Storytelling – verktyg och inspiration för ledare

En chef som kommunicerar sin innersta kärna når fram.

Kommunicera | ARTIKEL | DEC 2020

Låt din personliga story bli en del av företagets, integrera dem i varandra.

Låt din personliga story bli en del av företagets, integrera dem i varandra.

Storytelling för ledare, varför det? Det handlar om språket och orden. Att utveckla sitt ordförråd och låta språket bli målande, levande, galet – det skapar engagemang i både dig och din mottagare. Att ge bilder för mottagaren att hänga upp sin kunskap på skapar beständighet. Du blir minnesvärd. Det här är en övningssak och något du medvetet behöver jobba på.

Varsågod! Metoder för storytelling som kommer att göra dig ännu mer unik än du redan är.

Jag blir ibland kontaktad av chefer och ledare som vill ha stöd i hur de kan tänka kring storytelling. De brukar börja med att hävda ”jag är inte bra på sånt här” och jag framhärdar ”äsch, det är en inställningsfråga, släpp sargen lite så kör vi, det blir kul.”

Och sen kör vi. Vi grottar oss inåt, övar på att leta stories, vågar hitta det personliga, måla bilderna, bygga tankekedjorna – ut i organisationen bland medarbetarna, utanför företagsgränserna och beyond. Tiden går och snart sitter vanan eftersom det märks att det fungerar. Stories som enar och berör, gör avtryck och engagerar. Oslagbart!

Så kom inte och påstå att du inte kan eller inte är bra på det – jag köper det inte. Det är en övningssak, precis som allt annat. Så nej, det kommer inte komma gratis – men hey! Storytellingvågen som du surfar in i framtiden på är både rolig, smärtsam, pirrig och oberäknelig. 

Lite som livet självt, med andra ord. Och vi vill ju leva ordentligt och riktigt intensivt, right? 

Här vill jag ge några rader om storytelling till dig som är chef eller ledare i någon form – i stort eller smått. Kanske hittar du lite inspiration att möta både dig själv och dina medarbetare i kommunikationen – genom berättelserna. Som finns överallt. 

Förhoppningsvis bidrar verktygen i den här texten till att du får en ny, mer tillåtande relation till storytelling och blir sugen på att använda det mer medvetet i din kommunikation.

Reflektionen – det smartaste du kan göra

Att reflektera regelbundet kring vem du är, varför du funkar som du gör, vad du älskar och vad du ogillar skapar en närmare relation till den berättelse som är din. Så tar för vana att regelbundet, varje dag, tänk ett extra varv på vad som gjort just den här dagen minnesvärd. 

När du äger din story får du en starkare och klarare självbild, din ryggrad stärks automatiskt och det blir lättare att skingra dimmorna kring din innersta kärna. 

Och det hänger ihop: en människa som kommunicerar från sin innersta kärna når fram. Och din personliga berättelse är bara din, den har en attraktionskraft i sig.

Så låt din personliga story bli en del av företagets, integrera dem i varandra. Släpp in medarbetarna i ditt sinne med hjälp av scener och bilder från världen som du ser den. Det behöver inte bli smetigt, var inte rädd för det. 

Var snarare rädd för att skapa för stor distans till människorna omkring dig…

"Att använda sinnesord är superenkelt, kräver bara lite mer eftertanke - men får stor genomslagskraft hos mottagaren."

– Frida Spikdotter Nilsson

Tänk nytt för att kommunicera nytt

Använd skrivandet lite varje dag. Läs böcker. Prova ord du egentligen känner dig lite obekväm i, utmana dig själv, stek flosklerna och hitta vägar runt istället. Prova ett halvår och se vad som händer. Nya språkdimensioner betyder nya uttryck som i sin tur ger ett öppnare sinne och större nyfikenhet. Orden bär på kraft. Använd dem.

Att använda sinnesord – både när du kör dragningar eller skriver kommunikation – är superenkelt, kräver bara lite mer eftertanke - men får stor genomslagskraft hos läsaren. Inled med något som skapar spänning, tänk ”början, mitten, slut” när du skriver. Bygg upp en dramaturgi som mottagaren kan hänga upp informationen på. 

Stek abstraktionerna och måla bilderna istället. Bjud in och låt människor förstå vad du snackar om, skicka inga torra dokument som tagit veckor att ta fram – för ingen kommer läsa dem. Ansträng dig! Var en ledare vars kommunikation man ser fram emot att ta del av.  

Och nu vill alla ha konkreta förslag på ”Hur då?” – men finns inga såna exakta parametrar. Storytelling handlar om att väcka känslor och för att det ska funka behöver du hitta ditt personliga sätt. Mitt bästa råd är: ha kul när du skriver, så blir det kul att läsa. Men för att nå dit behöver du släppa lite på tyglarna, kanske bryta några regler – ain’t it wonderful! Att berätta är att strunta lite i allt möjligt… 

Bjud in medarbetarna till berättelsen

Lägg människor och situationer på minnet. Bjud in dem att bli en del av din story. Tänk aktivt i vardagen på vad människor omkring dig tillför, vad i deras beteende och närvaro vid din sida skapar i dig. Vem du blir till tillsammans med andra? Vem vore du utan dem? I varje relation och möte finns massa berättelser! I varje möte finns känslor och vackra scener att ta tillvara. Upplev dem, spara dem, stoppa dem på en bra plats och plocka fram vid behov. På lunchen, på eftermiddagsfikat, i mailväxlingen, i mötet, i projektrapporten…

Fånga upp saker i din vardag och se mönster i ditt berättande. Se omgivningarna. Upptäck allt på nytt, lev på riktigt. Gör det till en lek att hitta berättelser och skriv ned minst tre varje kväll. Gör det under en tid och uppmärksamma hur det känns. 

En vild gissning är att du känner en högre grad av meningsfullhet. Dagarna får konturer och betydelse. Du fångar dina stories, du ser mönster i vad som fångar dig.

Annons

Årets roligaste julklapp till alla medarbetare: ett kreativt 2021!

Det är inte svårt att sprida glädje - ge företaget, dig själv och alla medarbetare en vacker omtanke i julklapp. Skrivplanetens 12-veckorsprogram i kreativitet är onlineprogrammet som boostar individens idéarbete och skapar kreativ sammanhållning på jobbet. Glada medarbetare är hållbara medarbetare!

Skrivplaneten - storytelling och kreativ kommunikation
Läs mer

Skrivövning för att hitta sin kreativitet

Kör den här skrivövningen, den är perfekt när en känner sig uttråkad eller har svårt att borra sig ner i sin kreativa ådra:

  1. Sätt dig ner och ställ klockan på tre minuter.
  2. Alla meningar ska börja med ”Som en…” 
  3. Sen kör du: strömskriv meningar på löpande band tills klockan ringer.
  4. Inga begränsningar, ingen logik, inget som hänger ihop. Bara fortsätt. 
  5. Exempel: Som en örn bakom örat, Som en regntung socka i stöveln, Som en rynka på låret.
  6. Och så vidare. Släpp sargen, släpp taget. Släpp bara för en stund, tre minuter. Det är inte farligt. Du kan hålla i dig hårt resten av dygnets 1.437 minuter.

Använd storytelling i ledarskapet

  • Bli bättre på att snacka och kommunicera med storyn som grund. Bredda din syn på vad som är okej, tänk att du får sväva ut. 
  • Om du håller dragningar eller håller i möten – öva på att ha ett storyperspektiv. Släpp allvaret och försök se och fånga spänningen i varje situation.
  • Gå inte in och tänk att du ska informera. Gå in och tänk att du ska berätta! Och tänk att alla i rummet skriver varsin del av er gemensamma story. Det blir både roligare och mer engagerande på det viset.
  • Var konkret, skapa närhet mellan dig och mottagaren. Att du har en sak klar för dig i ditt huvud innebär inte att mottagaren har det eller kan förstå dig. Abstraktioner kan dela upp er i två läger, men verkliga situationer kan alla relatera till. Ge abstraktioner fysisk form genom att klä dem i metaforer, liknelser och bilder. 
  • Allt du gör kommunicerar – samtalet, dragningen, mötet, mailet. Se till att gör en liten inventering av alla dina kommunikationskanaler och tänk igenom hur du vill engagera. Mail är enormt underskattat som kanal för storytelling. Att inleda med ett par personliga rader tar ett par minuter – men bygger tillit och relation vars värde är svårt att mäta. Ta hand om dina medarbetare! 

Jag vill avrunda med att säga: alla är berättare. Vi befinner oss bara på lite olika nivåer. Och är du intresserad av att utveckla, spetsa, vässa – är det dags att börja jobba. Samla på dig, skärp din blick och betrakta omvärlden på nytt, leta på rätt ställen. 

Nu inser alla som läst ända hit - det finns inga specifika knep eller storytelling-grepp som är unika just för ledare och chefer. Storytelling är för oss alla som vill berätta – eftersom stories är mänsklighetens kärna. Det är ett behov vi har. Det är våra minnen, vårt sätt att begripa omvärlden, vårt sätt att kommunicera och göra oss förstådda.

Det är en plattform för människor att mötas på.

Och vad är chefer och ledare – om inte vanliga människor…

Frida Spikdotter Nilsson

Frida Spikdotter Nilsson

Vår expert inom kreativ kommunikation och skrivande

  • Följ skribent

Frida Spikdotter Nilsson coachar och håller workshops i skrivande och kreativ kommunikation för chefer, ledare och egenföretagare. Hon stöttar också i skrivutveckling via Skrivplaneten.se - en digital samlingsplats för kreativitet, storytelling och personligare kommunikation. 

Frida har jobbat med det skrivna ordet i olika former i över 20 år som frilansjournalist, skribent, redaktör, kommunikatör, bloggare och spökskrivare. Med ena benet i det skönlitterära uttrycket letar hon alltid efter berättelser som berör och når in i mottagaren. Med humor, självdistans och skrivandet som metod lockar hon fram nya dimensioner i berättelsen om både företag och människor. Frida var tidigare redaktionschef på Motivation.se

www.skrivplaneten.se

frida@skrivplaneten.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Frida Spikdotter Nilsson

Frida Spikdotter Nilsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill