Det är i mötet det händer - även i Almedalen

Anna Bellman: "Almedalen speglar det behov vi har av att mötas, diskutera och skapa nya kontakter".

Kommunicera | ARTIKEL | JULI 2013

Politikervecka, ankdamm, demokratins Kiviks marknad... Almedalen har precis som varje kärt barn många namn. En omdiskuterad och ifrågasatt vecka som vuxit explosionsartat de senaste åren. För fem år sedan bestod veckan av 662 evenemang och 6.000 besökare. I år var det närmare 2.200 evenemang och uppskattningsvis 20.000 besökare. En helt galen och fascinerande utveckling. 

Många siar om Almedalens undergång. Att den vuxit sig för stor och kommer att slå krokben på sig själv. Jag hoppas att de har fel. Däremot håller jag med om att upplägget på vissa plan kan förbättras och effektiviseras, men mötesplatsen behövs.

För under Almedalen förkortas avståndet mellan medborgare, företag, organisationer och politiker. Allt kommer nära. På en liten plats som Visbys innerstad förs viktiga diskussioner i varje hörn. Nya möten skapas. Demokratin visar sitt rätta ansikte.

För mig var det premiär i Almedalen i år. Jag hade förmånen att vara moderator i flera olika seminarium om bostadsbristen, pensioner och Kömiljardens baksida.

Det var människor överallt. Diskussionslystna, glada, stressade... En härlig röra där kostymklädda blandades med shortsklädda. De flesta tjejer i kilklack för att klara kullerstenarna. Trots att veckan vuxit till åtta dagar var det omöjligt att få en överblick och hinna med ens hälften av allt som kändes viktigt och relevant. Vilket förmodligen inte är meningen heller.

En person jag träffade som jobbar inom vårdsektorn sa att en viktig överenskommelse mellan flera parter kunde knytas på 45 minuter, som annars skulle ta flera månader att få till i den stressade jobbvardagen hemma i Stockholm. I Almedalen blir det nära och naturligt. Det blir konkreta resultat. 

Almedalen speglar det behov vi har av att mötas, diskutera och skapa nya kontakter. För visserligen kan vi vara effektiva i vår skriftliga kommunikation, i våra reklamkampanjer eller när vi lyckas få media att berätta vår historia, men det är ändå hästlängder ifrån den magi som skapas när människor möts.

För det är i mötet det händer. Det är där det går att få en förståelse och acceptans. Det är där det går att övertyga och få med sig människor på en ny resa. Det är där det blir trovärdigt och verkligt.

Även i en "ankdamm" som Almedalen.

Anna Bellman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill