Anna Qvennerstedt

Citat | CITAT | AUG 2020

Hur man trots alla lager av kommersiella budskap ändå kan lyckas nå igenom till människor – det driver mig.

Anna Qvennerstedt

Anna Qvennerstedt, framgångrisk reklambyråledare och kreatör, tror på de magiska ögonblick som kan inträffa i reklamens värld. TV-serien Mad men om den forna reklamgatan Madison Avenue i New York, reklambyråernas maniska hjärta, handlar mycket om denna magi, och framför allt om denna tro på magi. En numera klassisk reklamkampanj skapades i början av 1960-talet av reklambyrån Doyle, Dane Bernbach, DDB, för biluthyrningsfirman Avis som då låg tvåa på biluthyrningsmarknaden efter ledande Hertz. Copywritern Paula Green på DDB fann lösningen. Efter lång övertalning fick hon Avis att gå med på den överraskande ärliga vinkeln: ”When you´re only No 2, you try harder”. Kampanjen blev en succé, inom ett år hade Avis vänt 3,2 miljoner dollar årligen i förlust till 1,2 miljoner dollar i vinst, vilket var mycket pengar på den tiden. Inom filmens värld, däremot, tycker Sherry Lansing, den första kvinnan i toppen i ett filmbolag i Hollywood, tidigare chef för Paramount och 20th Century Fox, att marknadsföringen tagit över alldeles för mycket och konstaterar “Today I believe that the marketing is more important than the movie, and that, to me, is tragic”.

Mats Ekdahl

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara citat
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Citat

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill