Våga skapa förtroende för ledningen

"Medarbetare vill inte ha perfekta svar, de vill ha ärliga och genomskinliga ledare."

Kommunicera | Ledarskap | ARTIKEL | MARS 2014

Många företag och organisationer brottas med utmaningen att stärka ledningens förtroende. I den senaste medarbetarundersökningen fick de flesta områden bra värden, men ledningens siffror lämnade en del kvar att önska. Orsakerna kan vara flera. I många fall handlar det om att medarbetarna inte upplever att ledningen ger hela bilden, att öppenhet och transparens saknas. Känns scenariot igen?

Ett riktigt bra sätt för att stärka förtroendet och samtidigt skapa förståelse, engagemang och ett gemensamt commitment i organisationen är utan tvekan att genomföra ett bra möte. Den wow-känsla en riktigt lyckad konferens kan ge är oslagbar, och väl utnyttjad kan den hålla länge.

Men det kan också bli tvärtom.

En av mina kunder fick förra året kritik från medarbetarna för att paneldiskussionen med ledningen var så väl förberedd att den saknade all trovärdighet. Den blev som en dålig teaterföreställning. När jag nu fick äran att moderera årets konferens lät jag medarbetarna sms:a frågor till mig under fikapausen innan själva utfrågningen av ledningen.

Jag hann då gruppera frågorna så att det blev en bra struktur på frågebatteriet, men ledningen hade inte haft möjlighet att förbereda sig, vilket ledde till ärliga och trovärdiga svar.

Behöver jag avslöja att responsen från medarbetarna blev något helt annat än året innan?

Jag förespråkar verkligen vikten av att öva innan man ska upp på scen, det kan du bland annat läsa om i den här krönikan. Men i vissa lägen kan det vara direkt förödande.

Så istället för en minutiös generalrepetition av ledningen med varje fråga förberedd: våga göra tvärtom. Låt medarbetarna få ställa frågorna i direktsändning. Det finns olika interaktiva verktyg att använda, eller också kan man låta deltagarna skriva ner sina frågor på lappar i pausen innan paneldiskussionen.

Vad är det värsta som kan hända? Att ledningen inte kan svara på frågorna? Säg det då. Medarbetare vill inte ha perfekta svar, de vill ha ärliga och genomskinliga ledare. På scen syns det och där kan förtroendet stärkas.

Att tänka på när du ska skapa förtroende för ledningen under en konferens:

  1. Gå igenom målet med konferensen med alla som ska vara på scen. Alla ska veta vad syftet är, och vad ni vill att deltagarna ska ta med sig från konferensen. Huvudbudskapet ska vara glasklart och det ska vara förberett.
  2. Ledningen måste uppträda som en ledning. De är ett team och därför är det viktigt att de är intresserade av vad de andra har att säga, att de tittar intresserat på varandra och att de fyller på med egna reflektioner efter det någon annan säger.
  3. Allt syns! Det syns om ledningen gillar det de gör. Brinner de för arbetet? Har de en härlig energi så kommer det att smitta av sig på de som lyssnar. Engagemang föder engagemang.
  4. Avstå. Om någon i ledningen inte utstrålar rätt energi och inte passar in i det ni vill förmedla - låt inte den personen gå upp på scen. Se till att de som är ledare också är de som kan entusiasmera och verkligen leda.

Anna Bellman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Ledarskap

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill