Spaning: Lillebror ser dig

Kjell Lindström trendspanar: "... och då kommer Orwells gamlas idéer om att Storebror ser sig framstå som rätt futtiga. Lillebror - det vill säga vi själva - bygger själva en övervakningsapparat som heter duga."

Ledarskap | ARTIKEL | MARS 2015

Kjell Lindström, Noden, Trender, Lillebror

Kjell Lindström, Noden, Trender, Lillebror

Att vi blir alltmer synliga är ingen nyhet. Facebook ger oss alltmer inblick i folks privatliv. Men frågan är större än så, och kommer snart att ramma våra organisationer med full kraft. Ända sedan tjänstesamhället såg dagens ljus på 1970-talet har intresset för vad kunder har för sig varit stort. I början handlade det mest om kundenkäter och intervjuundersökningar - idag är det en jätteindustri. Och det mesta sker utan att vi märker det.

För det första: Allt du gör registreras

Allt du gör på datorn registreras idag, och samlas hungrigt upp av företag som Google, Amazon, och Apple.

För det andra: Allt vad dina prylar gör registreras också

Det är nu inte bara vad du själv lägger in i datorn eller mobilen som registreras. Alla GPS, RFID-system och kartfunktioner i alla prylar skickar data. Sakernas Internet (Internet of Things) expanderar kraftigt, snart med flera miljarder olika prylar som skickar signaler.

För det tredje: Alla data kan köpas

Alla dessa data (”Big Data”) utgör ett viktigt och lättsålt kapital. Snart kan du köpa ingående och detaljerad data om dina viktigaste kunder, blivande kompanjoner eller varför inte partners.

För det fjärde: Du blir förutsägbar

Statistikerna gnuggar händerna inför bara tanken på att få analysera de enorma datamassorna. I dag har vi tillgång till enorm datakraft (se t ex Facebooks datorhall i Luleå). Det gör att man kan köra igenom ALL data, och helt enkelt se vilka samband som dyker upp. Detta kallas ”data-mining” och ger i bästa fall resultat som gör att man kan förutsäga vad kunder och personal kommer att ta sig för.

För det femte: Du får tillgång alla dessa data när du behöver dem

Tänk dig följande: Du möter en för dig helt obekant person. Genom ansikts-igenkänningsfunktionen i dina glasögon så identifieras personen och kopplas ihop med all data som ligger lagrat i molnet. All denna information skickas till dina brillor, vilket gör att du omedelbart får ingående kunskap om vem du har framför dig

Vi står bara lite vankelmodiga i dörröppningen till denna informationsrevolution. Data samlas in, men enligt Harvard Business Review vet man fortfarande inte riktigt hur de ska utnyttjas. Men snart vet man det. Och då kommer Orwells gamlas idéer om att Storebror ser sig framstå som rätt futtiga. Lillebror - det vill säga vi själva - bygger själva en övervakningsapparat som heter duga.

Då kommer gränserna för vad som är privat och professionellt att testas hårt, vad en chef verkligen behöver veta om en medarbetare kommer att diskuteras.  Och funderingen på om att ge upp integritet för att få ett bekvämare liv kommer att få ett helt annat fokus...

Kjell Lindström

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill