Innovatören förverkligar drömmar

Raoul Stubbe, författare och affärscoach på Stockholm Innovation & Growth; "Vi tittar på teamet. Att gruppen har viljan, kunskapen och drivkraften att skapa något stort".

Coacha | Innovation | ARTIKEL | DEC 2011

Vägen från idé till innovation är lång och nyckeln till framgång finns hos innovatören. De nationer som leder innovationsligan kommer också att leda den ekonomiska utvecklingen.

Vem har inte någon gång lekt med tanken att likt en ny Steve Jobs eller Mark Zuckerberg uppfinna en revolutionerande produkt som förändrar människors liv – och bli omåttligt förmögen? Men är Apple och Facebook signifikativa för hur idéer kläcks, förverkligas och ligger till grund för utvecklingen av stora företag?

Naturligtvis är dessa mytomspunna framgångssagor långt ifrån verkligheten för de flesta innovationsidéer, varav nio av tio åker direkt i papperskorgen. Men inte desto mindre kan superstjärnorna fungera som inspirationskällor och som lysande exempel på att allt faktiskt är möjligt.  Att innovation är både handgripligt och hanterbart – om än inte helt enkelt.

Oavsett område tycks framgångsrika innovatörer följa ett visst gemensamt handlingsmönster menar Bertil Hök, Raoul Stubbe och Lasse Tenerz i boken Inside Innovation. Hur man får det att hända (Bookhouse).  Med stor drivkraft fokuserar lyckosamma innovatörer envist och uthålligt på sin uttalade vision eller vägriktning. De har större kunskap inom det egna området än konkurrenterna och dessutom förmågan att hantera problem som dyker upp. Utifrån sin passion för den egna innovationen skapar de erbjudanden som är attraktiva och unika, vilket i sin tur ger nöjda användare och kunder. Snart vill alla ha produkten.

Innovatörens sju dödssynder

Lätt som en plätt, kan tyckas, men givetvis finns det hur många fallgropar som helst längs vägen och de vanligaste listar författarna som dödssynder.

  1. Att ägna sig åt fel saker.
  2. Att lura sig själv.
  3. Att inte förstå vad man håller på med.
  4. Att inte våga eller vilja satsa helhjärtat.
  5. Att inte sköta ekonomin.
  6. Oförmåga att hantera konflikter.
  7. Att ge upp för lätt.


För den som motstår dödssynderna gäller det att inte vara rädd för att misslyckas, att testa och pröva sig fram. Att arbeta fokuserat och uthålligt – och att lämna när det är bäst för företaget. Även om det finns personer som Bill Gates, grundare som har förmågan att driva sitt företag hela vägen genom dess olika utvecklingsfaser, är de ovanliga.

Unknown photo imported from Drupal
- Att bygga bolag är som att springa ett maratonlopp, fastän de flesta av oss är bättre på att springa en halvmara eller ännu kortare. Men det är ofta svårt att lämna över stafettpinnen när det är dags, säger medförfattaren Raoul Stubbe, som är affärscoach på Stockholm Innovation & Growth, STING.

Skapa affärer ur fantastiska idéer

STING är en affärsinkubator som ägs av Stiftelsen Electrum, vilket är en samverkan mellan näringsliv, forskning och Stockholms stad, och med bland andra Innovationsbron och KTH som samarbetspartners.  STING erbjuder affärsutvecklingsstöd och nätverk till tekniska projekt eller företag i tidig idéfas. Varje år utvärderas cirka 200 företag, varav 10-15 bolag antas till inkubatorn.

- Vi har inte möjlighet att arbeta med alla bra och spännande projekt och säger ibland nej till briljanta familjeföretag. Men vi måste hålla oss till vårt uppdrag som är att arbeta med företag som har potential att bli riktigt stora, och som kan omsätta över hundra miljoner kronor på lång sikt.

I sitt arbete har Raoul stor nytta av att ha gjort innovatörsresan själv.  Tillsammans med en forskargrupp startade han 1998 företaget Proximion Fiber Optics som snabbt växte till ett internationellt exportföretag och som idag har 60 anställda. Raoul var VD och senare CTO fram till 2006 då han lämnade företaget. Numer ägnar han sin tid åt andras företag istället.

Men vad är den viktigaste komponenten för ett framgångsrikt företag?

- Det som är mest intressant när vi tittar på ett projekt är teamet. Att gruppen har viljan, kunskapen och drivkraften att skapa något stort, säger Raoul.

Han coachar fem företag åt gången och fortsätter i regel som rådgivare därefter, vilket tillsammans med styrelseuppdrag ger arbete i någon form med cirka tjugo bolag.

- Vissa tror att det finns ett recept för att starta ett framgångsrikt företag, men så enkelt är det inte. Det är helt beroende av personerna som gör det och i vilket sammanhang, vilket förändras hela tiden. Det gör att också vi är i en ständig läroprocess, det ger mig en kick. Varje dag känner jag att jag lärt mig något nytt. Det är fantastiskt att få delta i den kreativa, innovativa processen, säger Raoul Stubbe.

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Coacha
  • Innovation

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill