"Se din motion som strategiska möten med dig själv"

Kom igång efter ledigheten med Zumba eller styrketräning.

Hälsa | ARTIKEL | AUG 2011

Undervärdera inte vardagsmotionen efter semestern. Efter en skön ledighet kommer kraven krypande med alla deadlines och möten. Då är det läge att försöka komma igång med motion och träning som du känner passar dig. Ta det i din takt och se till att det är roligt, annars blir det aldrig långvarigt.

Här kommer några tips och ett träningsprogram du kan göra var du än befinner dig!

Ohälsan ökar på grund av vårt intensiva stillasittande och kanske behövs lite extra stöd efter sommaren och då finns det hjälp att få.

En personlig tränare eller en livsstilscoach som stöttar och peppar dig kan var ett alternativ och en mycket bra investering. Nu ska man in i matchen igen och det finns inga genvägar, det gäller att planera in sig själv och sina medarbetare innan någon annan hinner in i kalendern. Se din motion som strategiska möten med dig själv. Jag rekommenderar dig att lägga in ”ståmöten” då sparar vi många år av god hälsa, säger forskningen.

Själv har jag precis varit ledig i fyra veckor och avslutade min semester på Mallorca med goda vänner, middagar, sol och bad. Men jag kände att kroppen behövde komma igång igen, så det blev till att dansa Zumba.

Vad är Zumba? Zumba är enkelt! En underbar motionsform där man dansar olika latinska rytmer som salsa, reggaton och rumba till medryckande latinomusik. Inspirationen flödar och svetten lackar och framför allt träffar man nya och glada människor från hela världen. Allt är himla enkelt och alla kan vara med oavsett ålder, kön eller hur man ser ut. Alla gör sin grej.

Men jag är medveten om att Zumba inte passar alla eftersom det är dans, så här kommer ett kom igång pass som du kan göra hemma nu efter sommaren. Styrketräning är väldigt bra för förbränningen och stabiliteten, framför allt i kombination med konditionsträning.

Det ska vara enkelt och behöver inte ta mer än 15 minuter

Jag träffade Hanna Öhman, personlig tränare på Niana friskvård. Hanna är också beteendevetare och arbetar med hälso- och livsstilsfrågor i coaching ute på företag som Ericsson.

Som personlig tränare är hon lugn och metodisk. Hon inspirerar till att hitta glädjen i träningen och poängterar att man alltid måste utgå från sina egna förutsättningar och inte jämföra sig med andra. Samtidigt måste man våga utmana sig själv för att nå resultat med träningen, oavsett vad målet är. Hannas specialitet är konditionsträning och funktionell träning och allt grundar sig i ett helhetsperspektiv inom hälsan. Vi måste ha med både kropp och själ med på tåget mot framtiden.

- Jag drivs av att du som kund ska få någon typ av aha-upplevelse när du kommer till mig, att du märker att du orkar mer i din vardag, hittar en träningsform som du verkligen tycker om och att du känner dig stolt över dig själv. Jag ser träning i lagom mängd som en förutsättning för att kunna få ut det bästa av livet i övrigt!

Hannas basprogram fungerar utmärkt att göra ute i friska luften eller hemma. Det enda du behöver är din egen kropp.

Här hittar du programmet!

Träningsprogram

Anna Hansson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill