Det är inte längre den med störst plånbok som vinner

Anna Bellman ny expert inom området Kommunicera.

Kommunicera | ARTIKEL | JUNI 2012

Vi fortsätter att kämpa för att komma igenom bruset och nå ut med våra budskap. Alltför ofta resultatlöst. För kommunikation idag är inte vad det en gång var. Idag vill inte dina kunder bli övertygade, de vill lära känna dig och umgås.

Fram till 1990 handlade kommunikation framför allt om att använda rätt kanaler och media för att sprida sin information. Sedan kom webbtekniken och då blev det viktigare att kommunicera, att både sända ut information men också vara beredd på att ta emot frågor och synpunkter.

Nu är vi inne i en ny era. Med de sociala medierna handlar det varken om att nå ut med ett budskap eller ens att försöka skapa en tvåvägskommunikation. Det handlar om relationer.

Många företag och organisationer kämpar med utmaningen att inkludera Facebook, LinkedIn och Twitter i sin kommunikation, och ser de sociala medierna som enbart kanaler för att sprida sin kommunikation. De lägger ut sina pressmeddelanden och produktlanseringar där och undrar varför ingenting händer. Men de har inte förstått grejen.

Social kommunikation handlar om att vara just social. Hur är man det på nätet? Jo, precis som i levande livet. Man är aktiv, trevlig och delar med sig av det man känner och tänker. Ingen vill umgås med en tyst eller bråkig eller alltför pladdrig person. Ingen vill heller umgås med ett sådant företag.

Det är inte längre den med störst plånbok som vinner. Det häftiga med den nya tidens sociala kommunikation är att de små har lika stora förutsättningar och möjligheter att lyckas med sin kommunikation som de stora drakarna.

En några månader gammal undersökning visar att det största varumärket på svenska Facebook inte är Marabou, McDonalds eller ens IKEA. De ligger visserligen topp 10 men blir slagna av Hallonlakritsskalle med idag 352 976 fans.

Vad gör då Hallonlakritsskalle som är så framgångsrikt? De lägger upp inlägg med humor och värme, är aktiva och får till en behaglig ton. De skapar en relation. Och det är inte något de köper för pengar.

Det vi vill idag är inte att bli övertygade. Vi vill umgås. Så välj i vilka sociala medier du vill finnas och se sedan till att finnas där. Se det som en naturlig del i din vardag. Om du inte känner att det funkar, så byt. Men försök.

Först när du är aktiv i din kommunikation, delar tankar och känslor och är beredd på feedback, kommer du att lyckas i den digitala sociala världen.

Anna Bellman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill