Snälla chefer ökar lönsamheten

Charlotta Strand: ”Mängder av studier visar att snällhet och omtanke har positiva samband med högre produktivitet, lönsamhet, livsnöjdhet, bättre relationer, bättre mental och psykisk hälsa och till och med samband med längre livslängd.”

Ledarskap | ARTIKEL | OKT 2015

Wise Consulting, Capacitet, Snällhet

Wise Consulting, Capacitet, Snällhet

”Du som är en snäll chef kan du inte skriva något om det?” sa min kollega till mig för några veckor sedan. Snäll chef…hm… är det verkligen något jag vill skriva om? Vill jag bli sedd som snäll?  Jag insåg ganska snart att det nästan känns lite skämmigt att vara en snäll chef. Kan du som chef använda dina naturligt ödmjuka och vänliga sidor i ditt ledarskap – utan att skämmas och utan att betraktas som ”feg”? Eller måste du bli till någon som piskar fram kvartalsresultat och som hårdnackat spärrar blicken i dina medarbetare för högre prestation? Sedan ämnet snäll chef kom på tal, har mina ögon fastnat på spännande artiklar och forskningsresultat som alla stöder att snälla ledare på köpet får ett produktivt team med sig.

Chefer som bryr sig om får högre lönsamhet

Färska forskningsresultat visar att företag där chefen stöttar och bryr sig om sina medarbetare är mer lönsamma än andra.

Bård Kuvaas, professor i organisationspsykologi vid Handelshögskolan i Oslo, visar i en forskningsstudie bland 550 medarbetare att så är fallet. Studien visade att de arbetsplatser som fick högst betyg i ”snällt ledarskap” uppvisade ekonomiska resultat som var hela 38 procent högre än de arbetsplatser som hade lägst betyg.

Även Stanford University, Emma Seppälä doktor i psykologi, understöder att medarbetare som har snälla chefer blir mer produktiva - både i grupp och individuellt. Andra vinster är ökad lojalitet och ökat samarbete.

Förklaringen till detta hittar vi i hjärnforskningen, där vi förresten hittar alla våra svar nu för tiden.

När vi känner oss sedda och bekräftade så upplever vi också trygghet, tillhörighet och inkludering. Motsatsen är förstås hotet av att bli utestängda från gruppen. Vårt larmsystem drar igång direkt och övrig aktivitet sätts på paus. Vi blir varken effektiva eller produktiva.

Vad är snäll?

Så vad är egentligen snäll då? Vad lägger du i begreppet?

Det finns ibland ett likhetstecken mellan att vara snäll och att vara lite dum. Snäll som en ko, snäll och korkad... ja ordet snäll har fått en negativ laddning.

Det kan ju inte vara mer fel. Snällhet är ju en kompetens, en förmåga, en intelligens. Snäll handlar om att kunna agera med omtanke, ha förmåga att sätta sig in i hur någon annan känner och det visar dessutom fina resultat på sista raden.

Empati och compassion är begrepp som nu får plats till och med på de internationella arenorna inom världsekonomin. Tania Singer, professor och chef för Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Siences i Tyskland, var inbjuden till World Economic Forum. Hon menar att potentialen för den nya ekonomin och världsfreden finns i omsorgens motivationssystem.

Daniel Goleman är en förgrundsfigur inom området EQ/Empati och jag hade förmånen att höra ett föredrag av honom i Stockholm nyligen. En man med härlig energi och stark närvaro.

Goleman delar in Emotionell kompetens i fem områden. Det handlar bl a om att ”uppfatta känslor hos andra” och att ”skapa och bevara relationer/social förmåga”. För att överhuvudtaget kunna detta så är det sista området en absolut förutsättning till detta, nämligen ”att ha kontakt med sina känslor/ närvaro”.

Den snälla vägen är den nya vägen

Har du ännu inte blivit övertygad om att den snälla vägen är den nya vägen, så kan jag också säga att mängder av studier visar att snällhet har positva samband med högre livsnöjdhet, bättre relationer, bättre mental och psykisk hälsa och till och med samband med längre livslängd.

Att vara snäll och omtänksam som ledare innebär alltså att du gör dig själv mer hållbar och hälsosam, du mår helt enkelt bättre. Dina medarbetare mår bättre, du mår bättre och organisationen mår bättre.

Det är kanske värt att lägga med i din affärsplan för 2016? Det kostar dessutom inget alls!

Det är dags att omvärdera ordet och plocka fram modet att våga vara snäll.

Kom med på den snälla vägen, den gör skillnad,

Gästskribent

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Om skribenten

Charlotta Strand är coach, konsult och Affärsområdeschef på Wise Consulting. Lotta har mängder av coachsamtal med sig i bagaget och är just nycertifierad i EQ-i. Hennes nyckelord är: utveckling, hållbarhet och gläde!

Kom i kontakt med Charlotta:
charlotta.strand@wiseconsulting.se

Läs mer om Wise Consulting här!

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill