Visioner för en mänskligare stad

Tema:vision - Marika Markovits älskar att se människor utvecklas.

Ledarskap | ARTIKEL | MAJ 2012

Marika Markovits, direktor på Stockholms Stadsmission och präst i Svenska Kyrkan, har utsetts till Arbetsgivaralliansens ledarstipendiat 2012. Juryn fastnade för hennes tydliga vision och arbete med att stärka Stadsmissionens varumärke. "Jag tycker om att jobba med förändring, att ha en vision om vart vi ska och hur vi ska ta oss dit", säger hon.

Arbetsgivaralliansens stipendium delas varje år ut till en kvinna i ledande ställning. Hon ska vara en god förebild som ledare och verka för det civila samhället.

2012 års stipendiat blev Marika Markovits, direktor för Stockholms Stadsmission.

I motiveringen skriver Arbetsgivaralliansen bland annat att "Marika leder och utvecklar en mångfacetterad verksamhet på ett föredömligt sätt, även i svåra situationer. Hon inspirerar i sitt ledarskap och inger tillit och förtroende".

Gillar förändringsarbete

För Motivation.se berättar Marika Markovits att hon har två huvudsakliga drivkrafter i sitt arbete:

- För det första har jag ett engagemang och en vilja att jobba med människor, framför allt att följa unga människor i deras utveckling. För det andra tycker jag om att arbeta med förändring, att ha en vision om vart vi ska och hur vi ska ta oss dit.

Tron på människans vilja och förmåga att skapa ett bättre samhälle är också en viktig drivkraft, tillägger hon. Det är nämligen det som är målet med hela verksamheten.

Stockholms Stadsmission är en ideell förening som arbetar med att göra Stockholm till en mänskligare stad för alla. De hjälper barn och ungdomar som behöver stöd från en vuxen, barnfamiljer i kris, ensamstående mammor som inte får ihop ekonomin, unga vuxna som mår psykiskt dåligt, unga föräldrar som behöver stöd och råd, äldre människor som lever i ensamhet samt personer som lever i hemlöshet eller missbruk.

"Varumärket har stärkts"

I motiveringen skriver Arbetsgivaralliansen också att Marika Markovits är "en duktig kommunikatör med en tydlig vision och en väl förankrad värdegrund, vilket har resulterat i att Stockholms Stadsmissions varumärke har stärkts".

- När jag kom så befann sig organisationen i kris. Vi behövde skapa ekonomisk stabilitet och tillit mellan ledningen och medarbetarna. Nu har vi skapat en bra och tydlig personalpolitik. Vi har även jobbat med att stärka vår värdegrund och att sätta upp tydliga mål och strategier för vårt arbete, berättar hon, och fortsätter:

- Vi har också funderat över organisationens roll i samhället, vilken roll har vi idag? Det har lett till att vi har satsat mycket på kommunikationen. Vi vill att allmänheten ska veta att vi inte bara jobbar med hemlösa, utan även med exempelvis barn och unga.

Visioner för framtiden

Under Marika Markovits tid som direktor har verksamheten utvecklats, samtidigt som intresset för att engagera sig och jobba ideellt har ökat bland allmänheten. Men Marika är en visionär och tror att det fortfarande finns mycket som kan bli bättre.

- Jag vill att vi ska bli ännu bättre på att göra verklig, effektiv skillnad och att alla de som deltar i vår verksamhet ska känna att de får en stärkt egenmakt. Vi vill även bli mer närvarande i länet och ser gärna att fler engagerar sig lokalt. Sedan hoppas vi också att vår skolverksamhet ska växa och utvecklas, förklarar hon.

Inspiration för näringslivet

Marika Markovits säger att ledarskapet i en ideell förening nog till stor del liknar ledarskapet i ett kommersiellt företag. Det finns dock vissa skillnader som är viktiga att känna till.

- När man är verksam i en ideell förening så räcker det inte med att bara bära värdegrunden och ideologin i jobbet. Den måste vara en del av hela din livshållning och du måste leva efter den även på fritiden, säger hon, och fortsätter:

- Som ledare i en ideell förening måste man också förhålla sig till idealitet. Jag som är anställd måste fundera över vad jag bidrar med som inte bara är för pengarna.

Stadsmissionens direktor tror att ledare i kommersiella företag har mycket att lära av att studera den ideella sektorn.

- Näringslivet kan lära sig att identifiera det högre värdet i det dagliga arbetet. Det är viktigt att man brinner för idén och att man kan bidra till samhällsutvecklingen. Som företag tror jag att man måste visa att man inte bara vill tjäna pengar, utan att man också vill någonting med samhället. Då tror jag att medarbetarna känner sig mer engagerade och motiverade.

Marika Markovits är onekligen en porlande källa till inspiration - både med sitt ledarskap och med sitt engagemang för människor.

Eller, som Arbetsgivaralliansen uttrycker det:
"Hon personifierar de kvalitéer som krävs för att Stockholm ska bli en mänskligare stad för alla".

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill