Träning och motivation – all rörelse är bra!

Anna Hanssons bästa tips för att komma igång – och hålla i träningsmotivationen.

Hälsa | ARTIKEL | JAN 2013

Redan en bit in på nya året börjar nyårslöftena blir svåra att uppfylla. Det blir allt lättare att skylla på annat, ligga kvar på soffan och bara tänka på träningen istället för att agera… Men all rörelse är bra. Anna Hansson ger dig bästa tipsen för bål och rygg – ett enkelt sätt att stärka hela kroppen. Och övningarna är lätta att göra hemma på vardagsrumsgolvet!

Nu är det dags att ta tag i kärlekshandtagen! Att komma igång att träna är inte alltid så lätt. Och det är ännu svårare att hålla motivation och energi uppe över tid. Då är det bra att hålla i minnet – all rörelse är bra. Även promenader och kortare träningspass gör skillnad! Känner du att det är svårt att hålla ångan uppe? Sätt målen lite lägre och känn den sköna känslan av att uppfylla dem istället. Det ökar din motivation på längre sikt och det blir lättare att fortsätta med träningen, långsiktigt.

En väg till att stärka upp hela kroppen är att jobba mycket med bålen och ryggen. Om den delen av kroppen är i form påverkas hållning, kroppsstyrka och välbefinnande. Många saker att vinna! Men den senaste forskningen visar att sit-ups inte är effektivt för oss moderna människor. Suck, tänker man då. Den träningen som var så enkel att göra hemma på golvet.

Men vad säger forskningen då? Vi hade en ordentlig diskussion kring detta på vår klinik. Det har visat sig att man kan påverka diskarna på ett felaktigt sätt vid sit-ups. I USA gör man bakåtböjningar vid diskpåverkan eller diskbråck – till exempel jobbar man mycket med yogaövningar - men i Sverige är det inte tillåtet inom vår sjukvårdslag.

All träning eller rörelse är ju bra men nu är gymmen ofta fullproppade. Alla ska träna och uppfylla sina nyårslöften! Att stå och köa med 100 andra för att få plats på ett pass på gymmet är inte direkt gynnsamt för motivationen. Framförhållning och förtursbokning på nätet… tröskeln blir allt högre.

Nej! Jag skulle inte köpa detta, utan ge mig själv en chans att träna några få övningar hemma istället! Det blir jättebra resultat snabb, bara man kommer ihåg att göra dem…

Som sagt – få koll på bål och rygg och kom igång! Här får du mina tips!

Den här delen av kroppen behöver ordentlig omvårdnad, kärlek och uppmärksamhet. Tänk på träningspasset på det sättet! Gör dessa övningar och du kommer att märka på några veckor att du känner dig starkare i hela din kropp, få bättre hållning och ett gladare humör.

Det tar inte mer än 10-15 minuter!

Maila mig gärna om vad som hände med din bålträning! Vore trevligt med lite frågor om detta från våra medlemmar här på Motivation.se. Och Facebooka  gärna med mig också! Jag heter Anna Hansson i Vaxholm.

Läs mer om forskningen kring Sit-ups.

Anna Hansson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill