Fem sätt för ledare att injicera mer mänsklighet på arbetsplatsen

Chefen - så här stärker du de mänskliga relationerna och får medarbetarna att känna sig sedda och uppskattade.

Ledarskap | ARTIKEL | DEC 2020

Häng på tåget mot ett mänskligare arbetsliv, ta ställning och gör ditt för att bidra.

Häng på tåget mot ett mänskligare arbetsliv, ta ställning och gör ditt för att bidra.

Ju mer digital världen blir desto mer ökar värdet på det som inte är digitalt. Något som kanske har blivit ännu tydligare nu i Corona-tider. Det fysiska ger dimensioner som det digitala aldrig kan erbjuda – nämligen beröring, mänsklig interaktion, känslor, innovation och samhörighet. Pia Lanneberg är helt övertygad om att, efter åratal av en överdos av det digitala, kommer vi nu att prata mycket mer om och efterfråga det som är mänskligt. Inte minst på våra arbetsplatser.

Som chef är det nog ganska lätt att bli fast i dagliga uppgifter och monetära mål, och det är lätt att glömma att man leder ett team av människor, inte maskiner eller resultatenheter. Människor som har behov och drömmar, som behöver bli sedda och uppskattade. Människor som vill bli behandlade som just människor.

Som chef har du makten att skapa en mänskligare arbetsplats. Även om Rom, som bekant, inte byggdes på en dag, kan du göra något redan här och nu.  Här kommer några tips på vad du som chef kan tänka på och bidra med:

1. Chefer är också människor, din medarbetare behöver se det

Såklart att dina medarbetare inte behöver veta vilken skostorlek du har eller vilken din favoritmat är. Men de behöver se en glimt av ditt verkliga jag, dina förtjänster, fel och brister. Som chef behöver du ta ansvar för dina misstag och våga diskutera dem på ett öppet och ärligt sätt. Dela gärna med dig av läropengen till andra i organisationen. Genom att våga visa vem du är och vara sårbar öppnar du också upp för andra att göra detsamma. På så sätt skapar du en tillåtande kultur där människor känner sig både accepterade och trygga. 

En känsla av att – ”det är okej att vara jag”.

2. Titta dig själv i spegeln

De flesta av oss har en grundläggande förståelse för vad vi är bra på och vilka tillkortakommanden vi har. Men väldigt få av oss lägger ner tid på att reflektera över varför vi gör det vi gör eller säger det vi säger. Ännu färre av oss funderar på hur våra ord och handlingar påverkar människor och deras sätt att både uppfatta och förhålla sig till oss.  

Se dig själv i spegeln och ställ dig frågan: skulle jag vilja ha den här personen som chef? Reflektera sedan över din ledarstil, din vision, dina värderingar och din filosofi. Och hur det står till med den rent mänskliga aspekten av ditt ledarskap, som empati och ett genuint intresse för dina medarbetare. Finns det ett gap mellan hur du vill uppfattas och hur du faktiskt uppfattas? Vad behöver du göra för att stänga det gapet och för att addera lite mänsklighet? Kom ihåg att bra ledarskap alltid börjar med dig själv.

3. Lär känna dina medarbetare

Att förstå dina medarbetare är lika viktigt som att förstå dig själv. Nyckeln är att inte bara förstå vad en person är, utan vem hen är. Upplev företaget ur deras perspektiv, gå en dag i deras skor. Öppna upp för dialog. Ställ frågor och lyssna på svaren. Se till att människor känner sig förstådda, och du kommer ett steg närmare till en mänsklig arbetsplats.

För det är ju så att när vi människor känner att någon är intresserad och bryr sig, är vi beredda att uträtta stordåd. En klok person som jag jobbar med berättade att hon alltid i slutet av dagen reflekterar över följande: lyssnade jag verkligen på mina kollegor, utan att värdera och döma? Var jag 100 procent uppmärksam, utan att låta mig störas och distraheras av till exempel mobilen eller annat?

4. Tacka dina medarbetare

Varje dag lägger människor ner tid och energi för att hjälpa sin arbetsgivare att lyckas. Samtidigt som de har ett liv utanför jobbet som troligtvis också går upp och ner. Inte minst i dessa dagar. Många av oss är oroade för ekonomi, hälsa, familj och jobb. Och den här oron kan skapa en nedåtgående spiral som påverkar vår psykiska och fysiska hälsa - som i sin tur riskerar att påverka både vår prestation, vårt välbefinnande och våra relationer.

Som chef behöver du komma ihåg att dina medarbetare också är människor som ibland känner sig otillräckliga, deppiga eller stressade, och som då och då behöver få lite uppskattning. Ett tack, helt enkelt. Du behöver förstås inte tacka alla varje dag - gör det när det är välförtjänt och du verkligen menar det. Ett tack från dig betyder att de känner sig bättre till mods och att både motivationen och engagemanget ökar. Jag är helt övertygad om att det är de små orden och gesterna av tacksamhet och uppskattning i vardagen som banar väg för en mer stödjande och mänsklig kultur.

5. Var mer tillgänglig och synlig 

Jag vågar påstå att frånvarande chefer är ett allmänt förekommande fenomen på våra arbetsplatser. Och då menar jag både fysiskt och mentalt. Om vi vill ha arbetsplatser som är mänskliga, måste det här ändras. Massmail, interna nyhetsuppdateringar på intranätet, veckobrev eller filmklipp där ”vd har ordet” räcker inte. Precis som vi kunder förväntar oss en mer personaliserad mänsklig approach från varumärken, så förväntar sig dina medarbetare detsamma. De vill helt enkelt ha en mer personlig kontakt med sin chef. 

Jag fattar att det här kan vara svårt, i synnerhet för stora företag. Men små handlingar kan räcka långt, som till exempel att gå runt och småprata lite med folk när du är på kontoret, fråga hur de mår, vad de håller på med just nu och om du kan hjälpa dem med något. Försök att vara aktiv på sociala medier (det är nämligen där de är) och ta gärna en lunch eller fika med dem då och då. Det kommer att göra stor skillnad, jag lovar.

Aldrig har vi, tack vara tekniken, varit mer uppkopplade och sammankopplade än nu. Men på samma gång växer längtan efter det genuint mänskliga och personliga. Jag tror och hoppas att en mänsklig kultur kan vara det som faktiskt blir ett företags viktigaste konkurrensfördel framöver. Så häng på tåget mot ett mänskligare arbetsliv, ta ställning och gör ditt för att bidra. Det första steget? Att inse att det krävs en människa för att leda människor.

Pia Lannarberg

Pia Lanneberg

Vår expert inom personal branding och presentationsteknik

  • Följ skribent

Pia Lanneberg är journalistutbildad och har över 20 års erfarenhet av ledarskap, kommunikation och varumärkesarbete. Efter många år som VD på en nordisk kommunikationsbyrå som hon också grundade, är hon nu delägare i konsult- och utbildningsföretaget InnerBrand. Pia är en av Sveriges mest erfarna konsulter och utbildare inom personal branding och presentationsteknik. Hon är också ICF-certifierad affärscoach samt talarcoach på TEDx Stockholm.

Pia är, tillsammans med Kristina Bexelius, aktuell med boken Human up! En bok om hur du bygger mänskliga varumärken och arbetsplatser.

https://www.linkedin.com/in/pialanneberg/
pia@innerbrand.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Pia Lannarberg

Pia Lanneberg

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill