska bete sig. Vi kan dagligen läsa om giriga direktörer, människor som fuskar med kvitton och om illa behandlade patienter.

Vi vill starta ett samtal om goda beteenden istället och om hur vi vill bete oss mot varandra. Lyfta fram goda exempel och ambassadörer som inspirerar, istället för skräckexempel som skrämmer. Dessutom finns det, som vi nämnde inledningsvis, ett stort behov av att börja diskutera värderingar på svenska arbetsplatser, och vad åtskilda värderingar får för praktiska konsekvenser.

Samtalet fortsätter

Som vi skrev inledningsvis så är boken början på ett viktigt samtal och Motivation.se är ett betydelsefullt och bra forum för det.

Det känns väldigt roligt att få vara en av forumets expertskribenter och vi ska göra vårt bästa för att bidra med nya kunskaper och insikter, inspiration och perspektiv. Dessutom hoppas vi att ni utmanar oss, ställer frågor och kommer med reflektioner på det vi skriver. 

Marie Alani & Helena Timander

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Hållbarhet

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill