Nå dina mål med de rätta drivkrafterna

Susanne Askwall, AS3: Den enkla vägen till målen är Motivationsgatan.

Hälsa | Coacha | Motivera | ARTIKEL | JAN 2018

Vad motiverar just dig på jobbet och vad krävs för att du ska ”ticka och gå” och må bra?

Vad motiverar just dig på jobbet och vad krävs för att du ska ”ticka och gå” och må bra?

Så här några dagar in på det nya året är det många som börjar ”leva sina nya liv” i linje med alla löften som fattades på nyåret. Nu som aldrig förr köps det snyggare kläder att gympa i, kylskåpen fylls på med en massa nyttigt och grönt, promenaderna blir längre och chokladen får stanna i sin förpackning. För hur länge då? Det visar sig snart…

Trams, tycker jag. Det är med nyårslöften som med många av målen på jobbet - de fattas slentrianmässigt, utan någon egentlig tanke på om de är möjliga att hålla fast vid och uppnå. Nu kanske någon tänker att löften som ges egentligen inte är till för att uppfyllas, utan att det är som med många mål; det räcker att nå trädtopparna även om siktet är inställt på stjärnorna. Ännu mera trams, tycker jag. För vad är det för mening med att år ut och år in avge en massa löften eller sätta en massa mål, om man redan från början vet att de inte kommer att hållas eller nås.    

Fokusera både på målet och vägen dit

Nej, löftena ska också handla om att ta itu med vägen till målen och lägga mer tid på själva planeringen. Samma sak gäller för mål som ställs upp för jobbet som för det privata - det är bara när vi ändrar oss, som vi kan få något nytt att hända. Det är inte de nya gympaskorna i sig som kommer att göra att vi gympar mer, utan en ändrad vana som handlar om att ta sig till gymmet istället för att gå hem och lägga sig framför teven. Inte heller handlar det om att köpa nyttig mat, om man inte ansträngt sig litet för att lära sig att tillaga den. Ett knippe salladsblad blir ganska tråkigt att tugga i sig redan efter någon vecka. Medan matlusten ökar av färggranna och variationsrika sallader.

"Så om du vill att något varaktigt ska hända, handlar det mer om att bestämma sig för att göra nya vägval och fokusera på det som motiverar dig för att kunna ta dig fram på vald väg."

– Susanne Askwall

Rent mentalt, ställ dig vid en vägkorsning och föreställ dig att du ska välja väg. Den väg jag rekommenderar att du ska börja vandra utmed skulle kunna heta Motivationsgatan. Det vägvalet innebär att du väljer att ta reda på vad det är som motiverar dig och får dig att trivas på jobbet. Välj den och börja sedan att gå. För en del kommer vägen vara lång och krokig, för andra är den bred, rak och snabb. 

Sedan när du förstått vad som motiverar dig på jobbet, är det dags att fundera över målen. Först därefter kan du fundera över hur du kan använda din kraft på bästa sätt för att både uppnå dina mål och samtidigt må bra på jobbet.

Vad motiverar mest?

Så, vad motiverar just dig på jobbet och vad krävs för att du ska ”ticka och gå” och må bra? Vad får din puls att slå lite extra, vad berör dig inuti på riktigt, vad ger dig lust att göra mer?  Ett sätt att sortera tankarna är att utgå från den kategorisering av motivationsfaktorer som görs av IPU (Institutet för Personlig Utveckling) och TTI (Success Insights):

  • Teoretisk drivkraft – står för stävan efter att upptäcka, förstå, systematisera och analysera. Utmärkande för personer som har en stark teoretisk drivkraft är att de är nyfikna, vill förstå och sätta saker i sitt sammanhang, vill vara pålästa och ha mycket information. Objektivitet och rationellt tänkande kommer i första rummet. Det som motiverar är att få möjlighet att lära sig nya saker, få vara expert och vara med i utvecklingssammanhang.

  • Praktisk-ekonomisk drivkraft - står för strävan efter att använda tid, pengar och andra resurser på ett optimalt sätt. Det kan handla om att antingen vilja bevara det som uppnåtts, eller att utveckla och skapa någonting nytt. Några generella drag för personer med en stark praktisk-ekonomisk drivkraft är att de ofta är praktiskt lagda, tänker framåt och vill få avkastning på sina insatser, tycker om att göra affärer och är bra på att planera sin tid och nå resultat. De motiveras av möjligheten att få avkastning och olika former av belöningar.

  • Estetisk drivkraft – nu handlar det om en strävan efter harmoni, form och skönhet. Det kan handla om en önskan att värna om miljön eller om att omge sig av vackra saker, klä sig snyggt och ha en vacker miljö omkring sig. Personer med en stark estetisk drivkraft strävar efter balans och vill få tid att njuta, anser att självförverkligande är viktigt och har ofta ett sinne för vad som är vackert och harmoniskt. Det som motiverar är en möjlighet att förverkliga drömmar, personlig utveckling, balans i livet och kreativitet och känslor.

  • Social drivkraft – står för en vilja att vara en god medmänniska och humanist, att få möjlighet att hjälpa andra. Personer med en stark social drivkraft känner glädje i att hjälpa andra, vill bidra till andras utveckling, ser andras potential och ställer gärna upp för andra. De motiveras av att ha möjlighet att hjälpa till och få möjlighet att engagera sig i människor.

  • Individualistisk drivkraft – här handlar det om en vilja att kunna styra sitt eget liv eller makt att kunna påverka andra. Utmärkande för personer som har mycket av denna drivkraft är en strävan efter makt och inflytande, de vill gärna leda andra och ha frihet i sitt agerande, och de kan ibland vara kraftfulla karriärister. De motiveras av att synas, göra karriär, möjlighet att driva igenom beslut och att få utforma sin tillvaro.

  • Traditionell drivkraft – står för en strävan att antingen bevara systemet, traditionerna och regelverket eller att förändra detsamma. Generella drag är en önskan att se sammanhang i tillvaron, att få följa sina värderingar och förstå meningen med livet på ett djupare plan. Personer med en stark traditionell drivkraft motiveras ofta av möjligheten att känna samhörighet och att få verka för det man tror på.  

Prioritera utifrån drivkrafter

Det troliga är att några av drivkrafterna ovan har större betydelse för dig än de andra. Några av dem kanske ger dig lust att göra mer och får dig att känna att du använder din tid åt rätt saker. Ta vara på dessa drivkrafter. Sätt mål som är meningsfulla utifrån dina möjligheter att nå dem med den kraft som dina starkaste drivkrafter ger. Då kommer du både nå målen och känna stor arbetstillfredsställelse.

Det handlar således inte om att skippa målen. Tvärtom, mål ska sättas upp, men först efter det att en inventering av drivkrafterna är gjord. På sätt och vis handlar det om att använda rätt bränsle som vi lätt kan fylla på av bara farten genom att vi mår bra när just det rätta bränslet nyttjas. Genom att både fokusera på målen och på det rätta ”drivmedlet”, så kommer vi både må gott och göra väl. Och resan till målet blir ett rent nöje!

Gör först dina vägval, använd sedan din kraft på det som motiverar dig allra mest, så kommer det att vara både lättare och roligare att nå dina mål.

Gästskribent

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa
  • Coacha
  • Motivera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill