”Ta tid för reflektion och sätt rätt mål”

Lena Mangell manar till omstart och nya karriärmål efter sommarens vila.

Ledarskap | Coacha | ARTIKEL | AUG 2014

Mål, Coaching, Lena Mangell

Mål, Coaching, Lena Mangell

Sommar, ledighet, sol och bad ger tid för lugn och stillhet. Då hör vi plötsligt vår inre röst och våra tankar. Rösten kanske säger: ”Jag är egentligen ganska trött på jobbet och chefen.”. ”Jag vill utvecklas , men vet inte riktigt hur.”. ”Jag har varit på samma ställe i åtta år, jag borde nog gå vidare och göra något annat. Men jag vet inte vad jag vill…”. Känner ni igen tankarna?

Min telefon går alltid varm efter sommaren och julledigheten. Det är de tidpunkter på året då människor har tryckt på pausknappen och loggat ut från arbetet och hittat tid att  reflektera över sin situation. Man inser kanske att man vill ta tag i det man så länge skjutit upp.

På psykologspråk heter det prokrastinering, dvs man skjuter upp saker och ting och låter det vänta, trots att man vet att det kan ha negativa konsekvenser. Prokrastinering kan påverka många olika områden som bla begränsade karriärmöjligheter, sämre hälsa eller dålig ekonomi.

Prokrastinering i  karriärutveckling innebär att du stannar kvar på ett arbete trots att du innerst inne vet att det inte är bra för dig .

Varför gör man då så?

Många gånger är orsaken stress, ett bristande självförtroende och tvivel på den egna förmågan. Allt detta hindrar dig från att ta ett steg utanför komfortzonen. Istället för att utsätta sig för risken att misslyckas väljer man den tryggare vägen - att stanna kvar. Men vi blundar för det faktum att det kan vara  negativt för oss i längden.

Hur kommer man vidare och slutar prokrastinera?

Det handlar om att ta tid för reflektion och komma till insikt om vad du vill förändra och sätta ”rätt mål” för din personliga karriärutveckling. Med rätt mål menas att det ska vara mål som du känner motivation för. 

Jag brukar säga att på en skala från ett till tio, så behöver motivationen ligga på minst en sjua för att man ska börja göra det man vill. Det finns en akronym inom målsättning kallad SMART:a mål - dvs mål ska vara utformade så att de är SMART:

  • Specifika och konkreta - noggrant formulerade i detalj. Om målen är otydliga tenderar dem att skjutas på framtiden.
  • Mätbara- man ska veta när man är framme vid målet.
  • Aktuella och accepterade - det ska vara dina egna mål.
  • Realistiska - du ska kunna uppnå dem (ej för högt satta) men samtidigt utmana dig själv genom att gå lite utanför komfortzonen.
  • Tidsbundna - du ska veta när du börjar och när du ska vara framme.

Meningsfullhet

Men målen ska också vara meningsfulla - det ska tilltala dig personligen och vara grundade i det som är viktigt och värdefullt för just dig. Det handlar om hur du vill leva ditt liv och vad som ger mening. Om målen är kopplade till vad du värdesätter då blir du mer engagerad och upplever även en motivation att slutföra. Du får en inre kompass som gör det lättare att ta ställning till vad du vill. Du kan tex säga nej till en chefsposition för att det inte stämmer med dina värderingar och drivkrafter. Du gör mer medvetna val när du vet vart du är på väg.

Reflektera över:

  • Vilka är dina värderingar i arbetslivet?
  • Vad är viktigt för dig?
  • Vad driver dig?
  • Vilken riktning har din kompass?

Handlingsplan med positiva mål

Målen ska leda till aktiv handling och innehålla så kallade närmandemål (”Jag vill arbeta mer med att leda andra människor”) och inte undvikandemål ("Jag ska sluta på mitt jobb”). Hjärnan påverkas av att du skriver ner ett positivt mål som du vill uppnå och det blir som en inre vägledare.

Visualisera och skriv ner

Hjärnan minns bilder bättre än ord. Visualisera därför ditt mål – rita, gör collage, visualisera i inre bilder.

Skriv ner det du har bestämt. När vi skriver ner saker sker en koppling i hjärnan så att vi minns det bättre.

Målen ska brytas ner i mindre delar

Många gånger misslyckas vi för att vi har satt ett alldeles för brett och stort mål som känns ouppnåeligt. Bryt ner ditt långsiktiga mål (1-3 års sikt) till mindre delmål. Delmålen ska vara formulerade vecka för vecka, månad för månad och leda till någon form av aktivitet för att nå din långsiktiga karriärplan.

Självklart kan du sätta mål för olika områden i ditt liv tex träning, hälsa, ekonomi, relationer, kärlek eller boende.

Reflektera över:

  • Vad vill du förändra?
  • Vad vill du uppnå?
  • Vilka är dina mål på lång sikt och kort sikt?

Minimål

Mjukstarta med ett minimål för att komma igång. Ett förslag är att avsätta tid i almanackan för reflektion kring din karriärutveckling och vad du vill. Boka in tid nu!

Prata med andra

Prata även med andra om vad du vill. Använd gärna en coach eller mentor att bolla med. Att uttala högt för andra och för dig, blir en signal till hjärnan att fokusera. Det blir en stark inre kompass som du kommer att följa utan att du tänker på det hela tiden.

För ett år sen var jag på Mallorca med min ena dotter. Vi pratade mycket om hennes karriärsituation. Jag ställde coachande frågor och hon uttalade för mig vad hon skulle vilja göra och lära sig. Idag, ett år senare, så gör hon det hon uttryckte för ett år sen. Hon fick ett erbjudande och antog en utmaning som hon kanske inte skulle ha gjort om hon inte blivit medveten om vad hon ville.

Börja nu

Så vad väntar du på? Vad hindrar dig? Skjut inte upp det som du har tänkt på så länge! Det är du som har ansvaret för din utveckling och du som bäst vet vad du behöver. Just do it!

Utmana dig själv!

Jag önskar dig lycka till!

Lena Mangell

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Coacha

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill