Attrahera andra med din vision

Att få med människor i din vision kräver mer än bara kommunikation och övertygelse.

Ledarskap | ARTIKEL | MAJ 2012

Hur får du andra att dela din vision för framtiden? Det är en fråga varje ledare som vill utöva ett betydande inflytande, behöver bli klar över. Tyvärr misslyckas många med att få stöd för sin vision, eftersom de helt enkelt börjar på fel sätt.

Kommunicera visionen

En del ledare försöker dela sin vision som om de höll ett föredrag eller en lektion. De presenterar fakta och siffror som drar uppmärksamhet till ett behov, och de visar på statistik som underlag för deras lösning.

Visst, att ha ett väl underbyggt underlag som utgångspunkt för en vision har sina förtjänster. Men att kommunicera på ett rent informativt sätt drar inte andra närmare en vision.

Klargöra visionen

I ett försök att få andra att bli delaktiga i visionen, tar vissa ledare ibland rollen av en konstnär. De överöser inte människor med information, utan bjuder snarare in dem att betrakta en bild. Genom att ge form åt visionen, att göra den färgglad och distinkt, hoppas de ge människor en klar uppfattning om vart de är på väg.

Även om tydlighet är viktigt för visionärt ledarskap, så är inte en fantastisk bild i sig det som kommer att samla människors engagemang runt en vision.

Övertyga andra om visionens betydelse

Om information och klargöranden inte gör susen, kanske övertalning är den felande länken i att rekrytera anhängare till visionen.

Ledare som stödjer denna tankegång kan ta på sig rollen som motiverande talare. De talar om visionen passionerat och övertygande, försöker inspirera människor att agera. En känslomässig vädjan kan vinna några, men detta tillvägagångssätt kommer inte i slutändan att samla kraft och energi bakom en vision.

Relatera till människor på en personligt plan

Var och en av de strategier som nämnts har sina förtjänster när ledare vill få med människor mot en vision, men inget av dem är rätt sätt att börja på.

Innan en ledare försöker övertyga andra genom information, ett väl underbyggt koncept, eller en känslomässig framställning behöver en ledare först fokusera på att utveckla en relation.

Abraham Lincoln sa en gång, "Om du vill vinna en människa för din sak, behöver du först övertyga honom om att du är hans uppriktiga vän."

Människor köper ledaren, sedan visionen

När människor överväger att följa en ledare, ställer de sig tre huvudfrågor:

  • Bryr han eller hon sig om mig?
  • Kan han eller hon hjälpa mig?
  • Kan jag lita på honom eller henne?

Ledare behöver först beröra människors hjärtan innan de ber om en hjälpande hand. De behöver värdesätta människor, och addera värde till dem, innan de kan förvänta sig något i gengäld. Slutligen behöver ledare anpassa sina ord och handlingar, och visa konsekvens över tiden, innan de kan förtjäna förtroendet att bli följda.

Relationer i sig förvandlas inte till resultat. Ledare behöver fortfarande kommunicera en välgrundad, tydlig och övertygande vision för att andra ska vilja agera.

Men - relationer banar alltid vägen för att en vision ska lyfta och kunna förverkligas.

John Maxwell

John Maxwell

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill