”Autovalet” av känsla är inte alltid rätt

Byt känsla och fokus när din instinktiva reaktion leder fel.

Ledarskap | ARTIKEL | JULI 2020

Att ifrågasätta känslor och tillstånd och byta ut det mot något som känns bättre innebär inte att vi blir fluffigt verklighetsfrånvända.

Att ifrågasätta känslor och tillstånd och byta ut det mot något som känns bättre innebär inte att vi blir fluffigt verklighetsfrånvända.

När vi ställs inför en svår och prövande situation så är det naturligt att hjärnan och kroppen reagerar genom att skicka ut signaler i form av oro, rädsla, ångest och stress. Det är en instinktiv reaktion vars syfte är att varna oss om att någonting händer. Att stanna kvar i den känslan, som automatiskt riktar all fokus mot hotet och faran, är dock inte alltid så konstruktivt.

Det är fullt tillåtet att byta ut ångestkänslan och istället lägga fokus på det som kan hjälpa oss att lösa problemet.

Man kan ju se oron, rädslan och ångesten som en varningsfunktion. Alltså en varning om att man just nu inte verkar ha den kontroll över sin situation som man känner sig bekväm med, eller att man just nu inte verkar ha det man tror sig behöva för att ta sig an en situation eller klara av en uppgift.

I ett sådant läge kommer gärna stressen för att hjälpa oss med energi och fokus så att vi kan lösa problemet.

Dock är inte alla problem vi ställs inför så enkla och konkreta att stressens effekt med en ökad puls och ett inzoomat fokus direkt upplevs som en hjälp. Ofta är ju utmaningarna och problemen vi möter idag av lite mer komplex karaktär jämfört med hur det var på savannen, när problemlösningen antingen var att springa fort som fan eller slå snabbt och hårt så in i helvete. Idag är det sällan ett sådant agerande blir särskilt framgångsrikt. Dels för att det skulle kunna leda till en del oönskade konsekvenser om du till exempel golvar din kollega bara för att han fäller en dryg kommentar om en aktieaffär som inte gick din väg, och dels för att dagens problem ofta kräver vår fulla kreativitet och kognitiva förmåga för att vi ska kunna hitta och skapa nya hållbara alternativ och lösningar. 

Att då i en sammansatt situation försöka lösa ett komplicerat problem med ett avsmalnat fokus och en strypt kognitiv förmåga kan ju onekligen vara lite klurigt. Vilket gärna leder till att vi står kvar i en olöst situation med ett kvarstående problem, nu inte bara med en ökad oro och ängslan utan även med en ordentlig stressnivå.

Här kan man även tänka sig att ångesten börjar knacka på.

Välj hur du tolkar känslan

Alla problem är dock inte av typen anfallande rovdjur eller fallande aktiekurser, utan kan lika väl handla om det sociala. Även här är det stor skillnad på vad evolutionen hunnit utrusta oss med och vad vi idag faktiskt ställs inför. Det sociala spelet är idag något helt annat än det var då. Förvisso är tillhörighet fortfarande den stora grejen, men kriterierna för tillhörighet i dagens olika grupperingar kan minst sagt vara komplexa och svårtolkade.

Så oavsett om det är rovdjursanfall på savannen eller fallande aktiekurser på börsen, om det är förpassning från flocken eller om det är subtila undertoner på Snapchat, så funkar vår hjärna som den gör och vi reagerar som vi utvecklats att göra.

Ser man det på det här sättet så har ju rädslan, oron, stressen och ångesten gjort sitt när den uppmärksammat mig om läget och fått mig att fokusera. Nu är det upp till mig att välja vad jag vill att denna varning ska betyda och hur jag vill agera. Vill jag att börsraset ska betyda att jag nu förlorar hela min pension och att jag kommer få slita fan tills jag fyller 80 – eller vill jag att det ska betyda att värdet troligen kommer att återhämta sig, men under tiden kommer jag att jobba med det jag har och hitta nya sätt att ta mig dit jag vill.

"Oavsett om det är rovdjursanfall på savannen eller fallande aktiekurser på börsen, om det är förpassning från flocken eller om det är subtila undertoner på Snapchat, så funkar vår hjärna som den gör och vi reagerar som vi utvecklats att göra."

– Jim Wallenberg

Tillåtet att byta känsla och fokus

Men det gamla ”jägarprogrammet” i min hjärna får mig inte bara att fokusera, utan väljer även vad jag ska fokusera på. Programmet är inställt på att fokusera på problemet, risken, och hindret, vilket förstås direkt påverkar hur jag känner och då även vilka tolkningar jag gör. Detta gör även att jag får en väldigt begränsad syn på situationen och vad jag ser som möjligt, tillgängligt och lämpligt att göra för att handskas med, och lösa utmaningen.

Att vara kvar i ångestkänslan nu när man ska lösa problemet och agera är inte speciellt resursstarkt.

Dock håller vi oss ofta kvar där för att vi inte ifrågasätter autovalet av fokus, känsla och tillstånd, eller så gör vi antagandet att vi förtjänar att vara där och inte har rätten, mandatet eller möjlighet att ta oss där ifrån.

Vi matar också den negativa känslan med tankar som bekräftar att vi med rätta känner som vi gör, och alltså inte har något annat val än att stanna kvar i den.

Att ta sig bort ifrån den här känslan och byta ut det negativa tillståndet mot något annat kan av vissa ses som att undertrycka sanningen eller förvränga verkligheten. Men känslor är inte som fysik med dess orsak och verkan. Det är heller inte några övernaturliga krafter och sanningar som kommer över oss, utan känslor är något vi själva skapar – bland annat genom vad vi väljer att fokusera på och vilka tolkningar vi gör. Det går därför alldeles utmärkt att förändra och byta ut en känsla och ett tillstånd mot något annat som bättre hjälper oss att lösa situationen och ta oss vidare i den riktning vi vill.

Att ifrågasätta känslan och tillståndet och byta ut det mot något som känns bättre innebär inte att vi blir fluffigt verklighetsfrånvända, utan det handlar om att vara medveten och närvarande istället för att fortsätta vara naiv och lättmanipulerad.

Ta kommandot för att lösa problemet

Så, ifrågasätt vad ditt fokus är inställt på och vad du vill att saker ska betyda. Låt dig inte styras av vinden och omständigheterna, utan börja ta kommandot och ge dig själv den bästa utgångspunkten inför uppgiften att ta dig förbi hindret, lösa problemet eller tackla hotet. 

Chriss Voss (f.d. FBI hostage negotiator) uttrycker det så här: ”You don´t rise to the occasion, you fall to your highest level of preparation”.

Se till exempel på elitidrottaren, som styr sitt fokus, förbereder sig mentalt och ser till att ha en så bra känsla och ett så stark tillstånd som möjligt inför tävlingen för att ge sig själv de bästa förutsättningarna för att hamna överst på pallen.

Så nästa gång du känner oro, rädsla eller ångest inför ett viktigt möte, ett svårt beslut, en skrämmande situation eller en omöjlig uppgift, acceptera inte ditt systems autoval av fokus och känsla, utan påminn dig om att det endast är din varningsfunktion.

Nu är det upp till dig att välja:

Vad vill du fokusera på?
Vad vill du att det ska betyda?

Och:

Hur vill du faktiskt agera nu?

Jim Wallenberg

Jim Wallenberg

Ledarskapskrönikör

  • Följ skribent
Jim Wallenberg är en röst från den svenska industrin. Han brinner för en välmående och utvecklande arbetsplats med engagerade ledare, team och medarbetare. Han började som maskinoperatör på det lokala sågverket och har sen dess haft flera olika tjänster och roller, som elektriker, programmerare, projektledare, utbildare, samordnare, rådgivare och chef.

Jim är diplomerad professionell Coach och INLPTA Business Communication Practitioner utbildad på Gothia Akademi.

https://jlwallenberg.com

info@jlwallenberg.com


Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Jim Wallenberg

Jim Wallenberg

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill