Framtidens ledare ur ett hälsoperspektiv

Anna Hansson skriver om konceptet “The Corporate Athlete Program”.

Hälsa | ARTIKEL | MAJ 2011

Vår expert inom Hälsa & Livsstil fick möjligheten att intervjua Gunilla  Turner på TurnerAround - ett företag som hjälper organisationer som befinner sig i kris.

Jag fick möjligheten att träffa Gunilla  Turner som hjälper organisationer som befinner sig i kris. Det var ett intressant möte som inspirerade mig att intervjua henne  utifrån ett hälsoperspektiv. Kan detta vara våra framtida ledare?

Gunilla Turner jobbar med organisationsutveckling och coaching i företaget TurnerAround. Hon har själv många års erfarenhet som chef och ledare i både svenska och internationella bolag och vet vad som krävs för att för att hålla sig på topp.

Under våren 2009 gick hon en ledarskapsutbildning hos en av USA:s främsta institut för organisation och individutveckling, Human Performance Institute , Orlando, Florida.
Programmet gav henne nya verktyg och kunskap om hur man kan återskapa sin energi för att prestera bättre och få ett rikare liv. Dessa verktyg är effektiva på både på individ- och organisationsnivå. Modellen är utvecklad av idrottspsykologen Dr Jim Loer som även skrivit boken ”The Power of full engagement”.

- Utbildningen gav mig inte bara en enkel och effektiv struktur utan också ett nytt förhållningssätt till mig själv och mitt arbete. När jag håller mig till de rutiner och riktlinjer jag skapade under utbildningen får jag en enorm energi och kan prestera maximalt. Självklart tappar jag fokus ibland och faller tillbaka i gamla mönster. Men dessa perioder blir idag kortare, och jag har lättare att ta mig tillbaka till hälsosamma rutiner med hjälp av programmet.


Tiden är en bristvara
 
Under en lång period har det varit mycket fokus på "Time Management" i tron om att bättre tidsplanering kan garantera framgång. Men tid är en begränsad resurs som vi inte kan påverka. Energi däremot är en värdefull resurs som du kan få mer av när du lär dig att använda den på rätt sätt.

Dessvärre har just brist på energi blivit den moderna tidens sjukdom.  Om du vill lyckas med dina mål gäller det att få energi och balans i alla delar av livet. Det gör du med kunskap och systematisk träning av alla dina "muskler".  Det gäller att inte bara träna fysiskt, utan också dina mentala, känslomässiga och själsliga "muskler" som utökar dina energireserver. När du lär dig att träna alla fyra områden blir du mycket starkare. Du får mer kraft och energi som i sin tur leder till bättre hälsa, högre produktivitet, mer livsglädje och möjlighet att förverkliga dina mål.

Utbildningen pågick under tre månader. Det började med en intensiv vecka på internat, sen jobbade man med programmet webb baserat från Sverige.

Unknown photo imported from Drupal
Under tremånadersperioden genomfördes grundliga hälsotester - blod- och fettester, kolesterol, HB, blodtryck , kondition, styrka och rörlighet. Med hjälp av en 360 graders personprofil kunde deltagarna kartlägga sitt beteende inom de olika områdena för att sätta ihop sitt personliga program. Profilen låg sen till grund för det fortsatta personliga arbetet. Utbildningen varvades med fysträning samt olika föreläsningar inom den senaste forskningen inom Positiv Psykologi, KBT, näring och idrottsfysiologi.

Om du skall lyckas med dina mål, oavsett arbete eller privat, gäller det att få balans i alla delar av ditt liv. Vår fysiska kropp är dock vårt ”tempel”. En frisk och sund kropp är grunden till allt och en förutsättning till att vi skall må bra och ha förmågan att prestera.
Om kroppen inte fungerar optimalt så får du förr eller senare avsätta tid för sjukdomar menar Gunilla Turner som också tror att   The Corporate Athlete  Program skulle var ett optimalt chefsprogramäven för ledare här i Sverige.

Gunillas motion och kostråd

  • Det ska vara enkelt!
     
  • Fem lätta måltider om dagen.
     
  • Frukost, lunch och middag. Ät tills det att du är lagom mätt. Fokusera på en knytnäve protein, en knytnäve kolhydrater och två nävar grönsaker eller frukt. Hoppa aldrig över frukost!
     
  • Mellanmål ska vara två-tre ggr/dag - en frukt eller lite nötter. Aldrig mer än 3-4 timmar mellan måltiderna.
     
  • Träning 3 x30 minuter kondition och 30 minuter styrka 3 ggr/vecka.
     
  • Varje timme gå upp och rör dig sitt inte still för länge.
     
  • Sömn och vila är grundläggande för återhämtning.

     

Läs gärna mer här. Vi kan aldrig få mer tid men vi kan utvecklas för att få mycket mer energi.

Anna Hansson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill