Vandrande tankar är ingen sjukdom

Hälsa | BLOGG | FEB 2018

Mental ergonomi handlar om att agera utifrån hur hjärnan vill ha det, för att få tillgång till sin kapacitet och för att må gott. Lägg märke till att jag inte skriver ”för att jämnt prestera på topp och må fantastiskt”! Det lär också hända, men inte alltid, det är viktigt att ha acceptans för det.

I mental ergonomi ingår att vänja sig vid att ta pauser eftersom hjärnan behöver dem.

”Idag gick det så dåligt att meditera.”

”Jag kan helt enkelt inte göra mindfulnessövningar!”

”Varför kan jag inte bara sluta tänka?”

Citaten kommer från många av de jag inspirerat att leva lite mer mentalt ergonomiskt i vardagen. De kommer också från mig själv.

I mental ergonomi ingår att vänja sig vid att ta pauser eftersom hjärnan behöver dem. Mindfulness är en utomordentlig paus för hjärnan, ett stort antal forskningsrelaterade studier bekräftar en mängd positiva effekter av regelbunden mindfulnessträning. Det handlar om bättre förmåga att fokusera, minskad känsla av negativ stress, sänkt blodtryck, bättre beslutsförmåga, ökad kreativitet, ökad förståelse mellan människor och så vidare, inte i oändlighet, men nästan.

Mindfulness – för din hjärnas skull

Jag använder själv mindfulness och för mig är det märkbart hur gott det gör. Den oro min hjärna kan hitta på för allt möjligt minskar (tro mig, jag har en väldigt kreativ hjärna på det här området!). Orostankarna fortsätter att komma, men jag har lättare att släppa dem genom att hantera dem som just tankar, inte sanningar. Därmed blir det också lättare att le åt min påhittiga hjärna, ge mig en mental klapp på kinden och föra en sundare inre dialog. Ungefär såhär: ”javisst, det där KAN hända, men det är inte så troligt och i vilket fall har det inte hänt så just nu finns det inga skäl att fundera på det”. Det är också lättare att märka när en orostanke först poppar upp och direkt låta den poppa ut ur hjärnan igen, innan den fått fäste vilket kan skapa mer oro och stress. Kanske till och med ångest.

Det är inte bara orostankar som dyker upp. Jag har många gånger önskat att min hjärna kunde lugna ner sig lite, det är helt otroligt vad min hjärna kan komma på i en salig blandning; minnen som är mer eller mindre riktiga, påhitt i klass med virriga drömmar och fantasier om framtiden men också smarta problemlösningar, kreativa tankar och kärleksfulla tankar om människor som är viktiga för mig. Så jag känner absolut igen mig i citaten ovan, mina tankar vandrar oavsett om jag arbetar, läser, ska sova, jobbar, promenerar eller tränar. Jag har retat mig på detta, men släppt den tanken också. Jag har insett att det inte är något fel på mig, det är inte en sjukdom. Genom att våga prata med andra om fenomenet inser jag att det är ganska vanligt. Jag är troligen rätt normal även om jag också förstått att det inte är så här för alla.

Med träning i fokus både när jag mediterar och när jag arbetar blir jag numera allt mindre störd av oinbjudna tankar och idéer. Hjärnan är ingen muskel, men den går att träna upp. Med träning blir det också lättare att se vad som är värt att lägga energi på, vad som inte är sant eller viktigt och som ska sorteras bort. Jag märker stor skillnad när jag i perioder glömmer att göra mina övningar. Och när jag börjar göra dem igen…

Jag hoppas att mitt lilla resonemang kan hjälpa andra som ”plågas av” vandrande och påhittiga tankar. Det är ingen sjukt i det. Det är snarare helt mänskligt!

Träna på hjärnfokus

Jag har också ett litet tips, om du inte redan börjat meditera, gör det. Jag tror att det är vi som har väldigt rörliga och röriga hjärnor som behöver det som mest. Det är förstås också för oss det är jobbigast! Men minns att det inte finns någon misslyckad session när du mediterar eller utför mindfulnessövningar (vilket kan vara samma sak). Lägg också på minnet att mindfulness bland annat handlar om att inte värdera. Så efter en ovanligt rörig eller rörlig session, säg till dig själv ”idag hade jag många tankar”. Utan att värdera! Öva dig också i att lägga märke till vad det är för tankar som dyker upp och öva på att släppa dem med hjälp av andningen eller något annat du valt att fokusera på. Det är varje gång du lyckas släppa en tanke och gå tillbaka till ditt primära fokus som du styrketränar din hjärna. Ju mer tankar desto mer övning. Tänk vad starka vi med rörliga och röriga hjärnor kan bli!

 Nu ska jag ta en stund med en mindfulnessövning i 20 minuter. Det är jag och min hjärna värd!

Anneli Godman.

Anneli Godman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara blogginlägg
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill