”Det största hotet är rädslan för det nya”

Fem frågor till trendspanaren Göran Adlén – vår nästa Lunch & Learn-föreläsare.

Kommunicera | Uppleva | ARTIKEL | MARS 2014

Göran Adlén

Göran Adlén

”Glöm bort allt du lärt dig” är trendspanaren Göran Adléns titel på Lunch & Learn-föreläsningen han håller i Göteborg i början av april. Den nya tekniken och vår sociala närvaro på nätet erbjuder fantastiska möjligheter – för den som vågar och har energin att ge sig ut i nätverken. Vilka är de viktigaste trenderna att hoppa på? Hur viktigt är det att vara med – och vad händer om man halkar efter? Göran ger spännande svar!

Hej Göran Adlén! Vad tror du är de viktigaste trenderna för företag att haka på framöver när det gäller den digitala närvaron?

- Att helt enkelt vara med och se det som en naturlig del i företagets kommunikation att man lär sig de olika kanalerna. Det handlar om att se möjligheterna istället för de hot som många gör. Tyvärr! Det handlar om en förståelse varför det är så viktigt att bygga upp egna och starka nätverk.

Hur blir man en liten snabb och kreativ vinnare om man är ett stort bolag…? Med vilka medel kan man konkurrera?

- Man måste inse att man inte kan ha kontroll längre på allt som händer. Och man måste förstå att man inte äger sitt eget varumärke längre. Det är den absolut största skillnaden mot hur det varit traditionellt. Det innebär att du som företag måste vara närvarande i alla kanaler och det handlar om 24/7. Ständig närvaro. Det handlar om att kunna agera snabbt. Kan låta enkelt, men är bara det i teorin – ack så svårt i praktiken.

Vilka är de största digitala misstagen som begås?

- Att man försöker ha kontroll på allt som händer och att man har en monolog istället för dialog. Det innebär att frågor som etik och moral blir viktigare att diskutera på företaget. Att man helt enkelt tänker om när det gäller hur man bygger sin organisation. Men det allra största hotet, skulle jag säga, är rädslans för det nya och okända. Man missar mycket om man är för rädd. Se det istället som att den nya tekniken möjliggör nya samarbetsformer genom crowdsourcing.

Kan du ge ett par exempel på möjligheter och utmaningar som de digitala kommunikationskanalerna ger idag - som inte fanns för tjugo år sedan?

- Att du kan lyckas utan pengar är en av de viktigaste förändringarna som vi kan se idag. Det möjliggör för nya entreprenörer att utveckla och marknadsföra sina produkter. Det ökar möjligheten att nå ut till nya målgrupper och hitta nya marknader.

Vad kommer du att prata om i din Lunch & Learn-föreläsning?

- Deltagarna kommer få inblick i hur de ska lyckas i det infernaliskt informativa infernot och de tankar som jag har kring hur man ska lyckas i framtiden. Det handlar om att tänka om - ja, kanske till och med tänka tvärtom mot hur man tänkt förut. Vi är inne i en stor förändring och vi kommer se nya aktörer lyckas och tidigare framgångsrika företag misslyckas.

Foto: Anna-Lena Ahlström
 

Frida Nilsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Uppleva

Dela:

Om Lunch & Learn

Med Lunch & Learn menar vi att en god lunch serveras och du får lyssna på ett lärande och intressant föredrag under 30-40 minuter kring ett aktuellt tema samt träffa andra ledare och nätverka.

Läs mer om Görans föreläsning och anmäl dig här!

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill