CSR viktigt för jobbsökande

Unga vill jobba på företag som tar sitt samhällsansvar, enligt en undersökning från Stepstone.

Hållbarhet | HR | Rekrytera | ARTIKEL | NOV 2012

Lön och utvecklingsmöjligheter är inte det enda som räknas om man vill bli en riktigt attraktiv arbetsgivare. En ny undersökning från Stepstone visar att jobbsökande prioriterar företag som tar ett stort samhällsansvar.


I en tid då jakten på de stora talangerna blir allt intensivare är det viktigare än någonsin att tänka på sitt arbetsgivarvarumärke. Då gäller det förstås också att veta vad som gör en arbetsgivare attraktiv - i synnerhet bland unga talanger.

En ny undersökning från Stepstone visar att CSR-arbete kan vara en mycket viktig del av organisationers strategi för att locka till sig talanger. Drygt 1 500 personer - som är aktivt eller passivt arbetssökande i Stepstones databas - har deltagit i undersökningen, som genomfördes mellan juli och september 2012. Samtliga respondenter är födda 1950 och framåt.

Resultaten av enkäten visar att en stor majoritet - 71 procent - tycker att det är viktigt att företaget de söker sig till tar ett aktivt samhällsansvar. Bara 5.7 procent av de tillfrågade tycker att detta är oviktigt.

Viktigast för de unga

Företag som inte satsar på CSR riskerar därmed att gå miste om unga talanger. Om man jämför resultaten mellan olika åldersgrupper framgår det dessutom att CSR är allra viktigast för arbetssökande som är födda på 90-talet. 75.8 procent av dessa anser att samhällsansvar är en viktig faktor när de väljer vilka företag de ska söka sig till. Motsvarande siffra bland personer födda på 70-talet är 67.8 procent.

Charlotte Ulvros, marknadschef på Stepstone, tycker att rekryterare bör ta till sig resultaten av undersökningen.

- Jag tror att många företag resonerar att CSR som lockfaktor är ”yesterdays news” och något man inte nödvändigtvis behöver trycka på i sin kommunikation. Men där tar man fel, säger hon i ett pressmeddelande.

CSR allt viktigare

Stepstones undersökning är bara den senaste i en rad rapporter som visar på fördelarna med CSR. Konsulten Agneta Saxeby har tidigare berättat för Motivation.se:s läsare om EEI-undersökningen från Ennova, som visar att CSR inte bara stärker företagets varumärke, utan också påverkar medarbetarnas arbetsglädje positivt.

Trots det är det fortfarande många svenska företag som ligger efter med CSR-arbetet. I januari i år visade en rapport från projektet Hållbart värdeskapande - ett samarbete mellan 14 av Sveriges största institutionella investerare - att 32 procent av de svenska börsbolagen är "eftersläntrare" när det gäller CSR. Dessa bolag har enligt rapportförfattarna en låg förändringstakt, och gapet till de företag som ligger i framkant har ökat.

Samtidigt tyder rapporten på att majoriteten av börsbolagen har insett ansvarsfrågornas betydelse; 52 procent bedöms ha en godkänd nivå på sitt CSR-arbete, medan 14 procent rent av anses ligga i framkant.

Einar Wiman

Frilansjournalist

  • Följ skribent

Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.

Kontakt: einar@motivation.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hållbarhet
  • HR
  • Rekrytera

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hållbarhet
  • HR
  • Rekrytera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill