Den perfekta arbetsdagen

Här är de bästa tidpunkterna för att jobba, tänka, mejla och dricka kaffe...

Planera | Karriär | ARTIKEL | SEP 2014

Vakna till klockan

Vakna till klockan

Hur ska man planera sin arbetsdag för att få ut maximalt av sin tid och bli så produktiv som möjligt? Det är naturligtvis individuellt - men den forskning som finns om exempelvis sömn, produktivitet och kreativitet ger ändå en hint om vad som kan vara bra att tänka på. Låt oss därför titta närmare på några generella riktlinjer för att uppnå "den perfekta arbetsdagen".

Alla människor är inte stöpta i samma form, och tur är väl det. Vissa är morgonpigga, andra nattugglor. En del älskar att jobba på morgonen men kan knappt hålla sig vakna på eftermiddagen, andra är tvärt om. Och så vidare.

När man planerar sin arbetsdag bör man därför utgå ifrån sina egna behov och förutsättningar. Med det sagt kan det ändå vara intressant att titta på hur forskningen ser på saken. Vilka vanor och rutiner är bäst att utveckla om man vill vara så kreativ och produktiv som möjligt på jobbet? Kort sagt: Hur strukturerar man "den perfekta arbetsdagen"?

Konstanta sömnvanor

Nättidningen Quartz har sammanställt några av de forskningsrön som finns på det här området. Utifrån dessa har de tagit fram några riktlinjer och råd kring hur man bör lägga upp sin arbetsdag.

Den första frågan är givetvis hur dags du ska gå upp på morgonen. Vissa av oss vaknar ju i regel alldeles för sent och tvingas störta iväg till jobbet, medan andra går upp flera timmar tidigare för att slippa stressa.

Forskningen kan tyvärr inte säga exakt vilket klockslag du bör slå upp dina ögon. Två saker kan dock konstateras; för det första behöver en vuxen människa få 7-9 timmars sömn per dygn, och för det andra bör din dygnsrytm vara konstant. Om du tycker om att gå upp tidigt och njuta av tystnaden ska du alltså göra det varje morgon.

Detsamma gäller om du gärna stiger upp lite senare - det är helt okej, men se till att gå upp ungefär samma tid varje dag. Om du varierar dygnsrytmen för mycket riskerar du att alltid vara trött och improduktiv.

Tid för mejl - och kreativitet

Det finns också andra morgonrutiner som kan ha inverkan på din arbetsdag. Forskarna avråder till exempel från att ta den första koppen kaffe alltför tidigt på morgonen. Den ultimata tiden att ta den första koppen är någon gång mellan 9.30 och 11.30, då dina kortisolnivåer börjar dippa.

En väldigt bra och effektiv morgonrutin (om du tillhör dem som stiger upp tidigt) är också att skicka några av dina jobbmejl tidigt på morgonen. Det gäller i synnerhet den typen av mejl som mottagaren behöver lite tid på sig att besvara. Väldigt många människor läser mejlen direkt när de vaknar, även om de kanske inte svarar direkt. På så vis ger du dem möjlighet att läsa mejlet direkt på morgonen, fundera och sedan svara i god tid.

Ett annat bra tips till personer som stiger upp tidigt är att ägna en stund på morgonen åt att helt enkelt luta sig tillbaka och låta tankarna vandra. Forskningen visar nämligen att människor blir mer kreativa när de är lite småsömniga och oalerta.

Kavla upp ärmarna...

När du så småningom har kommit iväg till jobbet (och fått i dig din första kopp kaffe) är det dags att kavla upp ärmarna och hårdjobba. Enligt forskarna har vi lättast att vara produktiva och arbeta fokuserat från klockan nio fram till lunch, skriver Quartz. Under dessa timmar är du som mest vaken, alert och koncentrerad.

När det väl är dags för lunch bör du, om möjligt, ta en ordentlig lunchrast då du verkligen tar paus från arbetet. Kanske hinner du gå en promenad när du har ätit? För att kunna vara produktiv även på eftermiddagen behöver du återhämta dig och släppa tankarna på jobbet en liten stund.
Klockan 14 på eftermiddagen tycker forskarna och Quartz att du ska ta din andra kopp kaffe. Det är nämligen vid denna tidpunkt som kortisolnivåerna börjar falla igen.

I samband med detta kan du också passa på att skicka några fler jobbmejl, kanske i synnerhet sådana som du hoppas på att få snabbt svar på. Studier har visat att mejl-läsandet peakar igen vid 14-tiden, därför kan det vara smart att passa på då.

En nypa salt

Kaffe eller inget kaffe, under eftermiddagen kommer du förmodligen att bli trött. Kom då ihåg, återigen, att vi ofta är mer kreativa när vi är trötta och helst skulle vilja ta en tupplur. Luta dig tillbaka en stund och ge dig hän åt lite djupare tankar, så kommer kanske idéerna - om inte John Blund hinner före.

Framåt sena eftermiddagen eller tidiga kvällen - runt klockan 17 - är en perfekt tidpunkt för fysisk träning, skriver Quartz. Men haka inte upp dig på tidpunkten - det är framför allt väldigt viktigt att du tränar. När, hur och hur länge du tränar är sekundärt.

Slutligen vill vi tillägga att forskningsrön och goda råd förvisso alltid kan vara intressanta, men ta dem med en nypa salt.

Hur din perfekta arbetsdag ser ut vet i slutändan bara du, och allt är inte värt att ändra på bara för att bli mer produktiv. Du har din egen personlighet och livsstil. Dina fel, brister och märkliga vanor är en del av din kompetens och charm.

Att vägra göra allting "rätt" är också ett sätt att vara kreativ och produktiv. Glöm inte det!

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Planera
  • Karriär

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill