Nytt hållbarhetsverktyg ska öka transparensen

Worldfavor.com ger företag möjligheten att redovisa sitt hållbarhetsarbete - och få respons från intressenterna.

Hållbarhet | ARTIKEL | JULI 2012

Den nya onlineplattformen Worldfavor.com är ett nytt verktyg som ger företag möjlighet att redovisa sitt hållbarhetsarbete. Konsumenter och andra intressenter får en unik möjlighet att granska, jämföra och påverka företagens arbete med CSR.
"Vi ville göra ett verktyg så att de som gör gott får uppmärksamhet och tjänar på det", säger Worldfavors VD och grundare, Andreas Liljendahl.

Det kundägda försäkringsbolaget Folksam var först ut med att lansera sin hållbarhetsredovisning på Worldfavor.com. Karin Stenmar, miljöchef på Folksam, säger i ett pressmeddelande att både kunder, anställda och andra intressenter ställer allt högre krav på företaget och dess hållbarhetsarbete. Det är därför viktigt att jobba aktivt med förbättringar samt att vara öppen med verksamheten och lyssna på intressenterna.

Wordfavor.com är ett utmärkt verktyg för att möjliggöra just detta, menar hon.

- Ju fler företag som väljer att dela med sig av sitt hållbarhetsarbete i denna plattform desto mer kan vi lära av varandra. I förlängningen kommer både individer och organisationer att kunna göra medvetna val utifrån informationen, säger Karin Stenmar.

Började som examensarbete

Worldfavors grundare Andreas Liljendahl, 23, kläckte idén till plattformen för tre år sedan - i skolbänken.

- Det är en ganska rolig historia faktiskt; Worldfavor startades som ett examensarbete. Sedan dess har vi jobbat med att få tekniken på plats och att få människor och företag att gilla det här, säger Andreas Liljendahl.

- Jag började på egen hand med bara en idé, men allteftersom idén utvecklades involverade jag andra personer och vi började testa prototyper. Sedan träffade vi Opinionsbyrån som hade en liknande idé, så nu samarbetar vi med dem också.

Worldfavor.com bygger på en enorm databas där nästan alla bolag finns med. Där kan man som konsument, anställd, investerare eller annan intressent gå in och peka på företaget och säga sin åsikt om deras hållbarhetsarbete, exempelvis att "jag tycker ni ska visa hur mycket koldioxid ni släpper ut". Worldfavor.com är med andra ord en typ av social media där intressenterna kan kommunicera och interagera med företagen.

- Hela grunden är en dialog mellan bolagen och deras intressenter. Den möjligheten öppnade vi upp för ett år sedan. Nu har vi även öppnat upp för företag och givit dem möjligheten att visa hur deras hållbarhetsarbete ser ut. Den tjänsten lanserade vi för några veckor sedan, tillsammans med Folksam, säger Worldfavors grundare.

- Det har varit en ganska lång resa. Vi ville göra ett verktyg så att de som gör gott får uppmärksamhet och tjänar på det och på samma gång låta företagens intressenter vara med och påverka för att på så sätt skapa verklig förändring, förklarar han.

Internationell standard

Worldfavor.com har också ett samarbete med Swedish Standards Institute, SIS. Alla bolag som vill redovisa sitt hållbarhetsarbete på onlineplattformen måste därför göra det utifrån den internationella standarden ISO 26 000. Med den som mall redovisas företagets status, nyckeltal, aktiviteter och relationer till andra företag.

- Tidigare har det inte funnits något enkelt sätt för företag att visa för allmänheten hur de arbetar med hållbarhet, det har varit ett ganska komplicerat område. Men för ett år sedan kom den här standarden, ISO 26 000, som är fantastisk. Den visar tydligt att "så här kan du göra företaget bättre", förklarar Andreas Liljendahl, och fortsätter:

- Den här standarden täcker allt; miljö, mänskliga rättigheter, jämställdhet, arbetsförhållanden och så vidare. Som intressent kan man gå in på exempelvis Folksams profil och ställa frågor till dem eller titta på deras nyckeltal. Man kan också se vilka företag som Folksam är kopplade till på olika sätt. Då behöver de också vara bra. På så vis tvingas bolagen att försöka påverka de företag de samarbetar med också.

Gratis verktyg

Han understryker att det inte bara är konsumenterna som har nytta av informationen, utan också anställda och investerare.

- Det är ju väldigt inne med hållbara investeringar; som investerare vill jag veta att mina pengar gör nytta och ger någonting mer än ekonomisk tillväxt. Men hur kollar man upp vilka företag som är hållbara? Det här verktyget gör det mycket lättare. Vi vill göra allt transparent, och vi tar en bit i taget.
Verktyget är gratis för företagen att använda, och intresset för Worldfavor.com har varit stort, berättar Andreas Liljendahl.

- Alla är sugna på det här redskapet, eller åtminstone de som jobbar med de här frågorna. Vi fick ett tweet från en CSR-chef som skrev att "detta är det överlägset bästa exemplet på CSR-transparens jag har sett", säger Worldfavor.com:s grundare.

I framtiden är det tänkt att de intressenter som lyckas påverka företagens hållbarhetsarbete i positiv riktning ska kunna få någon form av belöning. Vilken typ av belöning det blir får framtiden utvisa. Förhoppningen är att verktyget ska underlätta för konsumenterna att alltid göra medvetna val och påverka sin vardag.

- Målet är att du som konsument ska fatta dina beslut utifrån ännu en parameter när du står inför ett produktval: företagets hållbarhetsarbete, säger Andreas Liljendahl.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hållbarhet

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill