Tillbaka på jobbet – dags för omstart

Business as usual – eller något nytt? Lena Mangell ställer frågorna, men bara du själv har svaren.

Coacha | ARTIKEL | AUG 2017

Omstart, Lena Mangell, Karriärutveckling, Mentorskap, Coaching

Omstart, Lena Mangell, Karriärutveckling, Mentorskap, Coaching

Hur har din sommar varit? Lugn och avkopplad, med tid och plats för nya tankar och reflektioner? Har du haft nya upplevelser och sluppit stress? Hoppas att du har tagit hand om din kropp genom en lagom mängd vila och aktivitet, och att du har gått ner i varv och upplevt mindfulness (medveten närvaro och fokus på nuet). Har du tagit hand om din hjärna? Våra hjärnor behöver lugn och återhämtning under en längre tid för att vi ska fungera optimalt. Men när vi väl är tillbaka på jobbet är det dags för en omstart – eller rent av en nystart.

I augusti varje år hör många av sig till mig för att få hjälp att komma vidare i sina tankegångar om framtiden. Man har tänkt och känt efter under sommaren och upptäckt att man kanske inte är helt nöjd med sin arbetssituation (eller privatsituation).

Hur kändes det att komma tillbaka till jobbet?

Kände du dig seg, omotiverad, långsam i huvudet? Ingen motivation? De första dagarna och veckan är hjärnan inte riktigt med oss på jobbet. Det är normalt. Hjärnan har tagit paus med all rätt. Den har varit i viloläge som våra datorer. Men snart har du tryckt på startknappen och börjat att gå igång. Vad känner du och tänker du då? Lust, olust, ingen energi, mycket energi, motstånd, motivation, ingen motivation?

Känner du lust och motivation och har längtat till arbetet? Till dig säger jag grattis!
Då ska du bara se till att inte låta den ta slut för fort. Hur kan du bibehålla din balans, energi och motivation? Fundera över vad du behöver för att ha balans och energi. Se till att du bibehåller det genom att göra aktiva val och sätta gränser. Planera gärna veckorna och se till att få in det du vill i form av motion, umgänge, egen tid och balans.

Omstart

Hösten betyder ofta en naturlig nystart/omstart för många av oss vad gäller bland annat skolor, utbildningar, förändringar på jobbet, nya arbetsuppgifter och nya kollegor.

Men vi kan också styra vår egen omstart och ta ansvar för oss själva då vi inte känner så stor motivation och lust längre i arbetet. Då behövs en restart. Ta din känsla och dina tankar på allvar. Alltför många stannar kvar i en arbetssituation som inte är bra för dem. Det får konsekvenser för den psykiska hälsan i form av inre stress.

Vad betyder en omstart - restart? Att finna ny energi, utvecklas, känna oss motiverade och få tillbaka arbetsglädjen och lusten igen.

Hur får jag då motivation och lust igen?

Förändring behövs! Men det kan vara svårt att veta vad man vill. Under mina 25 år som psykolog och coach är orden ”Jag vet inte vad jag vill” det jag har hört oftast. I alla åldrar och yrken känner man någon gång i livet att man inte vet vad man vill.

Varför är det så svårt att veta vad man vill?

Många av oss har under uppväxten påverkats och formats av vad andra vill och tycker att vi ska göra. Föräldrar, kamrater och lärare har tyckt och vi har anpassat oss. Vad händer när vi anpassar oss för mycket efter andras förväntningar? Jo, vi tappar oss själva och vår identitet.

Vi vet helt enkelt inte längre vad vi vill och vilka val vi ska göra. Vi har inte heller reflekterat och känt efter vad vi själva vill. Vad vill jag egentligen? Reflektion bidrar till att jag blir medveten om mina tankar, mina känslor och min vilja.

Vad vill du? Pröva och säg: Jag vill…

Vad handlar dina ”vill” om? Privatlivet, arbetet, hälsan, relationer, fritiden? Vad vill du förändra och utveckla för att du ska få en bra livskvalitet? Skriv ner vad som kommer fram och reflektera över detta.

Om man inte känner lusten - vad beror det på?

Du kanske saknar något i ditt liv och arbete. Fundera över vad det skulle kunna vara. Handlar det om arbetsuppgifterna, ledarskapet, kollegerna, organisationen? Saknar du utmaningar och möjligheter till utveckling? Får du inget erkännande, känner du ingen frihet?

Är du trött på jobbet? Vad är inte roligt längre? Analysera din arbetssituation och dina behov. Fundera också på om det kan handla om ditt privatliv och balansen i livet.

Inre motivation och värderingar

Arbetet ska kännas meningsfullt för oss och det hänger ihop med våra värderingar. Värderingar handlar om det som är viktigt för oss.
Vad är det som motiverar dig i livet och arbetet? Varför motiverar det dig?
Drivkrafter hänger samman med den inre motivationen. Vilka är dina inre drivkrafter? Vad får dig att gå upp ur sängen varje dag?

Fundera över vad som är viktigt för dig.

Är det att hjälpa andra, ha en mycket hög lön, ha frihet och variation, få vara kreativ och utveckla något, vara självständig, utvecklas, vara anställd, ha eget företag, leda andra, ha en bra chef och ett bra ledarskap, ha nära till jobbet?

Visionen - riktningen i ditt liv

För att kunna leda dig själv framåt och göra en omstart behöver du ha en riktning och vision. Man kan kalla det din inre kompass och din livs- och karriärkarta.

Sätt ut riktningen för ditt arbete, fritid, hälsa, familj, kärlek, boende, ekonomi, vänner. Fundera över vad du vill uppnå inom de olika områdena.

I arbetet kan det exempelvis handla om att ha ”rätt chef”. Se till att ha en chef som stöttar dig. En bra chef som lyssnar, har dialogsamtal och hjälper dig att prioritera; en mogen chef med god självkänsla, en tydlig chef, en kommunikativ chef, en empatisk chef som är lyhörd och låter dig utvecklas; en chef som avsätter tid för medarbetarna, en modig chef som kan sätta gränser. Genom all hjärnforskning vet man att denna typ av ledarskap skapar trygga och effektiva organisationer och medarbetare.

Vad är då hindret för att skapa en omstart och en förändring? Varför sker inte förändringarna som du vill ha?

  1. Rädslan är ett hinder. Våra hjärnor älskar igenkänningsfaktorn, som aktiverar hjärnans belöningssystem. Förändringar kan däremot bli ett hot för vår amygdala (vårt rädslocenter i hjärnan) som då reagerar med att signalera fara och därför gör motstånd mot förändringen. Så för att utvecklas måste du våga utmana dig själv. Gå utanför din komfortzon. Det kan vara utmanande men är nödvändigt.
  2. Ett annat hinder är att du inte tar dig tid för att reflektera och känna efter vad du vill. Skapa den tiden! Boka in möten med dig själv och/eller med en coach i almanackan. Prioritera dig själv.
  3. Bristande självkänsla och självförtroendet kan hindra dig. Om du har låg självkänsla tycker du kanske att du inte är så viktig och att du inte är värd att ha det bättre. Ta dig på allvar och led dig själv. Ingen annan kommer att göra det åt dig.

Några tips!

  1. Sätt dig med papper och penna eller med datorn och skriv ner vad du vill under hösten och vintern.
  2.  Fundera över dina värderingar och vad som är viktigt för dig.
  3. Skriv dagbok och börja reflektera över när du känner flow, arbetsglädje och lust.
  4. Boka en tid med dig själv och/eller en coach för att ventilera dina tankar.
  5. Se till att du har balans mellan arbete och avkoppling, träning och sömn.
  6. Gå ut på lunchen, gå en promenad vid vattnet, cykla eller promenera efter jobbet. Var ute i naturen, stäng av TV:n, datorn och mobilen, läs en bok, träffa vänner och familj. Det får din hjärna att må bra och du får nya tankar.


Lycka till med din omstart hösten 2015!
 

Lena Mangell

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Coacha

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill