Mellanmål som ger energi

Ägg istället för bulle. Mellanmål utan socker håller dig mätt längre.

Hälsa | ARTIKEL | MARS 2011

Tillhör du dem som måste äta lite frukt på förmiddagen för att orka ända fram till lunch? Eller kanske en bulle eller något annat sött och gott? Kommer tröttheten lagom efter lunch och du hinkar kaffe för att inte somna? Känner du godissuget på vägen hem från jobbet?


 

Här får du tips på några mellanmål som inte innehåller socker, utan istället mättar med protein och fett. Kanske klarar du långmötet som drar över in på lunchen bättre och får inte heller stora blodsockersvängningar fram på eftermiddagen. Prova!
 

  • Nötter och mandel- rostat eller orostat, välj själv.
  • En bit ost- finns fina små portionsostar eller skivor att mumsa på.
  • Ett kokt ägg eller två (hårdkokta ägg håller i rumstemperatur över dagen om kylskåp saknas).
  • En burk makrill i tomatsås- svårt att äta utan gaffel.
  • En skiva skinka eller salami, kanske rullad runt en bit ost eller färskost?
  • Oliver – köp en god sort och njut.

 

Och du, varför inte en skvätt grädde i kaffet? Men skippa sockret.

För dig som är van att äta frukt, godis, kex, riskakor, fruktyoghurt, kalla grötblandningar (som risifrutti), juice och smoothies, låter kanske de här föreslagna mellanmålen väldigt ovanliga. Men alla tål inte sockermellanmål så bra. Kanske är du en av dem som behöver något annat för att orka. Som en burk makrill till exempel.  Men slabba inte för mycket vid skrivbordet, tomatfläckar kan vara besvärliga.

Läsa mer
De här tipsen är hämtade från kostdoktorn.se och där kan du läsa mer om lågkolhydratkost. Den som äter mer fett och protein i sin dagliga kost håller sig ofta mätt längre och behöver kanske inte ens mellanmål.


 

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill