Viktigt med plan vid allvarlig sjukdom

Anna Malmsten: ”Först måste man sköta interninformationen”. (Del 4 av 4)

Hälsa | HR | ARTIKEL | JUNI 2011

Motivation.se har tidigare skrivit om Tor Niklasson, informatör vid Skatteverket, som dog  i en allvarlig tarmcancer för ett år sen.  Anna Malmsten, PR-konsult på Vesir Kommunikation AB, har egen erfarenhet av att en kollega har dött. Det skedde på en av hennes tidigare arbetsplatser. Hon har gjort ett par blogginlägg på sitt företags blogg, om vad man kan göra när en medarbetare dör. Anna bloggar också på motivationsbloggen här på Motivation.se.

- När en kollega avlider, stannar arbetet för en tid. Sorgen förlamar. Ändå är det viktigt att någon agerar, säger Anna. De flesta tvekar på hur man ska göra. Finns det inte en handlingsplan på arbetsplatsen, är risken att ingen tar hand om personalen. Eller om kunder och ”partners”. En plan att följa, säkerställer att det ändå blir gjort.

- Man kan göra fel vid ett sådant här känsligt läge, menar Anna Malmsten. Vad man än gör, kommer det kanske att finnas någon som inte tyckte att delar av det var rätt. Men faktiskt är det alltid bättre att agera , än att inte göra något alls, anser hon. Alla är mänskliga och i detta läge är det mycket värdefullt att visa hur mänsklig arbetsplatsen är.

- Först måste man sköta interninformationen, säger Anna bestämt. Sen kan man gå ut externt. Men allra viktigast är de anhöriga och de närmast berörda kollegorna.

Några av de saker som en handlingsplan bör innehålla nämner Anna.

  • Samla de närmast berörda för att berätta vad som har hänt (informera fortlöpande). Berätta om extra stöd. Lägg in ett ”autoreply” på den avlidnes mejl, med hänvisning till en kontakt. Upprätta ett minneshörn, med ett ljus, en inramad bild på den som har dött och en minnesbok (som alla kan få skriva i; man ska även kunna maila in budskap utifrån, som klistras in).
     
  • Be några att ringa till den avlidnes nära kollegor på andra enheter. Sätt upp ett meddelande (med foto på den avlidne) på intranätet. Mejla externa kontakter (erbjud dom att mejla in till minnesboken). Sätt upp ett meddelande på hemsidan, eventuellt med en länk till en annan sida (om det handlar om en olycka och någon har blivit skadad, följ upp och för in den senaste informationen om sjukläget och om säkerhetsarbetet).
     
  • Kontakta familjen och beklaga förlusten (skicka gärna blommor; håll den kontakten öppen). Uppdatera intranättexten med tid och plats för begravning (om de anhöriga så önskar). Överlämna minnesboken till de anhöriga (gärna i samband med begravningen, eller efteråt). Följ upp med informationsträffar till egna arbetsgruppen även efter dödsfallet (kanske också med en minnesstund i samband med ettårsdagen efter dödsfallet).

 
Här kan du få mer information om vad man bör tänka på om en kollega dör. Och tips och råd kring sorgbearbetning.

Cancerfonden.
Radiumhemmets Forskningsfonder.

Svenska Institutet för Sorgbearbetning.

Röda Korset.

Rädda Barnen.

Svenska Kyrkan.
Lokala präster och diakoner.
S:t Lukas.

Dessutom: Patientföreningar. Företagshälsovården. Din vårdcentral. Ibland täcker företagsförsäkringen eller din hemförsäkring (framför allt de som är tecknade hos en facklig organisation) kostnad för krissamtal eller sorgbearbetning.
 

Läs de andra delarna i artikelserien - del 1, del 2 och del 3.

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa
  • HR

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill