Det går att nå fram - även i Almedalen

Anna Bellman: "En rejäl tankeställare för ett fåtal, är intressantare än ljumma reaktioner från många."

Kommunicera | ARTIKEL | JULI 2014

99 procent av de som hoppas skapa uppmärksamhet och gå igenom bruset med sina events under Almedalsveckan blir besvikna, enligt en intervju jag läste med civil- och bostadsminister Stefan Attefall. Inte så konstigt om man har förväntat sig ett mediagenomslag likt det när Gudrun Schyman eldade upp pengar för några år sedan, fortfarande sedd som Almedalens mest uppmärksammade kampanj. Men även om man har lite mer modesta förväntningar så är det svårt att göra sin röst hörd under denna politikervecka som slår alla rekord i både antalet besökare och events år från år.

I år var inget undantag. Visbys gator har kryllat av diskussionslystna och nyfikna människor, och hela 3.480 seminarier och evenemang har genomförts. En hygglig ökning mot fjolårets 2.200. I år var det ”Slöseriombudsmannen” som fick ett rätt stort genomslag då han sprutade ut 20.000:- av sina egna ihoptjänade pengar i riktiga sedlar över folkhavet som hade samlats på Donners Plats.

Det är självklart att man vill ha många besökare på sitt event. Och det är fantastiskt roligt när ens seminarium blir så fullt att människor måste vända i dörren för att lokalen av brandskäl inte kan ta in fler. Eller när det är så fullt att hälften av alla står packade längs väggarna i det för veckan sporadiskt uppsatta tältet. Betydligt roligare än när det är ett fåtal utspridda i lokalen.

Men når du fram bättre om det är många i rummet? Kan det till och med vara så att du känner dig lite nedstämd om det bara är en handfull som sökt sig till just ditt arrangemang? Som moderator är jag med om båda delarna.

När det är fullt med folk är det betydligt lättare att känna entusiasm och prestera på topp. Det ligger i sakens natur. När det är liten publik är det lätt att energin dalar.

Men jag brukar uppmuntra de som ska stå på scen att ha rätt fokus. Fokusera på att de som sökt sig till ditt evenemang är de mest värdefulla lyssnarna till ditt budskap. För oavsett om de inte är så många till antalet så kanske det är just de som viktiga för ditt budskap. Och de ska inte få en sämre upplevelse bara för att de tillhör ett fåtal.

En rejäl tankeställare för ett fåtal är intressantare än ljumma reaktioner från många. Det kan också vara så att du når fram bättre om det är färre i publiken.

Det handlar om rätt fokus och om att förvalta tillfället väl.

Anna Bellman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill