"Har man en stark idé kommer man oerhört långt"

Motivation.se har pratat pr med erfarna konsulten Laila Lilliehöök och Jenny Öijermark, ordförande i Svenska pr-företagen.

Kommunicera | ARTIKEL | SEP 2011

När det gäller pr är det lätt att fokusera på de stora byråerna och tro att det måste handla om jättekampanjer för att nå ut. Motivation.se träffade erfarna pr-konsulten Laila Lilliehöök och branschföreningen Svenska pr-företagens ordförande, Jenny Öijermark, för att prata om hur långt man kan komma med pr i mindre skala.

Båda är överens - det är grundidén som är viktigast.

- Pr är så mycket mer än att skicka pressmeddelanden och försöka bli uppmärksammad i media. Trots det är det få företag som har en riktig strategi och planering för just pr. Det borde vara lika självklart som att planera ekonomin.

Det säger Laila Lilliehöök, erfaren pr-konsult som har jobbat i branschen sedan mitten av 80-talet och nu driver de

Unknown photo imported from Drupal
n egna byrån PR & Kommunikation.

Hon menar också att pr handlar väldigt mycket om att hitta de faktorer som är styrande när det gäller företagets relationer gentemot individer, företag, myndigheter och organisationer.

- Ett pr-arbete måste alltid grundas i en analys där konsulten, tillsammans med nyckelpersoner på företaget, hittar såväl hot som möjligheter inom den gällande marknaden. Det handlar om strategisk planering och det är inte alls så jobbigt som många tror. 

Vad får man ut om man lyckas?

Jenny Öijermark är ordförande i Svenska pr-företagen, en oberoende intresseorganisation för alla pr-byrå  - också marknadens mindre aktörer är väkomna. Organisationen arrangerar bland annat seminarier och pr-pubar där medlemmar kan träffas, mingla och prata om vad som är hett i branschen.

- Vi vill vara en plattform där folk i branschen kan nätverka och utbyta erfarenheter och expertis. Vi strävar efter transparens, något jag tror alla tjänar på. Därför vill vi föra en öppen debatt om till exempel arbetsnormer och etik, säger hon.

Och det finns mycket för företagen att tjäna på att använda pr på rätt sätt, menar Jenny.

- Det blir lättare att attrahera kompetens vid rekrytering om man har ett företag som syns i media. Leverantörer ser att du är aktiv och det är större chans att det är just ditt företag som blir förstahandsvalet när kunder ska välja. Du får också ofta automatisk stora fördelar i olika förhandlingssituationer. Och när du arbetar med försäljning, som många gör på ett eller annat sätt, så kortas sträckan mellan säljare och slutkund betydligt om kunden redan förknippar ditt bolag med något positivt.

Stora pr-priset – vinnande case

Svenska pr-företagen instiftade Stora  pr-priset i år, i samarbete med Dagens Media och MyNewsdesk. Priset premierar kvalificerad och idébärande pr och tävlingen är öppen för alla – stora som små, organisationer eller enskilda personer.

Jenny Öijermark ger exempel på kampanjer eller event som hamnat högt upp på juryns bedömningslista. Det handlar om ett antal, mycket skilda, pr-aktioner som gett stort genomslag  - var och en på sitt unika sätt.

Nakna boken

När Kadim Akca kom till Sverige från Turkiet på 70-talet mötte han en del utmaningar när han försökte bygga upp sin verksamhet. I boken ”Tänk som en Turk om du vill lyckas i Sverige” delar han med sig av sina erfarenheter – hur han gick från helt oskolad till en människa som idag framgångsrikt har köpt och sålt över 30 bolag. Kampanjen innebar att han gick från okänd företagare till TV4’s morgonsoffa och visar att en bok kan bli ett effektivt pr-verktyg.

How hetero?

Jessica Sandberg ville skapa debatt utanför heterovärlden och byggde ett test – ”How hetero?” – där besökaren, via ett antal frågor, kunde ta reda på hur hetero han eller hon kan anse sig vara.

Love is in the air

SAS ville, i större utsträckning, nå ut till HBT-personer som målgrupp. I kampanjen  ”Love is in the air” utlystes en tävling där ett samkönat par kunde vinna en vigsel i luften mellan Sverige och New York. Tävlingen fick stor genomslagskraft, ökad försäljning och utmärkt och positiv pr för flygbolaget.

Havets hus

En kampanj som visar på vikten av att kunna identifiera och ta till vara de tillfälligheter som dyker upp. Upptäckten av en ovanlig fisk – sillkungen – mynnade ut i en bred kampanj som fångades upp av nyhetsbyråer, även utanför Sveriges gränser. En avgjutning av fisken, som inte setts sedan 1879, finns nu på Havets hus i Lysekil, som därmed hamnade på turistkartan på ett helt nytt sätt än tidigare.

Veiko vs. Vaxholm

En enskild pr-konsult, Mikko Viitala, drev massiv opinionsbildning när den 90-årige finske krigsveteranen Veiko, vägrades vård av Vaxholms kommun. Upprop på Twitter, bloggar och Facebook gjorde att fallet uppmärksammades på regeringsnivå, hamnade i pressen och fick kända namn som E-type engagerade i frågan.

Unknown photo imported from Drupal

En bra idé kan ta dig hur långt som helst

Enligt Jenny Öijermark visar de varierade nomineringarna på pr-arbetets bredd och funktion. Synlighet kan vara så mycket och det finns många vägar att nå slutmålet. Men i slutändan är det alltid den goda idén som bär arbetet framåt.

- Har man en stark idé så kommer man oerhört långt. Det behöver inte kräva så stora ekonomiska insatser som många tror, faktiskt.

Att gå från idé till handling är något som pr-konsulten gör tillsammans med företaget. Genom research, analyser och workshopar kommer man fram till målgrupp och tillvägagångssätt. Och i förlängningen handlar arbetet inte bara om att nå ut, utan också om att kunna hantera reaktioner som uppstår ute på marknaden. Allt handlar om kommunikation.

- Ett tätt samarbete mellan konsult och företagsledning är helt avgörande. Som konsult måste man sätta sig in i företagskulturen när man startar upp ett nytt uppdrag. Pr är ett hantverk. Och många gånger handlar det inte om att anlita den största och kändaste byrån, utan snarare om personkemi

Och Laila Liliehöök håller med.

- Det handlar ju mycket om ett samspel. På en större byrå kan du få arbeta med mer juniora konsulter, medan mindre pr-företag ofta startats av seniora konsulter och erfaret branschfolk. Vad du föredrar beror helt på vilka behov du har, säger hon.

”Rätt” information viktigare idag

Både Laila och Jenny är överens om att pr blir allt viktigare, inte bara för att synas i mängden, utan också för att man som företag idag är exponerad på ett nytt sätt.

- Det är mycket viktigare idag att ”rätt” information når ut. Texter, information och åsikter ligger kvar länge på webben nu -  och inte minst i framtiden. Det gäller att bevaka sitt område. Det är en utmaning att göra det när flödet är massivt och går fort.

Svenska pr-företagen jobbar hårt för att skapa öppenhet i branschen och Jenny tror att fler skulle våga anlita en pr-konsult om de faktiskt såg vad ett pr-arbete kan åstadkomma.

- Det finns ingen tradition i vår bransch att berätta vad man gör och hur saker och ting går till.  Men jag tror att alla skulle tjäna på mer insikt i vad ett pr-arbete innebär. Branschen tål dagsljuset, om jag uttrycker mig så.

Laila har sett otaliga fall där kunden inte tror att det finns en nyhet värd att berätta om. Men hon hävdar att det finns nyheter i alla företag.

- Vad är en nyhet? Jo, det är ju allt som vi inte redan vet och som är nytt för oss. Det är lätt för företag att bli hemmablinda för sin egen verksamhet och inte se vad som skulle kunna vara intressant för en omvärld. Och det finns ett stort intresse för att konsumera media där ute.

Hur hittar jag en mindre byrå?

Ett sätt att söka efter, och förhoppningsvis hitta, en pr-byrå som kan tillgodose dina behov, är att kika in på Svenska pr-företagens hemsida. Där listas medlemmarna, som Jenny Öijermark hoppas blir fler och fler.

- Vi är ju en ung ideell förening och vi hoppas att fler vill ansluta sig, så att vi får riktig kraft och kan åstadkomma mer. Vi arbetar ju för att granska oss själva, men också för att bevaka att vi granskas rättvist av andra. Att bli medlem ger dig större chans till erfarenhetsutbyte och det blir lätt att hålla dig uppdaterad om branschen.

Och när det gäller att till slut välja byrå så föreslår Laila Lilliehöök att man vänder sig till olika, för att få en helhetsbild.

- Om man funderar på att använda mer pr så tycker jag man ska kolla upp minst två.  Ta ett första möte. Ställ frågan ”Vad kan ni göra för oss?” och jämför de olika alternativen.  Till slut kommer du hitta någon som passar just ditt sätt att jobba.

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill