Det enda som räknas

Det enda som räknas: Socialt entreprenörskap på riktigt - ny viktig bok om CSR-arbete av Björns Söderberg. Förstå hur en social entreprenör tänker och lever.

Hållbarhet | ARTIKEL | NOV 2012

Björn Söderberg är en entreprenör som gjort något ovanligt. Som tonåring lämnade han Växjö och åkte till Nepal för att starta sociala företag. Han fick ett galet infall och lämnade det välkända för att förverkliga sin idé, trots problem och svårigheter.

Björn har förmågan att få saker att hända. Han har hittills startat företag som anställer kvinnor, föräldralösa och lågkastiga. Företag som tjänar pengar på att utbilda sina anställda. Björn har belönats med Göteborgspriset 2012, Årets talare 2008 och Framtidens Ledare 2007.

Det enda som räknas har Björn Söderberg skrivit tillsammans med sin syster Lisa-Linnea Flising som är lärare, och hennes man Mattias Flising, sociolog och samhällsanalytiker. Under en månad levde de tillsammans med Björn i Kathmandu. Lyssnade på hans berättelse, diskuterade och följde med i det dagliga arbetet.

- I en smutsig fabrik någonstans i Asien sitter barn och tillverkar våra leksaker, mobiltelefoner och kläder. Så att vi kan köpa fler och billigare prylar, större TV- apparater och bli lyckligare. Vi har fler bilar, använder mer olja och mer energi. Fabriker som tillverkar våra prylar förorenar vattnet och luften. Jorden blir allt varmare, Himalayas glaciärer smälter. Översvämningar driver människor från sina hem. Miljontals människor har inte tillgång till sjukvård. Sjukdomar som det finns botemedel mot blir dödliga i brist på läkemedel. Ingen gör något. Istället skyller vi på andra. På politiker som inte gör något, på företag som smutsar ner, på invandrare som tar våra jobb eller på fanatiska muslimer. Och medan vi skyller på andra låter vi jorden gå under och orättvisorna fortsätta.
För sanningen är den att vi kan lösa problemen. Men vi måste ändra vår livsstil. Och förändring är inte enkelt. Det gör ont. Jag är ingen aktivist. Jag är företagsledare och entreprenör, säger Björn Söderberg i boken.

Frustrationen som drivkraft

Efter gymnasiet åkte Björn Söderberg till Kathmandu i Nepal. Han ville se världen och träffa människor som levde under andra förhållanden än hemma i Växjö. För att försörja sig jobbade han som volontär på en skola och bodde tillsammans med tio andra personer i en lägenhet med två rum och kök.

När Björn gick utanför dörren till lägenheten såg han högar av sopor.  Högar som när de blev allt för stora skyfflades ner i floden, i vilken också toaletterna tömdes. Samma flod utgjorde arbetsplats för kvinnor som vadar fram och tillbaka med tunga cementsäckar på huvudet till byggen i närheten.

Frustrationen över fattigdomen, arbetslösheten och nedskräpningen i Kathmandu fick Björn och hans nya kamrater att ständigt söka efter lösningar på problemen. Den första idéen som förverkligades var att etiskt och miljövänligt återvinna papper. Av papperet tillverkade de julkort som såldes till svenska företag. Trots att tiden var knapp och att ingen visste något om återvinningsprocessen lyckades de genom att arbeta dygnet runt starta upp tillverkningen.  Den första leveransen sändes till Sverige strax innan jul. Tillsammans hade vännerna bildat företaget Watabaran, vilket betyder miljö på nepali.

Björn menar att många tror felaktigt att entreprenörskap handlar om att brain-storma fram den bästa affärsidén, för att sedan låta andra genomföra det medan man sitter bakom sitt skrivbord och tjänar pengar. Men tvärtom handlar visionerandet om att fråga sig hur man kan göra något bättre. Och sedan testa det. Gång på gång tills det fungerar. Det är när visionerna möter verkligheten som det blir något av dem. En idé blir en vettig verksamhet först efter lång tids arbete och utveckling.

Fem företag idag

I dag har Björn varit i Nepal i mer än tio år, under vilka han har upplevt både framgångar och motgångar. Men hans entreprenörsskap finns kvar och numer driver han fem företag. Moderbolaget heter Fair Enterprise Network, vars affärsidé är att starta upp och utveckla sociala företag i Sverige och Nepal.

WebSearch startades 2005 och är ett företag som bygger webblösningar och skapar möjligheter för unga nepaleser att studera och få bra jobb i Nepal. Systerföretaget Mobilwebb utvecklar mobila webbsidor. Företaget Mobilsamåkning förenklar samåkning för personer på svenska glesbygden.  Slutligen driver Björn fabriken Subha Briquettes som tillverkar biobränslebricketter för att stoppa avverkningen av skog och användning av fossila bränslen i Nepal.

- Jag hade en bild av att det finns något fint i fattigdom. Men fattigdom är inte romantiskt. Den är smutsig, vidrig och full av sjukdomar. /…/
Min resa till Nepal fick mig att tänka om precis varenda tanke som jag tänkt tidigare. Om livet, om fattigdom, om människor… om mig själv. Jag har börjat inse att det inte alltid finns några enkla svar.

Uppvaknandet

Efter en tids företagande i Nepal mådde Björn väldigt dåligt. Trots att han var försvagad på grund av ständigt återkommande matförgiftningar arbetade han ofta 16 timmar om dygnet. Han kände sig personligt ansvarig för de anställda. Om företaget inte kunde betala ut löner skulle de anställdas barn bli utan mat och boende.

Unknown photo imported from Drupal
Till slut tvingades Björn tänka igenom vad han gjorde i Nepal.  Han insåg att om han försökte förändra allt och dessutom hade dåligt samvete för det han inte kunde göra – då skulle han inte klara av situation. Han måste bestämma sig för att det han gjorde var tillräckligt. Att han inte var ansvarig för varenda fattig och utsatt människa i Kathmandu. Att han som person inte kan rädda någon ur fattigdom, för det blir bara allmosor. Det måste vara genom företaget och de anställdas arbete.

Socialt ansvarstagande

Redan från början handlade verksamheten i Nepal om mer än pappersåtervinning. Watabaran stod även för god arbetsmiljö med schyssta löner och arbetsvillkor, och en demokratiskt och öppen struktur. Inspirerade av nobelpristagaren Muhammed Yunus tankar startades företaget som ett kooperativ för att få de anställda delaktiga i företagandet.

Till en början var det inte enkelt för de fattiga nepaleserna från utsatta grupper, flera av dem kvinnor, att våga stå upp för sina åsikter och idéer. Efterhand har de blivit alltmer involverade i verksamheten. I takt med att anställda blivit sjuka och gravida har ett välfärdssystem med sjuklön och föräldraledighet utvecklats. Björn fick en viktig tankeställare när han skulle skriva anställningskontrakt med en nyanställd kvinna.

- Jag blev helt förskräckt. Inte bara för att det var så uppenbart att hon inte kunde läsa. Utan för att det inte spelade någon roll. Hon var fullt beredd att sätta sitt tumavtryck på ett papper som det kunde ha stått vad som helst på. Det var en obehaglig känsla. Framför allt när jag insåg att hon inte var den enda.

Lönsamt att utbilda

En av kollegorna kom med lösningen, de anlitade en lärare som kom varje morgon innan jobbet för att lära de anställda att läsa och skriva. Det var frivilligt, men samtliga anställda som behövt har deltagit. Snart fungerade företagets dagliga verksamhet alltmer effektiv, och Björn insåg att bra arbetsvillkor inte bara är schysst – utan även det mest lönsamma sättet att driva företag på.

Att köpa saker för att stötta människor i andra länder är en gammal och välkänd typ av hjälpverksamhet. Halsband som knutits av kvinnokooperativ i Burundi, snäckskalskorgar från Dominikanska Republiken och plånböcker av återvunnen plast från Indien. Tanken är att ge hjälp till utsatta, vilka genom att sälja varor förväntas nå förändring. Björn Söderberg är kritisk till det synsättet:

- De första julkorten vi gjorde var inte speciellt snygga eller av god kvalitet. Det var rena stödköp. Och det var så jag marknadsförde julkorten också. Men jag insåg snart att jag inte ville jobba på det sättet. Jag gillar inte att man köper bara för att stötta. Det skapar helt fel effekter. Det bygger inte självförtroende och det kommer aldrig att bli lönsamt på riktigt. Jag ville inte att kunderna skulle köpa vårt papper för att de tycker synd om de anställda. Jag ville att de skulle köpa en bra och värdefull produkt som behövs.

Högteknologiskt och modernt

Fyra år efter att Björn kom till Nepal startade han WebSearch, vars mål är att med spännande och välbetalda jobb behålla kompententa och utbildade nepaleser, män som kvinnor, i landet. Istället för att åka till USA kan de stanna kvar och etablera ett liv i hemlandet. De kan förverkliga sina drömmar och samtidigt bidra till samhällsutvecklingen i Nepal.

Efter hand har ett stipendieprogram växt fram, där stipendiater pluggar vid universitet på förmiddagen och jobbar på WebSearch på eftermiddagen. När de ser att de tjänar riktiga pengar och levererar produkter till verkliga kunder förstår de också vad som krävs av dem, och vad de kan åstadkomma om de anstränger sig. Samtidigt ser WebSearch vilka som verkligen jobbar för sitt stipendium.

Flexibelt ledarskap

När det gäller ledarskap avfärdar Björn tanken på att eftersträva en viss ledarstil, eftersom det inte finns ett sätt att leda som passar alla situationer och grupper. Ibland är det bra att locka fram svar genom samtal, men andra gånger behöver ledaren klart uttrycka sin vilja och visa med hela handen vad som ska göras. Viktigast är vilket mål företaget har.

En bra ledare följer inte konsekvent en modell, utan kan anpassa sig efter situationen och fokusera på verksamhetens nytta.

Företagens ansvar

I västvärlden pratas och skrivs det mycket och långt om CSR, Corporate Social Responsibility. Alltför ofta blir det mest floskler som inte skapar verklig förändring. Enligt Björn handlar socialt ansvar inte om stora visioner och fina ord. Det enda som räknas är att göra något på riktigt. Menar man allvar finns det bara två frågor att ställa sig: Vad gör vi och hur gör vi det?

- Acceptera inte världen som den är. Gör den till den plats där du vill leva.

Det enda som räknas handlar om Björn Söderberg. Om företagen han startat, om problem han brottas med, om insikter han tvingats till, om hur han tänkte i början och hur han tänker nu. Den får läsaren att stanna upp och reflektera, och att få ett annat perspektiv på sin egen verksamhet. Den ger insikten att, trots svårigheter och trots risken att misslyckas, kan vi alla göra något för att förändra världen.

Boken är utgiven av BookHouse Editions AB. Här hittar du den.
 

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hållbarhet

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill