Nu ska matsvinnet tas tillvara

Stadsmissionen och Axfood öppnar en Social Super Market i Stockholm.

Hållbarhet | ARTIKEL | SEP 2015

Äpple, Stadsmissionen, Hållbarhet

Äpple, Stadsmissionen, Hållbarhet

I Sverige slänger vi varje år hundratusentals ton ätbar mat, samtidigt som det finns människor som har svårt att få mat för dagen. Stockholms Stadsmission har därför bestämt sig för att starta Nordens första Social Super Market – en matbutik som hjälper människor i ekonomisk utsatthet genom att ta tillvara på matsvinnet och sälja maten till kraftigt reducerade priser.

Vi svenskar kastar bort 622 000 ton ätbar mat varje år, vilket motsvarar cirka 65 kilo mat per person och år. Matsvinnet är alltså enormt – samtidigt som det finns människor i Sverige som inte alltid har råd med mat för dagen.

Att människor ska behöva gå hungriga samtidigt som massor av mat kastas bort är naturligtvis oacceptabelt. Nu har Stockholms Stadsmission bestämt sig för att försöka göra någonting åt problemet.

I slutet av 2015 planerar Stadsmissionen att öppna en så kallad Social Super Market, som blir den första av sitt slag i Norden. Tanken är att butiken ska ta tillvara på ätbar mat som annars skulle slängas – och låta socialt utsatta grupper köpa maten till kraftigt reducerade priser. Liknande upplägg har funnits på andra håll i Europa (bland annat i Österrike) i över 15 år.

– Vi har länge funderat på hur vi kan ta tillvara på alla förfrågningar om matgåvor som vi får, och förmedla dem till människor i fattigdom på ett värdigt sätt. Med den här modellen har vi hittat en framgångsrik väg, säger Marika Markovits, direktor på Stockholms Stadsmission, i ett pressmeddelande.

Säljs billigt

Människor som lever i ekonomisk utsatthet kommer att erbjudas medlemskap, vilket ger dem rätten att köpa mat till en tredjedel av ordinarie pris. Samtidigt är även andra kunder som vill stödja butiken välkomna att handla varor till fullt pris.

Tanken är också att butiken ska ge människor som står långt ifrån arbetsmarknaden möjlighet till arbetsträning.

Varorna som ska säljas i butiken är främst mat som är nära eller har passerat bäst före-datum, vilket gör att de inte kan säljas i vanliga mataffärer. Initiativtagare till butiken, som alltså kommer att drivas av Stockholms Stadsmission, är matvaruföretaget Axfood (som driver bland annat Willys och Hemköp). Dessa och andra livsmedelsföretag kommer att skänka matsvinn till butiken, och förhoppningen är att man ska samla in 200 ton mat under det första året.

Förutom Axfood och Stadsmissionen så deltar ett tiotal medfinansiärer i projektet.

– Att minska matsvinnet är en viktig del i vårt miljö- och hållbarhetsarbete. Kan vi dessutom vara med och bidra till att göra en social insats är det förstås ännu bättre, säger Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood.
 

Einar Wiman

Frilansjournalist

  • Följ skribent

Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.

Kontakt: einar@motivation.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hållbarhet

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hållbarhet

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill